تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

هفدهمین سالروز درگذشت هایده

پژمان اکبرزاده
pejman.akbarzadeh@gmail.com

دریافت فایل صوتی

از ۳۰ دی ۱۳۶۸ و خاموشی آوازخوان پرآوازه ایرانیان، هایده، هفده سال گذشت اما ترانه‌های او چنان در میان مردم است که کمتر کسی گذشت این سالیان از درگذشت نابهنگام او را باور دارد.


هایده در آخرین ماه های زندگی (عکس از سعید نوشین فر)

حجم تولید ترانه‌ها چه در داخل و چه در برون مرز، شگفت آور شده و امکانات اجرا و ضبط نیز هر روز پیشرفته از روز قبل، ولی عمر ترانه ها، اغلب از چند هفته و چند ماه فراتر نمی رود. گویی دیگر در عرصه موسیقی ما، نه آهنگ، نه شعر، نه تنظیم و نه صداهای خوش و پرتوان، بلکه ویدئوهای پرزرق و برق و تبلیغات تلویزیونی هستند که ملاک ارزشمند بودن و عامل ترویج یک ترانه در میان مردم می شوند. ولی آنچه هایده و شمار اندکی از خوانندگان همنسل او در عرصه موسیقی مردمی ما از خود به یادگار گذاشته‌اند و همچنان در میان ایرانیان، دوستداران بیشمار دارد، از موقتی بودن شرایط فعلی نوید می دهد.

  • * *

هایده در ۲۱ فروردین ۱۳۲۱ در تهران متولد شد. جاذبه صدای دلکش او را به دنیای موسیقی کشاند و اجرای ترانه ای از همین خواننده در یک مهمانی که علی تجویدی (آهنگساز برنامه «گلها» در رادیو تهران) در آن حضور داشت، موجب کشف صدای منحصربفرد او توسط تجویدی شد. هایده نزد تجویدی آموزش دید و چندی هم با فرهنگ شریف، احمد عبادی و فریدون ناصری در زمینه آواز ایرانی و سرایش کار کرد.

آزاده و کشف هايده

هایده در سال ۱۳۴۷/۱۹۶۸ نخستین ترانه خود را همراه با ارکستر بزرگ گلها در رادیو تهران اجرا کرد. اثری به نام «آزاده» که علی تجویدی روی آخرین سرودهء رهی معیری آفریده بود و معتقد بود هیچ خواننده دیگری جز هایده توان اجرای آنرا ندارد. اجرای این کار، صدای هایده را به ایرانیان شناساند.

ترک برنامه گلها

هایده پس از اجرای چند اثر دیگر از ساخته‌های علی تجویدی و همایون خرم در برنامه گلها، از اوایل دهه ۱۳۵۰ به اجرای ترانه‌های پاپ از ساخته‌های طیف دیگری از ترانه‌سازان همچون فریدون خشنود، جهانبخش پازوکی، انوشیروان روحانی و محمد حیدری روی آورد. کیفیت بخشی از ترانه‌های او در این دوره سخت نزول کرد. اشعاری غیرقابل مقایسه با کارهای سنگین پیشین، تنظیم‌هایی سطح پایین و گهگاه با حال و هوای موسیقی عربی.


جلد یکی از نخستین صفحه های منتشر شده از هایده

این روند نه‌تنها در کارهای هایده، بلکه در بسیاری از ترانه های پاپ خوانندگان مطرح موسیقی ایرانی در آن دوره که به موسیقی پاپ روی آورده بودند مانند حمیرا، مهستی و اکبر گلپایگانی هم شنیده می‌شود. گویی اساساً فضا، ارائه چنین کارهایی را طلب می‌کرده است. جالب اینجاست که هایده در گفتگویی که چند ماه پیش از درگذشت نابهنگامش با شهرام میریان در بخش فارسی دویچه وله انجام داد اظهار داشت که کارهایش در برنامه گلها را به همه کارهای بعدی‌اش ترجیح می‌دهد.

به هر رو هایده تا پایان دوره اقامت در ایران، علیرغم دسترسی به امکانات و تعداد زیادی از تکنوازان و تصنیف سازان نامدار، به برنامه گلها بازنگشت و فعالیت های جدی او در زمینه موسیقی ایرانی، بیشتر به اجراهای مشترکی با اکبر گلپایگانی محدود شد. اجراهایی که با عنوان «بزم» اغلب از تلویزیون ملی ایران در واپسین سالهای پیش از انقلاب به نمایش درآمد.

یکی از هفته‌نامه های هنری تهران در آن زمان، نگاهی شیطنت آمیز به این تغییر رویه ناگهانی در خوانندگی هایده داشت: «یه ابرو بالا، یه ابرو پایین، گاهی هم یه چشمک قاطیش! اینا ژست های هایده در زمان اجرای آخرین کارش بود. خیلی ها معتقدن هایده باید همون سبک کار سابقشو که اجرای ترانه های اصیله ادامه بده... »

لطف الله مجد، «تکنواز نامدار تار نیز در همان دوران در یکی از نشریات گفته بود: در میان خوانندگان جدید، تنها صدای هایده را می پسندم اما این خانم باید بداند که بیشتر باید در زمینه موسیقی اصیل ایرانی کار کند. »

فعالیت در موسیقی پاپ

به هر رو گرچه هایده دیگر به خوانندگی به سبک برنامه گلها، علاقه چندانی نشان نداد، ولی به مرور، ترانه های پاپ او نیز به فرم تازه و قابل قبول‌تری دست پیدا کردند. ترانه هایی چون «تنها با گلها»، «بزن تار»، «سوغاتی» و «گل سنگ» از همین دوره فعالیت او به یادگار مانده اند.

انقلاب و ترک ایران

هایده درشهریور ۱۳۵۷ چندین ماه پیش از پیروزی انقلابی که موسیقی و به ویژه آوازخوانی زنان را دچار ممنوعیت و محدودیت های بسیار ساخت ایران را به مقصد انگلستان ترک کرد. او تا پایان عمر از این رویداد به عنوان تلخ ترین خاطره زندگی خود یاد می کرد.

هایده در دوران اقامت در ایران با دربار پهلوی پیوندی نزدیک داشت و برنامه های متعددی را در مجالس حکومتی اجرا کرد. در سال ۱۳۵۸ دادگاه انقلاب در تهران حکم احضار او را همراه با شماری دیگری از خوانندگان و بازیگران سینما همچون گوگوش، حمیرا و فریدون فرخزاد صادر کرد. این حکم در همان دوران در روزنامه کیهان در تهران به چاپ رسید.

پس از انقلاب، هایده حدود سه سال را در کنار سه فرزندش، کیوان، کامران و نوشین، در لندن سپری کرد و برنامه‌های پراکنده ای را همراه با نوازندگان ایرانی در این شهر اجرا کرد. «می‌زنم فریاد» از نخستین ترانه های او در غربت است که همواره در برنامه هایش مورد تقاضای ایرانیان گریخته از انقلاب و جنگ بود؛ شعری از کریم فکور و آهنگی از انوشیروان روحانی. تاثیرگذارترین اجرای این ترانه ظاهراً در سال ۱۹۸۱ در کنسرتی در تالار شهرداری کینزینگتون در لندن صورت گرفت که پرویز قریب افشار مجری آن بود و هایده، عارف و فرامرز اصلانی خوانندگان آن.

ادامه فعالیت های جدی در لوس آنجلس

با متمرکز شدن جامعه ایرانی و به ویژه خوانندگان و نوازندگان ایرانی در جنوب کالیفرنیا هایده نیز در سال ۱۳۶۱/۱۹۸۲ لندن را به قصد لوس‌آنجلس ترک کرد. یکی از نخستین برنامه های رسمی او در این شهر، کنسرتی در دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس (یو.سی.ال.ای) بود همراه با گروهی از سازهای ایرانی به سرپرستی منوچهر صادقی (سنتورنواز بنام ایرانی). گرچه بسیاری از نوازندگان صاحب نام ایرانی مقیم کالیفرنیا در گروه حضور پیدا کرده بودند ولی در هم نوایی آنان با یکدیگر هماهنگی چندانی در این برنامه شنیده نمی شد.


از راست به چپ: مهستی، فرید زولاند، هایده، ستار، گلی یحیوی، مرتضی (لوس آنجلس، 1362)

فعالیت در لوس آنجلس طی مدتی کوتاه و البته با یاری جستن از ترانه سرایان، ترانه سازان و تنظیم کنندگانی خوش ذوق به یکی از موفق ترین دوران در فعالیت های هنری هایده بدل شد. آغاز جنگ ایران و عراق، گریز بی سابقه ایرانیان از کشور و اجراهای پرتوان و تاثیر گذار هایده از ساخته های هنرمندانی چون فرید زولاند، صادق نجوکی، آندرانیک، محمد حیدری و انوشیروان روحانی روی سروده های اردلان سرفراز، بیژن سمندر، لیلا کسری (هدیه) و برخی دیگر، که در بسیاری از آنها خشم و اندوه ترک ایران موج می زد. ترانه هایی چون «زهر جدایی»، «بهار بهار باز اومده دوباره» و «روزای روشن خداحافظ».

افزون بر این ترانه ها که به تعبیر محمود خوشنام «تسکینی در خور برای مهاجران و تبعیدیان دلشکسته بود»، هایده با خواندن ترانه هایی شاد و خوش ساخت مانند «راوی»، «نرگس شیراز»، «سیاه چشمون» و «شب عشق» در بین جوانان ایرانی نیز طرفداران بسیاری پیدا کرد.

کنسرت های بزرگ
همین دوران بود که هایده برای اجرای کنسرتی در آلبرت هال لندن همراه با ارکستر بزرگ به رهبری فرنوش بهزاد راهی انگلستان شد. این کنسرت در که نوروز ۱۳۶۴ برگزار شد یکی از نخستین کنسرت های بزرگ و آبرومندانه ایرانی در سالهای پس از انقلاب به شمار می رود. ستار و مرتضی نیز در این کنسرت بخش هایی را اجرا کردند. هایده در آن دوران همچنان در رویای بازگشت زودهنگام خود به ایران بود.

هایده برای کنسرت بیستمین سال خوانندگی اش، در تابستان ۱۳۶۷ نیز در آلبرت هال لندن کنسرتی اجرا کرد. برنامه ای که حسین رحمانی مجری آن بود و هیجانات ایرانیان از ایران گسسته همچنان در آن موج می زد.

هایده در جام جم

فعالیت های هایده در لوس آنجلس بیشتر در تلویزیون جام جم که در سال ۱۹۸۰ به کوشش منوچهر بی‌بیان و شماری دیگر از نویسندگان و هنرمندان مهاجر ایرانی بنیان نهاده شده بود متمرکز شد. بیش از چهل ویدئو در این تلویزیون از هایده ضبط شد که همچون دیگر آثار ضبط شده در آن دوران در لوس آنجلس به صورت نوارهای ویدئویی غیرقانونی در ایران پخش میشد. بسیاری از ویدئوهای مربوط به هایده در سال ۲۰۰۳ با کیفیتی نه چندان مناسب به وسیله یکی از کمپانی‌های ایرانی در لوس آنجلس به صورت دی.وی.دی منتشر شد.

بيماری و درگذشت

هایده از نوجوانی به بیماری دیابت دچار بود که در سالهای بعد، فشار خون و ناراحتی قلبی نیز به آن اضافه شد. بی اعتنایی او به سلامت جسمی‌اش، افراط در الکل و فشاری که شیوه آوازخوانی او به قلبش وارد می ساخت مرگش را به جلو انداخت.

هایده در آخرین شب زندگی خود، در باشگاه کازابلانکا در حومه سان فرانسیسکو برنامه داشت. در آن شب، علیرغم وضعیت نه‌چندان مناسب جسمی، همراه با نوازندگانی چون پرویز رحمان‌پناه، عبدی یمینی و سیامک پویان، یکی از به‌یادماندنی ترین برنامه‌های خود را به اجرا درآورد.


هایده در آخرین شب زندگی اش؛ باشگاه کازابلانکا، شمال کالیفرنیا

هفده سال از اجرای آخرین برنامه هایده سپری شده ولی هنوز ویدئوی آن منتشر نشده است. خسرو مترجمی، دانشجوی 22 سالهء آن روزها و کارشناس فن‌آوری اطلاعات امروز در آمریکا با یک دوربین کوچک از این برنامه فیلم‌برداری کرد.

هایده ساعاتی پس از اجرای آخرین کنسرت خود در باشگاه کازابلانکا، در ۳۰ دی ۱۳۶۸ برابر با ۲۰ ژانویه ۱۹۹۰ بر اثر سکته قلبی در سن ۴۷ سالگی درگذشت.

مراسم خاکسپاری و یادبود او با حضور هزاران نفر از ایرانیان مقیم آمریکا در گورستان وست‌وود در لوس‌آنجلس برگزار شد و در تهران نیز علیرغم محدودیت‌های بسیار، گروهی از مردم در مسجدالجواد یاد او گرامی داشتند.


آرامگاه هایده در گورستان وست وود (عکس از آرش بهتاش، آرشیو پژمان اکبرزاده)

به ياد هايده

پس از هایده، شماری از خوانندگان و نوازندگان ایرانی در برون مرز، در سوگش خواندند و نواختند. خواهرش، مهستی در نوروز سالهای ۱۳۶۹، ۷۲ و ۷۸ به یاد ترانه های اجرا کرد. حسن شماعی زاده بر روی سروده های همایون هوشیارنژاد اثری آفرید که هیچگاه منتشر نشد. انوشیروان روحانی در نوروز ۱۳۷۲ در تلویزیون طنین، ترانه سراب را که در دهه ۱۳۵۰ برای هایده آفریده بود با پیانو نواخت. هوشمند عقیلی نیز این ترانه را در آلبومی بازخوانی کرد. پرویز رحمان پناه، تارنواز خوش ذوقی که در دوران فعالیت هایده در غربت با او تار می نواخت، ترانه «سال» را با حال و هوایی متفاوت برای تار و سازهای الکترونیکی تنظیم کرد و در نهایت شهلا سرشار در سال ۱۳۸۰ ترانه ای به نام «به یاد هایده» اجرا کرد.

هایده در ایرانیکا

پروفسور اريک نخجوانی درباره صدای هايده در دانشنامه ايرانيکا (Encyclopedia Iranica) می نويسد: «تلفيق قدرت حنجره و مهارت در تکنيک های آوازی، به صدای کنترآلتوی او جنس و طنينی نادر برای اجرای آواز داده بود. از آن گذشته، حس قوی او در زمان بندی موسيقايی، داشتن ريتم روان در اجرا و بيان شاعرانه و موثر موسيقايی، به او اين امکان را داد تا هر ترانه ای را که می خواند به شکلی تاثيرگذار اجرا کند...»

نشر آثار هایده

حاصل فعالیت ۲۱ ساله هایده در عرصه موسیقی ایران، حدود یکصد و پنجاه قطعه ترانه و آواز است که تقریباً همه آنها در سالهای گذشته به صورت سی.دی توسط شرکت ترانه، کلتکس، پارس ویدئو و ام.زی.ام در آمریکا منتشر شده اند. با اینحال همچنان تعدادی از ترانه‌ها و ویدئوهای او در گوشه آرشیوهای تلویزیونی و کمپانی‌های نشر موسیقی ایرانی از نظر دور مانده‌اند. دوستان، همکاران و فرزاندان او تا کنون هیچیک به طور جدی برای گردآوری و نشر این آثار اقدام موثری انجام نداده‌اند و حتا تارنمایی به طور غیرقانونی در شبکه اینترنت، خود را «وب سایت رسمی هایده» می خواند که نه ارتباطی با صاحبان آثار او دارد و نه پیوندی با بازماندگان او. نهادی با نام «بنیاد یادبود هایده» نیز سالها پیش دو سی.دی به نام‌های «ناشنیده ها» و «بلبلی که خاموش شد» از آوازخوانی های منتشر نشدهء هایده در محافل خصوصی منتشر ساخت ولی این بنیاد نیز پس از مدت کوتاهی ناپدید شد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خدا روانش را شاد گرداند
الهی خدا کسی را از مادر اصلیش که همان وطنش می باشد جدا نکند که هایده از درد غربت مرد.
"به حرفم گوش کن یارب به دردم وش کن یارب اگر بیهوده می گویم مرا خاموش کن یاااااااااااااااااااااااااارب!

-- مه رو ملالی ، Jan 21, 2007

حیف شد.

-- Mehrdad ، Jan 22, 2007

rohash shad

-- بدون نام ، Jan 23, 2007

Ruhash shad

-- Mohsen ، Jan 23, 2007

من می خوام بگم که هایده نه فقط نزد ایرانیان عزیز است. چون من یک ایرانشناس هستم و از همان زمان شنیدن «روزای روشن خداحافظ» عاشق هایده شده ام و او هنوز هنوز محبوب‌ترین خواننده زن ایرانی ام هست. وقتی که درس می دادم، با بچه ها شعر آن ترانه فوق العاده زیبای «ای یار من ای یار من» برای تمرین می نوشتیم و اشک در چشمشان بود.
می خواهم هم از فرصت استفاده کنم و بپرسم - آن ترانه ی «پادشاه خوبان» که این همه زیباست - از کدام آلبومش هست؟
Ivonna

-- Ivonna Nowicka ، Jan 23, 2007

kheile khob bod vage an motashakeram

-- payam ، Jan 25, 2007

تا ابد در قلبم خواهی ماند
ای نامه شاهانه در کنار تو می خواند
بدان که سر نوشت مارا از هم جدا کرد ولی
روح مان درکنار توست
خداوند روحش را شاد کند

-- hassn ، Jan 26, 2007

A very meticulous programme, well down Pejman, put simply, currently there is no Iranian journalist apart from Mahmoud Khoshnam that can produce such programmes!

-- Mahyar ، Jan 27, 2007

مثل باد سرد پاییز غم لعنتی به من زد
حتی باغبون نفهمید که چه آفتی به من زد

-- رضا ، Jan 31, 2007

ROUHAT SHAD.HAMISHE DOSTAT DARAM VA KHAHAM DASHT .

-- NEDA ، Feb 1, 2007

bahse jalbie,avalan ke khoda rohe hayedeh ro dar aramesh negah dare dovomanin dostane azizi ke be onvane jameeye honarie iran dar kharej az iran faaliyat mikonan,ghabele tavajoheshon
chera faghat be fekre manafe shakhsi hastan?
va hamchenin gelaye daram az bazmandegane khanoome hayede ke hanooz natonestan site marjaee baraye in banooye honarmand dorost konan ke betonan az in banooye honarmand be khobi hemayat konan va betonan ke varese khobi baraye in marhoom bashan,va dar akhar
AZIZAN HAME RAFTANI HASTAN.
mesle tamame adamaye dige
plz shoar nadid,amal konid
be fekre buisenes nabashid age artist hastid artist baghi bemonid
2bare yadesh be kheir ke hanooz sedash toye goshame ta akharin lahze haye zendegi

-- ahmadreza az norway ، Feb 1, 2007

یقینا حنجره ی جادویی او یکتا بود

-- sarah ، Feb 21, 2007

hichki mesle hayde nemishe dosetdariiiiiiiim

-- yasin kelay ، Feb 25, 2007

Roohat shad. Vaghe an ke hich ki mese hayede nemishe. Bad az 17 sal hanuz hame dar hame ja az sedash lezzat mibaran. Man ke khodam har dafe ahangasho gush midam mu be tanam sikh mishe. Khoda ishan va khaharash ro biamorzad

-- نیما ، Jun 30, 2007

هایده بهترین بود بهترین ماند بهترین رفت
هرگز نمیرد انکه دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جریده عالم دوام ما
یاد او و مهستی تا ابد زنده باد

-- لیلا ، Jul 3, 2007

دنیای موسیقی ایران هنرمندانی این چنین وبااین صدای دلکش وجاودان ورسا رابا این وضعیت موسیقی ماهرگزبه خودنخواهددیدونحواهددیدونخواهددید.
یادش گرامی وروحش شاد

-- حامد یوسفی ، Jul 6, 2007

ازچه زبانی وازچه مکانی نمیتوان بااین زبان قاصد چنین شخصیتی راتعریف وتمجیدکرد

-- بدون نام ، Jul 6, 2007

خیلی عالی بود . هیچوقت یه همچین اطلاعاتی از هایده نداشتم . ممنونم

-- atee ، Jul 11, 2007

SALAM ALAHI DR SHBA FAGHRM BASOZAN VALI MOHTAJA NAMRDAN NGRDAN YADSH SHAD

-- امين ، Jul 20, 2007

صدای هايده بسيار خاص وزيباست اما از کسی شنيده ام که در خواب کسی آمده وخواهش کرده است صدايش را گوش نکنند زيرا گفته است که هر موقع که صدايش را گوش می کنند موجب شکنجه وآزارش می شود

-- ماندانا ، Jul 20, 2007

good good

-- majid ، Jul 31, 2007

او بهترین خواننده بود روحش شاد

-- سعید ، Aug 3, 2007

هنوز با هايده عاشق ميشويم و با او ترانه عشقمان را سر ميدهيم...
با اينكه هنگام هجرانش كودكي بيش نبوديم.
واين يعني جاودانگي...
روحش قرين رحمت باد

-- sara ، Aug 3, 2007

صدات صدا بود وقتی که می خوندی

-- علی نصیری ، Aug 4, 2007

من با اینکه فردی متدین هستم ولی صدای هایده را دوست دارم. امیدوارم خدای مهربان از سر تقصیرات و گناهان هایده بگذرد و او را در بهشت برین جای دهد.

-- aref ، Aug 5, 2007

هایده اولین خواننده ای بود که من به خاطر خواندن آوازهایش از مدرسه به مدت یک هفته اخراج شدم، من صدای زیبایی داشته و دارم به همین دلیل همیشه در مدرسه می خواندم وقتی 10 ساله بودم این اتفاق برایم افتاد

-- تنها ، Aug 7, 2007

haydeh to fogoladeyi baraye tamame naslha kash kenaremun budi ruhet shad

-- بدون نام ، Aug 8, 2007

بزرگ بانوی موسیقی که هیچ کس بعدش نیامد

-- م.م ، Aug 9, 2007

تک ستاره خواننده ایران بود و خواهد ماند.روحش شاد.

-- bahar ، Aug 14, 2007

salam be nazaere man name haide ra baya dar daftare tarikh nevesht chon sedaie on vagean be man energy mide man ba ahangaie haide manie eshgo fahmidam khodavand rahmatat konad

-- rashid ، Aug 19, 2007

خدا رحمتش كند هنوذ هم صدايش پيش مازيبا ست روحش شاد در ساعت 10..35 دقيقه شب

-- سپيده و حميد ، Aug 22, 2007

سلطان حنجره
خدا بیامرزدش

-- رضا-ک ، Sep 6, 2007

روحش شاد و قرین رحمت الهی

-- مینا ، Sep 14, 2007

صدایش جاوید روحش شاد

-- فاطمه ، Sep 15, 2007

پاسخ به Ivonna
ترانه پادشه خوبان از آلبومی به همان نام است. این لینک را ببینید:
http://www.iransong.com/album/203.htm

-- بدون نام ، Sep 15, 2007

همیشه در قلب ما جاودانه ایی .روحت شاد .
من دنبال اسم ترانه ایی از هایده هستم که در قسمتی از اون میگه :
از روزی که اومدی مرغ دلم پر گرفت
لبهای با خنده قهر , خنده رو از سر گرفت
با سپاس بی پایان

-- میترا ، Sep 17, 2007

من هايده را دوست دارم وتنهاترانه هايي كه در ذهنم مي ماند از اوست

-- حجت ، Sep 18, 2007

عزیزترین بود

-- بدون نام ، Sep 28, 2007

خیلی دوستت دارم هایده خانم از همیشه صدایت را در گوش زمزمه میکنم

-- ABOLFAZL ، Sep 29, 2007

با سلام
من از یه شهرستان دور با شما مکاتبه میکنم.
از کودکی ترانی هایده رو شنیدم و به اون ایمان دارم و برای من هیچ کس و هیچ صدایی جای اون رو نمیگیره. من با صدای این عزیز زندگی میکنم. لطفا لینک دانلود آهنگ "از روزی که اومدی" رو بذارین تا من بیسواد هم ببینمش
من سالهاست دنبال این ترانه میگردم

-- حمید ، Oct 19, 2007

از روزی که اومدی - شهر آشوب
---------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=1Wqmq0jEcw4

-- دوست ، Jan 20, 2008

متن جالب و خواندنی نوشته اید من با اجازه شما با ذکر منبع برنامه رادیویی از متن شما خواهم ساخت و به مناسبت مرگ آن بانوی بزرگ در رادیو آویزون اجرا خواهم نمود.

-- آیوا ، Jan 20, 2008

rohash shad va daste shoma dard nakone ke enghadr ba hosele in matalebo jam avari kardi

-- hami ، Feb 3, 2008

مسلم است که هرانچه که شایسته است دوست داشتنش زیباست...

-- SEwar ، Feb 26, 2008

هایده یعنی امکلثوم ایران

-- علی ، Mar 2, 2008

هایده رفیع ترین قله صدای بانوان ایران تنها هنرمندزنی که به نظر من نمیشود از صدای عالیشان هیچ تعریفی پیداکرد کلمات ازاین همه زیبایی قاصرند ونمی توانندبیانگر هنر این مادر موسیقی ایران باشند روحش شاد وقرین رحمت باد.با تمام وجود دوستش دارم مثل مادرم.

-- امید ، Mar 6, 2008

شاید باورتان نشود ولی من در 30 دی 1385 یک دسته گل زیبا از هایده در یک رویای شیرین هدیه گرفتم.اما هایده بدان در آینده ای نزدیک به آرزویت که همان بازگشت به کشور پاکت هست خواهی رسید.به امید آن روز...

-- هادی ، May 23, 2008

براستی هیچکس نخواهدتوانست دیگر جای هایده عزیز را پرکند.روحش شاد.
ممنون از زحمات شمادوستان.

-- مجید ، Jul 18, 2008

در خوش صدایی کسی نظیرش دیگر نیامده.روحش شاد

-- مهدی ، Oct 23, 2008

هایده از این دنیا رقت اما یاد و خاطه اش همیشه برای ما زنده است

-- بدون نام ، May 4, 2009

دانلود هایتان عالیست

-- حمید ، May 4, 2009

سلام.سايتتون خيلي عالي بود.
من دنبال آهنگ ازروزي كه اومدي يا شهرآشوب هستم.ميشه خواهش كنم اشن آهنگ روواسم بفرستين؟
خواهش ميكنم

-- بدون نام ، Sep 10, 2009

سلام.سايتتون خيلي عالي بود.
من دنبال آهنگ ازروزي كه اومدي يا شهرآشوب هستم.ميشه خواهش كنم اشن آهنگ روواسم بفرستين؟
خواهش ميكنم

-- بدون نام ، Sep 10, 2009

هایده تنها خوانندهای بوده و خواهد بود که روی من تاثیر واقعی گذاشته طوری که هر وقت صداش رو می شنوم ناخداگاه اشک در چشمام جمع میشه خدا فقط میدونه که چه هنرمنده بزرگی رو آفریده که نه فقط برای ایرانیها که برای همه دنیا صدای زیبا و دلنشین اون تاثیری روحانی به آدم میده. فقط همیشه افسوسه من اینه که چرا هنرمنده به این بزرگی اینقدر زود بدرود حیات گفت
همانطور که یکی از دوستان گفته اسمه اون در تاریخ ایران زمین جاودانه است.
روحش شاد

-- مهدی ، Sep 19, 2009

dostet daram hayedeh

-- بدون نام ، Apr 19, 2010

هایده نیمی از زندگیه منه ، خدا رحمتش کنه
آهنگاش دگرگون میکنه

-- mehdi ، Jul 25, 2010

man az bachegi asheghe hayedeh in banuye nazanine vatanemun budam va hastam, va ba tavajoh be in ke musighi kar mikonam va besyar ham alaghe daram, delam mikhad ta unjayi ke dar tavanam hast va omram yari mikone, be sabk va rahe in azize hamishegiye del edame bedam, hayedeh azizam,duset daram , hatta yek lahze az fekram birun nemiri. toro khoda baraye in azize delemun, yek sayte ghavitar va rasmitar dorost bokonid, bayad bishtar be donya neshun bedim va be hameye aalam befahmunim ke che gohare geranbahai darim.

-- SHAHYAD ، Sep 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)