تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
اخبار غرب کانادا

از ونکوور چه خبر؟

پویا علاقه‌بند
toronto@radiozamaneh.com

جشنواره فیلمهای مستند داکسا از سال ۱۹۹۸ در ونکوور هر ساله برگزار می شود.
در این جشنواره که از ۲۲ تا ۲۷ ماه می ادامه دارد, نمایش فیلمهای مستند در کنار کارگاه‌های آموزشی و میزگردهای مربوط برقرار است. جالب اینکه در برنامه امسال فیلمی از نیما سروستانی در مورد داد و ستد کلیه در ایران شرکت خواهد کرد. این فیلم ۵۲ دقیقه‌ای که ساخته سال ۲۰۰۶ سوئد است، داستان‌های خریداران و فروشندگان کلیه در ایران را به تصویر می‌کشد.

در فیلم دیگری از جشنواره به نام American Fugitive : The Truth about Hassan ساخته جان دانیال لافند از کانادا, زندگی واقعی دیوید بلفید به نمایش گذاشته شده است. دیوید بلفید که در ایران با نام حسن عبدالرحمن زندگی می‌کند، همان دکتری است که در فیلم سفر قندهار خودش را سربازی آمریکایی معرفی می‌کند که برای مبارزه با شوروی به مجاهدین افغانستان پیوسته است و در زمان حکومت طالبان در کسوت یک دکتر به دنبال خدا می‌گردد. حسن که در آمریکا به جرم ترور نماینده شاه ایران تحت تعقیب است دراین فیلم داستان زندگی خود را روایت می‌کند.

ماجراهای علی و علی و محور شرارت

نمایش The Adventures of Ali and Ali and the axes of Evil در دومین تور خود به ونکوور هم سر خواهد زد. این نمایش از سال ۲۰۰۳ در شهرهای مختلف کانادا و امریکا بروی صحنه بوده و هربار با استقبال بی نظیر روبرو شده است. روزنامه پراوینس ونکوور این نمایش را خنده‌دارترین و هوشمندانه‌ترین نمایش سیاسی قرن بیست و یکم کانادا نامیده است. تاریخ اجرای نمایش در ونکوور از ۲۳ تا ۲۷ ماه می ساعت هشت شب در پرزنتیشن هاوس خیابان چسترفیلد ونکوور خواهد بود. این نمایشنامه در مورد علی حکیم و علی‌بابا، دو پناهنده از کشور خیالی اقربا هستند که از تماشاگران خود درخواست غذا، امنیت و آزادی را دارند اما تلاش‌هایشان هر بار به نحو اسف‌باری بی‌نتیجه می‌ماند. این نمایش به زبان انگلیسی اجرا می‌شود و نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر کامیار چایچیان فارغ التحصیل رشته تئاتر از دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشجوی فوق‌لیسانس در رشته کارگردانی در همین دانشگاه است. بعد از جریان ۱۱ سپتامبر، پیشنهادی از رادیو CBC برای ساخت برنامه‌ای دراماتیک در ارتباط با تائیر این موضوع بر زندگی یک انسان خاورمیانه‌ای در امریکای شمالی به کامیار داده می‌شود. او به همراه مارکوس یوسف این کار را به صورت طنز برای رادیو می‌سازند که هفته‌ای یک شب به مدت ۵ دقیقه از ساعت ۱۱ شب پخش می‌شده است.

دکتر حسین الهی قمشه‌ای در ونکوور

دکتر الهی قمشه ای در سفری از ایران به ونکوور می‌آید و در دو برنامه مختلف در تاریخ ۲۷ و ۲۹ ماه می با عناوین سمفونی مولانا و جهانی شدن و فطرت انسان‌ها سخنرانی خواهند داشت. برنامه روز 27 ام در سالن Kay Meek Centre در وست ونکوور و سخنرانی روز ۲۹ ام در دانشگاه Simon Fraser در دان تاون ونکوور اجرا خواهد شد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

لینکی از سایت جشنواره هم معرفی می کردید

-- بدون نام ، May 31, 2007

آدرس سایت جشنواره :
http://www.doxafestival.ca

-- پویا ، May 31, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)