تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با خسرو والی‌زاده، دبیر کمیسیون رسانه‌های کمیته ملی المپیک:

آغاز ناامیدکننده‌ی ایران در المپیک

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

بیست و نهمین دوره بازی‌های المپیک، جمعه طی مراسمی باشکوه در پکن و با حضور رهبرانی از سراسر جهان، در میان اعتراضات جهانی به کارنامه حقوق بشر چین و نگرانی فعالان محیط زیست از آلودگی هوای پکن و خطر آن برای سلامت ورزشکاران آغاز شد.

در همین حال آغاز درگیری‌های نظامی میان گرجستان و روسیه بر سر منطقه‌ی اوستیای جنوبی، ورزشکاران و مسوولین ورزشی این دو کشور در پکن را به شدت نگران کرده و به روحیه‌ی ورزشی حاکم بر دهکده المپیک لطمه زده است.

در مراسم دیروز هیات ورزشی ایران، مرکب از ۵۵ ورزشکار نیز حضور داشتند و پرچم جمهوری اسلامی ایران توسط هما حسینی، قایقران زن ایران حمل شد که این امر موجب اعتراض حجت‌الاسلام علم‌الهدی، امام جمعه مشهد نیز قرار گرفت.

در گفت و گویی با خسرو والی‌زاده، دبیر کمیسیون رسانه‌های کمیته ملی المپیک و کارشناس ورزش در پکن، نتایج مسابقات روز شنبه ورزشکاران ایران را مورد بررسی قرار دادم و ابتدا در مورد مراسم افتتاحیه المپیک از او پرسیدم؟

Download it Here!

‌مراسم بسیار با شکوهی بود. تنها اشکال مراسم افتتاحیه، البته نه فقط در بازی‌های پکن، در المپیک‌های قبلی هم این اشکال به نظر من وجود داشت، طولانی بودن مراسم رژه‌ی تیم‌ها است.

چون این طولانی بودن که چیزی حدود دو ساعت را به خودش اختصاص می‌دهد همه را خسته می‌کند. هم تماشاگرانی که داخل ورزشگاه هستند، هم خود ورزشکارانی که باید ساعت‌ها سرپا باشند و هم بیننده‌های تلویزیونی را.

اما مراسم افتتاح بسیار باشکوه بود و برنامه‌های ابتکاری بسیار جالبی در افتتاحیه پکن بود که از نظر من هم خیلی خوب بود.

خانم هما حسینی هم که قایقران شرکت کننده ما در المپیک هستند، پرچمدار تیم ایران بود‌.

امروز خانم هما حسینی در رویینگ تک‌نفره مسابقه‌شان را برگزار کرد. البته با توجه به این‌که ایشان یک ورزشکار بسیار جوان است و اولین باری است که سهمیه المپیک به‌دست آورده و در المپیک شرکت کرده؛ کسی از او در واقع انتظار خلق معجزه را نداشت.


محمد علیرضایی، تنها شناگر ایرانی حاضر در المپیک که مسابقه نداد

‌برای برخی از رشته‌ها، همین کسب مجوز و حضور در المپیک خودش یک افتخار است‌. در حالی‌که رویینگ الان‌ دو سال است که در ایران راه‌اندازی شده، همین‌ که توانسته دو سهمیه المپیک بگیرد؛ خودش برای رشته قایقرانی ما، افتخار بزرگی است.

ایشان امروز نتیجه‌ی بسیار خوبی به‌دست نیاورد، اما همین حضور یک ورزشکار خانم ما که توانسته در رویینگ کسب سهمیه بکند، به نظر من افتخار بزرگی است.

سوال مهم‌تر درباره‌ی محمد علیرضایی، تنها شناگر ماست که در المپیک در صد متر قورباغه حضور داشت. قبلاً در خبرها آمده بود که ایشان چون با یک شناگر اسراییلی هم‌گروه شده بود‌، گویا اشکالی در شرکت ایشان در این مسابقه پیش آمده بود.

اسم ایشان در لیست شناگر صد متر قورباغه بود. اما امروز ایشان حتی آمده بود به سالن شنا و ورزش‌های آبی و در آن‌جا حضور داشت.


نجمه آبتین، نماینده ایران در تیراندازی زنان

حدود یکی دو ساعت قبل از شروع مسابقه، دچار یک درد شدید از ناحیه‌ی شکم و حالت تهوع شد، او را پیش پزشک بردند و پزشک تشخیص داد که مشکوک ‌به آپاندیس بود و بلافاصله با برانکارد و با آمبولانس، او را به بیمارستان منتقل کردند و مربی ایشان تشخیص داد که نمی‌تواند شرکت کند و حتی فرم انصراف از مسابقه را هم ایشان پر کرد و ایشان را به بیمارستان منتقل کردند.

در مورد بحث مسابقه با اسراییل هم، به هرحال کشور ما ‌سیاستی دارد که بر اساس آن در مسابقات رودر رو با اسراییل شرکت نمی‌کند. مسابقاتی که تیم به تیم و نفر به نفر و رشته‌های انفرادی و تیمی که رودر رو مسابقه بدهند.

در هر صورت خیلی از ورزشکاران ما برای اولین بار وارد المپیک شدند که این خودش افتخاری بوده. ولی به هرصورت امروز، روز خوبی برای ورزشکاران ما نبود.

تقریباً در همه‌ی رشته‌هایی که امروز در آن شرکت داشتیم، شاید برای اولین یا دومی بار بود که بچه‌های ما در المپیک شرکت می‌کردند.

‌‌در بدمینتون در تاریخ المپیک، برای اولین‌بار یک ورزشکار ما، آقای محرابی توانست یک سهمیه المپیک بگیرد.

امروز من خودم در سالن بدمینتون بودم، مسابقه او را با بدمینتون‌باز تایوانی که یکی از نفرات مطرح این رشته است، دیدم. در ست اول هم بسیار خوب کار کرد، یعنی درواقع با شایستگی مغلوب و حذف شد.


حجت واعظی‌پور، نماینده ایران در تیراندازی مردان

در دوچرخه‌سواری هم به هر حال دوچرخه‌سواری جهان در سطح بالای المپیک، ما با آن فاصله داریم و به هرحال انتظار بیش از این هم در این دوره از المپیک، از دوچرخه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سواران ما هم نمی‌رفت.

‌تیراندازی با کمان هم همین‌طور. یعنی باز هم ما برای اولین بار است که سهمیه المپیک گرفتیم.

در تیراندازی با کمان، یک ورزشکار خانم داشتیم، نجمه آبتین و یک ورزشکار مرد، آقای حجت واعظی‌پور؛ امروز مسابقه‌ی تعیین سطح آن‌ها بود و ۶۴ نفر در یک گروه تیر می‌اندازند، یکی اول می‌شود و یکی شصت و چهارم.

به این ترتیب دو روز بعد این‌ها از بالا و پایین جدول، با هم دوباره مسابقه می‌دهند، این‌بار دو به دو. یعنی نفر اول با شصت و چهارم، دوم با شصت و سوم و همین ترتیب.

نفرات ما به همان دلیلی که گفتم، امروز در مکان‌های پایین جدول قرار گرفتند و روز سه‌شنبه باید با نفرات بالای جدول مسابقه‌ی دو نفره بدهند که آن‌جا تکلیف‌شان معلوم می‌شود.

این‌هایی که تا الان توضیح دادید، تنها مسابقه‌هایی بود که امروز ورزشکاران ما در آن‌ها حضور داشتند. درست است؟

بله، در بوکس هم الان که من دارم با شما صحبت می‌کنم مهدی قربانی در ۸۱ کیلوگرم با پورتوریکو مسابقه دارد.

***

مسابقات بوکس در المپیک، حذفی است. مهدی قربانی در برابر حریف پرتوریکویی شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت. امشب قرار است مرتضی سپهوند دیگر مشت‌زن ایران در المپیک در وزن ۶۴ کیلوگرم با حسن حمزه، مشت‌زن تونسی روبارویی کند.

Interview, Khosrow Valizadeh
(Beijing)

Share/Save/Bookmark
المپیک پکن در «لانه پرنده» گشایش یافت
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)