تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

من به خدای تو سجده نخواهم کرد

ونداد زمانی
v.zamaani@gmail.com

گروه موزیک ایرانی «هایپر نووا»، که در سال ٢٠٠٧ میلادی به بهانهی شرکت در فستیوال موسیقی «جنوب از جنوب غربی» از درون ایران تقاضای ویزا کردند، هر چند قادر نبودند تا به موقع خود را به فستیوال برسانند ولی از فرصت داشتن ویزا استفاده کردند و تصمیم گرفتند تا به ایران برنگردند و در نیویورک مستقر شوند.

سه سال پس از حضور فعال در صحنه‌ىهای موسیقی شمال آمریکا، «هایپر نووا» بالاخره موفق شد تا اولین قرارداد آلبوم خود را با کمپانی معروف «نارنک» امضا کند. آلبوم گروه با عنوان «در میان هرج و مرج»، به تازگی در شمال آمریکا و اروپا در دسترس خریداران آلبوم‌های موسیقی قرار گرفته است و از استقبال علاقه‌مندان و منتقدین روبرو گشته است.


«هایپر نووا» مدت‌هاست که از مرحله‌ی ابتدایی «گروه راکی که از ایران آمده» گذشته است، «رام» خواننده اصلی گروه اقرار می‌کند که: «اوائل...کلی راجع به ما سر وصدا ایجاد کردن... یک نوع نگاه جهان سومی نسبت به ما داشتن و می گفتن آره تصور نمی‌شه کرد که این گروه راک از دل یک جامعه که تحت کنترل حکومت مذهبی است سر در آورده ... راستش ما لایق اونهمه توجه نبودیم چون موزیک‌مون اون موقع خیلی بد بود.»

آلبوم «در میان هرج و مرج» برای گروه در حقیقت بازتاب همه‌ی تأثیرات و تغییراتی است که در چند سال اخیر دستخوش آن گشته‌اند. مضامین آهنگ‌های اولین آلبوم گروه با وجود آنکه تحت تأثیر تجربیات یک گروه موسیقی برآمده از ایران است ولی احساسات جهانشمولی را در خود پرورانده است که بی شک «هایپر نووا» را قادر خواهد ساخت تا با دایره ی وسیع‌تری از علاقمندان موسیقی راک پیوند دهد.

«رام» خواننده‌ی بیست و چند ساله‌ی ریشویی است با سر از ته تراشیده و عینک درشت با اداهای ذاتی یک ستاره‌ی راک که با غرور و خونسردی خویش و تسلط کاملی که به زبان انگلیسی دارد به خوبی توانسته است نقش سخنگوی گروه خود را ایفا کند. اعضای گروه با وجود حضور فعال و توجه روزافزون رسانه های آمریکا درباره‌ی آنها، هنوز با ویزای توریستی و با سفرهای متوالی به کانادا و درخواست تمدید ویزا از بیرون به کار و اقامت خود در آمریکا ادامه می‌دهند.

رام امیدوار است پس از پخش آلبوم تازه‌اش موج تازه‌ای از توجه به کار آنها به وجود آید و بتوانند با پروسه قانونی شدن اقامت شان یک تور جهانی را برای« هایپر نووا» تدارک ببینند. «با وجود آنکه به گروه راک شناخته شده‌ای تبدیل شدیم ولی چون ایرانی هستیم در هر سفر باید از مراحل طولانی کنترل و بازرسی عبور کنیم.»


به نظر می‌رسد بستن اولین قرارداد آن هم با «نارنک» که یک کمپانی خوش‌سلیقه و معتبر در صحنه‌ی موسیقی مستقل آمریکاست، بعد از سه سال حضور در دنیای سرشار از رقابت، گام مهمی برای یک گروه موسیقی به شمار می‌آید. تهیه و تولید اولین آلبوم «هایپر نووا» در یکی از استودیوهای مرتبط به نارمک در لس آنجلس نزدیک به دو ماه از وقت آنها را گرفت. آلبومی که رام از آن به عنوان پیش پرده‌ای از کارهای بعدی خود یاد می کند. آنها امیدوار هستند که در اولین فرصت، کارهای جدیدتر خود را در آلبوم دیگری عرضه کنند که در واقع ماحصل سال‌های پر از تجربه ای است که در آمریکا از سرگذرانده‌اند.

در هر حال شانس برداشتن قدم اول حرفه ای، اهمیت و تأثیرگذاری آلبوم «در میان هرج و مرج» را دوچندان می‌کند. رام درباره‌ی آلبوم جدید می‌گوید: «همانطور که از اسم آلبوم پیداست این مجموعه حاصل سفری است که ما از دل هرج و مرج داشتیم ... از درون شلاق خوردن امثال ما که عاشق موسیقی خارج از کشوری بودیم و می خواستیم از طریق مثلاً راک احساسات خود را ابراز کنیم... از درون سال‌هایی که به شکل غیرقانونی این موسیقی را می‌نواختیم.»


او در ضمن به این نکته اشاره کرد که همه‌ی انگیزه‌ی گروه موسیقی « هایپر نووا» در این نهفته است که به دوستداران موسیقی نشان دهند که سبک « راک اند رول » مرز نمی‌شناسد. به قول رام «همه‌ی ما شهروندان یک سیاره هستیم و به باور ما، هنر موسیقی مرزها را در هم می ریزد.»

ترانه اول آلبوم گروه، راجع به دختر جوان ایرانی است که به شدت توسط پدر بیش از حد محتاطش کنترل می شود. در ترانه بعدی با عنوان «زنده باد مقاومت»، اشعار آهنگ به وضوح به جنبش سبز اشاره می کند و آکنده است از خشمی که به رژیم خشکه مقدس ایران دارد:

“I will not bow down to your God / this is not who I am / I will not give in to your lies / this is not who I am,”

اعضای گروه با وجود محدودیت‌ها و جلوگیری شدیدی که در ایران بر هرگونه فرآورده ی هنری و فرهنگی صورت می‌گرفت قادر بودند تا به شکل جسته و گریخته با موسیقی خارجی آشنا شوند. آهنگ‌های مشهور و گاه متفرقه‌ی دهه‌ی هشتاد، «پینک فلوید» و «ناین اینچ نیل» از جمله کارهایی است که آنها می‌شنیدند.

رام در جواب یکی از مصاحبه کنندگان که از او پرسیده بود آیا به ایران برمی گردید گفت: «من بدون شک بر می‌گردم، همگی‌مان برخواهیم گشت ولی در حال حاضر با توجه به اوضاع ایران و شرائط غیرمترقبه، در چشم انداز کوتاه مدت امیدی به بازگشت نداریم.»

۱۰ ترانه‌ی آلبوم گروه بازتابی است از حوادثی که بر آنها «در میان هرج و مرج» گذشت، سرگذشت شکل‌گیری و فعالیت گروه در درون ایران و اذیت و آزاری است که به خاطر علاقه‌شان به موسیقی تحمل کردند و سفر فرارگونه‌ای که از آنجا به آمریکا داشته‌اند.

پانوشت:

Article sited:
Jeff Kart, Iran's Hypernova is Ready for Prime Time (Interview)
Shereen Meraji,
Hypernova: An Iranian Rock Band In Brooklyn
FRAZIA LEE, Hypernova, "Through the Chaos"
hypernovamusic.co
Viva La Resistance

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

همانطوری که خودشون هم گفتند حسابی تغییر کردند. یک باند خوش ساخت راک اند رول شدن.

-- شهلا ، Apr 19, 2010

خیلی با حالید. دم شما گرم. به این میگن یک گزارش راک از یک گروه خیلی راک

-- بدون نام ، Apr 19, 2010

نمیخوانم و از مطلب هیچ نمیدانم. فقط میدانم که: « زندگی شیرین است. متاسفانه(؟) نه برای یک جانی! »
خوانش «پرونده خیانت»، با اخلاق فردی، در سوگ زندگی‌های تباه شده و همدردی با قلب‌های خونین

-- بدون نام ، Apr 20, 2010

در دوران جنگ ایران و عراق هم دانشجو بودم و هم در یک کارگاه دگمه زنی برای شلوارهای نظامی شب ها کار می کردم و در آنجا بود که با یک کارگر تمام وقت دوست شدم که در حین کار "بریک دانس" می کرد و من مانده بودم چه ربطی بین موزیک غربی و این کارگر شهرستانی ایرانی می تواند باشد؟ آنها قادر به رابطه با هم بودند و این من بودم که به خاطر عقاید مارکسیستی نمی خواستم وجود این رابطه را بپذیرم.

-- مارکسیست سابق ، Apr 20, 2010

این گروه اصرار زیادی دارد تا ادای ستاره های راک را در بیاورند. می توانید از آنها بپرسید چرا در شکل ظاهری خود هیچ نشان و سمبل ایرانی بودن را ابراز نمی کنند؟ ایا از ایرانی بودن خود شرمنده اند؟

-- ش ، Apr 20, 2010

ziad khabari az in grooh toye rasanehay irani nist. khob shod ke moarefishoon kardid. in ja toye amrica kli seda kardan va hame mishnasaneshoon. khili ham az sabzha hemayat mikonan. bishtar taranehai keh mikhonan dar bare irane

-- reza_la ، Apr 20, 2010

karshan shabih yek band englisi ast be name -sisters of mercy- ke toy salhaye 80 va 90 khayli saroseda kardand. hanooz be khoobi anha nashodand vali darand nazdik mi shavand.

-- بدون نام ، Apr 20, 2010

Salam Mersi in gorouho dust daram, mishe az karhaie Nima rouzbahani ham etelai bedid,karaie ba mafoumi dare

-- Ashkanoo ، Apr 22, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)