تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مهستی؛ انرژی‌درمانی یا تغییر دین

پژمان
persia_1980@hotmail.com

فایل شنیداری

ويژه برنامه‌ای که فردای روز درگذشت مهستی از رادیو زمانه پخش شد، یکی از پرشنونده‌ترین و پرخواننده‌ترین موضوعات در تارنمای زمانه بود. بیشتر خوانندگان در یادبود این هنرمند محبوب ایرانی یادداشت‌های کوتاهی نوشتند که در صفحه‌ء همان مقاله در سایت منتشر شد. ولی آنچه از چندی پیش دربارهء تغییر دین مهستی مطرح شده بود، به تارنمای «زمانه» هم راه پیدا کرد. پس از درگذشت مهستی، عکس‌هایی از او در سایت‌های اینترنتی منتشر شد که گویی درحال انجام مراسم خاص مذهبی‌ست. زیر عکس‌ها نوشته شده بود مهستی پیش از مرگ به مسیحیت گرویده بوده است.


عکسی که برخی آنرا «انرژی درمانی» و برخی آنرا آیین گرویدن مهستی به مسیحیت خواندند

در آغاز واکنشی نشان ندادیم. دین، بحثی‌ست شخصی و حتا اگر شخصیت معروفی مانند مهستی نیز در کار باشد،‌ این بخشی از زندگی خصوصی اوست. به باور من آنچه به مردم و دوستداران وی مرتبط هست، مهستی در روی صحنه و ترانه‌های اوست، آنچه به مردم ارائه می‌شد و بخاطر آن، مهستی دوستدار داشت.

به‌ هر‌ رو، شیوه‌ء خاکسپاری او در گورستان وست‌وود در لوس‌آنجلس به کنجکاوی‌ها افزود. برخی از گرویدن او به مسیحیت سخن می‌گفتند، گروهی به اسلامی برگزارشدن مراسم اشاره داشتند، و گروهی دیگر به فروخته‌شدن امتیاز پخش انحصاری مراسم خاکسپاری از سوی خانوادهء مهستی به یک تلویزیون ایرانی در لوس‌آنجلس.


تشیع‌جنازهء مهستی در گورستان وست‌وود، لوس‌آنجلس

نظر به آنچه در «زمانه» دنبال کردیم و می‌کنیم، کوشیدم حتی‌الامکان از جنجال‌ها و بازی‌های تلویزیون‌های ایرانی در لوس‌آنجلس دور بمانیم، ولی درهرحال به‌عنوان یک رسانه، خودداری از پاسخگویی به کنجکاوی‌های روزافزون مخاطبان ممکن نبود. نادره سالارپور، برادرزادهء مهستی، برایمان از این بحث‌ها گفت:

می‌توانم به جرأت این را بگویم که ما نزدیکترین کسان مهستی بودیم و مهستی به هیچکدام‌مان هرگز نگفت که مسیحی شده یا گرایشی پیدا کرده است. من می‌دانم که مهستی زن بسیار معتقد و با خدایی‌ بود. به هر خانهء خدا که می‌رفت، دعا می‌کرد و شمع روشن می‌کرد. می‌دانم کنار خانه‌اش هم کلیسا بود. گاهی آنجا هم می‌رفت و شمع روشن می‌کرد. ولی به مسجد هم فراوان می‌رفت. هر شب جمعه مدتها بود می‌رفت برای دعای کمیل. اگر به خانه‌اش وارد می‌شدید، از ون یکاد و سورهء قرآن پر بود. می‌دانم که در قلبش به یقین به خدا ایمان داشت. نمی‌دانم این عکسهایی که می‌گویند چیست، از کجا گرفته‌اند. اما هر چه هست، حتا اگر واقعیت داشته باشد، مهستی هرگز راجع به آن با ما حرفی نزد. واقعاً مهم هم نیست که انسان دین‌اش چیست، مهم خداپرستی و انسان خوب بودن است. خود ما، خانواده‌اش، هرگز به این فکر نمی‌کنیم که آیا مهستی مسیحی شده بود یا نه. چه فرقی دارد. همهء ادیان، ادیان خدا هستند. به هر حال من فکر نمی‌کنم که مهستی مسیحی شده بود، چون حداقل به یکی از ما می‌گفت که این کار را کرده است.

مورد دیگری که شنوندگان رادیو مطرح کرده بودند و می‌خواستند اطلاعات بیشتری در مورد آن داشته باشند، این بود که شنیده بودند امتیاز پخش مراسم خاکسپاری مهستی به یک شبکه‌ی تلویزیونی فروخته شده است. آیا این قضیه صحت داشت؟

نه، هرگز چنین چیزی نبود. زمانی که مهستی بیمار و در منزل دخترش بود، یکی از این شبکه‌های تلویزیونی که شبکهء «تپش» است در تماس بودند. آنها خیلی به مهستی نزدیک بودند. مهستی غیر از ما که خانواده‌اش بودیم، خانوادهء هنری‌اش را هم داشت که خیلی دوستش داشتند و مرتب با او تماس می‌گرفتند. صدایش را پخش می‌کردند. آنها مرتب با دختر مهستی در تماس بودند. بعد هم که مهستی فوت کرد، تنها تلویزیونی که پیشنهاد کرد مراسم را پخش کند همین شبکهء «تپش» بود. هیچکدام از تلویزیون‌ها به خانواده‌ی او پیشنهادی برای این کار ندادند. چون ما هم کار این تلویزیون را می‌دانیم که چقدر خوب است و همه دیدیم که چه مراسم زیبایی را توانستند برگزار کنند، دختر مهستی، سحر، موافقت کرد که این کار را انجام دهند. هیچ چیز خصوصی با هیچ تلویزیونی نداشت و هیچ پولی رد و بدل نشده است. این حرفها فقط شایعه است و مهستی متعلق به همهء رسانه‌هاست. تلویزیون «تپش» هم این کار را فقط به خاطر این کرد که از روز اول که این مسایل پیش آمد، خودش دواطلب شد و تماس گرفت. گفت ما می‌توانیم این کار را بکنیم و اصلاً این موضوع نیست که امتیازش به یک تلویزیون فروخته شده است. این واقعاً درست نیست.

در تصاویری که از مراسم تشیع جنازه پخش می‌شد، محوطه‌ء گورستان وست وود در لس‌آنجلس پر نبود و گفته می‌شد که تعداد زیادی از مردم پشت درگورستان هستند و بخاطراینکه نظم مراسم بهم نخورد و از آن مدلی که می‌خواهند مراسم برگزار شود خارج نشود، به مردم اجازه داده نمی‌شود که وارد گورستان بشوند. اینطور بود؟

این گورستان که مهستی،هایده، آقای نادر نادرپور و تعدادی از هنرمندان عزیز ما در آن به خاک سپرده شده‌اند، واقعاً مسئله دارد. برای اینکه خیلی قبرستان کوچکی‌ست و مسئولان در آنجا نزدیک بود اصلاً اجازه ندهند که حتا ما این کار را بکنیم.‌ برای اینکه برای خاکسپاری هایده، چند سنگ قبر ترک برداشت و شکسته شد. اینها شدیداً ناراحت و نگران بودند که حالا چه خواهد شد. آن بخشی که ما مهستی را خاک کردیم، بخش کوچکی‌ست در آن قبرستان. بنابراین اگر مردم می‌آمدند جلو، اصلاً امکان خاکسپاری نبود. وقتی هم که مراسم خاکسپاری تمام شد راه را باز کردند و مردم آمدند جلو. پس‌فردای آن روز که ختم مهستی در همان گورستان وست وود برگزار شد همه آزادنه آمدند و شرکت کردند.

آیا خانوادهء مهستی برنامهء خاصی دارند برای گردآوری کارهای منتشرنشده‌ء او، اعم از ویدئوها،‌ کارهایی که ممکن است به‌صورت CD یا DVD در دسترس نباشد، تا به‌صورت یک مجموعهء مدون در اختیار دوستداران مهستی بگذارند؟

مهستی با چند کمپانی کار می‌کرد که کارهایش بیشتر در دست این کمپانی‌هاست. پیش از اینکه فوت کند، یکی‌ـ دوتا آلبوم جدید درست کرده بود که یکی دو قطعه‌اش را شنیده‌اید، ولی هنوز به بازار نیامده و به امید خدا به بازار خواهد آمد. این کار به‌دست آن کمپانی‌هایی‌ست که با مهستی قرارداد داشتند. آنها کارها را‌ آماده کرده‌اند. فقط من می‌دانم دختر مهستی، سحر، لباس‌های مهستی را به حراج خواهد گذاشت که پولش را بدهند به انجمن‌های مبارزه با سرطان.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

به هر حال هر دینی که می خواهد داشته باشد.یزدان پاک روح ایشان را قرین رحمت سازد.

-- katebirad ، Jul 9, 2007

فكر مي كنم طبق برخي قوانين خاص آمريكا ، پا گذاشتن بر روي قبر ديگران نوعي جرم هم محسوب شود. همينكه اجازه دادند تا اين مراسم برگزار شود خيلي عجيب بود.از ايراني هاي داخل كه اطلاعاتي در مورد قوانين دفن آمريكا ندارند انتظار قضاوت نيست اما اگر ايراني هايي كه آن روز اعتراض كرده اند جاي بسي تعجب است. احترامي كه در آن روز به شخصيت ايراني ها گذاشته شده بود بي نظير بود.

-- مهيار موسوي ، Jul 9, 2007

خیلی جالب بودو متشکرم. موفق باشید.مایل به همکاری هستم.در صورت امکان با من تماس بگیرید.

-- ali ، Jul 9, 2007

از داخل ایرانم و باید بگم با هر عقیده ای از دنیا رفت .یزدان پاک رو دوست خود گرفت و در دنیای هنر ستاره ای درخشان بود روانش شاد

-- شاهین ، Jul 9, 2007

اندر عجايب روزگار اعتقاد به چيزهاييست كه هيچ به آن عمل نمي شود!
ايشان در قرآني كه به در و ديوار ميزدند نخواندند كه
ان الله لا يامر بالفحشا!

-- ميم ، Jul 9, 2007

Mohem nist che ishan din haste ya na mohem sdaysh baraye ma bood yadash zendeh bad

-- Kamyar ، Jul 9, 2007

يادش گرامي
اما مهستي يا هر هنرمند ديگري و يا هر انسان ديگري اعتقادش براي شخص خودش محترم بوده و هست. چه او مسيحي بوده يا مسلمان يا بي دين به شخصيت خودش مربوط بوده است. ايشان كه متفكر و روشنفكر نبوده كه بخواهد براي ما روشنگري بكند. هنرمند ارجمندي بوده كه هنرش مايه آرامش خاطر مردم بوده و نه بيش از اين. به دنبال هياهو و بي خردي نباشيم.

-- بدون نام ، Jul 9, 2007

به دنبال هجویات نباشید.

-- بودا ، Jul 10, 2007

باريکلا! دعاي کميل هم مي​خوندن!
حضرت فاطمه خارج از نوبت شفاعتشون کنه ايشا الله!

-- sara_kalak ، Jul 10, 2007

عزيزم نور چشمم اگر حضرت فا طمه سلام الله عليه شفاعت ايشان را نمايد ايا اشكالي دارد ؟ برادر توي قران نفرمودن : قو لوا علي يا فاطمه تفلحوا " ميداني در قران باريتعالي فرمودن: قو لوا لا اله الا الله تفلحوا/
برادر مگر ما هر روز سر نماز دعا نمي خوانيم كه
اللهم اغفر كل للمو منين والمومنات وبعد مي گوييم مسلمين و المسلمات پس وحله اول از خدا مي خواهيم هركه به او ايمان داشت را بيامرزد / درثاني عزيز من يك سلول بدن را پيدا كن كه درونش خدا نباشد / همه اعضا و جوارح ما هر لحظه فرياد مي زند خدا "

-- س ، Jul 10, 2007

امکان ندارد که خانم مهستی مسیحی شده باشد چون مراسم خاک سپاری ایشون با الله اکبر و لا اله الله بود

-- لی لی ، Jul 11, 2007

امکان ندارد که خانم مهستی مسیحی شده باشد چون مراسم خاک سپاری ایشون با الله اکبر و لا اله الله بود

-- لی لی ، Jul 11, 2007

dine har kasi hamchon asraare zendegiyash khosoosi tarin chize oost. inghadr mostaghim o gheire mostaghim taftishe aghaayed nakonid. bogzaarid in padide dar enhesaare ahmagh haayy baashad ke aan aayeye "... val fahshaa " raa neveshtand. in haa be khaahar o maadare khish negaah mikonand o aan aaye raa minevisand.

-- medi ، Jul 11, 2007

حقیقتا که مراسم باشکوه و لایق خانم مهستی برگزار شد.

-- قلم ، Jul 11, 2007

ایشان خواننده ای بود که من بسیار اورا دوست داشتم و بدون صدای او زندگی من چیزی کم دارد. خدایش رحکت کناد.

-- سید اکبر میرحسنی ، Jul 11, 2007

Dear Mr. َAkbarzadeh

As you see in the news, Mahasti baptized and she converted to Christianity. She had strongly interest to Jesus for last 4 years, but officially she baptized last March when she was in Dubai and it was several eye witnesses. She had 15 session intensive training two weeks regarding Christian faith right before her baptizing. She was witnessing to all her friends, family, other singers in Dubai and LA, his manager Mehran who was eye witness of all these process, her daughter and even her concert manager in Dubai Mr.Jamali and his wife. She never hides her faith and the only reason she couldn’t be officially a church member because few weeks after he baptize, she went to the hospital in Dubai and you know the rest of the story. During last few month in California after she left Dubai we had several times phone conversation with her mobile phone and she was always strongly positive about her faith. Last time when we called her less than 3 weeks before her death in San Francisco, she said her dream is to be healing and make a Christian gospel song album in Persian

The funniest thing is that every time Mahasti shared her faith with these peoples, they were too positive to her, but now, not only they are not positive, but also they deny everything, and that’s shame.

We Christian Persian speakers respect Mrs. Mahasti, not because of her religion, but for what she was and still is in our hart, and we are so sorry for those who valuation of her faith.

May God bless you

-- Iranian Church in Norway ، Jul 12, 2007

مهستی خواننده بزرگی بودخدا بیامورزش

-- جابر ، Jul 12, 2007

ما درون را بنگریم و حال را ما برون را ننگریم و قال را

امید که درونش خدایی باشد.

-- ه ، Jul 12, 2007

مهستی افتخار ما بود

-- بدون نام ، Jul 14, 2007

مهستی عزیز روحت شاد

-- مهران ، Jul 20, 2007

shoma ham shenidin ke hayede bade margesh be khabe yeki oomade o gofte ahnagamo jam konin ke daran mano azabam midam inja ?:D labod pas farda mahasti ham hamino mikhad bege :D Khabari Shod Khabaram konina:D

-- sahar ، Jul 20, 2007

کاری که میتوانیم بکنیم امرزش برای انمرحومه است همه ما میمیریم پس بهتر است اظهارات نادرست ویا تهمتهای بیجا نزنیم روحش شاد باد او که دستش از زمین و زمان کوتاه است پس اگر کار خیری برایش نمیکنیم بیجا هم اظهار نظر نکنیم

-- رضا از گرگان ، Jul 22, 2007

مهستی هنرمند بزرگی بود نمیدونم چرا ما عادت داریم زندگی بقیه رو بررسی کنیم و تمام نکته های خصوصی زندگی دیگران رو چه راست و دروغ بیرون بکشیم آیا خودمونم دوست داریم کسی تو مسائل خصوصی زندگیمون دخالت کنه؟هر کس تو دوران زندگیش گناه های زیادی کرده و این ها در صورتیکه به ارامش بقیه ضرری نرسونه به هیچ کس جز خودش ربطی نداره تو زندگی بقیه مخصوصا کسانی که دیگه تو این دنیا نیستن سر نکشین.
مهستی با صدای زیباش آرامش رو به همه هدیه میکرد

-- ملیحه ، Jul 23, 2007

IN THE NAME OF GOD
BA ARZE SALAM VA NAHAIATE TAASOF VAGHAN MADARE JAMEIE HONARI RA AZ DAST DADIM VA MAN AZ DAVAHAI KE PISH AMADE DELGIR HASTAM ZIRA ROHE MAHASTI BANO AZIZ NARAHAT MISHVAD.KHODA RAHMATESHAN KONAD HAM MAHASTI E AZIZ VA HAYDEH AZIZ

-- moein ، Jul 23, 2007

مهستی افتخار ما ایرانییان بود مهستی یکی از خانندگان بزرگ و خوش سخن بود ای مهستی همه هستی ما تو بودی خدا تو را بیامرزد وروحتشاد

-- احسان ، Jul 23, 2007

من عاشق مهستي بودم در صدايش غم و اندوه خاصي بود حتما جايش توي بهشته دين هر كس هم به خودش مربوطه روحش شاد

-- افشين ، Jul 27, 2007

اگر چه جسم هایده و مهستی در ایران نیست ولی صدای جاویدان و روح آنها تا ابد در ایران نغمه گر و در ملکوت ذهن ما و آیندگان در پرواز خواهد بود. اینها سرمایه های ملی ما هستند قدرشان را بدانیم و به آنها پیرایه های بی اساس نبندیم گرچه مسیحیت هم هیج فرقی با اسلام ندارد خدا که همان خدا است پیامبر همان پیامبر است فقط نامش عیسی و کتاب همان کتاب و فقط نامش انجیل است.

-- بدون نام ، Jul 28, 2007

Thanks for your effort in providing useful information for your Iranian readers. I found your web site to be educational

-- bahram farahmand ، Aug 5, 2007

اگرمامسلمانيم واعتقادبه قرآن وکتاب آسمانی وپيامبربزرگ ورحمت العالمينی مثل رسول اعظم اسلام داريم درکتاب مامسلمانان مِی گويدهرکسی غيرازدين اسلام دين ديگری رابرگزيندبه تحقيق درگمراهی وضلالت بوده وازاوپذيرفته نخواهدبود,چطور آن برادرمسلمان که اظهارنظرغيرمسئولانه می کندودين مبين وکامل اسلام وپيامبرعظيم الشان وخاتم رسولان راهمطراز حضرت عيسی علی ونبینا میداندهمان پيامبری که درکتاب انجيل خود خبرازآمدن آخرين موعودبعدازخود مِ کندواوراکامل می داند.سئوال اين است که چطورازجوانانی که درراه غيرت وشرف وسرافرازی ايران واسلام عزيزجان خودرادرراه پاک اسلام وبه ندای سلاله پيامبرلبيک گفتندوباشهادت خودملت ايران رادرجهان سرافرازنمودندوافتخاربرای ايران مستقل وآزادورهاشده ازقيوداستعمارگران ومستکبران نمودندکسی يادی نمی کندولی برای يک زن مغنيه آوازه خوان که اگرمسلمان بودبايدبه سنت رسول الله عمل می کردنکردوخودرابرای هراجنبی ونامحرم آرايش و....می نمود اينچنين مويه وزاری میکنند. چه کسی می گويددين خصوصی است ؟دراسلام دين خصوصی نيست بلکه اگرکسی کلمه لااله الا الله رابرزبان جاری ساخت بایستی پايبندبه تمامی اصول اعتقادی واخلاقی مورداشاره دين اسلام باشد،دين درتمامی شئون زندگی مامسلمانان نقش مهم وبسزايی دارد درکشورهای غربی دين رافقط درکليساهامی دانندماکه مسلمانيم!اگر افرادغيرمسلمان اين مطالب رابگويندهيچ بحث وحرفی نيست چون آنها که نمی تواننددين رابرای ماتفهيم وتعريف کنندونظرشان برای خودشان محترم است ليکن ازيک فردمسلمان اينچنين اظهارنظری قابل قبول نيست.بهرحال اگرخانم مهستی بامسلمانی دستشان ازدنياکوتاه شده اميدواريم که خداوندازسرتقصيرات اودرگذردوانشاءالله باتوبه ازدنيارخت بربسته باشد.واگربادين مسيحيت ازدنيارفته اومرتدوجايگاهش باکرامالکاتبين است ضمناعکس گويای مسلمان ويامسيحی بودن هيچ کس نمی باشدوهرکسی که باارسال عکس خصوصی هرشخص دنبال مقاصد خاصی باشداوپست ترين آدم بوده واگربدون رضايت صاحب آن باشدکه ديگرنام انسان رافقط يدک می کشد. والسلام

-- بدون نام ، Aug 17, 2007

مهستي مسيحي نبود همه ي اينا دروغه

-- سارينا ، Sep 6, 2007

Hi everyOne!
I gotta say that we specially as an Ibraham religions:(Jewish, Christianity, and Muslim) have a bigger problems to focus on as how to become more "UNIT" than focusing on all this BS stuff in the 21th century as of being part of one religion branch! so please for god sake people, wake up for one second and focus on your more impotant issues than thinking who's ...! Good luck and may god bless you all.

-- Civilian ، Sep 18, 2007

midonid chyeh ageh ye zareh be ahanghye Mahasty deghat konid mifahmid ke ishan khodaye vagheii roo peida kardeh bood. shooma har toor ke doost darid mitoonid fekr konid va ya toohin konid vali faramoosh nakonid ke dar asle ghazieh hich farghi nimikoneh zira ishan dar nejat mordand va alan dar nazde khodavand khodeshn hastan shoma berid be hale khodetoon ye fekry bokonid ke baad az yek omr dar essarate arab va arabzadeha baz ham yooghe bardegi va botparasti roo tahmool mikonid. laaghal ye kami ketab bekhonid va mesle keshvarhaye aghabmondeh ammal nakoonid. cheshme deletoon va akgletoon roo baz konid va ensan parast nabashid

-- zari ، Jan 28, 2008

whene I heard a bout mahaste that her maed chrstian iam has been very sad becous im loved she to much and iam muslem i hoppe this news is lay and the God show the merscy to her

-- سنكر محمد أمين حمد كويى كوردى ، Jun 16, 2009

دين هر شخص از مسائل خصوص هر کس است و به خود او خدايش ربط دارد بهر حال مهستي بخاطر صدا و آهنگ هايش پيش ما جاويد است و بس. کاش بعضي ها مي فهميدند.

-- کاظم اسلامي ، Oct 16, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)