تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

پدر موسیقی متال درگذشت

میترا داودی

رونی جیمز، معروف به «دی‌یو» (کلمه‌ی ایتایایی در معنای خداوند) که در واقع رولند جیمز پاداونا نام داشت در اثر پیامدهای بیماری سرطان معده درگذشت.

رونی جیمز، این خواننده‌ی افسانه‌ای موسیقی متال که از او به عنوال «پدر هوی متال» یاد می‌کنند، با وجود آن که در اثر این بیماری مهلک ناتوان و رنجور شده بود، تا آخرین لحظه صحنه را ترک نکرد.

پس از هفتمین جلسه‌ی شیمی درمانی، وقتی مجبور شد در اثر پیامدهای شیمی درمانی کنسرت تابستانی خود را لغو کند، به طرفدارانش نوشت: «وندی، پزشکانم و من تلاش زیادی کردیم تا این کنسرت برگزار شود. اما حالا که کنسرت را لغو کردیم، ما به هیچ‌وجه این شکست را قبول نمی‌کنیم و در اولین فرصت کنسرت‌های دیگری برگزار خواهیم کرد با موسیقی بیشتر و بهتر، پر از شور زندگی و جادو.»


رونی جیمز، معروف به «دی‌یو»

شاعرِ قرون وسطایی

با این حال یکشنبه‌ی گذشته سرطان بالاخره پیروز شد و این هنرمند بزرگ را با خود برد. وندی، همسر رونی جیمز در تارنمای «رونی‌جیمز، دی‌یو دات کام» rooniejamesdio.com خبر داد: «قلب من شکست. رونی، این شاعر قرون وسطایی درگذشت.»

رونی جیمز به شاعر قرون وسطایی اشتهار داشت و ژست او روی صحنه که به شاخ شیطان می‌مانست زبانزد علاقمندان موسیقی متال بود.

در فیس بوک هزاران نفر از طرفداران موسیقی ِ رونی جیمز در یک عزاداری عمومی اما مجازی نظر و عواطف‌شان را نسبت به خواننده‌ی محبوب‌شان بیان می‌کنند.

بلک ساباث

رونی جیمز، دی‌یو دهم جولای ۱۹۴۲ در پورتماوث متولد شد. در پانزده‌سالگی یک گروه موسیقی تشکیل داد و در سال ۱۹۷۵، پس از آن که به گیتاریست معروف ریچی بلکمور پیوست، به ستاره‌ی موسیقی متال تبدیل شد. در سال ۱۹۸۰ در گروه بلک‌ساباث شروع به خواندن کرد، به قله‌ی شهرت دست یافت و موسیقی او ماندگار شد. بلک ساباث همان گروه انگلیسی معروف است که سبک موسیقی متال را تحت تأثیر موسیقی خود قرار دادند. نخستین آلبوم آنها در سال ۱۹۸۱ با نام Mob Rules به بازار آمد. بعدها آلبوم‌های فراموش‌نشدنی Live Evil و Dehmanizer از آنها منتشر شد و با این آلبوم‌ها نام خود را در خاطره‌ها صبت کردند.

عزادادری در فیس بوک

رونی جیمز صدایی قوی و تأثیرگذار داشت. او در گروه «دیو» هم که در واقع ادامه‌ی «بلک‌ثابات» بود توانست بدرخشد. جی جی فرنچ، گیتاریست گروه در صفحه‌ی فیس بوک ِ رونی جیمز می‌نویسد: رونی جیمز بهتر صدا را برای هوی متال داشت و قلبش هم برای هوی متال می‌تپید.» جی جی فرنچ از سال ۱۹۸۳ با رونی جیمز همکاری کرده بود و با او بارها روی صحنه‌ی موسیقی متال ظاهر شده بود. این دوست قدیمی اعتقاد دارد که رونی جیمز مهربان‌ترین و شریف‌ترین انسانی بود که آدم حتی می‌تواند فکرش را بکند.

از نوشته‌های طرفداران موسیقی و صدای رونی جیمز در فیس بوک مشخص می‌شود که هوی متال برخلاف آنچه که عده‌ای گمان می‌کنند، فقط سر و صداهای بلند و بی‌معنی نیست. این نوع موسیقی از نظر عاطفی می‌تواند بسیاری از انسان‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از طرفداران رونی جیمز در فیس بوک نوشته است: «موسیقی و صدای تو زندگی مرا تغییر داد.» و طرفدار دیگری نوشته است: «دی‌یو تو روح موسیقی متال بودی. بدون تو، موسیقی متال هم بی‌روح است.»

روز دوشنبه (۱۷ می) گروه «کیس» در ژنو کنسرت راک برگزار کرده بودند. خواننده‌ی این گروه، پاول استنلی از روی صحنه تماشاگران را مخاطب قرار داد و از آنها خواست که یاد و خاطره‌ی رونی جیمز را گرامی بدارند. البته نه با سکوت، بلکه با فریادهایی چنان بلند که حتی رونی جیمز هم در آسمان بتواند این فریادها را بشنود.

رونی جیمز در نوامبر ۲۰۰۹ به سرطان معده مبتلا شد، ۶۷ سال زندگی کرد و در ۱۶ می ۲۰۱۰ درگذشت.

black sabbath - neon knights

Share/Save/Bookmark

تارنمای رونی جیمز
http://www.ronniejamesdio.com

نظرهای خوانندگان

دیو فوق العاده هست. یکی از خوانندگان همیشه محبوب هوی متال برای من.
خوب بخوابی

-- هادی ، May 20, 2010

واقعاً خدا رحمتش کنه.

-- علیرضا ، May 23, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)