تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با علی صمدی احدی و نوید اخوان، کارگردان و بازیگر فیلم «سالامی علیکم»

فیلمی درباره کلیشه‌های ایرانی و آلمانی

آزاده اسدی
azadeh@radiozamaneh.com

این روزها یک فیلم ایرانی ـ آلمانی در هفتاد سینمای آلمان در حال اکران است که به زندگی ایرانیان در خارج‏ از کشور مربوط است. مهاجرت، مسایل زبانی و عاطفی و تفاوت‏های فرهنگی محورهای مختلف فیلم «سالامی علیکم» هستند که علی صمدی احدی، فیلم‏‏نامه‏ آن را نوشته و کارگردانی کرده است.

Download it Here!

این کارگردان ایرانی که سابقه‏ ساخت فیلم کمدی نداشته، در این فیلم با طنز و نگاهی ظریف، مشکلات زندگی یک خانواده‏ی ایرانی را در آلمان نشان می‏دهد. او دست‏کم سه سال و نیم روی اولین فیلم داستانی‏اش، «سالامی‏علیکم» کار کرده است:

«‌مدت زیادی به این فکر بودم که مورد ایرانیان مهاجر فیلمی بسازم و همیشه علاقه داشتم که یک کمدی باشد. برای ساختن یک فیلم کمدی، معمولاً آدم باید مقداری با خود تم، فاصله پیدا کند. چون این تم، در حقیقت زندگی خودم هم هست، مقداری طول کشید تا بتوانم روی آن دست بگذارم.»

در فیلم «سالامی‏ علیکم»، محسن ۲۵ ساله است و هنوز با پدر و مادرش زندگی می‏کند. او از خون می‏ترسد، ولی در مغازه‏ی قصابی پدرش کار می‏کند. محسن مهربان و مردد، با وجود مشکلات متنوع خود، به آلمان شرقی می‏رود که به نظر می‏رسد مردمش با خارجی‏ها و افراد جدید به شکل مشکوکی برخورد می‏کنند و به آن‏ها اعتماد نمی‏کنند.


علی صمدی احدی، کارگردان فیلم «سالامی علیکم»

اما محسن با پیدا کردن زن رویایی‏اش، با همه‏ی مشکلات تازه در محل زندگی جدیدش، مبارزه می‏کند. آنا، دوست دختر او، مکانیک ماشین است و بر خلاف هیکل ریزه میزه و قد کوتاه محسن، درشت، قد بلند، قوی هیکل و البته گیاه‏خوار است. محسن مجبور می‏شود به او دروغ بگوید که کارش تجارت پارچه است و خود را از قصابی پدرش کاملاً جدا می‏کند. مشکلات از همین دروغ شروع می‏شود. اهالی ده از او می‌خواهند کارگاه نساجی ده را راه‏ بیاندازد و درگیری‏های جدید محسن با این روستا و پدری که ناگهان سر و کله‏اش پیدا می‏شود، به وجود می‏آید.

علی صمدی که در رشته‏ی ارتباطات بصری تحصیل کرده و سال‏هاست در غرب زندگی می‏کند، می‏گوید که این فیلم تاحدی در‌باره‏ی زندگی خود اوست و بخشی از آن به تجربیاتش در مهاجرت برمی‏گردد: «‌تم فیلم بیشتر در مورد جست‌وجوی وطن است. یک وطن جدید که در مورد خیلی از ایرانی‏های مقیم خارج از کشور، صادق است. دوره و زمانه گاهی آدم را مجبور می‏کند قبول کند جایی که زندگی می‏کند، وطن او شده است.»

او می‌گوید اتفاق‏هایی که در آلمان، به عنوان یک خارجی و یک ایرانی برای او پیش آمده، در نگاهش و روی فیلم‏نامه‏ تأثیر گذاشته‏اند. علی صمدی در سال ۲۰۰۵ فیلم مستندی در‌باره‏ی کودکان سرباز اوگاندای شمالی، به نام «بچه‏های گم‏شده» ساخته بود که به شرایط سخت زندگی آن‏ها می‏پرداخت. اما بعد از سه سال، مستقیم سراغ تم کمدی رفته که به نظر با ساختار و نگرش کسی که قبلاً فیلم مستند تلخی را ساخته است، جور درنمی‏آید.


نمایی از فیلم «سالامی علیکم»

کارگردان فیلم «سالامی علیکم» در این زمینه، معتقد است که روش انتخاب سبک در سینما، مثل انتخاب مدادهای رنگی برای نقاشی‏ای است که هربار به اقتضای شرایط، یک رنگ انتخاب می‏شود: «‌گاهی به نظر می‏رسد، داستان فقط در شکل و شمایل فیلم مستند جواب می‌دهد. اما من معتقدم برای نشان دادن تِمی مثل وطن، جست‌وجوی وطن و سوال‏هایی مانند خانه‏ام کجاست؟ من به کجا تعلق دارم؟ آدم در قلبش پاسخ پیدا می‏کند، نه در مغزش و به نظر من، با خنده و لبخند راحت‏تر می‏توان به قلب و روح دست‏رسی پیدا کرد.»

اما محسن، فرزند یک مرد قصاب در غرب آلمان، برای پیدا کردن خود و زندگی شخصی‏اش، به آلمان شرقی می‏رود. علی صمدی، کارگردان فیلم، در‌باره‏ پیدا کردن وطن، خانه و گم‏گشتگی شخصیت محسن در این فیلم توضیح می‏دهد:

«‌خیلی از ایرانی‏های مقیم خارج در یک چیز با هم مشترک‌اند؛ آن‌ها شب خوابیدند و صبح دیدند وطن‏شان نیست یا به اجبار باید وطن‏شان را ترک می‏کردند. از جایی هم سردرآوردند که نه زبانش را می‏شناسند، نه به فرهنگ آن آشنایی دارند، نه به آن‏جا تعلق دارند و نه رابطه‏ای با آن مکان دارند. همین اتفاق برای گروهی از مردم آلمان شرقی هم افتاد. وقتی دیوار برلین فروریخت، آنان از خواب بیدار شدند، دیدند وطنی که شصت سال با آن زندگی کرده بودند، از امروز از بین رفته است.»

صمدی می‌گوید: «‌در هر دو گروه، عده‏ای هستند که اصلاً نتوانستند خودشان را با وضعیت جدیدشان، تطبیق دهند. در میان ایرانی‏ها هستند کسانی که سی سال است روی چمدانشان نشسته‏اند، می‏گویند: «فردا وضعیت ایران تغییر می‏کند و من به کشورم برمی‏گردم. در آلمان شرقی هم کسانی هستند که بعد از فروپاشی دیوار برلین، هیچ راهی را پیدا نکردند که به آلمان یکی شده، بپیوندند.»

برای همین صمدی این دو گروه ایرانی و آلمانی را که به گفته خودش در حباب تاریخ خودشان زندگی می‏کنند، به هم نزدیک کرده و در فیلم اتفاقات جدیدی برای آن‌ها می‌افتد. علی صمدی احدی، کارگردان فیلم «سالامی‏علیکم» با روش‏های مختلف، تصاویری را می‏سازد که پر از طنز و کنایه است، بر خلاف روش‏های مرسوم و معمول در سینمای آلمان، اجازه داده است هنرپیشه‏هایش کاملاً با کلمات بازی کنند و بخوانند و برقصند.

این فیلم، قبلاً برای تماشاگران آلمانی نمایش داده شده و صمدی معتقد است که ارتباط خوبی با فیلم برقرار شده بوده و می‌گوید: «‌تلاش کردم نه تنها برای ایرانی‏ها، فیلمی باشد که بتوانند خودشان را در آن ببینند، بلکه دلم می‏خواست تصویری از ایرانی‏ها به آلمانی‏ها و اروپایی‏ها بدهم که نسبت به تصاویر قبلی مقداری متفاوت‏تر باشد.»


نوید اخوان

مایکل نیاورانی، بازیگر و کمدین معروف ایرانی ـ اتریشی، نقش پدر را در این فیلم بازی می‏کند. نوید اخوان که خارج از آلمان، شاید بیشتر به عنوان خواننده معروف باشد، بازیگر نقش محسن است. نوید اخوان، بازیگر نقش محسن که قبلاً، در فیلم‏های «پرده برداشتن»Unveiled، «برای یک لحظه آزادی» و سریال‏های مختلف تلویزیونی آلمان مثل «در آخرین ثانیه» بازی کرده، برای بعضی از ایرانی‏ها به عنوان خواننده شناخته شده است.

نوید که همراه با برادرش امید تا به حال موزیک ویدئوهای مختلفی را ساخته‏اند، این بار بر خلاف سابقه‏ی کاری‏اش، در یک فیلم کمدی بازی کرده است و نه درام. اما با این‌که نوید کاراکتر محسن را خیلی دوست داشته، ابتدا بازی در این فیلم را نپذیرفته: «‌در ترکیه سر صحنه فیلم "برای یک لحظه آزادی" بودم که فیلم‏‏نامه به دستم رسید. آن موقع در شرایطی بودم که هرچه فیلم‏نامه را می‏خواندم، اصلاً خوشم نمی‏آمد. فکر می‏کردم چقدر بی‏مزه است. به خصوص این‌که من از آلمانی‏ها هیچ‏وقت، فیلم کمدی خوب ندیده‏ام و فکر می‏کردم این هم به هیچ عنوان نمی‏تواند فیلم خوبی بشود. برای همین آن را رد کردم.»

اما تهیه کننده‏ فیلم با نوید تماس گرفت و اعلام کرد که علی صمدی موقع نوشتن فیلمنامه به نوید برای نقش محسن فکر می‌کرده: «‌فکر کردم هم‌دیگر را می‏بینیم و من می‏توانم به او بگویم از چه چیزهایی در فیلم‏نامه خوشم نیامده است. وقتی فکرم را در‌باره‏ی فیلم‏نامه گفتم، او هم خیلی خوشش آمد و گفت که او هم در مورد همان نکات موردنظر من مردد است. او توضیح داد که فیلم بیشتر شبیه فیلم‏های کمدی فرانسوی خواهد شد تا یک فیلم کمدی آلمانی.»


نمایی از فیلم «سالامی علیکم»

بازیگر نقش اول فیلم آلمانی ایرانی «سالامی‏ علیکم»، از ترس‏هایش در ساخت یک فیلم کمدی در‌باره‏ی ایرانیان مهاجر و دلایلی که باعث شده بود فیلم‏نامه را ابتدای کار رد کند، می‏گوید: «‌می‏ترسیدم ایرانی‏ها را مسخره کنیم. هیچ‏وقت نمی‏خواهم ملیتم و یا هم‏وطنانم در فیلم مسخره شوند. خوشبختانه، علی هم این را نمی‏خواست. او در فیلمش نه می‏خواست آلمانی‏ها را مسخره کند و نه ایرانی‏ها را. در این فیلم بیشتر با کلیشه‏هایی که هر دو ملیت دارند، می‏خندیم، نه این که "درباره"‏ آن‏ها و یا "به" ‏آن‏ها بخندیم.»

نوید معتقد است که با این حال، ممکن است بعضی از ایرانی‏ها، از طنز یا بعضی‏ نماها و یا صحنه‏های این فیلم در مورد تضادهای خانوادگی و مسایل و درگیری‏های یک خانواده‏ی ایرانی در کشوری غریب، خوششان نیاید: «‌متأسفانه، ما ایرانی‏ها نمی‏توانیم در‌باره‏ی خودمان، با هم‏دیگر بخندیم. موقعی که کمدی می‏شود، فکر می‏کنیم دارند ما را مسخره می‏کنند. اگر ما نتوانیم خودمان با خودمان در‌باره‏ی مسایلی که داریم، بخندیم و همه چیز را همیشه خیلی دراماتیک ببینیم، اصلاً نمی‏شود زندگی کرد.»

او می‌گوید این فیلم علاوه بر نمایش تضادهای فرهنگی بین دو ملیت، نشان می‏دهد که بسیاری از نسل دومی‌ها، کسانی که در ایران به دنیا آمده‏اند و در خارج بزرگ شده‏اند، هنوز این احساس را دارند که دنبال آن‏جایی که وطن‏شان است، می‏گردند: «‌برای این‌که هیچ وقت نمی‏توانند در ایران صد درصد احساس کنند که آن‏جا وطنشان است، چون آن‏جا بزرگ نشده‏اند. هیچ وقت هم در جایی که زندگی می‏کنند، نمی‏توانند این احساس را صد در صد بگیرند. به خصوص در آلمان که وقتی شکل ظاهری‏ات آلمانی نیست، نمی‏توانی صد در صد احساس کنی، هم‏وطن هستی.»

نمایش فیلم «سالامی علیکم»، از روز ۲۳ ژوئیه (‌اول مرداد ماه) در آلمان شروع شده است. نمایش این فیلم، در روزهایی که رسانه‏های مختلف در مورد ناآرامی‏های اخیر ایران، انواع گزارش‏ها و برنامه‏های متنوع را پخش کرده یا می‏کنند، از دید نوید اخوان، بازیگر و خواننده‏ی ایرانی، مزایایی هم دارد: «‌فیلم کمدی است و الان اصلاً، موقع خندیدن نیست. اما اتفاقاً ما از این شرایط استفاده می‏کنیم و در هر مصاحبه‏ای که با رسانه‏های آلمانی داریم در‌باره‏ی اوضاع ایران هم صحبت می‏کنیم.»

Share/Save/Bookmark

وب‌سایت و تیزر فیلم
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

«زالامی علیکم» اسم صحیح فیلمه نه «سلام علیکم»!
با تشکر از گزارش تون

-- سعید ، Jul 30, 2009

به جای اين گونه کارهای مشکوک که چهره ايرانی را در خارج بد نشان می دهد بياييد و از گذشته ايران، از کورش، داريوش، از ميهن زيبايمان ايران فيلم بسازيد تا نسل جوان ايرانی ياد بگيرد به ايرانی بودنش افتخار کند. ولی اين را در قدرت شما نمی بينم. از همه جای اين تريلر بوی پليد و آزار دهنده خود کم بينی و ايران ستيزی می آيد. اين فيلم برای خودتان خوب است و برای آنهايی که سفارش آن را به شما داده اند. شما ايران و ايرانی را درست نمی شناسيد. و حتا اگر خاين نباشيد کار مزخرف و بدی را سر هم بندی کرده ايد. اين گونه پروژه ها در کشورهای ديگر برای کوچک شمردن اقليت ها هم انجام شده. در ايران احمدی نژاد دارد ريشه پارسی ايران را می کند و در خارج شما .
اهورامزدا ايران را از دشمن، دروغ و خشکسالی نگاه دارد.

-- Parsi ، Jul 30, 2009

اسم فیلم سلام علیکم نیست، بلکه سلامی علیکم است که سلامی هم معنای سلام می دهد و هم معنای "سلامی" گوشتی که قصابی ها می فروشند. به نظر من بازی نوید اخوان خوب نبود و کارگران در این زمینه انتخاب خوبی نکرده است، درست بر عکس نیاورانی و دیگر بازیگران آلمانی که بسیار خوب بازی کرده بودند.
مهدی

-- mehdy ، Jul 30, 2009

vaghti gozareshesho toye tv alman didam khejalat keshidam.

hata torkha ham da alman ta be hal inghadar ghashang torkharo be maskharegi nakeshide bodand.

hala chera ghasabi?

dost daram hich almani in filmo nabine.

-- asai ، Jul 30, 2009

سعید،
چقدر برچسب خائن زود از دهنت در میاد! میتونی بگی تفاوت تو و احمدی نژاد فاشیست در چیست؟ ما کتک سنگ مغزهایی مثل شما رو میخوریم که در پیش قضاوت و جدا کردن مردم به خائن و خودی در دنیا تک اند. بدون اینکه این فرد را بشناسی و یا فیلم را دیده باشی! این فیلم فیلمی است بسیار پرمعنا و جذاب که دردهای ما پناهندگان ایرانی را به صورت بسیار عالی به گوش جهان میرساند و نشان میده که ما ایرانیان بیش از احمدی‌نژاها و ملاها هستیم. میتوانیم بخندیم، برقصیم و دست در دست هم یک دنیای جدیدی بسازیم. البته اگر تنگ نظری و فحاشی را کنار بگذاریم! 

-- بابک ، Jul 30, 2009

میبخشید منظورم Parsi بود و نه سٰعید!

-- بابک ، Jul 30, 2009

ما یازده نفره به دیدن این فیلم رفتم. سالن تقریباً پر بود. به نظر من فیلم خیلی جالب و دیدنی بود. به غیر از آن تکه های بولیوودی اش در به تصویر کشیدن کلیشه ها محشر و استادانه بود. به آقای صمدی احدی تبریک میگویم و واقعاً دست مریزاد.

ضمناً دوست گرامی آسایی ترکها هم ده ها فیلم در مورد کلیشه های خودشان شاخته اند، شما ندیده اید دلیل نمیشود که وجود ندارند.

-- موناl ، Jul 30, 2009

hamin eftekharat alaki korosh o darushi badbakhtemoon kardeh what is the reality now?

-- بدون نام ، Jul 31, 2009

پارسی جان !
دست از سر کچل این داریوش و کورش بردار!بذار خوابشون بکنند .....چی بودیم چی بودیم به جایی نمی رسوندمون....اینکه چی هستیم مهمه....باور کن در خارج از وطن آدم گاف هایی از دوستان هم وطن می بینه که کوروش و داریوش با دیدنشون ...اگه می تونستن ...ملیت شونو عوض میکردن این فیلم که چیزی نبود ... فقط اگه از دله دزدیها بگم یه سریال میشه... صرف نظر از اینکه کمک هایی اجتماعی (Sozialhilfe)رو حق و پول نفت می دونن انگار نماینده ملت محرومند که این حق را بزنند به جیب ! و هر چی هم بتونن از دولت بگیرند میگیرند آخه غنیمته!تازه کار سیاه هم کرده می شه بدون حد و حساب .....دیگه از بقیه اش نمی گم اینجا جاش نیست

-- golagha ، Jul 31, 2009

اما راستی !!! من دیگه قصاب ایرانی در آلمان نشنیده بودم ودر هامبور گ هم که خیلی ایرانی داره....ندیدم....
گل آقا

-- golagha ، Jul 31, 2009

با سلام
من فيلم رو نديدم ولي متن رو كه خوندم متوجه هدف و انگيزه شما شدم ايران حق شماست و براي رساندن پيامتان و گرفتن حقتان تلاش كنيد.

-- نادر ، Aug 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)