تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
راه‌های مهاجرت به کانادا

چگونه رفتن: بخش اول

امین راد
toronto@radiozamaneh.com

گوش دهید و دریافت کنیدپپ

درود بر شما. تو سری برنامه رفتن یا نرفتن تلاش کردیم از علل تمایل به مهاجرت و عواقب مثبت و منفی اون بگیم. اما از این هفته سعی خواهیم داشت برای کسایی که دیگه مطمئنن می‌خوان بزنن به آب، راه های مهاجرت رو نشون بدیم و کمک کنیم به انتخاب بهترین راه. به همین منظور با خانم مهلقا شاهید کارشناس امور مهاجرت در تورنتو تماس گرفتم و قرار شد تا همراه ایشان روش‌های مختلف مهاجرت به کانادا رو مورد بررسی قرار بدیم. در بخش اول از خانم شاهید خواستیم ابتدا این روش‌ها رو به صورت تیتروار برای ما بیان کنند.


مهلقا شاهید: اصولا ما سه روش مهاجرت داریم در کانادا. یک روش فامیلی است که این فقط شامل همسر می‌شود و فرزندان و پدرمادرها و پدربزرگ مادربزرگ‌ها. خواهر و برادر شامل نمی‌شوند. متاسفانه همه فکر می‌کنند هنوز این روش رو کانادا پیشنهاد می‌کند، ولی متاسفانه سال‌ها است که دیگر خواهربرادرها نمی‌توانند همدیگر را ساپورت کنند و بیاورند. فقط بچه ها می‌توانند پدرمادرهایشان را بیاورند، پدرمادرها می‌توانند بچه های زیر سن ۲۲ و یا بالای ۲۲ اگر که در حال تحصیل باشند همواره.

راه دیگر که ما به آن می‌گوییم اسکیلد ورکر یا کارگران تخصصی شامل افرادی می‌شود که تحصیل کرده هستند. اگر کسی لیسانس و به بالا داشته باشد و زبان انگلیسی خوبی هم داشته باشد می‌تواند از این کتگوری وارد شود. این یک کته‌گوری(شاخه) است که این روزها خیلی خیلی زیاد متقاضی داریم، ما بیشترین ریت اینوستور را در دنیا پس از چین داریم. حدود سنی این نوع مهاجران همه از ۲۵ است الی ۴۰، چون جوان تحصیلکرده در ایران زیاد داریم و این بر مبنای امتیازبندی است. امتیازها الان ۶۷ است.

کته‌گوری دگری که داریم، بیزنس است که خودش سه شاخه می‌شود. یک رشته را می‌گویند سرمایه گذاری یا اینوستور. باید یک سرمایه گذاری اینجا کنند با دولت، پولشان را بگذارند به حساب دولت به مدت پنج سال بدون بهره و پس از پنج سال دولت این را به آنها برمی‌گرداند، حداقل بین ۴۵۰ تا ۸۰۰ هزار دلار کانادایی باید ارزش این دارایی هایشان باشد و باید در سمت مدیریت در آن تجارت خودشان باشند.

زیر کته‌گوری بیزنس یک نوع دیگری داریم با نام ایجاد اشتغال؛ شرایط پیشین را باید داشته باشند، مدیر باشند، صاحب بیزنس باشند، داراییشان کمتر است باید ۳۰۰ هزار دلار به بالا باشد. این کتگوری نیاز به سرمایه گذاری ندارد با دولت کانادا، ولی باید وقتی به اینجا می‌آیند، بتوانند یک بیزنسی را ایجاد کنند، حدودا ۱۵۰ هزار دلار برای این بیزنس سرمایه گذاری کنند، بیزنس خودشان است و یک سال این بیزنس را بگردانند، آخر سال دوباره مدارکشان را به دولت کانادا ارائه دهند و امیگرنتی‌شان را از شکل شرطی دربیاورند.

کتگوری دیگری داریم زیر همین بیزنس به آن می‌گوییم خوداشتغالی. کسانی هستند که خودشان می‌توانند برای خودشان کار ایجاد کنند، مانند هنرمندان و ورزشکاران.

- خانم شاهید پناهندگی تو این دسته بندی قرار نمی‌گیره؟

مهلقا شاهید: اصولا کانادا پناهنده از کشورهایی که در حال جنگ هستند، خیلی خوب قبول می‌کند. رفیوجی یک معنای خاص خودش را دارد. کسی می‌تواند بیاید اینجا اعلام پناهندگی کند که واقعا در کشور خودش جانش در معرض خطر مرگ باشد و ما الان شرایط اینگونه در ایران نداریم، مگر کسانی که خب ماجراهای سیاسی دارند، یک طوری فرار می‌کنند، خودشان می‌آیند و داستان های خودشان را دارند. لابد یک مدارکی را ارائه می‌دهند که به عنوان پناهنده قبول می‌شوند.

ویزای دانشجویی چطور؟

مهلقا شاهید: ویزای دانشجویی قانون ندارد و امتیازبندی ندارد. اینها باید به سفارت کانادا در تهران بروند و سفارت کانادا متاسفانه با شرایط سیاسی تغییر موضع می‌دهد. مهاجرت فقط همان سه کته‌گوری را داریم و به بقیه می‌گوییم ویزای موقت مانند ویزای دانشجویی، ویزای کار، ویزیتور ویزا که اصلا این روش را وارد دسته بندی مهاجرت نمی‌کنیم. تنها روش دیگر مهاجرت پناهندگی است که شما بعدا به آن اشاره کردید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

لطفا درباره روش خوداشتغالي براي هنرمندان توضيح بدهيد.

-- سارا ، May 31, 2007

بیبنم آقای راد. فرض که خانم مهلقا فارسی خوب بلد نیست. شما نمی تونستید یه زره این متن رو ویرایش و کلمات فارسی جایگزین کنید؟ مثلاً "کته گوری" معادل فارسی نداره؟ "اینوستر" معادل فارسی نداره؟ کلمه من در آوردی "زیرکته گوری" رو از کجاتون در آوردین؟ "بیزنس" معادل فارسی نداره؟
یاد اون سخنرانی معروف شاملو می افتم که می گفت "حالا دیگه کلمه فارسی (پرشین ورد) کلمه فارسی نداره؟"

آقای جامی؛ سیاست رادیوی شما در مورد زبان فارسی چیه؟

-- سپهر ، May 31, 2007

لطفا از شرايط مهاجرت پزشكان ....بخصوص پزشكان عمومي....بگوييد. با تشكر

-- saiid_i@yahoo.com ، Jun 1, 2007

این چندمین بار است که اشتاباهات در متن ها تکرار می شود و انگار سردبیری برای سایت وجود ندارد. حیف است که این سایت پر بار چنین شود. برای متن ها اگر یک روش مشخصی پیاده کنید بهتر است به خصوص در مورد ایرانیان کانادا که به نظر می رسد ایرادات بیشتری نسبت به بخش های دیگر دارد
------------------
از تذکر شما ممنونیم. ضمن آنکه برخی از خطاها به واسطه حفظ بافت گفتگو اجتناب ناپذیر است.

-- شیرین ، Jun 2, 2007

با سلام خدمت شما من ميخواستم يک راهنماي از شما بگيرم ميخواستم بگم که چگونه ميتونم در کمترين زمانه ممکن از ايران خارج شام و بتونم در اون کشوری که برم مشغوله کار شام حالا هر کشوری فرق نميکنه اما اروپاي باشه بهتره آيا ميتونيد به من کمک کنيد و اينکه آيا ميتونی مرا به کسی معرفی کنيد يا دفتری در ايران داشته باشند خواهش ميکنم جواب مرا email کنی ممنون

-- افشین ، Aug 14, 2007

با سلام خدمت شما من ميخواستم يک راهنماي از شما بگيرم ميخواستم بگم که چگونه ميتونم در کمترين زمانه ممکن از ايران خارج شام و بتونم در کشوری برم مشغوله کار شام حالا کشورش کانادا یا اروپاي باشه بهتره آيا ميتونيد به من کمک کنيد و اينکه آيا ميتونی مرا به کسی معرفی کنيد يا دفتری در ايران داشته باشند لطفا جواب مرا email کنید ممنون

-- مهدی فیروزبخت ، Aug 24, 2007

لطفا در مورد زوجهایی که می خواهند برای تحصیل بروند توضیح دهید آیا هر دو باید ویزای تحصیلی داشته باشند یا اینکه یکی هم داشته باشد کافی است . در مورد پزشکان عمومی و شرایط برای تخصص هم بگویید.

-- امید ، Sep 2, 2007

من با خورشید تماس گرفتم، 24 ساعته از کانادا زنگ خورد، 8 ماه بعد کانادا پیش خانومم بودم. خودتون امتحان کنید:
www.khorshid.ca

-- سام ، Jan 4, 2010

با سلام در حال حاضر در کشور آلمان به سر می برم و می خواهم بدانم با توجه به شغلی که در ایران داشتم آیا در کانادا می توانم موفق باشم؟ و قابل توجه اینکه من در ایران مشکل سیاسی نیز داشتم.آیا کشور کانادا مرا قبول می کند؟با تشکر

-- مهدی بشیر ، Nov 16, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)