تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

واکنش روسیه به اظهارات تهدیدآمیز موفاز

روسیه در واکنش به اظهارات شائول موفاز معاون نخست‌وزیر اسرائیل، «صحبت درباره ناگزیر بودن حمله به ایران» را برای مقامات عالی کشورهای عضو سازمان ملل مجاز ندانست.

به گزارش خبرگزاری دولتی نووستی روسیه، در اطلاعیه وزارت خارجه روسیه که روز دوشنبه منتشر شد، آمده‌است: «معتقدیم که چنین اظهاراتی حتی اگر بیانگر موضع فردی باشند نیز نباید از دهان نمایندگان مقامات عالی کشوری که عضو سازمان ملل متحد و متعهد به رعایت آیین‌نامه آن، از جمله جلوگیری از توسل به نیروهای نظامی و یا تهدید به آن در حل مشکلات بین‌المللی است، شنیده شوند.»

در این اطلاعیه خاطر نشان شده‌است که جامعه جهانی هنوز سؤالاتی در رابطه با گذشته برنامه هسته‌ای ایران دارد، اما مدرکی دال بر وجود برنامه هسته‌ای با اهدافی غیر از اهداف صلح‌آمیز در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود ندارد.

وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرده که مسکو به همراه سایر کشورهای ۵+۱ اقداماتی برای جستجوی راه حلی قابل پذیرش برای مشکل هسته‌ای ایران انجام می‌دهد و در حال حاضر بسته جدید پیشنهادی برای ایران به منظور آغاز مذاکرات برای حل درازمدت مشکل آماده شده‌است.

در این اطلاعیه همچنین آمده‌است: «موضع روسیه در این رابطه برای همه مشخص است. به کرات گفته‌ایم که جایگزینی برای حل سیاسی مشکل برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. ما معتقد بوده و هستیم که گزینه نظامی حل اوضاع غیر قابل پذیرش و بیهوده است.»

وزارت خارجه روسیه کشورهای خارجی را فرا خوانده است که در نظر داشته باشند پیامدهای چنین گامی برای ثبات در منطقه‌ای که بدون این نیز از بحران اشباع شده، به طور حتم فاجعه‌آمیز خواهد بود.

همچنین آمده است: «علاوه بر این متشنج شدن اوضاع پیرامون ایران می‌تواند فضای بی‌اعتمادی را تشدید کند که به طور قطع جستجوی راه حلی قابل پذیرش، از جمله در چارچوب گفتگوهای بین گروه ۵+۱ و ایران را دشوار می‌کند.»

این اطلاعیه همچنین تأکید می‌کند: «تنها روش‌های سیاسی و دیپلماسی در چارچوب قوانین بین‌المللی به جامعه بین‌المللی اجازه می‌دهد که راه حل قابل پذیرشی برای مشکل برنامه هسته‌ای ایران پیدا کند.»

شائول موفاز، وزیر راه و ترابری و معاون نخست‌وزیر اسرائیل، هفته گذشته هشدار داده بود که اگر ایران «دنبال کردن برنامه سلاح هسته‌ای» را ادامه دهد با حمله روبه‌رو خواهد شد.

این فرمانده پیشین ستاد نیروهای مسلح اسرائیل گفته بود که تحریم‌ها بر تهران کارگر نبوده است و چاره دیگری جز حمله به ایران باقی نمانده است.


در همین رابطه:
واکنش آمریکا به تهدیدات نظامی اسرائیل علیه ایران
اعتراض ایران به تهدیدات نظامی اسرائیل
اسرائیل خواستار اعمال فشار بیشر بر تهران شد
موفاز حمله به ایران را اجتناب‌ناپذیر خواند

نظرهای خوانندگان

موفاز ایرونی‌یه. بچه‌ی تهرانه. 14 سالگی رفته اسراییل. مال همینم هست که می‌خواد حمله کنه. دلش واسه تهران تنگ شده!

-- بدون نام ، Jun 10, 2008 در ساعت 03:30 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)