تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با آرش سبحانی، گیتاریست و خواننده‌ی گروه کیوسک

خواننده کیوسک: کولی‌ها، نزدیک‌ترین آدم‌ها به ما هستند

کیوان ایزدمهر

«باغ وحش جهانی» نام جدیدترین آلبوم گروه کیوسک است که به طور رسمی از بیست و سوم آبان توسط تهیه‌کننده آن یعنی شرکت «بم آهنگ» وارد بازار شد.

این آلبوم، سومین آلبوم این گروه پس از آلبوم‌های «آدم معمولی» و «عشق سرعت» است . پس از آلبوم «عشق سرعت» و انتظارات به وجود آمده طی این دو سال، سومین آلبوم به نام «باغ وحش جهانی» در واقع به نوعی ادامه سنت‌های کیوسکی در دو آلبوم قبل است.

یعنی همان طنز سیاسی‌، اجتماعی و هنری و مشکلات انسان ایرانی در داخل و خارج از کشورش که اشعار و متن آن‌ها نیز مانند دو آلبوم قبل، کار آرش سبحانی، خواننده و گیتاریست گروه است‌.

او باغ وحش جهانی را «بیانگر نگاه کیوسک به جهان امروز می‌داند». در دنیایی که به علت «ناکارآمد بودن گفت و گوی تمدن‌ها» به یک باغ وحش تبدیل شده و نه یک جنگل که ساکنان آن دست‌کم دارای آزادی‌های فردی خود هستند.

همچنان او ایرانی‌های خارج کشور را را مهاجرینی می‌داند که با این‌که سال‌ها از مهاجرت آن‌ها می‌گذرد، همچنان به سرزمین جدید خو نگرفتند و به دلیل همین احساس آوارگی، آلبوم متاثر از موسیقی جاز کولی‌ها است.

«باغ وحش جهانی» طی چهار ماه در استودیو اف‌‌‌ام رکوردز امریویل کالیفرنیا ضبط شده و در ضبط آن از نوازندگان صاحب‌نامی مانند‌: پت اسپورگئون از گروه Rogue wave و پل مهلینگ، نوازنده گیتار و بنیانگزار The Jazz Hot Club of San Francisco در آن همکاری کرده‌اند‌.

محسن نامجو، خواننده صاحب سبک و جنجالی ایران نیز در آهنگ قدیمی و محلی شیرازی «یارم بیا» با کیوسک همکاری کرده است.

آلبوم جدید، حاوی ۱۰ آهنگ است که در سبک‌های متفاوت اجرا شده‌اند از تانگو آرژانتینی تا بلوز و از جاز کولی‌ها تا والس که تا حد زیادی با کارهای قبلی آن‌ها متفاوت خواهد بود‌.

تاریخ انتشار این آلبوم، شنبه، ۱۴ آبان، هم‌زمان با کنسرت کیوسک در سانفرانسیسکو بود. اعضا این گروه عبارتند از آرش سبحانی، گیتاریست و خواننده، بابک خیاوچی، گیتاریست، علی کمالی، باس گیتار، اردلان پایور، کی‌بورد و آکوردئون و شهروز مولائی،درامز.

به مناسبت انتشار این آلبوم با آرش سبحانی گفت و گو کردم.

Download it Here!

چرا باغ وحش جهانی؟

باغ وحش جهانی برداشت ما از داستان دهکده جهانی بود یعنی بحث‌هایی می‌شود که دنیا را به دهکده تشبیه می‌کنند که به نظر ما بیشتر شبیه باغ وحش است که به جای کدخدا‌، حیوانات آن را اداره می‌کنند.

با این فرق که آزادی جنگل هم در این دهکده وجود ندارد، ابتدا می‌خواستیم اسم آلبوم را جنگل جهانی بگذاریم ولی متاسفانه دیدیم این مجموعه یک جای بسته است که به باغ وحش بیشتر می‌خورد.


آرش سبحانی، گیتاریست و خواننده‌ی گروه کیوسک

با توجه به این‌که چند سالی است از جامعه ایرانی دور هستی و آن دغدغه‌ها و درگیری‌های داخل ایران را نداری، به نظر خودت هنوز این این دغدغه‌ها و درگیری‌ها در آلبوم جدید وحود دارد؟

ببینید، به نظر من زیر این بحث در ایران بودن یا نبودن یک لایه زیرین وجود داردکه اسمش «ایرانی بودن» است. چیزی که همیشه با تو خواهد بود.

خیلی از آهنگ‌های آلبوم اول و دوم زمانی ساخته شد که ما در ایران بودیم و این فضا را از نزدیک لمس می‌کردیم‌. الان هم ناظر و بیننده مشکلات، همان آدم است منتها از یک جای بیرون‌تر‌، دغدغه‌ها همان است و عوض نشده است.

البته وقتی داخل آن فضا هستی، جزییاتی می‌بینی که در فضای بیرون از این جزییات بی‌خبر خواهی بود و اگر به آن‌ها اشاره کنی دروغ خواهد بود.

درگیر آن‌ها نیستی ولی کلیات همان است و عوض نشده است. البته چند آهنگ است که کل دنیا را در بر می‌گیرد و ایران هم یکی از قفس‌های این باغ وحش جهانی است.


کنسرت کیوسک

در آلبوم‌های قبلی، اکثریت آهنگ‌ها با سبک راک بود ولی در این آلبوم کمتر از راک استفاده می‌شود بیشتر سبک‌های دیگر، به‌خصوص سبکی که آن را جاز کولی‌ها اسم گذاشتی استفاده شده است. نظرت در این مورد چیست؟

به صورت خودآگاه و ناخودآگاه از موسیقی راک دور شدیم و موسیقی کولی‌ها خیلی روی ما اثر گذاشت‌. یعنی آن حرف‌ها و ترانه‌هایی را که می‌شد با راک بیان کرد، انجام دادیم.

فضای ذهنی ما طی این مدت عوض شد، از طرفی فکر می‌کردیم سبک‌های جدیدی را که با زبان فارسی همخوانی داشته باشد، تجربه کنیم و همه این‌ها برای ما جاذبه داشت.

در واقع حتی این را در نوع سازهای مورد استفاده هم می‌شود دید. مثلاً گیتار آکوستیک به جای گیتار برقی یا سازی مثل آکورئون که به ساز مهاجرین‌ معروف است.

دقیقاً. خوشحالم که متوجه این مورد شدی. ما سعی کردیم از سازهای آکوستیک استفاده کنیم‌. فکر می‌کنم نزدیک‌ترین آدم‌ها به حس و حال ما همین کولی‌ها باشند.

نه به خاطر رنگ مو یا پوست و نه به خاطر خصوصیاتشان بیشتر به خاطر این‌که ما به عنوان ایرانی در کشوری به دنیا آمده‌ایم که حق بودن در آن را نداشتیم‌.

تو در کشوری به دنیا آمدی و زندگی کردی و به زبانش حرف زدی که شهروند درجه دوم حساب می‌شوی و حق بودن در آنجا و یا ابراز وجود را نداری٬ در خارج هم که تکلیفت معلوم است.

کولی‌ها، انسان‌هایی هستند که از جایی رانده شده‌اند و در جای دیگر حق داشتن زمین و سکونت را ندارند. این همیشه در سفر بودن، روحیه و طرز نگاهی در آن‌ها به وجود آورده که به نظر من خیلی شبیه به نگاه مهاجرین ایرانی است‌.

نگاه یک آدم بی‌وطن. البته به نظر من تعداد این آدم‌ها در کل دنیا به خاطر شرایط موجود بیشتر می‌شود. به خاطر همه این علت‌ها، احساس کردم با این نوع موسیقی ارتباط بیشتری برقرار می‌کنم تا فرضاً موسیقی راک.


تصویر آلبوم باغ وحش جهانی

آلبوم، ۱۰ ترانه دارد. همه شعر ها را خودت گفتی؟

همه را به استثنا یکی که با بابک خیاوچی گفتم و یکی هم ترانه فولکلور «یارم بیا» که البته از نسخه تاجیکی آن استفاده کردیم.

کمی در مورد این ترانه بگو.

این قطعه یک ترانه فولکور بود که اجرایی را که متعلق به منطقه فارس بود، شنیده بودیم. بعدها اجرای یک هنرمند تاجیک را شنیدیم که خیلی به دل می‌نشست‌.

در کنسرت سال پیش تورنتو، آن را به صورت امتحانی اجرا کردیم و سال پیش هم در جشن صلح آن را با حامد نیک‌پی اجرا کردیم و مورد توجه قرار گرفت.

سبک آن را عوض کردیم و بیشتر حالت پاپ پیدا کرد، در زمان ضبط به صورت اتفاقی محسن نامجو هم حضور داشت و در اجرای آن همراهی کرد و به خاطر سبک خاص نامجو آهنگ جلوه دیگری پیدا کرد.


کنسرت کیوسک

این آلبوم سوم شماست. سوال این است که چطور شد آدم معمولی آلبوم اول به جایی می‌رسد که نمی‌خواهد دیگر همان آدم معمولی باشد؟

در حقیقت می‌شود گفت این آدم تسلیم شرایط شده، یعنی آدمی که دوست داشته یک آدم معمولی باشد و کاری به دیگران نداشته باشد، می‌بیند در «عشق سرعت» همه مشغول جلو زدن هستند و او در جامعه‌ای جا مانده که لیاقت، مبنای پیشرفت نیست.

او در این آلبوم می‌خواهد بگویید من هم بلدم این کارها را بکنم‌. در مورد سیاست‌مدارانمان‌٬ فیلمسازانمان و حتی اپوزیسیونمان حرف می‌زند.

کسانی که با دروغ، تزویر و ابزار‌های کلیشه‌ای به بازی خود ادامه می‌دهند و همه به قوانین این بازی احترام می‌گذارند و کسی حاضر نیست قواعد آن را به هم بزند. آدم‌هایی که این سیستم نان‌دانی آن‌هاست و دوست ندارند تغییری در آن به وجود بیایید.

Share/Save/Bookmark

دانلود ترانه «پراگماتیسم عشقی» از وب‌سایت کیوسک

نظرهای خوانندگان

این آلبوم عالی بود، بهترین آلبوم فارسی بود که تو این چند وقته شنیدم، راستش دیگه داشتم کم کم از آلبومهای ایرانی نا امید میشدم که به این آلبوم منتشر شد خسته نباشید آقای سبحانی کارتون عالی بود، ممنون از مصاحبه.

-- علیرضا ، Nov 23, 2008

کارتون عالی بود
ممنون

-- maryam ، Nov 24, 2008

خیلی خوب بود

-- dam ، Nov 25, 2008

سلام
نمی دونم باید چی بگم. فقط ممنونمو هر وقت به آهنگها گوش می دمو یه احساس عجیب پیدا می کنم.

-- بدون نام ، Nov 25, 2008

خوشحالم که خیلی راحت تر از قبلنا میشه کیوسکو پیدا کرد..اما امیدوارم خاص بودنش و تا یه حدی ناشناس بودنش از بین نره..

-- 21 ، Nov 27, 2008

خیلی کارت درسته کیوسک عزیز
درست زدی به هدف

-- mehrdad ، Dec 2, 2008

مرسی به خاطر همه چیز این آلبوم.مثه قبلی ها خیلی خوب بود.

-- nima ، Dec 21, 2008

It is SO OBVIOUS that the style of your music and the hard work you put into it is FAR SUPERIOR than the "Los Angeles" music. It is definitely a fresh breath of air into the never changing persian music world. Keep up the good work.

-- siamak ، Jan 7, 2009

من نميدونم چرا اكثر مردم تنها به طرف دلنشين يك قطعه ي موسيقي توجه ميكنند؟اينو براي اونايي نوشتم كه به قول محسن نامجو اسمشو موسيقي مبتذل ميذاره!موسيقي بايد خنده اي رندانه به عالم باشد كه به نظر من بلوز اين ويزگي هارو داراست!يه كمي راك و جاز و ّFution(تلفيق)نه موسيقي مبتذل پ ا پ

-- Ali ، Jul 30, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)