تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

وزارت کشور: تشکیک در مدرک دکترای کردان ممنوع

وزارت کشور دولت محمود احمدی‌نژاد، رسانه‌های ایران را تهدید کرد در صورتی که پیرامون مدرک دانشگاهی وزیر جدید این وزارتخانه «اقدام به شبهه‌افکنی و درج مطالب تخریبی» کنند، با پیگیرد قضایی مواجه خواهند شد.

این اطلاعیه در حالی صادر شده که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران، دستور لغو شکایت‌های دولتی از رسانه‌ها را داده است.


مدارک دانشگاهی علی کردان، وزیر جدید کشور، به موضوع بحث رسانه‌های ایران تبدیل شده است

تشکیک در مدرک دکتری علی کردان وزیر کشور از‌ آن‌جا آغاز شد که در جریان بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی دولت در مجلس، روح‌الله حسینیان نماینده محافظه‌کار مجلس مسائلی درباره چگونگی اخذ مدرک آقای کردان مطرح کرده بود.

در اطلاعیه‌ای که امروز شنبه روابط عمومی وزارت کشور منتشر کرده و در اختیار خبرگزاری‌ها قرار داده، آمده است: «مدرک دکترای افتخاری وزیر محترم کشور پس از طی مراحل قانونی از سوی رییس کل بخش خاورمیانه دانشگاه آکسفورد، آقای استیفن پرینگل و به امضای سه نفر از اساتید معروف و مشهور دانشگاه آکسفورد صادر گردیده است و هیچ گونه خدشه‌ای در صحت آن وجود ندارد.»

سایت الف نزدیک به احمد توکلی و الیاس نادران، دو نماینده محافظه‌کار مجلس، یک روز پس از رأی اعتماد مجلس به علی کردان به طور تلویحی اعلام کرده بود که مدرک آقای کردان جعلی است.

این سایت، ادعا کرده بود که اداره تأیید مدارک دانشگاه آکسفورد و دانشکده حقوق این دانشگاه، در پاسخ به استعلام این سایت، اعلام کرده‌اند که به شخصی به نام علی کردان، دکترای افتخاری نداده‌اند.


روح‌الله حسینیان نخستین کسی بود که در صحت مدرک دکترای علی کردان، تشکیک کرد

روابط عمومی وزارت کشور در واکنش به این گزارش بدون اشاره به نام سایت الف اعلام کرده که این سایت «اقدام به شبهه‌افکنی و درج مطالب تخریبی و اهانت‌آمیز در خصوص مدرک تحصیلی وزیر محترم کشور» کرده است.

وزارت کشور در اطلاعیه خود می‌افزاید: «طرح ادعاهای واهی و بی‌اساس در این خصوص قابل پیگیرد قضایی بوده و این حق برای وزارت کشور محفوظ» است.

در این اطلاعیه در عین حال از رسانه‌ها خواسته شده «با توجه به شرایط حساس کشور، از نشر مطالب کذب و شهبه‌افکنانه خودداری نمایند.»

در این اطلاعیه اعلام نشده که ایران در چه شرایط حساسی قرار دارد و انتقاد‌ها از مدرک تحصیلی وزیر کشور چه ارتباطی به این حساسیت اعلام شده از سوی این وزارت‌خانه دارد.

علی کردان هفته گذشته از سوی مجلس هشتم شورای اسلامی به عنوان دومین وزیر کشور دولت محمود احمدی‌نژاد، رأی اعتماد گرفت.

آقای کردان جانشین مصطفی پورمحمدی شده است که دو ماه پیش از این از مقام خود برکنار شد.


در همین رابطه:
رأی اعتماد به وزیران ‍پيشنهادی احمدی‌نژاد
علی کردان؛ معیار صداقت یا سیاست احمدی‌نژاد؟
خبرنگاران: به جای اعانه، آزادی بیان می‌خواهیم

نظرهای خوانندگان

پدرجان،
1- 1- مدرک حعلی مختص وزير جديد کشور نيست!
2- مدرک جناب وزير علوم نيز از موسسه ای که در يک بخش از نامش کلمة "منچصتر" دارد صادر شده.
3- اين موسسه حدود 6 سال پيش بطور رسمی از سوی وزارت علوم به عنوان موسسه ای کلاهبردار که در ازای دريافت پول مدرک صادر می کند اعلام شد.
4- اساساً اين کابينه کار کارشناسی انجام نمیده که به مدرک نيازی باشد.
5- اجرای طرح کارت هوشمند سوخت با بيش از 90 ميليارد تومان بودجه شکست خورد، مصرف بنزين به بيش از اجرای طرح رسيد و قيمت ان هفت برابر شد.
6- به بهانة راه اندازی نيروگاه بوشهر، کل دنيا بر عليه ايران متحد شده، ميلياردها دلار خسارت به اقتصاد ايران وارد شده و شبه جنگی خانمان سوز بر سر ملت سايه انداخته

-- زوربای یونانی ، Aug 9, 2008 در ساعت 05:01 PM

به حقّ چیز های ندیده و نشنیده!
مدرک دکترای افتخاری که در زبان های غربی به آنDoctor honoris causa می گوییم، -همانطوریکه از اسمش پیداست - عنوانی است کاملاً افتخاری؛ که به افراد برجسته (اعم از سیاسی و نظامی و علمی و غیره) داده می شود. این مدرک نه ارزش اداری دارد و نه استخدامی، بلکه فقط پس از اعطای دیپلم دکترا، نام شخصیّت دریافت کنندهء عنوان "دکتر افتخاری" در دفتر ویژه ای در دانشگاه اعطاء کننده ثبت می شود. من در طول چهل سال عمر معلمی خودم، کسی را سراغ ندارم (لااقل در اروپا) که دکترای افتخاری دریافت کرده باشد و عنوان "دکتر" را همراه نام خود یدک بکشد. برای اخذ دکترای افتخاری هم هیچگونه تشریفات اداری و آموزشی خاصی وجود ندارد که شخص برای دریافت آن به نوشتن تز و رساله و دفاعیه نیاز داشته باشد. بلکه هنگام دریافت درجهء دکترا، شخص، خطابه ای ایراد می کند و همین و بس. درست برخلاف ادعای این آقا که می گوید برای اخذ درجهء دکترای افتخاری (آن هم در حقوق!) تزی در بارهء تعلیم و تربیت (!) در اسلام نوشته است.
در رژیم قبلی هم رسم بود که به بعضی از سران عشایر، درجات افتخاری نظامی می دادند، مانند سرگرد افتخاری و سرهنگ افتخاری و غیره. ولی این گونه افراد نه می توانستند اونیفورم نظامی بر تن بکنند و نه فرماندهی گردان و یا هنگی به عهدهء آن ها واگذار می شد.

-- Mirza ، Aug 9, 2008 در ساعت 05:01 PM

عرض می شود اینجانب از سال 1382 دانشجوی دوره دکتری بخش خاورمیانه دانشگاه آکسفورد بوده و هستم. در طول شش سال گذشته که من شاهد بوده ام ما کسی به نام استیفن پرینگل نداشته ایم نه رئیس و نه مرئوس. این لینک زیر وب سایت بخش خاورمیانه دانشگاه آکسفورد است که در دست چپ صفحه ، لینک دارد به همه اعضاء هیأت علمی و اداری. ملاحظه کنید چنین اسمی اصلاً در این لیست هست:
http://www.orinst.ox.ac.uk
در یک روزنامه نوشته بود ایشان سه سال پیش مدرک افتخاری خود را گرفته است. خوب سه سال پیش و در واقع از شش سال پیش که من اینجا آمدم تا پارسال استاد راهنمای من دکتر چیس رابینسون رئیس بخش بود و ما اصلاً چنین آدمی نداشتیم. اصلاً گوگل نشان نمیدهد که هرگز در حافظه تاریخ کسی به نام استیفن پرینگل در هیچ دپارتمانی از آکسفورد خضور داشته است حتی به صورت استاد پیمانی چه رسد به رئیس بخش. امروزه با گوگل و اینترنت دیگر امکان ادعاهای به این نادرستی از بین رفته است. من فکر میکنم یک آدم کلاه بردار یک مدرک جعلی به اسم دانشگاه آکسفورد به این بیچاره فروخته یا هدیه کرده و او بیخبر از همه جا آن را جدی گرفته است. بعد دانشگاهی که در اوج قدرت مارگارت تاچر حاضر نشد به او مدرک افتخاری بدهد می آید به یک آدم گمنام ایرانی میدهد؟ دانشگاه آکسفورد هر سال سه چهار مدرک افتخاری به رئوسای دانشگاه های بزرگ یا دانشمندان طراز اول جهانی طی مراسمی با شکوه در پایان سال تحصیلی در بنای تاریخی Sheldonian Theaterُ میدهد که خبرش در همه روزنامه های انگلیس و بولتن های علمی منعکس می شود و هر دریافت کننده در موقع دریافت آن خطابه ای می خواند. ممکن است ایشان توضیح دهد که به خاطر کدام کشف بی سابقه علمی یا واجد بودن کدام شخصیت بزرگ جهانی دانشگاه آکسفورد به ایشان مدرک افتخاری داده و خبر اعطاء مدرک و متن خطابه ایشان در کدام بولتن علمی منعکس شده است؟

-- بدون نام ، Aug 10, 2008 در ساعت 05:01 PM

یکی از افتخارات جمهوری اسلامی شخم زدن هرم طبقاتی و ترویج این تفکر است که برای انجام هیچ کاری تخصص لازم نیست. از این نمونه دکترها امروز در ایران به وفور یافت می شوند حتی در دانشگاه ها نیز تا حد زیادی اینگونه متخصصین حضور دارند و زمام امر را بدست دارند.
خدا به داد این ملت برسد.
یک مدرس دانشگاه در تبعید

-- جواد ، Aug 10, 2008 در ساعت 05:01 PM

اگر بطور دقيق برسي شود 80%مسؤلين داراي مدرک جعلي و شبحه دار هستند حالا با توفبق الهي مدرک جعلي کردان بر ملا شده در اين زمان با شرايطي که ايجاد شده نويسندگان وکارشناسان بايد بيشتر به اين مطلب بپردازند

-- علي ، Aug 10, 2008 در ساعت 05:01 PM

کردان استفا دهد
تا درس عبرت برای دیگران شود

-- حشمدار ، Aug 10, 2008 در ساعت 05:01 PM

این همه سر وصدا برای چیست؟ وقت خودتان وما را بیشتر از این برای این مسئله بی اهمیت هدر ندهید باید بدانید اکثر افرادیکه در نظام مورد اعتماد هستنند بعلت سوادشان نیست بلکه اصل مهم تعهد شان بنظام میباشد در نتیجه مسئول با مدرک و بدون مدرک سر ته یک کرباسند

-- حسن ، Aug 10, 2008 در ساعت 05:01 PM

Yadam miad 7-8 sal pish SATTAR khanandeh ham az yeki az daneshgahhaye UK Phd eftekhari gereft, ...

-- Ali ، Aug 11, 2008 در ساعت 05:01 PM

اگر دکتری نداشت هم مشکلی ندارد.می توان داخل کشور عزیز خودمان براش درست کرد.

-- رامین ، Aug 14, 2008 در ساعت 05:01 PM

این رسوایی بزرگی برای مسئولین جمهوری اسلامی است و انعکاس منفی آن در رسانه های دنیا متاسفانه باعث خدشه دار شدن بیشتر چهره ایران خواهد شد. بصورت عمومی، جعل هر گونه مدرک جزو جرائم سنگین است، و جعل چنین مدرکی به قصد فریب یک ملت و آن هم از جانب یک وزیر بسیار باعث تاسف است. جالب این است که این فرد چنان واپس گرا و بی کیاست است که حتی در انجام فریب و نیرنگ که ظاهرا تنها چیزی است که در آن تخصص دارد نیز چنان کودکانه عمل می کند و اشتباهاتی چنان فاحش مرتکب می شود که نیرنگش شاید تنها بر هم مسلکانش که دیدشان به وسعت نوک بینی شان و دنیایشان چنان تنگ و حقیر است که خودشان نیز در آن در حال خفه شدن هستند، کار ساز باشد و گرنه هر فردی با آگاهی متوسط و با مرور واژه های به کار رفته، اشتباهات دستوری و نگارشی به جعلی بودن مدرک پی خواهد برد.

-- امید ، Aug 18, 2008 در ساعت 05:01 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)