تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تکذیب انتقال ذخایر ارزی ایران از اروپا

علی دیواندری رئیس بانک ملت ایران انتقال ذخایر ارزی این کشور از بانک‌های اروپایی به دیگر کشورها برای حفظ این ذخایر در مقابل تحریم‌های اتحادیه اروپا را تکذیب کرد.

پیشتر رسانه‌های داخلی و خارجی اعلام کرده بودند که محمود احمدی‌نژاد به بانک‌های ایران دستور داده است تا میلیاردها دلار از دارایی‌های خود را از بانک‌های اروپایی به بانک مرکزی ایران انتقال دهند تا از بلوکه‌شدن آن‌ها بر اثر تحریم‌های بین‌المللی جلوگیری شود.


به گزارش امروز چهارشنبه روزنامه‌های اقتصادی ایران، آقای دیواندری گفت: «منابعی از دارایی‌های بانک‌های ایرانی از بانک‌های اروپایی به کشور یا سایر کشورها منتقل نشده و نخواهد شد و دلیلی هم برای این جابه‌جایی منابع وجود ندارد.»

این درحالی است که محسن طلایی از معاونان وزیر امور خارجه ایران ۲۲ خرداد ماه سال‌جاری در گفتگویی با روزنامه آکشام چاپ ترکیه با تایید انتقال منابع ارزی ایران از بانک‌های اروپایی اعلام کرده بود که این اقدام به‌دستور محمود احمدی‌نژاد صورت گرفته است.

ایران به خاطر ادامه برنامه هسته‌ای با تهدیدهای مداوم کشورهای غربی درباره احتمال تشدید تحریم‌ها مواجه است.

ایران حدود ۷۶ میلیارد دلار ذخیره ارزی در بانک‌ها و مؤسسات مالی بین‌المللی دارد.

با این حال برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که مقامات ایرانی نگران بلوکه شدن حساب‌های ایران در قاره اروپا پیامد موافقت اعضای اتحادیه اروپا با تحریم‌ها علیه ایران هستند.

آمریکا، اتحادیه اروپا را برای محدود کردن داد و ستد با ایران تحت فشار قرارداده است و با حمایت بریتانیا سرگرم اعمال فشار بر سازمان ملل است تا علیه بانک‌های ایرانی تحریم‌های شدیدتری را اتخاذ کند.

مقامات اتحادیه اروپا سرگرم بررسی فعالیت بانک ملی ایران در کل کشورهای عضو این اتحادیه هستند و ممکن است فعالیت این بانک را در این کشورهای ممنوع کنند.


در همین رابطه:
«قطع ارتباط ایران با بانک‌های اروپایی»
تدابیر تازه در قبال تحریم بانک‌های ایرانی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)