تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

یورو ۲۰۰۸: حذف سوئیس، صعود پرتغال

پیروزی پرتغال در برابر جمهوری چک وقتی با شکست سوئیس مقابل ترکیه تکمیل شد، جواز حضور در دور بعدی رقابت‌ها را در دستان شاگردان اسکولاری قرار داد.

در نخستین بازی دور دوم بازی‌های جام ملت‌های اروپا، پرتغال موفق شد با سه گل جمهوری چک را پشت سر بگذارد.

این نتیجه پرتغال را در گروه اول ۶ امتیازی کرد و با توجه به برد این تیم در مقابل تیم‌های سه امتیازی جمهوری چک و ترکیه، صعود پرتغال به دور بعد رقابت‌ها، بدون در نظر گرفتن نتیجه بازی‌های سوم این گروه قطعی است.


کریس رونالدو (راست) و دکو، خالقان دو گل نخست پرتغال/رویترز

بازی با جمهوری چک در شرایطی به نفع پرتغال پایان یافت که جمهوری چک، گل زود هنگام دکو در دقیقه ۸ نیمه اول را در دقیقه ۱۷ توسط سیونکو پاسخ گفت و این نیمه با همین نتیچه پایان یافت.

پرتغال که در مجموع دو نیمه ۵۴ درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت، در نیمه دوم فشار را بر دروازه جمهوری چک بیشتر کرد و با دو گل کریستیانو رونالدو (۶۳) و کوارشما (۹۰) نتیجه را به نفع خود رقم زد.


جمهوری چک همچنان می‌تواند به صعود از این گروه امیدوار باشد/AP

در مجموع این دیدار سهم پرتغال در خلق موقعیت‌های خطرناک بیشتر بود و از مجموع ۱۶ شوت در چارچوب دو تیم، ۱۳ بار بازیکنان پرتغالی به سمت دروازه جمهوری چک نشانه رفتند.

همچنین به قضاوت کاربران بی‌بی‌سی، سیونکو خالق تنها گل جمهوری چک و پیتر چک دروازه‌بان آنها، با ۷.۶۹ و ۷.۱۶ امتیاز مؤثرترین بازیکنان جمهوری چک در این بازی بودند. در رأی‌گیری اینترنتی از کاربران بی‌بی‌سی، دکو با ۷.۴۲ امتیاز مؤثرترین بازیکن پرتغال بود و سایر بازیکنان این تیم بین ۵.۲۵ تا ۵.۹۷ امتیاز به خود اختصاص دادند.

میزبان اول رقابت‌ها ناکام ماند
اما در دیگر بازی گروه یک، سوئیس که تنها می‌توانست با پیروزی مقابل ترکیه به صعود از این گروه امیدوار باشد، بازی را به حریف واگذار کرد.

سوئیس نیمه اول این دیدار را با گل دقیقه ۳۲ یاکین پیش افتاد اما گل دقیقه ۵۷ سنترک، امید را به اردوی ترک‌ها برد.


میزبان سرخ‌پوش تنها ۲۵ دقیقه به صعود امیدوار بود/AP

نتیجه مساوی در این دیدار می توانست بهترین نتیجه برای جمهوری چک باشد که در جایگاه دوم این گروه قرار داشت. چرا که کافی بود چک با کسب یک تساوی در مقابل ترکیه به جمع ۸ تیم صعودکننده بپیوندد.

اما توران در دقیقه پایانی، باز هم ترکیه را به کسب بلیت صعود به مرحله بعد امیدوارتر کرد.

میزان تصاحب توپ در این بازی برای ترکیه و سوئیس برابر بود با این حال سوئیسی‌ها در خلق موقعیت‌های خطرناک موفق‌تر بودند و ۹ شوت به سمت دروازه شلیک کردند. این میزان برای ترکیه تنها ۴ شوت در چارچوب بود.


گل دقیقه پایانی توران حذف زودهنگام سوئیس را رقم زد/AP

با این حال این ترکیه بود که از موقعیت‌ها بهتر استفاده کرد و نتیجه را برای خود رقم زد.

در حال حاضر و با پایان دور دوم رقابت‌های گروه اول، پرتغال با ۶ امتیاز اول است و ترکیه و پرتغال با سه امتیاز برای کسب سهمیه دیگر این گروه رقابت می‌کنند.

به این ترتیب و با توجه به تفاضل گل برابر ترکیه و جمهوری چک بازی آینده این دو تیم برای کسب سهمیه صعود باید برنده داشته باشد.

سوئیس میزبان رقابت‌ها هم بدون امتیاز در انتهای جدول گروه اول است و کاملاً زودهنگام از گردونه رقابت‌ها حذف شده است.

برنامه بازی‌های روز پنجشنبه
روز پنجشنبه در ادامه رقابت‌های دور دوم، دو تیم صدرنشین گروه دوم؛ آلمان و کرواسی به دیدار هم خواهند رفت.

بازی دوم گروه دوم رقابت‌ها را نیز دو تیم اتریش و لهستان برگزار می‌کنند.


در همین رابطه:
یورو ۲۰۰۸: اسپانیا در قامت یک مدعی
یورو ۲۰۰۸: پیروزی پرگل هلند در برابر ایتالیا

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)