تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«مدرک جعلیِ وزیرِ حافظ رای مردم»

آزاده اسدی
azadeh@radiozamaneh.com

مدرک دکترای یکی از وزیران پیشنهادی رییس جمهوری اسلامی ایران به مجلس به عنوان وزیر کشور یکی از موضوع‌های خبری این روزها در رسانه‌های خبری و سایت‌ها و وبلاگ‌هاست.

Download it Here!

در این مدت این سوال برای خیلی‌ها پیش آمد؛ چطور می‌شود یک مدرک دکترا از یکی از دانشگاه‌های اروپایی گرفت.

دکتر محمدعلی‌همایون کاتوزیان، جامعه‌شناس و اقتصاددان و استاد دانشگاه آکسفورد می‌گوید: «‌در آکسفورد برای این‌که شما دکترا بگیرید، باید اول مدارک قبلی، لیسانس و فوق لیسانس خود را به دانشگاه تسلیم کنید و از دانشگاه برای پذیرفته شدن درخواست کنید.»

او می‌گوید این مسیر نسبتاً طولانی است و در حدود یک سال یا دست‌کم هفت هشت ماه طول می‌کشد تا دانشگاه تصمیم بگیرد که شما را می‌پذیرد یا نمی‌پذیرد:

«مساله به این سادگی نیست و کسی نمی‌تواند بیاید در دانشگاه آکسفورد را بزند و بگوید من می‌خواهم برای دکترا ثبت‌نام کنم.»

گرفتن دکترای افتخاری هم از دانشگاهی مثل آکسفورد، کار ساده‌ای نیست. در این زمینه هم دکتر کاتوزیان، استاد دانشگاه آکسفورد توضیح می‌دهد:

«برای دکترای افتخاری اصلاً نمی‌شود درخواست‌نامه فرستاد. دانشگاه تصمیم می‌گیرد که هر سال به چند نفر دکترای افتخاری بدهد. آن‌ها کسانی هستند که یا در رشته‌ خودشان و رشته‌ علمی‌شان ممتاز هستند و استادهای بزرگی محسوب می‌شوند، و یا مراتب بالای سیاسی و بین‌المللی را طی کرده‌اند و دانشگاه می‌خواهد به این وسیله از آن‌ها قدردانی کرده و اهمیت آن‌ها را تایید کند.»

صدور مدرک جعلی در ایران و کشورهای دیگر سابقه‌ طولانی دارد. شما با یک جستجوی کوچک در سایت‌های مختلف اینترنتی می‌توانید به راحتی در هر مقطع تحصیلی با حداکثر پانصد یا ششصد دلار مدرک دانشگاهی مورد نظرتان را بگیرید؛ مدرکی که از نظر مراجع علمی و نظارتی، فاقد اعتبار است. سابقه این نوع این جعل مدرک، از پایان‌نامه تقلبی شروع می‌شود.


علی کردان، وزیر کشور

شاید در شهرهای مختلف ایران آگهی ارایه‌ پایان‌‌نامه را دیده‌اید. بعضی از موسسات به راحتی به‌جای شما یک پایان‌‌نامه تکمیلی می‌نویسند به شما می‌فروشند.

در یکی از این موسسات گفته شد که پایان‌نامه فوق‌لیسانس در رشته حقوق،‌ از یک‌میلیون و سیصد تا دومیلیون و هفتصد قابل فروش است.

وقتی می‌توانید به راحتی پایان‌نامه و مدرک تحصیلی را بخرید در شرایطی قرار دارید که رییس جمهور هم اعلام می‌کند که این مدرک اهمیتی ندارد.

محمد‌رضا جلایی‌پور، دانشجوی رشته جامعه‌شناسی در مقطع دکترا در دانشگاه آکسفورد، درباره اظهارات احمدی‌نژاد که با اشاره به مدرک کردان از آن به عنوان یک کاغذپاره یاد کرد، می‌گوید: «بحث بر سر آن‌چه آقای احمدی‌نژاد "کاغذپاره" می‌خواند نیست. بحث بیشتر بر سر دروغ و فریبکاری و وزیری است که بر مسند یکی از دستگاه‌های اجرایی کشور نشسته و قرار است در انتخابات‌ پیش‌رو امانت‌دار آرای مردم باشد.»

«در مورد این قضیه یاد آقای خاتمی می‌افتم، موقعی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری برای ایشان تبلیغ می‌کردند، عده‌ای از هواداران ایشان را "دکتر" صدا می‌کردند و با این‌که ایشان داشتند دوره‌ دکترای‌شان را در دانشگاه می‌گذراندند، تکذیب کردند و از دوستان‌شان خواستند که از لفظ دکتر استفاده نکنند.»

‌این را یک شهروند تهرانی به زمانه می‌گوید و ادامه می‌دهد: «من این را مقایسه می‌کنم با ماجرای آقای کردان و متاسفانه نتیجه این مقایسه و این قضاوت، زیاد به نفع آقای احمدی‌نژاد و دولت او نمی‌تواند باشد.»

هم‌زمان با گسترش و تنش‌ها بین مجلس و دولت در مورد صحت مدرک تحصیلی وزیر کشور، علی‌رضا زاکانی، یک نماینده محافظه‌کار مجلس هشتم اعلام کرد که مدرک تحصیلی محمد‌رضا رحیمی، معاون حقوقی و پارلمانی رییس جمهور هم شبیه مدرک علی کردان است.

جلایی‌پور در این مورد می‌گوید: «آقای پورمحمدی به همان جریان تعلق داشت، ولی به نظر می‌رسید‌ به اندازه‌ای که باید، با بداخلاقی‌های انتخاباتی همراه شده باشد، بنابراین پست او تغییر یافت. حالا چنین رفتارهایی از وزیر کشوری که جایگزین ایشان شده، نگرانی ایجاد می‌کند؛ آن هم با توجه به انتخابات ریاست جمهوری که پیش رو داریم.»

منتقدان کردان، نه تنها از این موضوع شاکی هستند که در معرفی تحصیلی او به مجلس صداقت رعایت نشده، بلکه می‌گویند که او سال‌ها با مدرک دکترا در رده‌های بالای مدیریتی مشغول به کار بوده و حقوق دکترا هم می‌گرفته که قطعاً چنین دریافت‌هایی از نظر شرعی حرام است.

آن‌ها همین‌طور می‌گویند که کردان فوق‌دیپلم، به عنوان دکتر کردان سال‌ها در دانشگاه مشغول تدریس بوده و به جوانان حقوق می‌آموخته است.

‌وب‌سایت الف که به احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس وابسته است، با شکایت دولت و از طرف قوه قضاییه مسدود یا فیلتر شد.

این وب‌سایت برای اولین بار فاش کرد که مدرک آقای کردان، جعلی است. آقای توکلی از وزیر کشور خواست تا با این افشاگری، از سمت خودش استعفا کند.

‌در ماده ۵۲۷ قانون مجازات اسلامی آمده: «هرکس مدارک اشتغال به تحصیل یا فارغ‌التحصیلی یا تاییدیه یا ریز نمرات تحصیلی دانشگاه‌ها یا موسسات عالی یا موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی خارج از کشور یا ارزش‌نامه‌های تحصیلی خارجی را جعل کند یا به علم به جعلی بودن آن را مورد استفاده قرار دهد، علاوه بر جبران خسارت به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.

در صورتی که مرتکب یکی از کارکنان وزارتخانه‌ها یا سازمان‌ها یا موسسات وابسته به دولت یا شهرداری‌ها و نهادهای انقلاب اسلامی باشد یا به نحوی از انحاء در امر جعل یا استفاده از مدارک اوراق جعلی شرکت داشته باشد، به حداکثر مجازات محکوم می‌گردد.»

با همه‌ این شک و تردیدها و با وجود جوابیه و بیانیه دانشگاه آکسفورد، آقای علی کردان با رای اعتماد مجلس به عنوان وزیر کشور منصوب شد.

Share/Save/Bookmark

دانشگاه آکسفورد صدور مدرک برای کردان را تکذیب کرد
وب‌سایت محافظه‌کار «الف» مسدود شد
بالا گرفتن تنش‌ها بر سر مدرک تحصیلی وزیر کشور
وزارت کشور: تشکیک در مدرک دکترای کردان ممنوع
رأی اعتماد به وزیران ‍پيشنهادی احمدی‌نژاد
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سئوال : مگر مدرک آیت اللهی خامنه ای صحیح است؟

-- محمد ، Aug 15, 2008

آدمی با مشاهده چنین آشفته آشی که حضرات به خورد ملت می‌دهند ناخودآگاه یاد هجویه "چه معامله باید کرد" مرحوم میرزاده‌ی عشقی می‌افتد که:

بعد از این بر وطن و بوم و برش باید ر.ی.د
به چنین مجلس و بر کر و فرش باید ر.ی.د
به حقیقت در عدل ار در این بام و بر است
به چنین عدل و به دیوار و درش باید ر.ی.د
آنکه بگرفته از او تا کمر ایران را گ.ه
به مکافات الی تا کمرش باید ر.ی.د
پدر ملت ایران اگر این بی پدر است
برچنین ملت و روح پدرش باید ر.ی.د
...

و با کمال تاسف باید اعتراف نمود که پس از بیش از هشتاد سال از سرایش این شعر همچنان بند بند این ابیات به تاریخ نپیوسته اند. وزیری که می‌بایست علی‌القاعده امین ملت و دولت باشد جعل مدرک نموده و سپس با کمال وقاحت اعلام می‌کند حتی "تشکیک در صحت مدرک پیگرد قانونی خواهد داشت". از کدام قانون حرف می‌زنید آقای وزیر؟ اگر قانونی در این مُلک حاکم ‌بود ابتدا گریبان شما را می‌گرفت. اما افسوس که فرشتگان کور عدالت نیز به بیماری شما دچارند.

-- علی جولا ، Aug 16, 2008

radio zamaneh salam,lotfan in site ro bekhunin,bayanieh daneshgahe oxford hast,dar murede inke aghaye kordan hich madraki az ounja daryaft nakarde:

http://www.ox.ac.uk/media/news_stories/2008/080815.html

-- بدون نام ، Aug 16, 2008

متاسفانه بدعتهایی که آقای احمدی نژاد گذاشته اثرات وحشتناکی بر مدیریت کشور خواهد داشت
ایشان همیشه تحلیلهایی میکنند که سابقه نداشته است

-- بدون نام ، Aug 16, 2008

جالبه ، خیلی جالبه ...... !!!!!
این نمایندگان مردم کجا هستند ؟
یعنی اینهایی را که توی مجلس حضور پیدا میکنند ما انتخاب کردیم .....؟!!!
بابا نامسلمونا شما دیگه چرا رای اعتماد میدید .
این همه مدرک ارائه شده که مدرک این آقا جعلیه ، شماها که دیگه مثلا عوام الناس به اصطلاح ساده لوح درس نخونده نیستید ( نکنه هستید ؟!!) چرا؟!!!!!!!!!.......

-- کوروش خاموش ، Aug 16, 2008

احمدی نژاد مدرک دکتری را کاغذپاره مینامد زیرا که هیچ زحمتی برای آن نکشیده و صرفا مدرکشان اهدایی است، به سابقه کاری اومراجعه کنید که در چهار سال دوره دکتری ایشان سه سال استاندر نمونه ایران بوده است، آیا استاندار بودن کاری تمام وقت نیست؟؟؟؟

-- Reza Iraniii ، Aug 16, 2008

سوال اصلی این است که در کشوری که رییس جمهور دکترا دارند اما همواره در جستجوی هاله نور و امام زمان هستند و در مجلسی که به یقین هر چه هست خانه ملت نیست چرا کردان ادعای دکترا از اکسفورد نکند؟ اصلا چرا ایشان ادعا نکرد خود برتراند راسل است که از برکت حاجی محمود و امام زمان زنده شده و به اسلام مشرف شده اند این همه هیاهو برای چیست؟ جدا هیچ

-- علی ، Aug 16, 2008

هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می سد !

-- بابک آذری ، Aug 18, 2008

آقای جلایی پور در مورد ماجرای دکتری آقای خاتمی دروغ می گوید. با مراجعه به روزنامه های آن زمان می توان دید که فقط براثر فشار جناح مقابل و دخالت شورای نگهبان که این امر را تخلف انتخاباتی می دانست ستاد آقای خاتمی راضی به رها کردن عنوان دکترا شد. ناگفته نماند چندی پیش عکس کتابی تازه از آقای خاتمی به زبان عربی منتشر شد که عنوان دکتر در آن آمده بود.

-- رهگذر ، Oct 1, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)