تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گزارشی از توزیع جوایز گرمی در پنجاهمین دوره برگزاری آن

نگاهی به پنجاهمین دوره مراسم جوایز موسیقی گرمی

امید حبیبی‌نیا


باراک اوباما و کتابش «بی‌پروایی امید»

مهم‌ترین مراسم سالیانه موسیقی در آمریکا که به اسکار موسیقی مشهور شده است، ساعاتی پیش با اعلام برگزیدگان خود درلس آنجلس به پایان رسید.

پنجاهمین دوره این جوایز با حضور صدها خواننده از سراسر جهان و صدها خبرنگار درحالی برگزار شد که برنده اصلی آن، «آمی وینهاس» از حضور در آن محروم شده و تنها از طریق ارتباط زنده ماهواره ای توانست در آن شرکت کند.

سفارت آمریکا در لندن از صدور ویزا برای این خواننده محبوب به علت سابقه بازداشتش در نروژ به اتهام مصرف مواد مخدر سرباز زد و به این ترتیب وی که در شش بخش نامزد دریافت جایزه امسال گرمی بود موفق به حضور در آن نشد، با این حال برخی از گزارش‌ها حاکی از آن بود که سفارت آمریکا در آخرین ساعت کار اداری‌اش در روز جمعه به مدیر برنامه‌های این خواننده خبر داده بود که احتمال صدور ویزا برای وی وجود دارد ولی آمی وینهاوس اعلام کرد که از اخذ ویزای آمریکا منصرف شده است.

امی وینهاوس همه جوایز اصلی امسال یعنی جایزه بهترین آلبوم، بهترین ترانه سال، بهترین خواننده نوظهور، بهترین خواننده زن و بهترین تک ترانه برای ترانه بازپروری را از آن خود کرد.

وی این ترانه را پیش از آنکه ماه گذشته ناچار به حضور در یک کلینک بازپروری ترک اعتیاد شود اجرا کرده بود.


امی وینهاوس خواننده محبوب لندنی

امی وینهاوس کار خود را از سال2003 در لندن آغاز کرد ولی در سال 2006 با آلبوم بازگشت به سیاه شناخته شد که سال گذشته نیز برای همین آلبوم نامزد سه جایزه از چهار جایزه اصلی گرمی یعنی بهترین خواننده نوظهور، بهترین اثر سال، بهترین ترانه سال شده بود.

وی که با آرایش و مدل موی معروف به ب ـ 52 خود شهرت بسیاری دارد، اشعار ترانه‌هایش را خود براساس زندگی و تجارب روزمره خود می‌سازد.

امی وینهاوس در کنار دیکسی چیکز (2007)، بیونسه (2004)، نورا جونز (2003)، آلیشیا کیز (2002) و لاری هیل (1999) خواننده زنی بوده است که در یک مراسم گرمی پنج جایزه را از آن خود ساخته است.

پال مک کارتنی که نامزد جایزه بهترین خواننده مرد بود این جایزه را به جاستین تیمبرلیک واگذار کرد که در یک سال اخیر در آمریکا و بریتانیا خوش درخشیده است.

باراک اوباما نیز یکی از برندگان مراسم گرمی امسال به خاطر عرضه کتاب صوتی "بی‌پروایی امید" بود که از جیمی کارتر و بیل کلینتون هر دو رئیس جمهور پیشین دمکرات آمریکا که نامزد این جایزه بودند، پیشی گرفت و به این ترتیب اعضای آکادمی علوم و هنرهای موسیقایی دلبستگی خود به دمکرات‌ها را نشان دادند.

این جایزه، البته دومین جایزه گرمی اوباما بود، او در سال 2005 نیز برای کتاب صوتی "رویاهای پدرم" که متن این کتاب مشهور خود را می‌خواند، برنده این جایزه شده بود.

مراسم گرمی امسال با توافقی که با اتحادیه فیلمنامه نویسان تلویزیون آمریکا به عمل آمد امکان برگزاری یافت، این اتحادیه بخشی از اتحادیه نویسندگان آمریکا است که از سه ماه پیش در اعتراض برای کسب اامتیازات حقوقی و مالی بیشتر در اعتصاب به سر می برد.


بروس سپرینگستین خواننده قدیمی راک

دیگر برندگان پنجاهمین مراسم گرمی امسال عبارت بودند از:

بهترین اثر مناسب رقص سال: عشق سنگ شده، فکر کنم او می داند از جاستین تیمبرلیک
بهترین گروه پاپ: مارون فایو
بهترین ترانه سنتی پاپ: وظیفه نشناس قلمدادم کن، مایکل بابل
بهترین ترانه راک: رادیو هیچ جا، بروس سپرینگستین
بهترین آلبوم آلترناتیو: Icky Thump، وایت استریپرز

بهترین خواننده هارد راک: فوفایترز
بهترین خواننده متال: اسلیر
بهترین ترانه موسیقیایی راک: روزی روزگاری در غرب، بروس سپرینگستین

بهترین خواننده ریتم اند بلوز زن: آلیشیا کیز برای ترانه هیچ کس
بهترین خواننده ریتم اند بلوز مرد: پرینس برای مادر خوشگل آینده
بهترین ترانه ریتم اند بلوز: هیچ کس، آلیشیا کیز

بهترین اثر محلی: چقدر از گروه ایگلز
بهترین آلبوم محلی: این روزها از وینس گیل

بهترین آلبوم نیو ایج: Crestone از پل وینتر کونسرت
بهترین آلبوم جاز معاصر: رودخانه: نامه جانی از هربی هانکوک
بهترین آلبوم خواننده جاز: Avant Gershwin از پتی آستین

بهترین آلبوم بلوز معاصر: جاده ای به اسکوندیدو از جی جی کیل و اریک کلاپتون
بهترین آلبوم رگی: کنترل ذهن از استفن مارلی


سیندی لاپر در حال اعلام نام برنده بهترین خواننده نوظهور

بهترین ترانه برای فیلم ، برنامه تلویزیونی یا تصویری: عشق از بیتلز
بهترین آهنگساز: ماریا اشنایدر
بهترین نماهنگ: خدا می‌خواهد به زمین بزندت، از جانی کش به کارگردانی تونی کی
بهترین نماهنگ طولانی: تور اعتراف از مدونا به کارگردانی یوناس آکرلاند

جایزه ویژه امسال به آریتا فرانکلین خواننده اسطوره‌ای موسیقی سل که ملکه سل خوانده می شود اعطاء شد.

دوریس دی، خواننده و بازیگر فیلم هایی چون چای برای دو نفر، آوریل در پاریس، جین بیچاره، قلب جوان نیز یکی از جوایز افتخاری همه عمر را دریافت کرد.

این جوایز در 110 بخش و 31 گروه از جمله اپرا، ارکستر، گاسپل، سرخپوستی، لاتین، جهان، مکزیکی، رپ و سنتی به انتخاب اعضای آکادمی علوم و هنرهای موسیقیایی آمریکا به برگزیدگان اهدا شد.

جوایز گرمی از سال 1958 با عنوان جوایز گرامافون که به اختصار گرمی خوانده شد آغاز به کار کرد و برای نخستین بار در سال 1971 به صورت زنده پخش شد و در دو دهه گذشته پخش زنده مراسم این جایزه یکی از پربیننده ترین برنامه های تلویزیونی آمریکا بوده است.

در مراسم امسال آریتا فرانکلین، بیونسه، فرانک سیناترا، آلیشیا کیز، جری لی لوئیز، هربی هنکاک، ریحانا و تینا ترنر نیز از جمله خوانندگان مراسم چند ساعته گرمی بودند و نلی فورتادو، کوبا گودینگ جونیر، تام هنکس، کوینزی جونز، سیندی لاپر، بت میدلر، رینگو استار و استیوی واندر (رکوردار جایزه گرمی با 28 گرمی) از جمله اهدا کنندگان جوایز بودند.

***

مطلب مرتبط:

کسی برای گرفتن جوایز گلدن گلوب نیامد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چیزی که همیشه مرا حرص می دهد، این است که بعضی از نویسندگان ایرانی، عمداً میخواهند شکل نامها و واژه های انگلیسی را تغییر دهند، هرچند این تغییر، به قیمت مسخره شدن آن واژه تمام شود. مثلا این خواننده انگلیسی، (AmyWinehouse)، ایمی واینهاوس (یا واینهَوس) خوانده و نوشته می شود. چه اصراری هست که شما نام او را آمی وینهاوس و الیشا را آلیشا می نویسید؟ مگر قرار است هرچه حرف A در انلگیسی هست، آ تلفظ شود؟ بدی این کار، این است که به مرور زمان، اینگونه تلفظ غلط، بر سر زبان مردم جاباز می کند. مانند نام رودخانه تیمز (Thamse) در لندن، که ایرانی ها، به اشتباه آن را تایمز تلفظ کرده اند و این نام، هنوز هم در ایران اشتباه تلفظ می شود.

-- منصور از هرات ، Feb 11, 2008

استاد محمد رضا شجریان در بیمارستان کسری بستری هستند

-- محمد ، Feb 11, 2008

دوست عزیز از هرات زیاد عصبانی نشو و حرص نخور، نویسنده چند جا اسم امی واینهاوس را این جوری نوشته و در صفحه اول و یک جا اشتباها آمی نوشته شده که لابد غلط چاپی است و همیشه پیش می آید.
برخلاف نظر شما اگر اهل موسیقی باشید امی واینهاوس را همین جوری می نویسند و در 24 ساعت گذشته هم آن قدر نامش در رادیو و تلویزیونها تکرار شده که کمتر قابل شک است.
سایت فارسی بی بی سی هم همین جوری نوشته و هر سایت دیگری که اسمی از او هست امی واینهاوس نوشته است و نه آن جوری که شما می گویید ایرانی ها ا را آ می خوانند.
گویی خودتان هم نوآوری کرده و واینهاوس را واینهوس و امی را ایمی کرده اید که اصولا جور دیگری به انگلیسی می نویسند، در ضمن من که سالهاست در بریتانیا زندگی می کنم نشنیده ام ایرانی ها تیمز را تایمز بخوانند، لهجه غلیظ انگلیسی ایرانی ها البته شدید تر از آن است که از این غلط ها بکنند، شاید پنجاه سال پیش نسل قبلی ایرانی ها از این غلط ها می کردند ولی ایرانی های نسل جدید اصلا و ابدا.

-- یک خواننده حرفه ای، لیورپول ، Feb 11, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)