تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بررسی تحریم مالی ایران در اتحادیه اروپا

منابع دیپلماتیک اعلام کردند اعضای اتحادیه اروپا قصد دارند امروز (دوشنبه) در مورد اعمال تحریم‌های تازه‌ای علیه مؤسسات مالی ایران به ویژه بانک ملی این کشور تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، به نقل از منابع یاد‌شده، قرار است در نشست روزهای دوشنبه و سه شنبه وزرای کشاورزی و شیلات اتحادیه اروپا، با تدابیر جدیدی که به ویژه موجب توقف فعالیت‌های مالی دفاتر اروپایی بانک ملی ایران در لندن، هامبورگ و پاریس می‌شود، موافقت شود.

براساس تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه ایران، همچنین نام افراد و سازمان‌های دیگری به فهرست اتحادیه اروپا در زمینه ممنوعیت صدور روادید و مسدود کردن دارایی‌ها افزوده خواهد شد.

رویترز نیز در گزارش مشابهی نوشت که اسلوونی که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد اعلام کرده است اعضای آن قرار است امروز (دوشنبه) با دور جدید تحریم‌ها علیه ایران به علت امتناع این کشور از عمل به درخواست‌های بین‌المللی برای مهار برنامه هسته‌ای خود موافقت کند.

یکی از مقامات اسلوونی با اشاره به نشست دو روزه وزرای اتحادیه اروپا در لوگزامبورگ که از امروز آغاز می‌شود گفت که این تحریم‌ها در دستور کار بوده و قرار است امروز تصویب شوند.

هدف اتحادیه اروپا از دور تازه تحریم‌ها علیه ایران، مثل تحریم‌های شورای امنیت که از سال ۲۰۰۶ بر ضد ایران اعمال می‌شود، وادار کردن تهران به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم است.

جامعه بین‌المللی نگران است که بخشی از برنامه هسته‌ای ایران در مسیر ساخت تسلیحات هسته‌ای باشد اما ایران تأکید می‌کند که به دلیل رشد جمعیت و اتمام محتوم سوخت فسیلی درصدد دستیابی به انرژی هسته‌ای است.

بر اساس این گزارش، ماه‌هاست که ایالات متحده منتظر است اتحادیه اروپا چنین اقداماتی را بر ضد ایران انجام دهد. در واقع محور اصلی سفر اخیر جورج بوش رئیس‌جمهور آمریکا به کشورهای اروپایی نیز همین موضوع بود.

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از ماه می تاکنون در حال کار بر روی جزییات تحریم‌های تازه بر ضد ایران بوده‌اند ولی اتخاذ تدابیر تنبیهی به پس از سفر خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران به تعویق افتاد.

سولانا چهاردهم ماه ژوئن برای ارائه بسته پیشنهادی از سوی گروه ۵+۱ به ایران به تهران سفر کرد. تهران اعلام کرده که در حال بررسی بسته پیشنهادی غرب است.


در همین رابطه:
تکذیب انتقال ذخایر ارزی ایران از اروپا
«قطع ارتباط ایران با بانک‌های اروپایی»
تدابیر تازه در قبال تحریم بانک‌های ایرانی
بانک انگلیسی به کارکنان شرکت‌های ایرانی خدمات نمی‌دهد
احتمال تحریم بانک ملی از سوی اروپا
در خواست آمریکا از امارات برای نظارت بر فعالیت‌های بانکی ایران
بانک‌های جدید ایرانی علیه تحریم‌های اقتصادی
دو بانک خارجی در تهران مجوز گرفتند
توقف فعالیت‌ بانک ملی در بریتانیا

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)