تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

درگذشت اپراخوان نامدار فرانسوی

رگینه کرسپین (Régine Crespin)، خوانندهء سوپرانو که از برجسته‌ترین خوانندگان اپرای فرانسه در سدهء بیستم به‌شمار می‌آمد درگذشت.

این خبر توسط کمپانی EMI، ناشر آثار این هنرمند اعلام شد. کرسپین هشتاد سال داشت و دلیل مرگ وی، سرطان کبد اعلام شده است.


رگینه کرسپین

نیکلاس سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه، به بهانهء درگذشت این هنرمند اظهار داشت: «رگینه کرسپین، با صدا، ذوق و همچنین اخلاق و سخاوتمندی‌اش، نمایندهء بزرگی برای فرهنگ فرانسه بود.»

کرسپین در سال ۱٩٢٧ در شهر مارسی به دنیا آمد. وی درصدد بود به داروسازی بپردازد ولی در نوجوانی در یک مسابقه آوازخوانی برنده جایزه شد و در نهایت برای تحصیلات هنری وارد کنسرواتوار پاریس شد. وی در این کنسرواتوار سه جایزه هنری را به خود اختصاص داد.

رگینه کرسپین در سال ۱٩٤٨ نخستین برنامهء‌رسمی خود را به اجرا درآورد و از سال ۱٩٥٢ به صحنهء اپرای پاریس راه یافت. موفقیت‌های پی‌در‌پی، او را در سال ۱٩٥٩ به اپرای دولتی وین رساند.


به نوشتهء متیوس وستفال در تارنمای هنری پلی‌بیل‌آرتس، این خوانندهء اپرای فرانسوی از دههء ۱٩٧٠ از اجرای نقش‌های اپرایی به عنوان خواننده در محدوده صدای سوپرانو دست کشید و به اجرای نقش‌های متسوسوپرانو (درگسترهء صدایی پایین‌تری) روی آورد. وی در سال ۱٩٨٩ آخرین برنامه‌های هنری خود را در یک تور جهانی به اجرا درآورد. در سالهای بعد بیشتر به فعالیت‌های آموزشی پرداخت و از سال ۱٩٧٦ به مدت شانزده سال استاد بخش آواز در کنسرواتوار پاریس بود.

مهمترین آثار برجای مانده از رگینه کرسپین، ضبط‌هایی با ارکستر فیلارمونیک وین به رهبری جورج شولتی، ارکستر روماند سوییس به رهبری ارنست آنسرمه و ارکستر فیلارمونیک برلین به رهبری هربرت فون کارایان است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)