تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پیش‌بینی بولتون درباره حمله اسرائیل به ایران

جان بولتون نماینده سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد، پیش‌بینی کرد که اسرائیل، پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیش از مراسم سوگند جانشین جورج بوش به ایران حمله خواهد کرد.

در عین حال آقای بولتون در گفت‌و گو با نشریه دیلی‌تلگراف چاپ لندن، واکنش جهان عرب به حمله احتمالی اسرائیل به ایران را در خفا «مثبت» و در ظاهر «منفی» اعلام کرد.


بولتون ۴ نوامبر تا ۲۰ ژانویه را بهترین زمان حمله به ایران خواند/AP

وی افزود که جهان عرب از حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران «خشنود» خواهد شد.

آقای بولتون بهترین زمان حمله به ایران برای اسرائیل را که به گفته وی تلاش می‌کند از هسته‌ای شدن تهران جلوگیری کند، بین چهارم نوامبر و بیستم ژانویه اعلام کرد.

وی که از حامیان حمله نظامی به ایران برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای این کشور است، از فقدان اراده در دولت بوش برای واکنش نظامی به بلند پروازی‌های تهران، اظهار تأسف کرد.

سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل با اشاره به توجه همزمان تل‌آویو به افزایش توان هسته‌ای و دفاعی تهران و نیز انتخابات آمریکا گفت: «به نظر من اسرائیلی‌ها تمایل ندارند پیش از انتخابات ما در قبال ایران واکنشی صورت بگیرد چرا که نمی‌دانند نتیجه انتخابات چه خواهد بود.»

آقای بولتون انتظار برای مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده را موجب تعویق ۴ ساله و یا حداقل به تأخیر افتادن هر گونه واکنش نظامی علیه تهران عنوان کرد و افزود: «پیروزی اوباما می‌تواند احتمال واکنش نظامی اسرائیل علیه ایران را تقویت کند چرا که اسرائیلی‌ها از پیامدهای موفقیت اوباما بر سیاست خارجی آمریکا نگران هستند.»

بر اساس پیش‌بینی وی با پیروزی احتمالی مک‌کین در انتخابات، اسرائیل همچنان به تاخیر دل خواهد بست و به طرف ایرانی فرصت خواهد داد.

به گفته آقای بولتون، سیاست مک‌کین در قبال ایران از دولت بوش «بسیار واقع گرایانه‌تر» خواهد بود.

در همین حال خبرگزاری رویترز نوشت که یک مقام بلند پایه هسته‌ای ایران امروز (سه شنبه) شایعات مطروحه درباره حمله به سایت‌های هسته‌ای این کشور را که باعث ایجاد آشفتگی در بازارهای مالی شده است تکذیب کرد.

این «شایعات» پس از آن مطرح می‌شود که از مانور ارتش اسرائیل برای تمرین حمله هوایی احتمالی به ایران سخن به میان آمده بود.


در همین رابطه:
لاریجانی: برای هر شرایطی آماده‌ایم
ایران: حمله نظامی اسراییل محال است
حمایت اوباما از اقدامات امنیتی اسراییل علیه ایران
ایران: پاسخ به حمله اسرائیل دردناک خواهد بود
واکنش روسیه به اظهارات تهدیدآمیز موفاز
واکنش آمریکا به تهدیدات نظامی اسرائیل علیه ایران
اعتراض ایران به تهدیدات نظامی اسرائیل
اسرائیل خواستار اعمال فشار بیشر بر تهران شد
موفاز حمله به ایران را اجتناب‌ناپذیر خواند

نظرهای خوانندگان

به آقای بولتن عرض میکنم:
درست به خاطر همین که اسرائیل هر وقت هوس حمله به کسی یا جایی به سرش زد با چراغ سبز آمریکا و بدون ترس و واهمه از واکنش های جهانی آن را عملی کرده است، بسیار بجاست که کشورهای منطقه برای پیشگیری از این تهدید ها و تحقیرها به فکر افزایش توان نظامی خود باشند.
جنابعالی که نماینده کشورتان در سازمان ملل بودید معقول تر بود که بجای این توپی آمدن ها به این دستپرورده خود حالی میکردید که چیزی به نام سازمان ملل هم وجود دارد که اگر هم کشوری قرار است بخاطر تخلفاتش مجازات شود در آنجا باید تصمیم گیری شود و نه در تلاویو و واشنگتن.

-- امیر ، Jun 25, 2008 در ساعت 06:59 PM

در روزگاری هستیم که بعضی کشورها خود را تحریم می کنند و بازار خود را در ایران به دیگران واگذار می کنند و در روزگاری هستیم که صدمات جنگهای آمریکا در دنیا در حال ظاهر شدن هستند اقتصاد آمریکا تغییر می کند و کشورهای دیگر در گوشه و کنار گوی رقابت را از آمریکا می گیرند آمریکای جدید به از دست دادن بازار عادت ندارد و در رقابت جهانی تسلیم شده است با کوچکترین اشتباه کل عظمت آمریکا به یکباره زیر سوال خواهد رفت چون این عقاب پیر در پروازهای طولانی خود بسیار خسته شده و هر لحظه احتمال پایین آمدن را دارد
اگر به هر دلیلی هر کشوری با ایران بجنگد در این جنگ ایران صدمات زیادی می خورد ولی قطعا اسرائیل نابود خواهد شد و متعاقب آن خیلی از کشورهای قدرتمند جهان توسط دیگران از لحاظ سیاسی اقتصادی و... بلعیده خواهند شد.

-- بدون نام ، Jun 25, 2008 در ساعت 06:59 PM

آقای بولتون آیا شما نمی دانید که نظام حاکم بر ایران منتظر یه گلوله است که از طرف اسراییل توی بیابانش بیفتد. چون دولتیان بر خلاف مردم ایران جنگ برایشان نعمت است دایم دارند بر آن دامن می زنند. ولی این را هم بدانید که شروع جنگ ممکن است با اسراییل یا آمریکا باشد ولی پایان آن دست آنها نیست.چرا که
1 اسراییل از چهار طرف مورد هجوم قرار می گیرد.
2 منافع آمریکا در تمام دنیا ناامن می شود
تمام کشورهای منطقه خلیج فارس صدمه جدی می بینند.

-- هانا ، Jun 25, 2008 در ساعت 06:59 PM

Goftehaye in Boltone ra ziad jedi nagirid.inha khodeshan midanand ke hamle be iran hamtor ke aghaye Albaradei gofte awal mantaghe tabdil be Gole Atash mikonad va sepas khode Israeal nabod mishawad bad ham kole donya...

-- بدون نام ، Jun 25, 2008 در ساعت 06:59 PM

اینها همه حرف مفت است .... امریکا دنیا را بگردد دشمنی به ... جمهوری اسلامی یافت می نشود که هر چه کند به نفع امریکاست .... اسرائیل هم که تا کنون از ایران بدی ندیده تازگی هم که ... تحفه گرفتند ... احمدی نژاد هم که هولوکاست آنها را به بزرگترین واقعه بشری تبدیل گرد دیگر چه می خواهند از یک دشمن؟
آیا تا کنون هیچ دوستی در حق آنها این همه خوبی کرده؟
آدمهای فهمیده ایران هم که از ته ته دل اسرائیل را دوست دارند چون دشمن دشمنان ایران است و توراتشان هم پر از "پارس" "کوروش" است.

-- پیروز ، Jun 25, 2008 در ساعت 06:59 PM

salam.be nazare man amrika va .... kollan doroogh migooyand ke tarafdare demokrasio hoghooghe bashar dar iran hastand.chon age be iran hamle konand motmaen bashid 100% dobare basijia o hezbollahiao khanevadehaye jadide shohadao ..... dobare bihejabo hame chio lato par mikonand. va dobare 15 sal fazaye tonde mazhabi hakem mishe.

-- amir ، Jun 28, 2008 در ساعت 06:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)