تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

لنا، بهترین خواننده‌ی اروپا

میترا داودی

لنا، خواننده‌ی جوان آلمانی، یویرو ویژن امسال را از آن خود کرد. بیست و هشت سال پیش یک خواننده‌ی آلمانی دیگر به نام نیکول با ترانه‌ی «یه خورده آرامش» در مسابقه‌ی آوازه‌خوانی اروپا که هر سال برگزار می‌شود، به عنوان بهترین خواننده‌ی اروپا برگزیده شده بود. بعد از بیست و هشت سال اکنون دوباره یک خواننده‌ی آلمانی عنوان بهترین خواننده‌ی اروپا را از آن خود می‌کند.


لنا، خواننده‌ی آلمانی

لنا، خواننده‌ی نوزده ساله که برای اولین بار در مسابقه‌ی یویرو ویژن شرکت می‌کرد، دیشب با ترانه‌ی «ساتلیت» از رقبای اروپایی‌اش جلو افتاد. در نهایت آلمان با ۲۴۶ امتیاز از ترکیه با ۱۷۰ امتیاز و رومانی با ۱۶۲ امتیاز جلو زد و مقام نخست را از آن خود کرد. به این ترتیب مسابقه‌ی یویرو ویژن سال ۲۰۱۱ در آلمان برگزار خواهد شد.

لنا وقتی از پیروزی خود در این مسابقه مطلع شد، روی صحنه‌ی یویرو ویژن که امسال در اسلو، پایتخت نروژ برگزار شد، فریاد زد: «خدای من، دارم دیوونه می‌شم از خوشحالی. چقدر خوشبختم. اصلاً فکرش رو نمی‌کردم برنده بشم.»

لنا بعد از آن که مجسمه‌‌ای را که هر سال به بهترین خواننده‌ی اروپا تعلق می‌گیرد از دست آلکساندر ریبک، برنده‌ی سال گذشته‌ی این مسابقات گرفت، و این دو خواننده همدیگر را بوسیدند، با دستپاچگی پرسید: «یعنی بازم باید آواز بخونم؟» و سپس پرچم آلمان را در دست گرفت و شروع به خواندن کرد.


لنا را شومن آلمانی، استفان رب که به خاطر حاضرجوابی‌اش و کارهای عجیبی که انجام می‌دهد محبوبیت زیادی دارد، کشف کرد.

لنا در شب برگزاری دور نهایی این مسابقه که در مجموع شش ساعت به طول انجامید، از همان آغاز از باقی خوانندگان اروپایی جلو افتاده بود. دانمارک، ایسلند، فنلاند، اسپانیا، اسلواکی، لتلند، نروژ، سوئیس و سوئد به لنا رأی داده بودند.

لنا به عنوان بیست و دومین خواننده از میان بیست و پنج خواننده‌ی شرکت‌کننده در این مسابقه روی صحنه آمد و با تسلط زیادی در برابر ۱۲۰ میلیون تماشاگر ترانه‌اش را خواند. این خواننده جوان و زیبارو که با وجود حجب و ادب دخترانه می‌تواند پررو و حاضر جواب هم باشد، کمی هیجان‌زده بود، به شکلی که صدای نفس‌هایش شنیده می‌شد، اما این هیجان‌زدگی روی صحنه به او می‌آمد و او را حتی دوست‌داشتنی‌تر جلوه می‌داد. چهره‌ی او و حالت ایستادن و چگونگی آواز خواندنش از شادی این دختر جوان نشان داشت.

لنا همیشه لباس سیاه و دامن کوتاه و جوراب شلواری به تن داشت و کفش پاشنه بلند می‌پوشید و حرکاتش روی صحنه موزون و با وقار و مقتصد و حساب‌شده بود. هجده هزار تماشاگری که در استادیوم فوتبال شاهد هنرنمایی لنا بودند، چنان به هیجان آمده بودند که مدام با فریادهای شادمانه‌شان لنا را بدرقه می‌کردند.


شبکه‌ی اول تلویزیون آلمان در ریپربان ِ هامبورگ به موازات این مراسم جشنی را هم برگزار کرد. عده‌ی زیادی از آلمانی‌ها در این جشن شرکت کرده بودند و روی پرده‌های عظیم تلویزیون این مراسم را می‌دیدند.

دور نهایی یویرو ویژن امسال با هنرنمایی الکساندر ریباک از نروژ آغاز شد. ریباک ترانه‌ای را که در سال ۲۰۰۹ خوانده بود، از نو خواند. سپس خواننده‌ی آذربایجانی به نام سفورا با ترانه‌ی «دریپ دراپ» هنرنمایی کرد.
کیفیت مراسم امسال که بزرگترین مسابقه‌ی آوازه‌خوانی در سراسر جهان است در مجموع بهتر از سال‌های گذشته بود. انواع و اقسام سبک‌های موسیقی غربی به نمایش گذاشته شد. اما در نهایت پاپ، آن هم به زبان انگلیسی دور نهایی مسابقه را به نفع خودش تعیین کرد.

تماشاگران آلمانی به خواننده‌ی نروژی، توم دایس دوازده امتیاز دادند که بیشترین امتیاز این مسابقات است.
در آغاز این مراسم اتفاق بامزه‌ای هم افتاد: یک مرد اسپانیایی که به او لقب «جیمی جامپ» داده‌اند، پیش از هنرنمایی خواننده‌ی اسپانیایی دانیل دیگرز روی صحنه پرید و چند ثانیه‌ای رقصید و حرکات خنده‌آور کرد. این مرد به این کارها شهرت دارد و لقبش را هم مدیون اینگونه شیرین‌کاری‌هاست. او در جریان جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۰۴ م هم خودش را به زمین چمن رسانده بود و با حرکات خنده دار تماشاگران را به خندیدن واداشته بود.

امسال در مسابقه‌ی یویرو ویژن به جیمی جامپ اجازه دادند که گاهی روی صحنه بیاید و با شیرین‌کاری‌هایش تماشاگران را بخنداند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

لطفا در نامگذاری عنوان نوشته دقت کنید. چه کسی می تواند ادعا کند که لنا بهترین خواننده اروپاست. حتا گفتن چنین جمله ای بی معنی است. او صرفا در مسابقه ای اول شده است.

-- khosro ، May 31, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)