تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
سینمای روز دنیا

فیلم‌های هفته آخر اوت ۲۰۰۷

نیک‌آهنگ کوثر
toronto@radiozamaneh.com

و اما پنج فیلم از فیلم‌های جدید روی پرده‌ سینماهای آمریکا شمالی

این گزارش را اینجا بشنوید

تعطیلات آقای بین




چگونه ممکن است یک انگلیسی مسخره به نام آقای بین سر از جشنواره فیلم کن در آورد و فیلم ویدیویی که با هندی کم گرفته روی پرده به نمایش در آید؟ خیلی ساده! یک آدم مشنگ برنده یک تور فرانسه می‌شود تا به ساحل کن برود و دوربینی هم نصیبش می‌شود همه چیز را ثبت کند. دوربین را در ایستگاه قطار دست یک آدم روس می‌دهد تا از او فیلمبرداری کند؛ آنم از سوار شدنش بر قطار سریع‌السیر. ولی اتفاق ابلهانه زمانی می‌افتد که آن مرد روس از قطار عقب می‌افتد و بین سوار می‌شود و پسر آن مرد روس (که بعدا می فهمیم داور جشنواره کن است) همراه این انگلیسی مسخره سفر دور و درازش به کن را شروع می‌کند. وسط ماجرا چند بار با یک کارگردان فیلم های روشنفکری برخورد و اعصاب طرف را خرد می‌کند و آخر سر هم در نمایش فیلم ویژه این کارگردان، که فیلمش حوصله همه ر ا سربرده، فیلم ویدیویی خنده‌دار مستر بین با دکلمه کارگردان همراه شده و فضا را عوض می‌کند و بشدت مورد توجه قرار می‌گیرد! مستر بین که متهم به دزدیدن پسر داور جشنواره شده در عین حال می‌خواهد بیگناهی خودش را هم ثابت کند و الی ماشال الله. منتقدین به این فیل از ۵ ستاره، به زور دو ستاره داده‌اند. فیلم شاید فقط به درد طرفداران کمدی خاص روان اتکینسون بخورد و بس.


خاطرات روزانه یک دایه




وقتی یک دختر نیویورکی درسش تمام می‌شود و دنبال کار می‌گردد و از شانسش دایه یک پسر بچه پولدار می‌شود که مادرش از آن زن‌های نسبتا طبقه بالای نیویورکی است، چه کسی بهتر از سکارلت جوهانسن را می‌توانیم پیدا کنیم که چنین نقشی را بازی کند؟ فیلم که بر اساس یک کتاب پرفروش ساخته شده، مشکلات این دختر جوان را نشان می‌دهد که باید مراقب پسر بچه این خانم پولدار باشد، و همیشه از این خانم به نحوی سرکوفت می‌خورد. سازندگان فیلم سعی کرده‌اند مشکلات تقابل طبقات مختلف اجتماعی را نمایش دهند. جهانسن، از یک طرف باید اعتماد پسر بچه را جلب کند و از طرف دیگر، می‌خواهد در برابر یک مرد جوان پولدار با بازی کریس اوانز که در آن ساختمان زندگی می‌کند هم مقاومت کند و عاشقش نشود. لارا لینی در نقش کارفرمای این دایه جوان، چهره سرد و متکبری به نمایش می‌گذارد و سکارلت جوهانسن حسابی در فیلم با او درگیر می‌شود. منتقدن خیلی به این فیلم حال نداده‌اند و چیزی بیشتر از سه ستاره نصیبش نشده.

زنده کردن قهرمان



زنده کردن قهرمان، داستان مشکلات یک ورزشی نویس روزنامه ای بزرگ است که می خواهد شغلش را نگاه دارد، در عین حال مشکلات خانوادگی‌اش هم دارد دمار از روزگارش در می‌آورد. جاش هارتنت که نقش این روزنامه نگار را بازی می کند تصادفا به یک ولگرد سیاهپوست - سمیول جکسون - بر می خورد که کتک خورده ولی خود را قهرمان می‌نامد. می‌فهمد که او احتمالا قهرمان بوکسی بوده که همه او را مرده می‌پنداشته‌اند. داستان را می‌نویسد و حسابی سرو صدا به پا می‌کند ولی بعدا متوجه می‌شود که آنچه فهمیده همه واقعیت نیست. آلن آلدا هنرپیشه قدیمی سینما نقش سردبیر سخت گیری را بازی می‌کند که خبرنگارش را تحت فشار قرار داده تا کاری درخور انجام دهد. راد لوری، کارگردان فیلم که خود زمانی روزنامه نگار بوده سعی کرده فضای تلخ داخلی رسانه ها را در این فیلم نمایش دهد و بگوید که خبرنگاران برای خلق کاری خلاقانه با چه مشکلاتی روبرو هستند

این فیلم هم سه و نیم ستاره از پنج نصیبش شده


طلوع سپتامبر




طلوع سپتامبر، ماجرای اولین قتل عام دینی در ۱۱ سپتامبر است، اما چیزی در حدود یک قرن و نیم پیش از یازده سپتامبر ۲۰۰۱. در سال ۱۸۵۷، گروهی از مهاجران که قصد عبور از ایالت یوتا را داشتند، توسط مذهبیون مورمون به قتل می‌رسند و تنها تعداد اندکی از کودکان زنده می‌مانند. این فیلم، پرده از راز یک قتل عام مذهبی قدیمی بر می‌دارد و ممکن است به ضرر "میت رامنی"، کاندیدای حزب جمهوری‌خواه که مورمون هم هست تمام شود.

جنگ



در فیلمی که منتقدین سه ستاره از پنج به آن داده‌اند، ستاره های بخت جت لی و جیسون ستیتام به هم رسیده و دو قهرمان فیلم های بزن بزن مقابل هم بازی می‌کنند تا حال همدیگر را جا بیاورند. جیسون ستیتام که در نقش راننده مجموعه فیلم‌های ترنسپورتر معروف شد مامور اف‌بی‌آی است و جت لی یک آدم کش حرفه‌ای. فیلم هیجانی است و فیلیپ اتول کارگردانش که بیشتر به خطر کارگردانی فیلم برای خوانندگانی مثل امینم و ۵۰ سنت معروف است قابلیت‌هایش را به نمایش گذاشته. طرفداران جت لی هم البته نا‌امید نخواهند شد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سايت خيلى جالبة

-- صابر عزيزى ، Aug 28, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)