تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

یورو ۲۰۰۸: صعود دراماتیک ترکیه، آبروداری سوییس

با پایان بازی‌های مرحله مقدماتی یورو ۲۰۰۸ در گروه اول، تیم‌های پرتغال و ترکیه توانستند با کسب مقام‌های اول و دوم این گروه، مجوز صعود به مرحله یک چهارم نهایی این بازی‌ها را کسب کنند.


دقیقه ۸۹، نیهات قهوه‌چی، کاپیتان تیم ملی ترکیه بر روی اشتباه پیتر چک، دروازه‌بان تیم ملی جمهوری چک، بازی را ۲-۲ مساوی کرد (عکس: AFP)

امشب، در آغاز دور سوم از مرحله مقدماتی جام ملت‌های اروپا سال ۲۰۰۸ در سوییس و اتریش، در گروه یک، تیم ملی فوتبال ترکیه موفق شد در یک بازی تماشایی، با نتیجه سه بر دو تیم قدرتمند جمهوری چک را شکست دهد.

در این دیدار حساس، ابتدا جمهوری چک با گل‌های دقایق ۳۴ و ۶۲ کولر و پلازیل، دو بر صفر از حریف خود پیش افتاد. اما در ادامه بازی، ترکیه توانست با گل‌های توران (۷۵) و نیهات قهوه‌چی (۸۷ و ۸۹) بازی را به سود خود خاتمه دهد و به مرحله بعد این رقابت‌ها صعود کند.

در دیگر بازی امشب نیز سوییس، یکی از دو میزبان این رقابت‌ها که قبل از این حذفش قطعی شده بود، در یک بازی تشریفاتی اما پُربرخورد، دو بر صفر از سد پرتغالی گذشت که پیش‌تر صعودش به عنوان تیم نخست این گروه به دور بعدی مسجل شده بود.

گل‌های سوییس را در این بازی، هاکان یاکین در دقایق ۷۱ و ۸۳ به ثمر رساند.

به این ترتیب دو تیم پرتغال و ترکیه با کسب مقام‌های اول و دوم از این گروه صعود کردند.

در مرحله یک چهارم نهایی این رقابت‌ها، روز پنجشنبه ۳۰ خرداد پرتغال به مصاف تیم دوم گروه B (احتمالاً آلمان) خواهد رفت و روز جمعه ۳۱ خرداد نیز ترکیه با کرواسی (تیم اول گروه B) رودررو خواهد شد.


دقیقه ۳۴: یان کولر، مهاجم تیم ملی جمهوری چک با یک ضربه سر، دروازه ولکان دمیرل، دروازه‌بان تیم ملی ترکیه را گشود (عکس: AFP)

قتل جمهوری چک به دست پیتر چک

در آغاز دور سوم مرحله مقدماتی جام ملت‌های اروپا، امشب در گروه یک، دو تیم ترکیه و جمهوری چک از ساعت ۲۳:۱۵ به وقت تهران برای تعیین تیم دوم گروه A به مصاف هم رفتند که بازی این دو تیم در پایان نیمه نخست با یک گل به سود جمهوری چک به پایان رسید.

تنها گل نیمه‌ی نخست این بازی را یان کولر، مهاجم تنومند و کهنه‌کار جمهوری چک را روی یک سانتر از سمت راست، با ضربه سر در دقیقه ۳۴ به ثمر رساند.

با آغاز نیمه دوم، حملات تیم ترکیه شدت گرفت؛ اما این جمهوری چک بود که در دقیقه ۶۲ باز هم روی یک ارسال از جناح راست، با ضربه یاروسلاو پلازیل به گل رسید.

در ادامه بازی، تیم ملی فوتبال ترکیه توانست یکی از دو گل خورده را جبران کند. این گل را آردا توران در دقیقه ۷۵ بازی به ثمر رساند تا امید به اردوی تیم ترکیه باز گردد.


داور بازی، این ضربه امره آسیک به صورت یان پولاک را پنالتی تشخیص نداد (عکس: AFP)

پس از این گل، حملات تیم ترکیه ادامه یافت تا آن‌که در دقیقه ۸۷، نیهات قهوه‌چی، کاپیتان تیم ملی ترکیه توانست بر روی اشتباه پیتر چک، دروازه‌بان تیم ملی جمهوری چک، بازی را به تساوی بکشد.

همین بازیکن، دو دقیقه بعد و بر روی یک مصاف تک به تک با یک ضربه تماشایی گل سوم تیم ملی فوتبال ترکیه را به ثمر رساند.

دو دقیقه بعد، پیتر فروجفلت، داور سوئدی این بازی، ولکان دمیرل، دروازه‌بان تیم ترکیه را از زمین بازی اخراج کرد تا این تیم، ۱۰ نفره به کار خود ادامه دهد.

در این بازی، بازیکنان هر تیم، ۱۵ بار مرتکب خطا شدند و مهمت توپال، مهمت اورلیو، آردا توران و امره آسیک از تیم ترکیه و توماش گالاسک، میلان باروش و توماش اویفالوژی از تیم چک، کارت زرد گرفتند.


هاکان یاکین، بازیکن تیم ملی سوییس موفق شد در دقیقه ۸۳، برای بار دوم دروازه‌ی ریکاردو، دروازه‌بان تیم ملی پرتغال را باز کند (عکس: AFP)

سوییسی‌ها آبروداری کردند

در دیگر دیدار امشب نیز، سوییس، میزبان نخست و ناکام این رقابت‌ها توانست با حساب دو بر صفر از سد پرتغال عبور کند.

نیمه نخست این دیدار پربرخورد، بدون گل مساوی خاتمه یافت.

اما در نیمه دوم، هاکان یاکین، بازیکن تیم ملی سوییس موفق شد در دقایق ۷۱ و ۸۳، دو بار دروازه تیم پرتغال را باز کند. گل دوم این بازیکن از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید.

در این دیدار، بازیکنان پرتغال ۲۱ بار و بازیکنان سوییس ۱۹ بار مرتکب خطا شدند و هاکان یاکین، یوهان ونلانتن، ترانکوئیلو بارنتا و گلسون فرناندز از تیم سوییس و پائولو فریرا، ژرژ ریبیرو، فرناندو میرا و میگوئل از پرتغال، با کارت زرد کونراد پلاتز، داور اتریشی این دیدار جریمه شدند.

تیم پرتغال در این بازی، به چند بازیکن اصلی خود از جمله کریستیانو رونالدو، نونو گومژ، دکو، پتیت و کاروالیو استراحت داده بود.


هاکان یاکین با به ثمر رساندن هر دو گل سوییس برابر پرتغال، ستاره تیمش بود (عکس: AFP)

جدول گروه نخست و برنامه ادامه بازی‌ها

با پایان بازی‌های مرحله مقدماتی در گروه یک، تیم ملی فوتبال پرتغال با کسب دو پیروزی، یک شکست، پنج گل زده، سه گل خورده و شش امتیاز، به دلیل پیروزی در دیدار مستقیم با ترکیه در صدر گروه جای گرفت.

ترکیه نیز با کسب دو پیروزی، یک شکست، پنج گل زده، پنج گل خورده و شش امتیاز، در مکان دوم قرار گرفت.

جمهوری چک با یک پیروزی، دو شکست، چهار گل زده، شش گل خورده و سه امتیاز، به دلیل پیروزی در بازی با سوییس سوم شد.

سوییس نیز یک پیروزی، دو شکست، سه گل زده، سه گل خورده و سه امتیاز، به رتبه چهارم این گروه قناعت کرد.

در ادامه این بازی‌ها و در گروه دوم، روز دوشنبه آلمان به مصاف اتریش می‌رود و کرواسی با لهستان دیدار خواهد کرد.

در این گروه، کرواسی با دو پیروزی برابر اتریش و آلمانی، صعود خود را به عنوان تیم اول گروه به دور بعد مسجل کرده است. آلمان نیز با کسب یک تساوی در برابر اتریش، می‌تواند تیم دوم گروه خود لقب بگیرد.


در همین رابطه:
یورو ۲۰۰۸: صعود اسپانیا و حذف یونان
یورو ۲۰۰۸: هلند فرانسه را درهم شکست
یورو ۲۰۰۸: صعود کرواسی قطعی شد
یورو ۲۰۰۸: حذف سوئیس، صعود پرتغال
یورو ۲۰۰۸: اسپانیا در قامت یک مدعی
یورو ۲۰۰۸: پیروزی پرگل هلند در برابر ایتالیا

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)