تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفتگو با بهرام افشارزاده درباره کناره‌گیری رضازاده

کناره‌گیری قهرمان

فرنگیس محبی
Mohebbi@radiozamaneh.com

حسین رضازاده، هرکول ایران، با نظر پزشکان از رفتن به المپیک منع شد و به این ترتیب با دنیای قهرمانی وزنه‌برداری خداحافظی کرد.

فدراسیون وزنه‌برداری درنامه‌ای خطاب به این قهرمان جهان و المپیک، از او درخواست کرده که از شرکت در بازی‌های المپیک پکن صرف نظر کند.

بهرام افشارزاده، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری ایران، درنامه‌ای که متن آن با تائید کلیه مسئولان فنی و پزشکی فدراسیون تهیه شده، می‌گوید که نوشتن این نامه و خواسته، سخت‌ترین درخواست در طول زندگی‌اش بوده است.

وی در این نامه از رضازاده می‌خواهد که به خاطر میلیون‌ها ایرانی که دوست دارند قهرمانشان را سلامت و پابرجا ببینند، و با توجه به آزمایشات انجام شده و توصیه پزشکان، مبنی بر منع فعالیت سنگین و اضطراب آور، از حضور در المپیک انصراف دهد.

حسین رضازاده هم در پاسخ به این نامه، توصیه پزشکان را می‌پذیرد و می خواهد که فدراسیون مراتب انصراف وی را به نحوی به اطلاع مردم ورزش دوست برسانند که در جریان قرار گرفته و موجب شرمندگی‌اش نشود.

حسین رضازاده در دوران قهرمانی خود ۱۵ مدال طلای قهرمانی و سه مدال برنز قهرمانی جهان، آسیا و المپیک برای ایران به ارمغان آورد. او تنها ورزشکار ایرانی است که صاحب دو مدال طلای المپیک در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ شده است.

بهرام افشارزاده، در گفتگوئی با ما، از چگونگی کناره‌گیری رضازاده می‌گوید:

Download it Here!

آقای رضازاده با افتخارترین وزنه‌بردار دنیا است. ایشان ۱۰ سال مداوم (از ۱۹۹۸ در تایلند تا ۲۰۰۶ دوره قبل در بازی‌های آسیائی) مدال طلا کسب کرده است.

تداوم تمرینات و تداوم حضور ده ساله یک سنگین وزن در بازی‌ها بسیار سخت است و ما کمتر بازیکنی داریم که ۱۰ سال مداوم در رویدادهای جهانی ورزشی در رقابت‌هائی که بزرگترین ورزشکاران دنیا در آن شرکت می‌کنند، حضور پیدا کرده باشد.

او یک مرد استثنائی در وزنه‌برداری است.


افشارزاده؛ رئیس فدراسیون وزنه‌برداری ایران، در کنار حسین رضازاده



ما از ۱۵ ماه پیش شروع کردیم به انجام آزمایشات روی وزنه‌برداران که خوشبختانه ۹۰درصد آنان مشکل خاصی نداشتند.

برای آقای رضازاده باید درمان بیماری گوارشی انجام می‌دادیم، که انجام شد. ایشان مقداری قند خونشان بالا بود، فشار خون و مقداری استرس داشتند. با توجه به تمرینات زیاد ما کمتر می‌توانستیم به ایشان دارو بدهیم.

از فروردین امسال تمرینات در اردوهای کیش، اردبیل و تهران تمرینات فشرده‌تر شد و در روز دوبار تمرین منظم داشتیم. در تمرینات ماه گذشته در اردبیل، مرتب تمرین می‌کردند اما احساس کردیم که ایشان زود خسته می‌شوند و از طرف دیگر رکوردهائی که باید به آن می‌رسید خیلی دور از دسترس شده است. رکوردهائی که می‌زدند متاسفانه یک دست نبودند (مثلا یک روز ایشان دویست و دو و نیم یک‌ضرب می‌زنند، دوضرب ۲۳۰ و یک روز دیگر ۱۸۵ در یک‌ضرب و ۲۱۰ در دوضرب).

هفته گذشته جلسه مشترک کمیته فنی و کمیته پزشکی تشکیل شد و مجموعا با توجه به مشکلات قند خون و استرس روانی که ایشان داشتند، به اتفاق تصمیم گرفتیم چنین نامه‌ای به ایشان بنویسیم که به هیچ عنوان تمرین نکنند. چون تمرین سنگین ممکن بود به سلامت ایشان ضربه بزند. ما از ایشان خواستیم که قطعا از این دوره از بازی‌ها خودش را دور کند. به این خاطر که ما می‌خواهیم رضازاده سلامتی را داشته باشیم. قهرمانی داشته باشیم که بتوانیم در آینده از او به نحو شایسته‌ای در مجامع بین‌المللی، در فدراسیون خودمان و در فدراسیون جهانی استفاده بکنیم.

من با آقای آریان، رئیس فدراسیون جهانی هم صحبت کردم. ایشان بسیار بسیار ناراحت شدند. ایشان امیدوار بود که آقای رضازاده بتواند در بیست و نهمین دور رقابت‌های المپیک در پکن، سومین مدال طلای خود را به دست آورد و یکی از پرافتخارترین وزنه‌برداران جهان بشود.

اما ما با این شرایط سلامت ایشان را به مدال ترجیح دادیم. مدال به چه بهائی؟

آقای رضازاده شاید خودشان هم انتظار چنین درخواستی را داشتند، چون حدود دو سالی بود که در رقابت‌ها شرکتی نداشتند.

بازی‌های جهانی تایلند حدود ۲۰ روز بعد ازضرب خوردگی زانو و تصادفی که آقای رضازاده در بابلسر داشتند، شروع شد. ایشان خود به خود نمی‌توانستند شرکت کنند.

آقای رضازاده یک اسطوره بزرگ وزنه‌برداری دنیا است و بیشترین تجربه‌ها را در مسابقات جهانی کسب کرده است. فرد بی تجربه‌ای نیست و از نظر قوای بدنی نمونه‌اند.


استرس و فشار زیادی روی ایشان هست. توقع مردم از وی بالاست. ایشان از سال مسابقات سال ۲۰۰۰ سیدنی به بعد درست نخوابیده‌اند. شب‌ها از استرس این که بتواند مقامش را حفظ کند، خوابش نمی‌برد. خیلی هم از این درخواست ما ناراحت شدند. اما ممکن بود که ایشان به پکن بروند و حادثه‌ای برایشان اتفاق بیافتد. ما باید سلامت ایشان را درنظر می‌گرفتیم.

همه ما اعتقاد داشتیم که ایشان سه ماهه آماده می‌شود و به رقابت‌های پکن می‌رسد. الان هم یک ماه به مسابقات مانده است. اما با توجه به مشکلاتی که بود نگران بودیم که ممکن است بزرگترین ضربه را در این مسابقات بخورند. در آینده مشخص می‌شود که این کار ما مثبت بوده یا نه. و ما توانسته‌ایم تفکرمان را پیاده کنیم یا نه.

آقای افشارزاده، ایشان از صحنه مبارزات قهرمانی خداحافظی کرده‌اند. چگونه می‌شود از چنین قهرمانی قدردانی کرد؟

ما امروز نامه‌ای نوشته‌ایم و ایشان را به عنوان مشاور عالی فدراسیون منصوب کرده‌ایم. ایشان مطمئن باشید که در خدمت ورزش خواهند بود. ایشان از دنیای وزنه‌برداری بیرون نرفته‌اند.

جایگزینی که به جای آقای رضازاده درنظر گرفته‌اید، چه کسی است؟

در حال حاضر خوشبختانه ما در اوزان ۱۰۵+ ترافیک نیروی انسانی داریم. حدود هشت، نه نفری هستند که به هم نزدیک هستند و رکودهای خوبی را می‌زنند. آقای رشید شریف هم که در اردو هستند رکوردهای خوبی می‌زنند. شاید مقام اول و دوم و سوم را کسب نکنند اما جایگاه خوبی خواهند داشت.

آیا آقای رضازاده خودشان در این جلسه حضور نداشتند؟

در تمام جلساتی که داشتیم حضور صد درصد داشتند. نامه بسیار زیبائی هم به من نوشته‌اند. ایشان یک انسان بسیار متواضع و استثنائی هستند. امیدوارم جامعه قدر این قهرمانان را داشته باشد و دارد. برخورد رسانه‌ها بسیار خوب بود. شأن یک قهرمان را باید به همین صورت حفظ کرد.

تیم ملی وزنه‌برداری ایران روز ۱۶ مرداد ماه به همراه حسین رضازاده به عنوان مشاور عالی، راهی دهکده المپیک در پکن می‌شود.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview, Bahram Afsharzadeh
Head of Iran Weightlfting Federation

نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

معلوم نیست چرا در ایران همه تصمیمها در آخرین لحظه گرفته میشود. بیش از یک سال بود که مشخص بود رضازاده دیگر مرد میدان نیست. حالا هر علتی کی میخواهد داشته باشد. اصلا بهانه لازم نیست. این قهرمان بیش از ده سال هر مدالی را که در دنیا بود برای ایران آورد، حالا دیگر ازش بر نمی آید. این وظیفه مسوولان بود که زودتر این را بفهمند و حداقل به جانشینش این فرصت را بدهند که بیشتر تمرین کند. المپیک که شوخی نیست. میدان مبارزه قهرمانان است.

-- احسان ، Jul 26, 2008

خیلی تاسف بار است که ایران از داشتن چنین قهرمانی محروم شد. شاید سالها طول بکشد که چنین کسی بار دیگر در ورزش ایران ظهور کند و افتخار بیافریند. وظیفه همه ایرانیان است که از حسین رضازاده تجلیل کنند.

-- بهرام نامور ، Jul 26, 2008

I would say "Rostam" instead of "Hercules".

-- mazyar ، Jul 27, 2008

nemidonam, vali boye sedaghat az in khabar be mashame man nemirese.

-- tara terme ، Jul 27, 2008

متاسفانه همیشه این دروغ مطلق که اوج ورشکستگی اخلاقی است باز خود را نشان داد . دقیقا بعد از جواب مثبت دوپینگ و استرس واعتراض پنهان و شدید رضازاده عزیز به نحو تغذیه از طرف مدیریت پنهان وبا در خواست شخص رهبری اعتراضات رضا زاده مجبورا تبدیل به پذیرش گردید و تاکید شخص رهبری در این که حفظ نظام مهمترین اصل در این شرایط است رضا زاده را به سکوت وا داشت دقیقا 6 دقیقه از مراسم تایید اجباری خواهش رهبری وپافشاری در خفظ ابروی نظام در کاربرد دوپینگ ان هم توسط یک قهرمان ! در ازشیو باقی می ما ند تا در زمان خاص خودش بکار اید تا ثابت شود که دروغ عامل زیر بنایی همه اقایان است با تشکر

-- محمدی ، Jul 27, 2008

متاسفانه همیشه این دروغ مطلق که اوج ورشکستگی اخلاقی است باز خود را نشان داد . دقیقا بعد از جواب مثبت دوپینگ و استرس واعتراض پنهان و شدید رضازاده عزیز به نحو تغذیه از طرف مدیریت پنهان وبا در خواست شخص رهبری اعتراضات رضا زاده مجبورا تبدیل به پذیرش گردید و تاکید شخص رهبری در این که حفظ نظام مهمترین اصل در این شرایط است رضا زاده را به سکوت وا داشت دقیقا 6 دقیقه از مراسم تایید اجباری خواهش رهبری وپافشاری در خفظ ابروی نظام در کاربرد دوپینگ ان هم توسط یک قهرمان ! در ازشیو باقی می ما ند تا در زمان خاص خودش بکار اید تا ثابت شود که دروغ عامل زیر بنایی همه اقایان است با تشکر

-- محمدی ، Jul 27, 2008

نمی دانم.ولی رویه دولتهای اقتدار گرا این است که نمی توانند بپذیرند قدرت در جایی شکل بگیرد. بنا بر این با قدرت پودر کنندگی خود آن قدرت را که در یک جا به صورت توده درآمده به پودر تبدیل می کند. این قدرت هر چه می تواند باشد، قدرت سیاسی، قدرت اقتصادی، شهرت یک هنرپیشه یا ورزشکار و... هنگامی که در ورزشگاه آزادی سلطان علی پروین گفته شد روز افول پروین بود. هنگامی که رضا زاده چنان اوج گرفت که در شبکه های خارجی از او برای تبلیغات استفاده کردند باید منتظر می بودیم تا وی را محدود سازند. این مطلب را در کنار این خبر قرار دهید که استفاده از تصاویر ورزشکاران ایرانی برای تبلیغات ممنوع شد. و در کنار این خبر قرار دهید که ورزشکاران باید در المپیک مصاحبه نکنند و بعداً اصلاح شد که محتاطانه مصاحبه کنند. اینها همه گمانه هایی است که زده می شود. حقیقت تا اطلاع بعدی در گروی داده هاست.

-- مهتاب ، Jul 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)