تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برترین‌های رپ فارسی در دیسکو زمانه

دامون
damoon@radiozamaneh.com

درود بر شما. با شماییم، با یکی دیگر از برنامه‏های دیسکو زمانه. به آخر تعطیلات می‏رسیم. دوستان مدرسه‏ای متأسفم، اما شما باید برید مدرسه.

Download it Here!

آهنگی که می‏شنوید، آهنگی است از گروه ضدبازی، به اسم «زندگی من» که حسابی ترکونده. اما، حالا تا بحث موسیقی است، در سایت «رپ ۹۸»، یکی از بهترین سایت‏های رپ فارسی، بچه‏ها یک پست جزو بهترین‏های سال ۸۷ انتخاب کردند.

۱۰ آهنگ برتر رپ فارسی به انتخاب سایت رپ ۹۸:

۱. یک مشت سرباز: سروش، هیچکس
۲. هدف حد ندارد: عرفان و سرکش و خشایار

۳. افسوس: بهرام

۴. بیا نزدیک ما: مجیکو و تهم

۵. باور عشق: پرژیانو

۶. ما با همیم: بهرام و پیشرو

۷. جیب بابام: پیشرو و هیچکس

۸. مردها همه به‏پا: بابک تیغه

۹. درویش: آفاق و قاف

۱۰. قلمو بکششون: ریویل و هفت خط

به نظر سایت رپ ۹۸، بهترین رپر، بهرام بوده که جا دارد در این‏جا از عرفان هم تقدیر شود. بهترین آهنگ‏ساز امیر ای‏پلاس بوده که جا دارد از احسان هم تقدیر شود.

بهترین کلیپ یک مشت سرباز، از هیچکس بوده، با تقدیر از به‏نام زن، فریناز. بهترین کلیپ‏ساز: فرد بوده است و بهترین آلبوم، آلبوم بیست و چهار ساعت از بهرام.


پیشرو و هیچکس

بهترین خواننده‏ها، آر‌‌اند‌بی، اشراق، میثم و نینوش شدند. بهترین گروه، تن به ده بوده و اسم ضعیف‏ترین رپر را هم نمی‏گم.

پدیده‏ی سال، بنیامین بوده، که نمی‏دانم کدام بنیامین. در نهایت هم، به امید پیشرفت رپ در سال ۱۳۸۸.

تا بحث از دنیای موسیقی خارج نشده، این را هم بگویم که در هفته‏ی اخیر: موریس ژار، آهنگساز و موسیقی‏دان فرانسوی مقیم آمریکا، روز یک‌شنبه در اثر بیماری سرطان، در سن هشتاد و چهار سالگی در شهر لوس آنجلس درگذشت.

موريس ژار، موسيقی متن فيلم‌های مشهوری از سينمای جهان را ساخته است که از ميان آن‌ها می‌توان «لارنس عربستان» و «دکتر ژيواگو» را نام برد.

اگر نام ژار در ميان دوستداران موسيقی امروز با نام ژان ميشل ژار، سازنده موسيقی اکسيژن، بيشتر بر سر زبان‌هاست، برای دوستداران سينما، نام پدر او، موريس ژار، يادآور موسيقی فيلم‌های عظيم تاريخ سينماست.

موريس ژار، موسيقی‌‌دان فرانسوی، که عمدتاً در آمريکا زندگی می‌کرد، سه بار برای ساختن موسيقی متن فيلم‌های «لارنس عربستان»، «دکتر ژيواگو» و «گذری به هند» موفق به دريافت جايزه اسکار بهترين موسيقی فيلم شد.

به یادش، آهنگی از هایده می‏‏گذاریم. روحش شاد. استاد جلال همتی‏، موضوع بحث رو شروع کن: بحث‏رو این‏جوری شروع می‏کنم، روز دروغ آوریل: روز دروغ آوریل یا دروغ سیزده در بسیاری از کشورها، به عنوان یک روز ویژه، با گفتن دروغ‏هایی به شوخی، در اول آوریل گرامی داشته می‏شود.


عرفان

این مراسم در ایران، در سیزده فروردین که برابر با یک یا دو آوریل است، برگزار می‏شود. به همین جهت، به دروغ سیزده معروف شده است.

در برخی کشورها، از جمله، بریتانیا، اتریش، نیوزلند و زیمبابوه، دروغ‏گویی در این روز، از صبح تا ظهر ادامه پیدا می‏کند و شخصی که پس از ظهر دروغ بگوید، «احمق آوریل» لقب می‏گیرد. اما در مرزهای دیگر، تا پایان روز هم ادامه دارد.

بعد از این حرف‏ها و آماده‏سازی‏ها، ده تا از دروغ‏های تاریخی دنیا را برایتان می‏خوانم:

جی‏میل پی‏پر: یکی از دروغ‏های بزرگ شرکت گوگل، معرفی سرویس جدیدی به نام جی‏میل پی‏پر بود. گوگل به مردم وعده داده بود، از این به بعد می‏توانند ای‏میل‏های خود را روی کاغذ برای فرد مورد نظر بفرستند.

یعنی شما ای‏میل را می‏نویسید، گوگل آن را چاپ می‏کند و به آدرس پستی گیرنده می‏برد. گوگل حتا وعده داده بود عکس‏های ضمیمه شده هم در ای‏میل، با کیفیت بالا، روی کاغذهای مخصوص چاپ شود و همه‏ی این‏ها کاملاً مجانی باشد.

گوگل تی‏آی‏‏اس‏پی: در جریان یکی از دروغ‏های بسیار بزرگ، گوگل اعلام کرد به مردم از طریق شبکه‏های فاضلاب، اینترنت وایرلس رایگان ارائه می‏دهد.

به این شکل که متخصصان گوگل، شبکه‏های فاضلاب را با فیبر نوری پوشش می‏دهند و کافی است شما فقط در سایت ثبت ‏نام کنید تا پک‏ایج مخصوص گوگل، به همراه راهنمای نصب، برای شما ارسال شود.

سپس کابل مخصوص را به رُتر وایرلس وصل کرده و سر دیگر آن را در توالت انداخته و سیفون را می‏کشید. حالا دست‏هایتان را بشویید و از اینترنت لذت ببرید.


موریس ژار / عکس: AFP

کبوترهای گوگل: در جریان یکی از شوخی‏های گوگل، صفحه‏ای در سایتش درست کرد، به نام تکنولوژی گوگل و این‌که چگونه گوگل با این سرعت، بهترین نتایج را نشان می‏دهد و آن‏ها را به ترتیب مفید بودن لیست می‏کند.

گوگل نوشته بود، با کمک کبوترها؛ به این صورت که وقتی شما یک عبارت را جست‌وجو می‏کنید، ابتدا نتایج با سرعت خیلی بالا، برای کبوترها به‏نمایش درمی‏آید و به خاطر حافظه‏ی خوب کبوترها در به‏خاطر سپردن وضعیت اجسام، کوچک‏ترین تغییرات را در سایت می‏بینند و به دستگاه مربوطه، یک بار نک می‏‏زنند.

به این ترتیب، سایت‏های زنده و فعال به‏خوبی مشخص می‏شوند. هر یک نک کبوتر را پینگوئن رانگ می‏گویند و سایت‏هایی که رانگ بیشتری داشته باشند، در صدر نتایج جست‌وجو قرار می‏گیرند. گوگل در ساخت صفحه‏های دروغین چنان مهارت و جدیتی به خرج می‏دهد که جای شک برای کسی باقی نمی‏ماند.

کوییدیچ در فضا: در اول آپریل سال ۲۰۰۷ ناسا در قسمت تصویر روزانه‌اش اعلام کرد اولین مسابقه‌ی کوییدیچ در فضا برگزار شده و آمریکا نیز روسیه را شکست داده و گوی طلایی را زود‌تر به دست آورده. کوییدیچ یک بازی تخیلی است و اولین بار توسط جی‏کی رولین در کتاب های هری پاتر معرفی شد.

کشف آب در مریخ: ناسا در اول آپریل سال ۲۰۰۲ اعلام کرد منابعی از آب را روی مریخ (Mars) کشف کرده. تصویر این خبر فقط یک لیوان آب بود که روی دو تا شکلات مارس گذاشته شده بود . (Water On Mars)

گجت‌های فوق‌العاده پیشرفته: سایتIWoot گجت‌های فوق‌العاده‌ پیشرفته‌ای مثل دوست دختر روبات و Memory Stick مخصوص مغز را معرفی کرد که جنجال بزرگی به راه انداخت. سایت ThinkGeekهم هر سال گجت‌های دروغین زیادی معرفی می‌کند.


کاهش جاذبه‌ی زمین: در سال ۱۹۷۶یکی از منجمان به نام پاتریک مور، به مخاطبان رادیو اعلام کرد که دقیقاً رأس ساعت نه و چهل و هشت دقیقه اول آوریل به خاطر یک پدیده‌ی نجومی، جاذبه‌ی زمین کم می‌شود و مردم می‌توانند با پریدن در همان لحظه حس معلق بودن در هوا را تجربه کنند.

خیلی از کسانی که این حرف را باور کرده بودند و پریده بودند به بی.بی.سی زنگ زده بودند و گفته بودند که موفق شده‌اند. این حس فقط به آن‌ها تلقین شده بود.

رنگی شدن تلویزیون: در سال ۱۹۶۲ در سوئد فقط یک کانال تلویزیونی وجود داشت و همه‌ی تلویزیون‌ها هم سیاه سفید بودند‌، در همین حین یکی از مهندسین شبکه‌ی تلویزیونی به استودیو پخش خبر آمد و به مردم اطلاع داد به لطف فناوری جدید همه‌ی مردم می‌توانند با کشیدن یک لایه نایلونی روی شیشه‌ی تلویزیون‌های خود تصاویر را رنگی دریافت کنند اما نهایتاً آن‌ها مجبور شدند هشت سال برای گرفتن تصاویر رنگی صبر کنند.

درخت ماکارونی: در سال ۱۹۵۷ شبکه‌ی بی.بی.سی اعلام کرد که کشاورزان سوییسی توانسته‌اند درخت ماکارونی بکارند و از آن ماکارونی برداشت می‌کنند. حتی تصاویر ساختگی کوتاهی هم پخش شد که باعث شد خیلی از مردم باور کنند. بی.بی.سی بعداً اعلام کرد افراد زیادی تماس گرفتند و در مورد نحوه‌ی کاشتن ماکارونی از ما سوال کردند.

ساعت بیگ بن دیجیتالی می‌شود: در سال ۱۹۸۰ بی.بی.سی اعلام کرد ساعت بیگ بن که یکی از بناهای تاریخی انگلیس به شمار می‌رود، قرار است دیجیتال شود. بی‏.بی.سی بلافاصله با تماس‌های زیادی مواجه شد که اکثراً خواستار لغو این طرح بودند.
این‌ها بخشی از دروغ‌های شاخدار عالم بشریت بود که بخشی از اون‌ها هم از سایت زنگوله نقل شده بود.

دروغی که من به دوستانم در مالزی گفتم این بود: دارم می‏رم ایران، برای همیشه. به بچه‏های ایران هم گفته بودم: دارم میام ایران. سیزده بدر همه با هم می‏ریم اوشون فشم. البته، ما اوشون فشم نمی‏رفتیم. چون بچه‏ی مشهد بودیم، معمولاً یا طرقبه می‏رفتیم، یا شاندیز.

خُب، تعطیلات عید هم تمام شد. از خدا می‏خواهیم که سال خوبی داشته باشید. سالی پر از انقلاب. البته منظورم انقلاب سیاسی نبود. هرچند اون هم لازمه. اما منظور اصلی‏ام، انقلاب‏های روحی و روانی بود.

مثلاً یک انقلاب روحی در من ایجاد بشه و برم اتاقمو تمیز کنم. انشاالله سالی باشه، پر از انقلاب‏های این‏جوری.
بدرود تا هفته‏ای دیگر.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

پس «ما مرد نیستیم» چی؟ واقعا که بی سلیقه اید. یا من اشتباه میکنم و «ما مرد نیستیم» رپ نیست؟! اگر هست؛ به نظر میرسد که شما هم دنباله رو «ام تی وی» تشریف دارید. مبارک است ان شاء المزدا

-- بدون نام ، Apr 4, 2009


کاملا واضحه که رادیو زمانه میانه یی با شاهین نجفی نداره.واقعا جای تعجبه که یک رادیو این طوری دست به سانسور اسامی میزنه.مگر میشه از رپ حرف زد و ما مرد نیستیم را نام نبرد

-- سعید ، Apr 4, 2009

مشخصه انتخابهای اون سایت کاملا از روی باند بازی و انگیزه های مالی بوده!
به هر حال چنین کارهایی اعتبار نداشته خودشون رو زیر سوال میبره!
من بعنوان یک مخاطب رپ اصلا با این لیست موافق نیستم

-- میم ، Apr 4, 2009

لطفا راجع به 2afm هم مطلب بنویسید.

با تشکر

-- نانا ، Apr 5, 2009

اول که اسم رپر های مهمتر مانند حمید رپر علیرضا راپر که مدام رپ های مهرداد نیو یورکی را نشان میدهند نیاوردی مخصو صا که رپ های باسنی و لنگ و پاچه را نشان میدهند و یکی ار رپ های خوب هم مال حمیده اسمش هم اینه آخ جون لذتشو ببرین امسال جایزه هانی تی وی که همان ام تی وی ایرانی است میبرد چون کاندید شده دوم اینکه ...جه کار به شقیقه دارد ژار با رپ

-- مشتی رپ قلی ، May 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)