تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
چگونه زنان ایرانی مشاوران موفق مسکن در تورنتو شدند

معاملات ملکی زنانه

فریبا صحرایی
toronto@radiozamaneh.com

این گفتگو را اینجا بشنوید

زنان ایرانی زیادی در شهر تورنتو به کار خرید و فروش مسکن مشغول‌اند و به خوبی از پس این شغل بر می‌آیند .

نه فقط زنان که گروه زیادی از مردان و زوج‌های ایرانی مهاجر این روزها شغل معامله املاک یا به قولی " ریل استیت " را بر گزیده‌اند .

کافی است که یکی از مجلات ایرانی تورنتو را مثلا بردارید ورق بزنید. مملو است از اسامی و تصاویر مشاوران مسکن .

در حالی که کار معاملات املاک در ایران یک کار مردانه است، ولی در خارج از کشور این خرفه زن و مرد نمی‌شناسد و عده زیادی از زنان ایرانی در این کار فعالیت می‌کنند .

آمار از تعداد ایرنی های فعال در این شغل در دست نیست ولی در حال خاضر شهر تورنتو به دلیل موقعیت اقتصادی و همین طور ورود عده زیادی از مهاجران به این شهر حدود ۳۰ هزار مشاور املاک دارد که به کار خرید و فروش مسکن مشغول‌اند.

ماندانا معتمدی یکی از زنان ایرانی است که از حدود ۲۵ سال پیش یعنی وقتی که هنوز تعداد ایرانی‌های مقیم تورنتو خیلی کم بود، کار مشاوره املاک را شروع کرد.

بخشی از مشتریان خانم معتمدی را غیر ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند. وی در گفت و گویی با ما از انگیزه‌های انتخاب این شغل گفت که در ایران درس خبرنگاری را در دانشگاه تمام کرده و مدتی هم در این شغل مشغول بوده است و وقتی که سال ها پیش به کانادا مهاجرت کرده است، وارد شغل معامله املاک شده است.

* چرا این شغل را انتخاب کردید ؟

وقتی انقلاب شد و آمدیم کانادا تصمیم گرفتیم خانه‌ای بخریم ، اما چون در آن زمان تعداد ایرانیان تورنتو خیلی کم بود، شاید فقط دو سه نفر در کار مسکن بودند . برای همین رفتم و یک واحد آموزشی در زمینه مشاوره املاک گذراندم و توانستم خانه خوبی برای خودم بخرم . همین باعث شد که دوستانی که در صدد خرید خانه بودند به سراغ من بیایند. همین موجب شد که کم کم این کار را جدی بگیرم چرا که در آمدش هم خوب بود . هر چند که کار سخت و وقت گیری بود.

* به عنوان یک زن ، کار معامله املاک برای شما جالب بود؟

این کار را که شروع کردم خانواده همسرم اصلا راضی نبودند و به نظر همه انگار این کار باعث سر شکستگی بود . ما که در ایران این کار را برای خانم‌ها نداشتیم. ولی آن زمان ما دنبال امرار معاش بودیم و به همین منوال کار من ادامه پیدا کرده است.

* چرا این همه ایرانی حالا شدند مشاور املاک شهر تورنتو ، آیا این کار نان و آب دار است؟

شاید فکر می‌کنند که این طور است. در حالی که کار راحتی نیست. مگر این که با مردم صادق باشی و درست کار کنی. با این مردم بیچاره ایران که بلند شدند از ایران آمدند و ۸۰۰ تومان را می دهند تا یک دلار کاندا را بخرند بیاوردند اینجا صادقانه برخورد کنند. فقط دنبال حق کمیسیون نباشی .

* به عنوان یک زن در این حرفه چه چالش‌هایی داشتید؟

کما بیش با ایرانی‌هایی برخورد کردم که من را به خاطر زن بودنم قبول نداشتند. مثلا اگر من یک ملک را به آنها معرفی می‌کردم قبول نمی‌کرد ولی اگر همان ملک را یک مرد به آنها نشان می‌داد ، حرف آن مرد را قبول داشتند. شاید به خاطر این که تو ایران که بودند عادت نداشتند که با یک زن بروند برای خرید خانه . بعضی‌ها من را جدی نمی‌گرفتند .

* از وقتی که شما وارد این حرفه شدید تا به حال شرایط چقدر فرق کرده است؟

خیلی فرق کرده است. اصلا ما این قدر ایرانی اینجا نداشتیم. مشتری ایرانی ما آنقدر کم بود که باید با غیر ایرانی ها کار می کردیم. در حالی که الان تعداد خانواده های ایرانی خیلی زیاد شده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آیا با خریدن خانه در کانادا می شود اقامت گرفت؟

-- mozafarihasan@yahoo.com ، Jun 27, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)