تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

کنسرت شجریان در دبی لغو شد

مریم ابریشم‌کار

کنسرت محمدرضا شجریان در دبی که می‌توانست نقطه آغاز یک تحول در رویدادهای فرهنگی و هنری ایرانیان در امارات باشد، برگزار نخواهد شد. هفته گذشته سایت دل‌نواز به نقل از مدیر برنامه این کنسرت اعلام کرد که کنسرت شجریان که قرار بود در روزهای ۲۹ و ۳۰ آذر (۲۰ و ۲۱ دسامبر) در تالار دانشگاه آمریکایی دبی برگزار شود، لغو شده است.


محمدرضا شجریان

هم‌چنین در اخبار چنین آمده بود که مدیر برنامه‌ شجریان ضمن پوزش از مشتاقان ایشان اعلام کرده که علی‌رغم توافق قبلی بر سر زمان و مکان اجرای کنسرت و طی شدن مراحل قانونی و مالی قرارداد، طرف مقابل به طور یک‌جانبه از تعهدات خود شانه خالی کرده است.

آقای هاشمی‌نیا، مدیر برنامه کنسرت شجریان در دبی در گفت‌وگوی کوتاهی با زمانه گفت که علت لغو این کنسرت، به هم زدن قرارداد از سوی تالار دانشگاه آمریکایی دبی بوده است.

این تالار که پیش‌ از این برای کنسرت شجریان در نظر گرفته شده‌ بود، از سوی برگزارکنندگان یکی از مناسب‌ترین سالن‌های اجرای این کنسرت در دبی بود. همچنین به اعتقاد آن‌ها، این سالن در شأن شجریان بوده که با لغو قرارداد از سوی تالار دانشگاه، برگزارکنندگان را برای یافتن مکان مناسب دیگر با کمبود وقت مواجه کرده است.

تبلیغات این کنسرت نزدیک به دو ماه پیش از تاریخ اجرا شروع شده بود و دست‌اندرکاران کنسرت پوسترها، پایه‌های تبلیغاتی و حتی بلیت‌ها را برای چاپ و فروش آن‌لاین آماده کرده بودند که خبر لغو برنامه از طریق مدیر برنامه اعلام شد.

یکی از آگاهان برگزاری کنسرت شجریان در دبی به مسایل امنیتی نیز اشاره می‌کند که پلیس و مسئولان امنیتی دبی به این بهانه، آنان را محدود کرده است. او همچنین به تلاش های گروه برگزارکننده اشاره می‌کند تا این کنسرت در ماه های آینده در دبی اجرا شود.


محمدرضا شجریان

طبق قوانین اداره جهانگردی دبی برای صدور مجوز یک کنسرت، برگزارکنندگان موظف هستند اجازه‌نامه محل برگزاری کنسرت را از ابتدا در اختیار داشته باشند تا مجوز نهایی برای گروه موسیقی مورد نظر صادر شود. به همین دلیل لغو قرارداد از سوی محل کنسرت، می‌تواند کل روند اجرای برنامه را زیر سؤال ببرد.

یکی از ایرانیان مقیم دبی که رویدادهای فرهنگی و هنری را دنبال می‌کند، می‌گوید هم‌زمان شدن این کنسرت حساس با عید قربان که یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمانان در امارات است، می‌توانست حساسیت‌ها را برای طرف مقابل نیز بالا ببرد تا کل قرارداد را به هم بزند.

این در حالی است که امسال عید قربان با شب یلدای ایرانیان نیز هم‌زمان شده. این ایرانی مقیم دبی معتقد است دبی هنوز آمادگی برگزاری سنتی‌ترین کنسرت ایرانی آن هم با آواز شجریان را در شب یلدا ندارد.

به نظر می‌رسد علت روشن برگزارکنندگان از لغو کنسرت، عدم توافق در زمان و مکان اجرا بوده است. شاید هم بتوان نتیجه گرفت که دبی با جمعیت چندصد هزار ایرانی، هنوز برای رویدادهای بزرگ‌تر فرهنگی و هنری ایرانیان آماده نیست.

شاید اجراهای چندین باره کنسرت‌های لس‌آنجلسی در سال‌های اخیر، انتظار مسئولان برگزاری کنسرت‌های موسیقی در دبی را در سطح نازلی نگه داشته و شاید این دیوار با آواز شجریان می توانست شکسته شود.

شاید اگر آواز او در دبی می‌پیچید، ایرانیان هم دبی را تنها محلی برای حضور گروه‌های موسیقی لس‌آنجلسی نمی‌دیدند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سايت دل آواز صحيح است. در حالي كه شما نوشته ايد دل نواز.

-- بدون نام ، Dec 6, 2007

با سلام
من ایرادی بر پاراگراف ماقبل آخر دارم. هنر موسیقی از هر نوع که باشد هنر است. یکی به موسیقی سنتی علاقه دارد و دیگری به پاپ یا راک یا رپ. نوع موسیقی تعیین کننده کیفیت آن نیست و مقایسه آنها کاری اشتباه است. شما نمی توانید بگویید کار آقای شجریان بهتر از فلان خواننده پاپ است یا برعکس. شما می توانید کار ایشان را با دیگر خوانندگان ستنی مقایسه کنید. بنابراین کل پاراگراف ماقبل آخر شما بی معنی است و از نظر من قاطی کردن موسیقی با سیاست و شاید عقاید مذهبی شخصی شما باشد. به نظر من این همه بها دادن به کشوری مثل دبی که مدعی مالکیت بخشی از خاک ایران است کار غلطی است و هیچ هنر مند وطن پرستی نباید در آن کشور کنسرت اجرا کند. همانطور که داریوش این کار را نکرد.
با تشکر
داود

-- داود ، Dec 6, 2007

سایت رسمی باید "دل آواز "باشد نه "دل نواز"

-- آمر ، Dec 7, 2007

اگر کنسرت هاي دوبي براي ايرانياني است که از شهر هاي ايران به آنجا ميروند که استاد شجريان و استاد ناظري و استادان فراوان ديگر بر دلشان هستند ونيازي به سفر نيست،آن انبوه جمعيت براي حضور در برنامه اي ميرود که در داخل وطنش از آن محرومش کرده اند. اگر موسيقي سنتي يا عرفاني يا هر اسم ديگري رويش بگذاريد در قطر و دوبي و ابوظبي به اندازه کافي طرفدار داشت ، برگذار کننده _ بگفته شما_ بطور يک جانبه برنامه را لغو نميکرد .اکثر مردم براي لذت بردن به کنسرت ميروند نه براي ارزش گذاري هنري يا فرهنگي. مسايل را با هم مخلوط نکنيد.

-- فرهمند ، Dec 7, 2007

به نظر من جمعیت 70 میلیونی ایران و شهرت بی نظیر استاد شجریان در ایران خود دلیل خوبی است که کنسرتهای ایشان در ایران برگزار شود و هموطنان ایرانی مقیم دبی رنج سفر را به خود بخرند و برای شنیدن صدای استاد به ایران تشریف ببرند . از طرفی میتوان فرض کرد که برنامه گزاران کنسرتهای لسآنجلسی در دبی از برنامه هایی این چنین خوشهال نخواهند بود و شایداعمال نفوذ آنها این مشگل را به وجود آورده باشد

-- محمد ، Dec 8, 2007

با درود ایرانی
با توجه به شرایط حساس و بحرانی کشور هیچ نیازی نیست که آ قای شجریان برای دیگران آواز بخواند حالا ن.بت آن است که همچون حافظ وسعدی و مولانا .و دیگر شعرا وعرفایی که از اشعارشان نان خورده است گوی عمل و مبارزه را در پیش بگیرد وتا به کی دنبال پول و دلار باید برود با این بهانه های فرهنگ و هنر که نمی شود سر مردم شیره مالید دیگر

-- عباس ، Dec 9, 2007

در مورد کانمت ها چند تا نکته:
1- درسته انواع مختلف موسیقی داریم و نباید اون هارو با هم مقایسه کرد. ولی موسیقی دارای سطوح مختلفی که افراد با توجه به شعور و فهمشون با اون رابطه بر قرار م کنند.
به عنوان مثال : افراد تحصیل کرده ی اندکی در زمینه ادبیات وجود دارند که موسیقی به اصطلاح پاپ گوش بدند.
2- اگر آقای شجریان دنبال پول و دلار و یورو و... بود حتی 1 کنسرت هم تو هیچ جای دنیا برگزار نمی کرد، چ.نکه با تدریس آواز توانایی این رو داره که چندین چندین برابر اون پولو در بیاره. بهتره ندونسته راجع به یک انسان این طوری قضاوت نکنیم.

-- محمحد ، Dec 15, 2007

ممنون از راهنماهیاتون

-- بدون نام ، Dec 20, 2007

آی استاد...
دلتان خرم باد...
از همینجا دستتان می بوسم
وز شما سپاس دارم
که نوایی از دیارش
به نگاهی از نگاهش
به دل شکسته حالم شور دادید.

-- زیبا ، Apr 14, 2008

در هر هنری انچه که مهم است شعوری است که بر ان هنر سوار میباشد.در موسیقی نیز همینطور.موسیقی با شعور منفی تخریب ایجاد میکند.و با شعور + سازنده و مفید

-- nahid ، Oct 15, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)