تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
شبکه انتشار دانش

ارتباطات علمی ایرانیان داخل و خارج از کشور

فریبا صحرایی
toronto@radiozamaneh.com

وجود عده زیادی از ایرانیان متخصص و تحصیل کرده در خارج از کشور، به عنوان سرمایه ای بالقوه برای رشد علمی و آبادانی کشور محسوب می شود که تا کنون کمتر به فعل در آمده است . این که چطور می توان با ایجاد پلی ارتباطی بین ایرانیان متخصص خارج با داخل کشور ، از دانش و اندوخته های تخصصی آنان بهره گرفت ، سوالی است که اولین بار در سال 2003 میلادی به ذهن گروهی از متخصصان جوان ایرانی مقیم کانادا و امریکا خطور کرد. آنها با راه اندازی " شبکه انتشار دانش " اولین قدم اجرایی را به طور داوطلبانه در این راه برداشتندو در مراحل اولیه به برگزار ی نشست های سخنرانی برای استادان و متخصصان ایرانی مقیم خارج در دانشگاههای داخل کشور پرداختند. به طوری که استادان ایرانی مقیم خارج که قصد سفر به ایران را دارند، با همکاری این شبکه در خصوص موضوعات مرتبط با تخصص خود در دانشگاههای ایرانی به سخنرانی می پردازند واز امکانات علمی و پژوهشی مراکز دانشگاهی بازدید می کنند.


این شبکه که تا کنون موفق به برگزاری بیش از 85 جلسه سخنرانی توسط استادان و متخصصان ایرانی مقیم خارج کشور در دانشگاههای ایرانی شده است بنا دارد تا در آینده نزدیک سطح همکاری های دو طرف را وسعت داده و زمینه تبادل بیشتر اطلاعات علمی و تجربیات پژوهشی ایرانیان متخصص خارج کشور را با دانشگاهها و انجمن های علمی داخل فراهم کند.

یاسر کراچیان ، فارغ التحصیل دکترای فیزیک دانشگاه تورنتو و یکی از دست اندرکاران این شبکه در این زمینه اهداف این شبکه را بیان کرد و گفت : سعی ما بر این بوده که این ارتباط را نه در سطوح عالی و مراکز دولتی ، بلکه در سطح استادان و دانشجویان داشگاههای ایران برقرار کنیم تا وابستگی به نهاد های دولتی نداشته باشیم. چنان چه تجارب اولیه ما نشا داد که با توجه به تغییر و تحولات روز مره در نهادهای دولتی کار ما پیشرفتی نکرد.
او گفت: با توجه به این که تمام کارها و فعالیت های این شبکه به صورت داوطلبانه انجام می شود، گاهی از نظر کمبودبودجه و نیروی انسانی با مشکل مواجه می شویم.



یاسر با اشاره به این که برگزاری تنها یک سخنرانی علمی توسط ایرانیان و متخصصان ایرانی مقیم خارج در دانشگاههای داخلی شاید چندان کافی و تاثیر گذار نباشد گفت: باید این ارتباط علمی گسترده تر شود و عملا به انتقال و تبادل اطلاعات و تجربیات علمی منجر شود.

وی گفت : تا به حال ارتباطات علمی ایرانیان داخل و خارج از کشور به صورت سیستماتیک برقرار نشده است و ما امیدواریم که از طریق این شبکه بتوانیم آن را آغاز کنیم.

وی با اشاره به وجود تعداد زیادی از انجمن های علمی و تخصصی در داخل کشور گفت : این انجمن ها می توانند نقش زیادی در برقراری ارتباط با ایرانیان متخصص مقیم خارج از کشور ایفا کنند .


http://knowdiff.netبرای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت این شبکه مراجعه نمایید:

فایل صوتی را اینجا بشنوید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام
بل این همه تفسیر خوب بود ادرس الکترونیکی این شبکه رو هم مینوشتید فریبا خانوم .
متشکرم

-- ahmad ، Apr 22, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)