خانه > آزاده اسدی > گفتوگو > عکاسان خبری برگزیده ۲۰۰۸ در آمستردام | |||
عکاسان خبری برگزیده ۲۰۰۸ در آمستردامآزاده اسدیazadeh@radiozamaneh.comبهترین عکسهای خبری سال ۲۰۰۸ چند روزی است که در نمایشگاه سالانه «بنیاد جهانی عکس خبری» در آمستردام به نمایش گذاشته شده است. بنیاد مشهور «ورلد پرس فوتو» (World Press Photo) هر سال عکسهای منتخب خبری دنیا را در چندین کشور بهنمایش میگذارد که آغاز آن، از محل بنیاد، یعنی آمستردام و هلند است. عکاسهای خبری، برای رقابت در این مسابقه سالانه و شرکت در نمایشگاه، بهترین عکسهای خود را در طول یک سال انتخاب میکنند و به این مسابقه میفرستند. درِ این نمایشگاه برای عموم از سه روز پیش در آمستردام، باز شده است. در حاشیه نمایشگاه عکس ورلد پرس فوتو با چند نفر از عکاسانی که برای مراسم اهدای جایزه این بنیاد به آمستردام آمده بودند و جایزه خود را از دست پرنس کنستانتین دریافت کردند، گفت و گو کردم.
کلی شل (Callie Shell) عکاس آمریکایی که جایزه نخست در بخش «مردم در اخبار» را در مسابقه ورلد پرس فوتو گرفته، یک زن سرحال و پر انرژی است. او عکاس مجله تایم است که در پنج کمپین انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، در طول سالهای گذشته، عکاسی کرده و آخرین آن، دو سال عکاسی از کمپین انتخاباتی بارک اوباما بوده است. عکس او از اوباما، در حالی که در حال خواندن روزنامه صبح در اتوبوس کمپین، همسرش میشل، به او تکیه کرده است، جایزه نخست «مردم در خبرها» را در مسابقهی بنیاد جهانی عکس خبری ٢٠٠٨ گرفته است. از کلی شل که به شدت علاقه دارد با خانوادهاش یک سفر توریستی به ایران داشته باشد، در حاشیه نمایشگاه ورلد پرس فوتو، در مورد این عکس پرسیدم و اینکه چطور این لحظه پر از آرامش را شکار کرده است؟
اوباما به رسانه و عکاسها روی خوش نشان میدهد و کارکنانش هم مرا راحت میگذاشتند تا عکاسی کنم. من استرس داشتم، چون به همه چیزهایی که میخواستم، دسترسی داشتم و در همان زمان نیاز داشتم موقعیتم را درست درک کنم تا بتوانم از این شرایط عکاسی کنم. دوست نداشتم پشت سرم بگویند که بهراحتی به همهی آدمها دسترسی داشته و کار خاصی هم نکرده است. برای همین، دوست دارم در کمپینهای انتخاباتی با کاندیداها وقت بگذرانم و واقعاً با آنها زندگی کنم تا به من اعتماد کنند. اصلاً دوست ندارم، عکسم را بگیرم و بگذارم بروم. این لحظه خاص که عکسش جایزه گرفت در «نیوهامشر» بود. باراک اوباما و میشل، حدود یک هفته، در طول سخنرانیهای مختلف کمپین، همدیگر را ندیده بودند و در این فشار و سختی شرایط کار، از هم دور بودند. آن روز صبح زود، این زن و شوهر همدیگر را در اتوبوس کمپین دیدند. باراک مدام مشغول کار با بلکبریاش بود، یا با تلفن صحبت میکرد و یا در حال خواندن تحلیل و بخشهای سیاسی روزنامهها بود. در آن لحظه خاص، میشل با باراک اوباما یک صفحه روزنامه را میخواند. همانطور که به شانه همسرش تکیه داده بود، برای چند دقیقه، چشمانشش را روی هم گذاشت و خوابید. برای من، این لحظه، یعنی نشان دادن نوع ارتباط خاص این زن و شوهر که بیشتر با هم رفیق هستند، تا همسر.
به کلی شل در مورد اهمیت موضوع خانواده بین آمریکاییها میگویم و در این مورد میپرسم که آیا این نوع عکسها، به بعضی از آمریکاییها، این خط و خطوط را القا میکند و آیا در تصمیمگیریشان برای رأی دادن، موثر بوده است؟ مطمئناً همینطور است. چون مردم وقتی میبینند، رییس جمهورشان همسری دارد که شبیه خودشان است و حس میکنند، رییس جمهور آمریکا با مردم عادی، ارتباط دارد، راحتتر او را میپذیرند. اما موضوعی که بیشتر کمک میکند این روند طبیعی باشد مهم است. خانواده اوباما اصلاً فراموش میکردند که من آنجا حضور دارم و از آنها عکاسی میکنم. من به آنها نشان میدادم که میدانم در زندگی شخصی و خصوصیشان مزاحم هستم، ولی تلاش میکنم به محیط خاص و خانوادگیشان احترام بگذارم. ولی جامعهی آمریکا در حال حاضر، با مشکلات اقتصادی درگیر است و مردم نیاز دارند بدانند نوع رابطه و شرایط هزینه کردن نامزدهای انتخاباتی چگونه است. وقتی مردم خانواده اوباما را با جان مک کین مقایسه میکردند، متوجه جوانی، شادابی و شرایط روحی متفاوت آنها میشدند. کنتراست بزرگی بین این دو خانواده بود و مردم آمریکا میخواستند خانوادهای را انتخاب کنند که به خودشان بیشتر شبیه باشد. بنابراین تا حدی حق باشماست که این عکسها به آنها کمک میکرد تا تصمیم بگیرند.
وظیفه عکاس، عکاسی استلوییس واسکونسلو (Luiz Vazconcellos) به خاطر عکسی که از یک زن بومی در آمازون گرفته که دست خالی در حال جلوگیری از هجوم پلیس برای اخراج محلیها (بومیها)، از شهر ماناوس (Manaus) است، جایزه اول «تک عکس خبری» را دریافت کرد. این عکس زن بومی را در شهر ماناوس در برزیل نشان میدهد که فرزند برهنهاش را در آغوش دارد و مقابل پلیس که برای اخراج محلیها (بومیها) از آن منطقه، با تجهیزات کامل در حال حمله هستند، ایستادگی میکند. او خودش را به پلیس رسانده و سعی دارد آن گروه مسلح را متوقف کند. از این عکاس در مورد این لحظهی خاص پرسیدم و اینکه در آن شرایط، چطور توانسته به عکاسیاش ادامه بدهد؟ من باید به عنوان روزنامهنگار و عکاس از این واقعه فاصله میگرفتم. اگر هر کاری میکردم که نشان میداد، از آن زن بیسلاح حمایت میکنم، ممکن بود من را هم مثل آن زن، دستگیر کنند. ولی همینکه به کارم ادامه دادم و عکسی از آن لحظه گرفتم، توانست کمک بزرگی به بخشی از مردم در برزیل باشد. حداقل حالا مردم شرایط آنها را از این عکسها درک میکنند.
یک عکاس ایرانی برگزیده در مسابقه ورلد پرس فوتواما در مسابقه ورلد پرس فوتو سال ۲۰۰۸، بر خلاف اینکه عکس هیچ عکاسی از داخل ایران، به مرحله نهایی نرسید و در مسابقه برنده نشد، اما مهشید مهاجرین از بلژیک، موفق شد جایزه نخست «تک عکس مسایل روز» را دریافت کند. مهشید در هشت سالگی همراه با خانوادهاش از ایران به بلژیک مهاجرت کرده و فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه «سانلوک» بروکسل را دارد. او دو سال است که در نیویورک زندگی و کار میکند. مهشید میگوید: خیلی از کارهایم در مورد مهاجرت و هویت است. به خاطر اینکه مشکل جابهجا شدن، اجبار برای تغییر شرایط و فرار اجباری همیشه برایم جالب بوده. چرا که خانوادهام در زمان کودکیام مجبور به مهاجرت شدند و حتماً این موضوع اثر بزرگی روی من گذاشته و به همین خاطر دوست دارم، داستان افراد مختلف را در چنین شرایطی تعریف کنم. عکس او در مورد پناهندگانی است که توسط گارد ساحلی در ایتالیا، دستگیر میشوند. مهشید در مورد مهم بودن این پروژه که مدتی روی آن کار کرده، میگوید: یکی از دلایلی که روی این پروژه کار میکنم این است که برای اروپا مسأله مهمی است. اروپا در حال بستن تمام درهایش به روی مهاجران هست. میخواهد سعی کند کسی نتواند وارد اروپا شود. ولی این تلاش و سختگیری، شرایط را عوض نمیکند، فقط آن را سختتر میکند. مردم مجبور هستند راههای خطرناکتر و غیرقانونی را انتخاب کنند. مثلاً، ده پانزده سالی بیشتر نیست که از این کشتیها و قایقها برای جابهجایی مهاجران غیرقانونی استفاده میشود و در سالهای اخیر هم رو به افزایش بوده است.
مهشید میگوید روی این پروژه یک هفته مداوم در بخش ساحلی، در شهرهای مختلف اروپایی، کار کرده و با گارد ساحلی همکاری کرده است: زمانی پیش آمد که تعداد خیلی زیادی از این قایقها با مسافران غیرقانونیشان میآمدند. به همین دلیل، این موقعیت را داشتم که از صبح تا شب روی این پروژه کار کنم. هر روز، تقریباً تمام روز، صبح و نیمهشب روی آن کار میکردم. چون این مهاجران مدام میرسیدند. فقط توانستم یک بار با آنها سوار قایق شوم. پلیس ساحلی یک بار قبول کرد که با آنها بروم و سوار قایقشان بشوم و این عکس را آن موقع گرفتم. او در مورد ادامه پروژهاش میگوید: به خاطر همین، وقتی میرسند، خیلی خوشحال هستند که بالاخره به ایتالیا رسیدند. اما تعداد زیادی از آنها پذیرفته نمیشوند و آنها را دوباره برمیگردانند. ولی به کسانی که واقعاً فراری هستند و از کشورهایی مثل سومالی و حتی اریتره میآیند، مجبورند ویزای ورود بدهند و قبولشان کنند. چرا که شرایط آنها در کشورشان واقعاً سخت است. ولی مهاجرینی که از مصر میآیند، فوری رد میشوند. آنها را همان دقیقه، سوار هواپیما میکنند و برمیگردانند. نمایشگاه سالانه بنیاد جهانی عکس خبری، تا ٢٨ ماه ژوئن در محل Oude Kerk در مرکز شهر آمستردام برپاست و بعد تور کشور به کشور خود را شروع میکند. در همین رابطه: • افتتاح نمایشگاه معتبرترین مسابقه عکس خبری
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.
|
لینکدونی
آخرین مطالب
آرشیو ماهانه
|
نظرهای خوانندگان
درود بر شما خانم اسدی دو سال پیش با هم گفتگویی داشتیم در مورد تور دوچرخه سواری از مشهد تا قونیه ترکیه به مناسبت 800 سالگرد تولد حضرت مولانا
-- سعیدسعیدی ، Jul 10, 2009خوشحال میشم ایمیلی از شما داشته باشم تا با هم دوباره در ارتباط باشیم بعد از آن سفر زندگی من کمی تغیر کرد و دست روزگار من رو از ایران دور کرد این روزها در سوئد زندگی میکنم
با مهر بی پایان سعیدسعیدی