تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آغاز سال نو در تورنتو

محمد تاج‌دولتی
tajdolati@radiozamaneh.com

مردم کانادا نیز همراه با صدها میلیون انسان در سراسر جهان سال ۲۰۰۹ میلادی را از با آرزوهایی برای زندگی بهتر از گذشته آغاز کرده‌اند.

Download it Here!

گستردگی جغرافیایی کشور کانادا اما این امکان را بوجود آورده تا در فاصله‌ی زمانی ۴ ساعت مردم مناطق شرق تا غرب این کشور به وقت محلی خود سال ۲۰۰۸ را به پایان ببرند و سال تازه را آغاز کنند.


جشن سال نو در میدان مقابل شهرداری تورنتو

چهارشنبه شب در سرمای منهای ۲۵ درجه سانتیگراد چند هزار نفر از مردم شهر تورنتو در میدان مقابل ساختمان شهرداری در مرکز شهر جمع شده بودند تا ضمن تماشای کنسرت ویژه‌ی آخر سال، آخرین ثانیه‌های سال ۲۰۰۸ را با هم بشمارند و شاهد آتش‌بازی دیدنی آغاز سال تازه باشند.

میدان مقابل شهرداری تورنتو چهارشنبه شب پذیرای جمعیت کمتری به نسبت سال‌های گذشته بود.

چرا که سرمای طاقت‌فرسای آخرین روز سال ۲۰۰۸ بسیاری از مردم شهر را که معمولاً علاقه دارند تحویل سال را در فضای باز و میان جمعیت برگزار کنند خانه‌نشین کرده، یا به جمع‌های دوستانه فرستاده بود.

ایرانیان کانادا اما، با توجه به نزدیکی مراسم شب یلدا با جشن‌های کریسمس و سال نو، کمتر در جشن‌های عمومی کانادایی‌ها و غیر ایرانیان به مناسبت سال نو میلادی شرکت می‌کنند.
در دو هفته گذشته ایرانیان کانادا با برگزاری جشن‌ها و مراسم مختلف به مناسبت شب یلدا در واقع بیشتر انرژی و امکانات شادی و جشن گرفتن خود را مصرف کرده بودند.


جشن سال نو در میدان مقابل شهرداری تورنتو

در شب سال به جز گروهی از جوانان که میل داشتند و دارند در میان همسالان خود در مرکز شهر تورنتو سال نو میلادی را جشن بگیرند، گروهی نیز در مهمانی‌های دوستانه‌ گرد هم می‌آیند و یا به رستوران‌های ایرانی می‌روند و اغلب با غذاهای ایرانی و برنامه‌های هنری برخی از رستوران‌ها و کاباره‌های ایرانی شب ژانویه را جشن می‌گیرند.

به هر روی بیشتر نظر‌خواهی‌ها و پرسش‌هایی که از مردم عادی در چند روز گذشته درباره‌ی آرزوهایشان برای سال نو انجام شده بود و در گزارش‌های رسانه‌ها منعکس شد نشاندهنده‌ی نوعی نگرانی درباره‌ی وضعیت اقتصادی شخصی و جامعه‌ی کانادا به طور کلی بوده است.

متروی شهر تورنتو نیز چهارشنبه شب تا ساعت ۴ بامداد مردمی را که برای جشن سال نو به مرکز شهر رفته بودند رایگان به ایستگاه‌های نزدیک مسیر خانه‌هایشان می‌رساند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سال ٢٠٠٩ به واقع سال بسیار سختی از نظر اقتصادی برای ایرانیان مقیم کانادا خواهد بود. تا کنون چند تن از دوستان نزدیکم شغل خودشان را از دست داده اند.
به گمانم باید به سیاستهای غلط ایالات متحده بیش از سایر کشورها مربوط باشد.

-- بدون نام ، Jan 3, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)