تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران تحریم‌های جدید را محکوم کرد

ایران اعمال تحریم‌های جدید علیه این کشور، به ویژه منع بانک ملی، بزرگترین بانک ایران از انجام عملیات بانکی در اروپا را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، محمدعلی حسینی سخنگوی وزارت خارجه با صدور بیانیه‌ای در ابین ارتباط اعلام کرد: «رویکردهای غیرقانونی دوگانه و متناقض در شرایط و فضایی که بررسی بسته‌های پیشنهادی مطرح است، بی‌معنا بوده و به شدت تقبیح می‌گردد.»

کشورهای غربی، پیشنهادهای حاوی مشوق‌های تکنولوژیکی را در ازای تعلیق روند غنی‌سازی اورانیوم ایران، به این کشور ارایه کرده‌اند.

بانک ملی ایران که تازه‌ترین هدف تحریم های اروپا برضد ایران برسر برنامه هسته‌ای‌اش است، یکی از قدیمی‌ترین بانک‌های این کشور است.

حسینی همچنین با اعتراض به این تصمیم اتحادیه اروپا اعلام کرد: «اتخاذ سیاست چماق و هویج در برابر حقوق قانونی و اراده ملی و خلل ناپذیر ملت بزرگ ایران» اثر نخواهد گذاشت.

آمریکا پیشتر در آبان‌امه سال گذشته با این ادعا که بانک ملی خدمات بانکی به برنامه هسته‌ای ایران و سپاه پاسداران می‌دهد، این بانک را مشمول تحریم کرده بود.

براساس این تحریم‌، هرگونه معامله میان اتباع یا شرکت‌های آمریکایی با این بانک ممنوع شده است.

در تازه‌ترین تحریم‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل در فروردین‌ماه سال‌جاری برضد تهران اعمال کرده است، خواستار هوشیاری در معامله با بانک‌های جمهوری اسلامی شده که از جمله آن بانک ملی ایران است.

گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا نیز چندی پیش پس از گفتگو با جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا در لندن از این تحریم خبر داده بود.

بانک ملی ایران در سال ۱۳۰۷ خورسیدی تأسیس شد و راه‌اندازی آن تلاشی برای نوسازی اقتصاد ایران برای هم‌طراز کردن این کشور با کشورهای اروپایی بود.

این بانک هم اکنون بیش از ۴۵ هزار کارمند مرد و زن دارد و بیش از سه هزار و ۱۰۰ شعبه در ایران و ۱۶ شعبه در خارج ایران دارد.

اگرچه ایران در نظر دارد سهام بانک‌های دولتی را به بخش خصوصی وارد کند، اما به نظر نمی‌رسد بانک ملی به این زودی‌ها شامل این طرح شود.

این بانک در سال مالی ۱۳۸۴ اعلام کرد که بیش از ۳۵۰ تریلیون ریال دارایی دارد.

گزارش‌های اخیر از این مسئله حکایت دارد که ایران دارایی‌های خود را از بانک‌های اروپایی به دیگر نهادهای مالی انتقال داده است و نگران است تحریم‌های بیشتر موجب تحت تاثیر قرار گرفتن دسترسی این کشور به سرمایه گذاری‌هایش شود.

با این حال برخی مقامات مالی در تهران این مسئله را رد کرده‌اند.

استقبال آمریکا
امریکا هم روز از تصمیم اتحادیه اروپا برای تصویب مجازات‌های جدید بر ضد ایران استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تام کیسی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگویی مطبوعاتی گفت که واشنگتن از این تصمیم اتحادیه اروپا استقبال می‌کند.

وی افزود:‌ «این پیامی دیگر برای دولت ایران است که بداند بیش از پیش منزوی شده است و جامعه بین‌المللی درباره افزایش فشارها بر ایران تا زمانی که این کشور به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تن ندهد جدی است.»


در همین رابطه:
تشدید تحریم‌های ایران از سوی اروپا
بررسی تحریم مالی ایران در اتحادیه اروپا
تکذیب انتقال ذخایر ارزی ایران از اروپا
«قطع ارتباط ایران با بانک‌های اروپایی»
تدابیر تازه در قبال تحریم بانک‌های ایرانی
بانک انگلیسی به کارکنان شرکت‌های ایرانی خدمات نمی‌دهد
احتمال تحریم بانک ملی از سوی اروپا
در خواست آمریکا از امارات برای نظارت بر فعالیت‌های بانکی ایران
بانک‌های جدید ایرانی علیه تحریم‌های اقتصادی
دو بانک خارجی در تهران مجوز گرفتند
توقف فعالیت‌ بانک ملی در بریتانیا

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)