تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارشی از آخرین اجرای کنسرت تابستانی شجریان

شجریان: بزرگان‌مان را برای خودمان نگه داریم

ساغر رفیعی


محمدرضا شجریان در آخرین شب اجرا

۲۰ هزار نفر از علاقه‌مندان موسیقی سنتی در کنسرت تابستانه محمدرضا شجریان شرکت کردند. این کنسرت یک هفته‌ای که حواشی بسیاری را هم با خود به همراه داشت، در آخرین شب اجرا در تالار سه هزار نفری وزارت کشور به پایان رسید.

میهمانان دو شب پایانی این کنسرت محمدرضا لطفی و حسین علیزاده بودند. محمدرضا هنرمند ساخت فیلمی از این کنسرت را برنامه‌ریزی کرده و در دست اجرا دارد.

فارغ از بحث قیمت بلیت‌، تهیه‌ی آن یکی از مشکلات علاقه‌مندان به کنسرت شجریان بوده است. تعداد زیاد علاقه‌مندان و محدود بودن فضای اختصاص یافته به اجراها، همیشه دوستداران کنسرت‌های شجریان را آزار داده است.

شجریان در نشستی با خبرنگاران با اشاره به این مساله گفته بود: «مشکل‌ترین کارها برای ما ارایه‌ی بلیت به شکل عادلانه بوده است. من از سال ۱۳۵۰، همان روزهایی که تالار رودکی یا همین تالار وحدت، نصف بلیت‌ها را به مردم نمی‌داد و دیگر موارد، همیشه معترض بوده‌ام.»

وی با اعلام اینکه با این کنسرت می‌خواهد توجه ایرانی‌ها را به عارف اندیشمند این سرزمین شمس تبریزی جلب کند، گفته بود: «دل‌مان می‌خواهد بنیادی برای این مرد اندیشه داشته باشیم و بزرگان‌مان را برای خودمان نگه داریم.»

این در حالی است که او در یک نشست خبری اعلام کرد: «برای پروژه‌ی بم هنوز هم به کمک احتیاج دارم، اما هرگز نگفته‌ام که به پروژه‌ی شمس تبریزی کمک مالی می‌کنم. بلکه قرار است یادآوری و توجه دادنی باشد. عواید این کنسرت صرف ساخت مقبره شمس نمی‌شود.»


همیشه دل‌مان می‌خواسته خوب عنوان شویم، همان‌جور که هستیم

مشکلاتی که برای تهیه کارت ورود خبرنگاران به وجود آمده بود و عدم اجازه عکاسی از کنسرت‌ها امکان پوشش مناسب خبری را با مشکل مواجه کرده بود. او خود در همان نشست خبری با اشاره‌ به این موضوع گفت:

«اگر عکاسان و خبرنگارها مزاحم کار و تمرکز بیننده‌ها نشوند، کاری به آن‌ها نداریم؛ اما نمی‌توان مردم را معطل گذاشت که عکاسان از این سوی تالار به سوی دیگر بروند، جلوی مردم را بگیرد و مانع از دیدن و شنیدن آن‌ها شود. ما مسؤولیم. همیشه دل‌مان می‌خواسته خوب عنوان شویم، همان‌جور که هستیم، نه بیشتر نه کم‌تر؛ شما خبرنگارها هم کار ما را خداپسندانه و مردم‌پسندانه مطرح کنید.»

او البته اضافه کرد: «مطلقاً توجه ‌نکردن و بی‌حرمتی به خبرنگاران وجود نداشته، برای من هرکدام از مهمانان عزیز است. ما برای مردمی که می‌آیند همه ‌کاری می‌کنیم که با احترام بیایند و بروند.همه‌ی آن‌ها مهمان‌های خاص‌مان هستند.»

با این حال وب‌سایت «شجریانی‌ها» و وبلاگ «همایون شجریان» در مطالبی، گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌ها را درباره این کنسرت مغرضانه و بدون پایه‌های علمی دانسته و به طور مثال این‌که: در این سا‌ل‌ها بسیاری از رسانه‌ها در کنار نگارش گزارش‌های مفصل از کنسرت‌ها و ارایه‌ی مداوم اخبار حوزه‌ی استاد آواز ایران، از لحنی مغرضانه استفاده کرده‌اند و سعی می‌کنند در نوشته‌های خود، به گونه‌ای ماهرانه و در لفافه علیه وی موضع‌گیری کنند.

وب سایت شجریانی‌ها، برگزار نشدن کنفرانس خبری پیش از اجرای کنسرت را عامل به وجود آمدن موج منفی از سوی رسانه‌ها دانسته است.

به گزارش ایسنا، اجرای کنسرت محمدرضا شجریان، با گروه شهناز، در تالار بزرگ وزارت کشور، در حالی همراه شد، که این برنامه که طبق اعلام برگزارکنندگان، به خاطر آن‌چه که «مستقر نشدن به موقع حاضران، گیر افتادن تعدادی از عوامل در آسانسور تالار و طولانی بودن صف سرویس‌ها» اعلام شد، با تأخیر یک ساعته، در نخستین شب ساعت ۲۱ آغاز و در شب دوم اجرا هم بدون عنوان‌ شدن این عوامل حوالی ساعت ۲۰:۳۰ اجرا شد.

محمدرضا شفیعی کدکنی و هوشنگ ابتهاج از جمله میهمان‌های ویژه‌ی شجریان به شمار می‌رفتند. برخی از مسئولان و معاونان وزارت کشور نیز در این کنسرت حاضر بودند.


شجریان مساله موبایل‌ها را مورد به مورد تذکر می‌داد

پس از اجرای نخستین قطعه‌ در حالی که شجریان از تعداد زیاد دوربین‌های موبایلی که در دستان حاضران به هوا بلند شده بودند، به خشم آمده بود، به حاضران تأکید می‌کرد در صورت ادامه عکاسی و فیلم‌برداری اجرا را ادامه نمی‌دهد. این اعتراض در طول اجرا و شب دوم هم ادامه داشت تا جایی که وی حتی مورد به مورد تذکر می‌داد.

محمدرضا شجریان پیش از برگزاری کنسرت‌ها خواسته بود تا در جمعی دوستانه و غیررسمی با نمایندگان رسانه‌های مختلف خبری گلایه‌ها را بگوید و بشنود. در این نشست عکاسان دعوت شده اجازه عکاسی نداشته و تأکید آن‌ها بر توجه جدی و به خبرنگاران بود.

در این جلسه «درد دل متقابل»، شجریان با تأکید بر اینکه نظر مردم برایش اهمیت دارد، به مشکلات و شایعاتی که در اطراف اجراهای او به وجود می‌آید، اشاره کرد و آن‌ها را نتیجه استقبال بیش از حد مردم دانسته و طبیعی ارزیابی کرد.

شجریان در این نشست درباره همکاری با گروه آوا هم با خبرنگاران سخن گفت. او با اشاره به این‌که از گروه آوا جدا نشده ‌است، بر ادامه همکاری‌اش با حسین علیزاده و کیهان کلهر تأکید کرد و گفت:

«وقتی برای مدتی با هم کار می‌کنیم، دلمان می‌خواهد کسان دیگری هم بیایند؛ پس برای تنوع کار سعی می‌کنیم با گروهی تازه به صحنه بیاییم. این امر به معنی جدایی نیست؛ بلکه می‌خواهیم تعداد بیشتری از هنرمندان را با خود همراه کنیم.»

شجریان در اشاره‌ای به رسانه های داخلی گفت: «از سال ۱۳۴۵ دیگر جایی برای من در تلویزیون نبود. تا حالا هم دیگر به تلویزیون باز نگشته‌ام. عده‌ای کاباره‌‌دار آن‌جا را اداره می‌کردند؛ که البته پس از انقلاب دیگر جایی برای آن‌ها نبود. موسیقی و آواز ایران هم با عنوان سرود و گاهی کم و زیاد می‌شد. در این فضا ما سعی کردیم کار خودمان را بکنیم.»

علاقه‌مندان حاضر در سالن در تمام هفت شب اجرای کنسرت، از شجریان و گروهش خواستند که مرغ سحر، را اجرا کنند و شجریان هر بار خواسته مردم را اجابت کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با نظر استاد کاملا موافقم. یک عکاسی که در سالن حضور داشت مدام از جلوی ما رد می شد. و همینطور دوربین متحرکی که مدام حرکت می کرد در تمام طول کنسرت جلوی دید ما را گرفته بود.

-- مستانه ، Jul 1, 2008

من بعنوان یک ایرانی شرمم می‌شود وقتی می‌خوانم که مردم برغم تذکر و خواهش‌های قبلی باز هم هنگام اجرا تلفن‌های موبایل را برای گرفتن عکس و ظبط بخشی از کنسرت بالا می‌برند. این کارهای احمقانه واقعا یعنی چه؟ ما کی می‌خواهیم آدم شویم؟جمهوری اسلامی در این سی سال آنقدر بلا بر سرمان آورده که تمام توجه ما را به خود معطوف و ما را از نقد رفتارهای خود مغفول کرده است، ولی با این حال این دلیل نمی‌شود که ما در مقابل این رفتارهای کودکانه و زشت سکوت کنیم. آقای شجریان مجبور شده بیچاره حتی تذکر موردی بدهد ... فکرش را بکنید!

-- ش. رضایی ، Jul 3, 2008

خداوند استاد شجریان را در پناه خودحفظ کند که یکی از ارکان فرهنگی این کهن بوم وبر است.

-- شهرام آقایی پور ، Jul 12, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)