تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
نامه اعتراض‌آمیز استادان ایرانی دانشگاه‌های کانادا

تقاضای قطع همکاری کانادایی‌ها با موسسه ‌آیت‌الله مصباح یزدی

فریبا صحرایی
toronto@radiozamaneh.com

گروهی از استادان ایرانی داشگاه‌های کانادا با امضای نامه‌ای خطاب به رییس دانشگاه واترلو کانادا خواستار عدم همکاری علمی کانادا با موسسه پژوهش و مطالعات امام خمینی و آقای مصباح یزدی شدند.

دکتر مهدی تورج استاد مطالعات اسلامی دانشگاه کونراد گربل، در گفت و گویی با ما با اشاره به این که به زودی کنفرانسی توسط این موسسه در شهر واترلو برگزار می شود، گفت: این موسسه متعلق به کسانی است که به بنیادگرایی شهرت دارند . در این نامه نوشتیم که این موسسه اساسا جایگاه گفتمان‌های ضد دیالوگ است و ما استادان ایرانی مقیم کانادا از شرایط ایران آگاهیم و با شناخت از فعالیت‌های این موسسه خواستار آن شدیم که از چنین همکاری‌هایی با این مرکز خودداری کند. سوال ما این است که چرا برنامه ریزی‌های این نشست مخفیانه بوده است .

وی با اشاره به این که درخواست استادان ایرانی از مقامات دانشگاه واترلو مبنی بر عدم همکاری با موسسه امام خمینی ، مورد پذیرش قرار نگرفته است گفت :به زودی این نامه را برای دولت کانادا ارسال می‌کنیم. کسانی مثل آقای مصباح اصول آزادی‌های اندیشه و بیان و مذهب را در کشور ما نقض می‌کنند .

در نامه استادان ایرانی دانشگاههای کانادا آمده است : در حال حاضر انستیتوی آقای مصباح یزدی جایی برای تبلیغات دیدگاه‌های ضد گفت و گوست و تلاش دارد تا غیردمکرات‌ترین و متعصبانه‌ترین تفسیرها را از اصول اسلام و شرع در جامعه ایران ارائه کند. باعث تاسف است که دانشگاه‌های واترلو و کنراد گربل، شاید با این نیت که تبادلات آکادمیک را ترویج و باب گفت وگو را بگشایند، میزبان انستیتویی شده‌اند که اصول آزادی اندیشه و بیان و همچنین آزادی مذهب را نقض کرده است.

پرفسور امیر حسن‌پور ( دانشگاه تورنتو)، پرفسور هایده مغیثی(دانشگاه یورک)، پرفسور شهرزاد مجاب (دانشگاه تورنتو)، پرفسور سعید رهنما(دانشگاه یورک) و پرفسور مهدی تورج(دانشگاه کالج کنراد گربل) از جمله امضا کنندگان این نامه می باشند.

فایل صوتی را اینجا بشنوید.

نامه استادان ایران را اینجا بخوانید:
Download file

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

من درک نمیکنم. اینکارها رو اگر میشه یکی تحلیل کنه ! من هم شخصا از امثال اون آدمها در ایران خوشم نمیاد ! ولی آیا این کار اساتید تحصیل کرده !!! فرقی با کاری که در ایران انجام میشه میکنه یا نه ؟ این همون گفتگوی تمدنهاست که روشنفکرهامون بهش مینازن ؟
واقعا که درست گفتن "از ماست که بر ماست" خوش باشین.

-- پویا ، May 6, 2007

من تعجب می کنم که چرا نام موسسه ایی که ریاست آن به نام تئوریسن خشونت در ایران شناخته شده است در امریکای شمالی به این آسانی تردد می کند، چند سال پیش هم استادی از حضور پسر این آقا در واشنگتن به دعوت انجمن اسلامی آنجا می گفت، که آقازاده کلی منت می گذاشته که در ایام حج فقط به خاطر ایم که دعوت شده بود آمده ارواح .... اش.
نمی دانم چرا دوستان کیفرخواستی در این زمینه تهیه نمی کنند که این حضرات رسما و قانون تحت تغقیب باشند، با چانه ردن با اسقف و رییس فلان مرکز که کار درست نمی شود چرا بحث به مطبوعات و سطوح با لاتر کشانده نشود.

-- بدون نام ، May 7, 2007

خوب غیر از دو نظر فوق، مگه نظر دیگه ای هم می شه داد؟ یکی اش این سر طیفه و اون یکی اش اون یه سره طیفه. شخصا با نظر اول با کمی تعدیل موافقم: هرچند دغدغه این اساتید قابل درکه، ولی بهتره با حفظ موضع و اعلام شعارهای دموکراتیک، این آقایون هم نظر بدن و کارهاشون رو بکنن.

-- محمد معماريان ، May 21, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)