تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفتگو با دکتر فرمانی، حقوقدان

کنفرانس شاگردان آیت الله مصباح در کانادا جنجال آفرید

فریبا صحرایی
toronto@radiozamaneh.com

فایل صوتی گزارش

کنفرانسی که قرار بود در سکوت و پشت درهای بسته برگزار شود، در نخستین ساعات و دقایق کار خود با تجمع اعتراض آمیز ایرانیان در کا محل دانشگاه واترلو با وقفه روبرو شد و جنجال آفرید.

تجمع اعتراض آمیز گروهی از ایرانیان و نیزافغان های مقیم تورنتو و شهرهای حومه ، در روز دوشنبه ۲۸ ماه می گذشته، موجب شد تا کنفرانس مشترک شاگردان آیت الله مصباح یزدی و کلیسای منونایت های کانادا در نخستین دقایق و ساعت شروع به کار خود تعطیل شود .

تجمع کنندگان که پلاکاردهایی از تصاویر صحنه های شنکجه افراد و اعدام در میادین شهری حمل می کردند و مدعی بودند که تصاویر در ایران گرفته شده است، با سردادن شعارهایی علیه موسسه آیت الله یزدی از مسوولان دانشگاه واترلو خواستند تا از ادامه همکاری با این مرکز خودداری کنند.

این کنفرانس که قرار بود از روزیکشنبه ۲۷ می شروع به کار کند، با تدبیر دست اندرکاران برگزاری با تاخیر، در روز دوشنبه آغاز به کرد کرد .

به نوشته روزنامه" رکورد" نشریه رسمی کیچینر کانادا تجمع کنندگان در کالج کنراد گربل محل برگزای کنفرانس با سر دادن شعار هایی بر علیه موسسه آیت الله مصباح یزدی ، از شعارهایی چون تروریست، شرم کن ، قاتل شرم کن ، در اطراف سالن برگزاری تجمع کردند .

در عین حال پلیس و نیروهای آتش نشانی در تمام طول مدت از ساعت ۶ تا ۹ و ۱۰ دقیقه بعد از ظهر روز دوشنبه، زمانی که اعتراض کنندگان محل را ترک کردند، در آنجا حاضر بودند تا همه چیز را تحت کنترل داشته باشند.

معترضان در طول زمان گشایش این کنفرانس و زمان انجام دعاها ساکت بودند ، اما وقتی زمان سخنرانی یکی از نمایندگان موسسه آیت الله مصباح فرارسید دوباره شروع به شعار دادن کردند و آن را بر هم زدند.

همین موجب شد تا برگزاکنندگان و مسولان دانشگاه واترلو ادامه کنفرانس را به روز بعد موکول کنند و ختم جلسه را اعلام دارند.

در این زمینه دکتر مهدی تورج استادیار رشته اسلام شناسی دانشگاه کلگیت و یکی از مخالفان برگزاری این کنفرانس، به رادیو زمانه گفت: " ما حتی چند روز قبل از برگزاری کنفرانس هم با نمایندگان کلیسای منونایت ها نشستی گذاشتیم و گفتیم که شما ده سال است که با موسسه امام خمینی دارید گفنمان می کنید اما چرا هرگز بر سر مسایلی چون آزادی بیان و حقوق اقلیت ها در ایران و دموکراسی و خقوق بشر در ایران صحبت نمی کنید؟"

در حال حاضر عده زیادی از دانشجویان ایرانی در دانشگاه واترلو مشغول به تحصیل اند که اکثرقریب به اتفاق انها از برگزاری چنین کنفرانسی بی خبر بودند. یکی از اعضای انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه واترلو در این مورد به ما گفت:" خیلی از دانشجویان ایرانی دانشگاه از برگزاری چنین کنفرانسی بی خبر بودند . مسوولان دانشگاه حتی یک اعلامیه و خبر هم به دفاتر انجمن های دانشجویان ایرانی دانشگاه ارسال نکردند. "

کنفرانس یاد شده تحت عنوان دین و معنویت در سکوت و با شرکت عده انگشت شماری از افراد برگزار شد.

گفتنی است، قبل از برگزاری این کنفرانس گروهی از استادان ایرانی مقیم کانادا رسما خواستار لغو این کنفرانس شدند که بازتاب زیادی در رسانه های کانادایی و ایرانی داشت.

موسسه پژوهشی امام خمینی(موسسه آیت الله مصباح یزدی) از سال ۱۹۹۸ – ۱۹۹۹ روابطش با کلیسای " منونایتهای " کانادا و آمریکا شروع شده ست . منونایتها در سال ۱۹۹۱ برای کمک به زلزله زدگان به ایران می آیند و بعد از آن با موسسه زیر نظر آیت الله مصباح یزدی به رد و بدل کردن دانشجو میپردازند و نهایتا در سال ۱۹۹۹ اولین دانشجوی موسسه آیت الله مصباحیزدی و دومین دانشجو در سال ۲۰۰۰ به کانادا میآید. فعالیتهایی که در این مدت انجام شده برگزاری دو کنفرانس در مرکز موسسه تحقیقاتی امامخمینی در قم بوده و یک کنفرانس هم در سال ۲۰۰۲ در کانادا داشتهاند و این کنفرانس نیز آخر ماه مه در دانشگاه واترلوی انتاریوی کانادا برگزار گردید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

موسساتی نظیر آنچه نام بردید در هیچ جای دنیا با امثال مصاباح هرگز به در ک درست و عمیق از اسلام واقغی نخواهند رسید فقط با قرائت خشن و نادرست آشنا می شوند

-- عبداله موحد ، Jun 6, 2007

غربیان را به راستی چه می شود؟ایا از طلا گشتن بشیمان گشته اند؟لندن را که به لندنستان تبدیل کرده اند نام بعدی انتاریو جیست؟انتاریو اباد؟ایا نفوذ این اسلام در غرب اغاز غمبار حضیض غرب نیست؟چه واقعیت تلخی؟

-- soheil ، Jun 6, 2007

درود بر آقای عبداله موحد. لطفن برای من و بسیاری دیگر از خوانندگان سایت توضیح دهید که اسلام واقعی چه صیغه‌ای‌ست و در کجای دنیا در حال اجراست؟ یعنی مثلن ما در اسلام واقعی سنگسار، اعدام، بریدن انگشتان دست، خراب کردن دیوار بر روی سر افراد و . . . نداریم؟

-- امیر ، Jun 6, 2007

You are really funny! I laughed at you for an hour :-))))))

Hazeeze gharb???? You have a very strong arabic accent!


-- Anti-Soheil ، Jun 6, 2007

No! They do not have these things in real Islam.(I am paid to act as their spokesman!)

These guys have a religion for themselves and they want to call it real Islam. They are happy with it. Do you have any problem with that? Does it bother you?


OK you can use another name for it.

Or if it hurts too much go and visit a doctor!

-- Anti-Amir ، Jun 6, 2007

کلیسا در قرون وسطا همون کاری رو می کرد که الان اینا می کنن .احتمالا نوعی تبادل تجربیات بوده

-- کامی ، Jun 7, 2007

سنگسار و خراب کردن دیوار رو که در قران نداریم بلکه از سنت اعراب اومده.

-- بدون نام ، Jun 7, 2007

قابل توجه اسلامیستهای نواندیش اگر تنها وتنها فقط یک عمل از اعمال طالبان را مخالف نص صریح قران یافتید که به قول شمایان برداشت ایشان از اسلام را مخالف اسلام ناب و واقعی میسازد همه ادعاهای شما قبول است.مگر انکه شما اصلا قران را در ان زمینه معیار ندانید.واقعا با معیار شما چرا نباید طالبان برداشت خود را به اندازه شما درست و بر حق بداند

-- soheil ، Jun 7, 2007

باید به دولت کانادا به خاطر دعوت ازاین شخص جایزه نوبل حماقت داده شود دردین اسلام به دنبال چه حربه ای برای تحمیق ملت خاورمیانه میکردند فکر کنم تا نفت هست اسلام هم باید باشد ظاهر وباطن هردو هم سیاه است شما کدام کشور مسلمان را سراغ دارید که با مردم مانند گوسفند رفتار نمی کند
دین مسیحیت علیرغم باطن خشن حداقل حفظ ظاهر میکند اما دین اسلام ظاهرش از باطنش کثیف ترودرنده خوتراست

-- بدون نام ، Jun 7, 2007

وقتی زور و تزویر لباس دین میپوشد برای فریب مردم است و هر جنایتی را توجیح میکنند . وقتی در دین اکراه نیست ، یعنی جرم عقیده وجود ندارد، وقتی در قرآن سنگسار و اکراه در دین نیست چطور اینها سنگسار و دگر اندیشان را کافر و خونشان را میریزند؟این به این معنی نیست که کفر میورزند(یعنی حقیقت را میپوشانند)؟ به روایت قرآن روحانیون که حقیقت را میپوشانند ائمه کفر هستند.از دین روزی میخورند و بیت المال را غارت میکنند به نام دین و خدا. برای بقای خود مردم فریبی میکنند.

-- حسن گلسفیدی ، Jun 8, 2007

Was it not better for Canadians to hear their narrow minded message themselves? The (canadian) public would have realised these are Bin Laden sons!!! It would have been better to hear these people. Democracy works both ways.

I am very disappointed by Iranian students Association in Waterloo who were not aware of this event. Please GO and GET your right rather than putting the blame on the university. We did it when we were in university. Become more visible and get more involved with university people, make contacts and get more power to help Iran.

-- m ، Jun 10, 2007

ازاین سموم که برطرف بوستان بگذشت

عجب که رنگ گلی ماندوبوی نسترنی

-- بابک ، Jun 27, 2007

بدم می اید بدم می اید
شما بدم می اییید
اصلا کشور ایران بدم می آیید !

لعنت بر ایران!!

-- fardeen ، Aug 11, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)