تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با بهاره هدایت، پیرامون حمایت دفتر تحکیم وحدت از نامزدی مهدی کروبی

«حامیان کروبی، با وسواس بیشتری عمل می‌کنند»

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

دفتر تحکیم وحدت، از تشکل‌های مهم و بزرگ دانشجویی در ایران که در دوره‌های گذشته انتخابات ریاست جمهوری و مجلس از هیچ نامزدی حمایت نکرده بود، این‌بار از نامزدی مهدی کروبی در دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری ایران حمایت کرده است.

در گفت و گو با بهاره هدایت یکی از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به موضوع انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخته‌ام.

Download it Here!

خانم بهاره هدایت در پاسخ به این پرسش که آیا امکان این‌که ۲۲ خرداد امسال هم تبدیل به یک دوم خرداد دیگر شود می‌‌گوید:

فکر می‌کنم آن امیدی که در دوم خرداد ۷۶ در بین گروه‌های اجتماعی، سیاسی، مدنی و مردم عادی هم ایجاد شده بود که منجر شد به این‌که چنین فضایی را خلق کنند و نتیجه‌ی درخشان دوم خرداد ۷۶ را ایجاد کنند، در حال حاضر وجود ندارد.

گروه‌هایی که در خلق دوم خرداد سهیم بودند، اکنون عمدتاً جزو گروه‌های منتقد محسوب می‌شوند که با آن جریان‌ها همراهی ندارند و با بدبینی و نگاه وسواس‌گونه روند انتخابات را رصد می‌کنند.

بعید می‌دانم که چنین فضایی خلق شود. اما امیدوار هستم برای تغییر وضعیت فعلی و گذار از وضعیت نگران کننده، همه‌ی گروه‌هایی که دست‌اندرکار انتخابات هستند، تمام تلاش خودشان را بکنند تا «نه»‌ی محکمی را به آقای احمدی‌نژاد بگویند.

خانم هدایت در بیانیه‌ای که دفتر تحکیم وحدت صادر کرده است، چرا در میان کاندیداهایی که وجود دارند، نام آقای کروبی را در اولویت قرار دادید؟

روالی که ما از نشست آبان‌ماه خودمان اتخاذ کرده بودیم و بیانیه‌ی مفصلی هم در مورد نحوه‌ی ورود ما به انتخابات منتشر کردیم. این‌که فکر می‌کنیم برای گذار به دموکراسی و عبور از این وضعیت بحرانی، بهترین راهکار همان مطالبه محوری بوده و با یک نگاه تاکتیکی به انتخابات وارد این فضا شده و مطالباتمان را مطرح کردیم.

بازخوردی که بعد از رایزنی‌های صورت گرفته از جانب کاندیداها، ستادهایشان و افرادی که با آن‌ها منتسب بودند دریافت کردیم، طی رایزنی‌هایی که صورت گرفت و در کنار آن طبق برنامه‌هایی که از جانب دو کاندیدای اصلاح‌طلب مطرح شده است با حفظ احترام به آقای میرحسین موسوی، جمع‌بندی ما به اینجا رسید که برنامه‌ها و تیم اجرایی آقای کروبی به مطالبات ما نزدیک‌تر است و اولویت ما آقای مهدی کروبی است.


بهاره هدایت از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت

به نظر شما چرا آقای کروبی در ایران طوری معرفی شده‌اند که انگار انتخاب نشدنی هستند؟ در حالی که شاید بسیاری از نظرات سیاسی ایشان اصلاح‌طلبانه‌تر و همین‌طور آزادی‌خواهانه‌تر از آقای موسوی باشد؟

در این مورد باید برگردیم به حمایت بی‌قید و شرطی که متأسفانه احزاب اصلاح‌طلب از جمله حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب از آقای موسوی به عمل آوردند. همان‌طور که اطلاع دارید بعد از اعلام کاندیداتوری آقای موسوی ، این احزاب و سایر گروه‌های اصلاح‌طلبی که عملکردشان به جریان اصلاحات داخل حاکمیت بسیار نزدیک بوده، بدون این‌که پیش‌شرطی را مطرح بکنند، از آقای موسوی حمایت کردند.

ما این روال و رویه را منطقی نمی‌دانیم. عمده استدلال را هم این افراد، روی رای آوری آقای موسوی مطرح میکنند که به نظر ما با این شرایط حتا آقای موسوی پیروز انتخابات هم باشند، احتمال بروز یک‌سری مشکلات و اختلاف نظرهای عمده بعد از انتخاب ایشان به ریاست جمهوری هم ممکنه وجود داشته باشد. .

در طرف مقابل در مورد آقای کروبی عمده‌ی گروه‌ها و تشکل‌ها و نهادهایی که به آقای کروبی احساس نزدیکی می‌کنند اتفاقاً خودشان را ملزم می‌کنند به این‌که اولاً شروط را برای شرکت در انتخابات مطرح بکنند و ثانیاً اهداف خودشان را مطابق با برنامه‌های آقای کروبی ارزیابی بکنند.

طی نتیجه‌گیری که از حامیان این دو کاندیدا می‌شود به دست آورد، این است که طرف مقابل بدون پیش‌شرط دارد حمایت می‌کند. بنابراین تبلیغ می‌کند که احتمال رأی آوردن آقای موسوی خیلی زیاد است اما حامیان آقای کروبی و آن‌هایی که خودشان را نزدیک‌تر احساس می‌کنند با وسواس بیشتری دارند عمل می‌کنند.

در اولین روز رسمی مبارزات انتخاباتی، آقای موسوی از همین روز اول حمله را شروع کردند و دولت را به سبب وضع وخیم اقتصادی کشور و تورم شدید مورد انتقاد قرار دادند. سوال این است که بعضی شواهد حاکی از آن است که مردم نسبت به انتخابات بی‌تفاوت شده‌اند و هیچگونه اعتمادی به نظام انتخاباتی و سیاسی ایران ندارند . فکر می‌کنید این نوع مبارزات ظاهراً داغ می‌تواند رأی‌دهندگان را مجدداً به پای صندوق‌ها بکشد و دوباره اصلاح‌طلبان را روی کار بیاورد؟

تلاش آقایان میر حسین موسوی و کروبی این است که دولت تغییر بکند و قطعاً هر گونه تلاش هم مثبت ارزیابی می‌شود. این‌که مردم اعتمادی به این وضعیت ندارند، یکی به این دلیل است که اولاً رسانه‌های رسمی حاکمیت که گسترده‌ترینشان هم همان صدا و سیما است در مورد انتخابات تبلیغ گسترده‌ای را انجام نمی‌دهد.

و درواقع این خیلی در گرم نشدن فضای انتخاباتی موثر بوده و تأثیر منفی گذاشته است. امیدورایم در این ۲۰ روز باقی‌مانده به انتخابات، این فضا تغییر بکند.

اما مورد دوم و مهم‌تر این است که همان‌طور که شما هم گفتید سلامت انتخابات در ایران به شدت محل اشکال و مناقشه است و از طرف ستاد آقای موسوی و کروبی هم بارها در این مورد اظهار نظر شده است و حتا کمیته‌ی صیانت از آرا تشکیل داده‌اند.

به خاطر این‌که تجربه‌ی انتخابات گذشته نشان داده که حاکمیت، برای جهت‌دهی آرایی که به صندوق ریخته می‌شود، برنامه‌ریزی می‌کند و همان‌طور که خودشان هم اعلام کرده‌اند با طرح مهندسی انتخابات وارد صحنه می‌شوند و می‌خواهند یک‌سری از آرای بسیج شده را وارد انتخابات بکنند. کهکه قاعدتا این موضوع می‌تواند روی نتیجه‌ی انتخابات هم تأثیر زیادی بر جای بگذارد.

این‌ها باعث می‌شود که از طرف فعالین سیاسی ـ اجتماعی مخصوصاً از طرف گروه‌های معتمدی که در حال حاضر در حال فعالیت هستند، سلامت انتخابات مورد سوال قرار بگیرد‌. که در مجموع تأثیر منفی را بر جای خواهد گذاشت.

مراسم دوم خرداد چگونه برگزار شده است. آیا نشان از آن داشته که شاید مردم در انتخابات امسال بیشتر شرکت داشته باشند؟

اطلاعی از برگزاری مراسم این روز ندارم. ولی می‌خواهم بگویم که دوم خرداد را گروه‌هایی خلق کردند و در آن مشارکت داشتند که الان بخش عمده‌ای از آن‌ها جزو گروه‌های منتقدی هستند که شاید با چنین برنامه‌هایی همراهی نکنند.


از جمله دفتر تحکیم وحدت که یکی از تأثیرگذارترین گروه‌هایی بوده که منجر به پیروزی آقای خاتمی در دوم خرداد ۷۶ شده و الان هیچ‌گونه همراهی با این سبک برنامه‌ها ندارد. واریز کردن آن شور و حرارت اجتماعی که در دوم خرداد خلق شد به پای یک گروه خاص، قاعدتاً خیلی صادقانه نیست و حداقل می‌شود گفت که خیلی از روی صداقت انجام نمی‌شود و محل سوال است.

آخرین سوالی که از شما می‌پرسم این است که درست است که قرار بود آقای خامنه‌ای در انتخابات بی‌طرف بمانند. اما سخنان اخیر ایشان و انتقاداتی که از بعضی از نامزدهای انتخاباتی کرده‌اند در حمایت از دولت فعلی نیست؟

بله، از صحبتهای آقا ی خامنه ای این‌گونه برداشت می‌شود که از دولت فعلی حمایت می‌کنند. ولی این‌که نحوه‌ی عملکردشان تا ایام انتخابات چگونه باشد، باید دید و ارزیابی کرد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
دفتر تحکیم از مهدی کروبی حمایت کرد
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خانم هدایت زیادی به خودشان امتیاز داده اند که دفتر تحکیم وحدت را از عوامل مهم پیروزی خاتمی دانسته اند. اگر تحکیم وحدت چنین نفوذی دارد باید این دوره شاهد پیروزی اقای کروبی باشیم. جالب است که در ادامه سخنشان میگویند نباید این شور و شوق را به حساب یک گروه ریخت.
شاید 4 سال دولت احمدی نژاد به حافظه دوستان کمک کند و یادشان بیاید که چه دری وری هایی به خاتمی بستند که الان جرات گفتن یک دهم ان را به رییس دولت ندارند.

-- Ali ، May 24, 2009

کاملا" با علی موافقم.
خانم هدایت خیلی خودشونو تحویل گرفتن
کلا" این انجمن اسلامی؟! با اون انجمنی که ما در 76 دیدیم متفاوته و اشتباه های استراتژیک زیادی داره از 84 به این طرف.
طرح عبور از خاتمي كه نتيجش شد احمدي نژاد و رفتن ناگهاني و بي منطق به سمت نوري و حالا هم كه راه برگشتي براي خود نميبينن شتابزده به كروبي ؟!( که همیشه به عنوان غضنفر اصلاحات ازش یاد می کردن ومسخره اش می کردن) ميرسن

-- مسعود ، May 24, 2009

به نظرم خانم هدایت بسیار متین و متقن صحبت می کنند. به واقع آنانی که اینک حول مهندس موسوی جمع شده اند چنین وانمود می کنند که گویا شیخ اصلاحات و همراهان وی از تیره و تبار اصلاحات نیستند. نوعی مصادره دارد صورت می گیرد که بسیار مزورانه است. سوای این، برنامه و بیانیه های کروبی بیانگر و نماد اصلاح طلبی معتدل است. در حالی که مهندس موسوی در بهترین حالت اصلاح طلب حداقلی است. هرچند خود ایشان خود را اصلاح طلب اصولگرا یا اصولگرای اصلاح طلب می خوانند. واقعا چگونه است که احزاب دو خردادی به کسی روی آورده اند که خود را مستقل می نامد و شیخ اصلاحات را تنها رها کرده اند؟ بیست سال سکوت چه حکمتی داشت که اینک همه را به دور خود جمع کرده است؟ به همین جهت، دفتر تحکیم وحدت و ادوار انتخاب درستی گرفته اند. حامیان اجتماعی کروبی متفاوت از موسوی هستند. اجازه بدهید اصولگرایان به موسوی رای دهند. اما من رایم را در دور اول به کروبی می دهم برای اصلاح طلبی معتدل.

-- هرمس ، May 25, 2009

برآشفتگی اعضای ستاد مهندس، "کاندیدای مورد حمایت رهبری" از سخنان خانم هدایت جالب است. آنها که روزها بیانیه می دهند که نباید یکدیگر را تخریب کرد، "شبانه" و این طرف و آن طرف کروبی را "غضنفر" می نامند تا مردی از اعماق تاریخ برایشان از "سیگار" و "پرتقال" مثال بیاورد. به هرحال دل آقا را شاد می کنید. اجرتان با همو.

-- بدون نام ، May 25, 2009

آنچه موسوی و خاتمی دارند صداقت است که کروبی و اطرافیان فرصت طلبش ندارند.

-- مصطغی ، May 25, 2009

از دوره گذشته واين دوره انتخابات چهره مدعياني كه خودرا اصلاح طلبان پيشرومي ناميدندبه خوبي شناخته شد كساني كه باشعارشكل گيري جبهه دموكراسي خواهي وحقوق بشر درستادمعين حتي درصورت انتخاب نشدن ايشان ميزان صداقت خودشان رانشان دادندچنان با قيافه هاي حق به جناب گرفته 2خردادراهمچون ملك شخصي خودمي دانندوبه كساني كه دراين مدت بيشترين هزينه هارامتقبل شدندچون باآقايان همراه نبودندغضنفرمي نامند.آيامجاهدين انقلاب ومشاركتي هايي كه ازگروههاي دانشجوي مي خواهند ... بگيرندغضنفرهستنديااطرافيان كروبي ؟
آياابهام گويي موسوي راميتوان دال برصداقت ايشان دانست ياصراحت وشفافيت كروبي را؟
چگونه مي شود كه ازمسيح مهاجري تاسعيدحجاريان ازموسوي حمايت كنندوايشان خودرامستقل بدانندوغضنفرهاادعاي اصلاح طلب بودن موسوي راداشته باشند؟
آمدن موسوي با اين طيف ناهمگون ازحاميانش آيا درچارچوب طرح دولت ائتلافي ناطق نوري نيست ؟
به نظرمن حمايت دفترتحكيم ازكروبي كاملادرست ومنطقي است .كروبي دراين چندساله صداقت خود رادردفاع ازحقوق دانشجويان ودراويش وفعالان سياسي نشان داده درمقابل موسوي جزسكوت چه كرده؟

-- shh ، May 25, 2009

مصظفی جان کدام صداقت آدمکشی های دهه ی شصت آری با صداقت و بی صداقت ده پانمزده یا بیست سی هزار جوان را کشتند، بنده هیچ سمپاتی ای با آن زندگان نداشته و ندارم، همچنانکه با بسیجی ها و پاسداران هم ندارم ف اما به محض خراشیدن پوستشان من هم دلم بدرد می آید. این حکومت در کلیتش آدم کش است و در هیچ لحظه ای از حیاتمان نباید آنرا فراموش کنیم. البته آدمکش بودن این حکومت اسلام ناب باعث نباید بشود که ما هم به اندازه ی او آدمکش شویم ! نه! ما تنها باید پیوسته و بی تعارف و بدون توهین آدمکشی، سنگسار، اعدام در ملع عام قتلهای اسلامی محمدی ذنجیره ای، ازاله ی بکارت دخترکان ده چهارده ساله را پیوسته مد نظر داشته باشیم. آقای کروبی، موسوی، خامنه ای ، هاشمی رفسنجانی، تمامیت روحانیت در کلش مگر یکی دواستثنا، تمامی فرملاندهان سپاه پاسداران و نیروهای انتظامی و بسیجی مگر دوسه استثناء همگی جزو این این گروهی هستند که در تمامی آنچه گفته شد به علاوه ی ترورها و خصوصا جنگ بیهوده، و شکست خورده ما با عراق شرکت فعال داشته اند و باید در محکمه ای عادلانه محاکمه شوند . دفتر تحکیم هم بخاطر واژه ی اسلامی وحدت و توحید همیشه خودش آتش بیار آتشی بوده که خودش را نیز سوزانده است. آنها از اول انقلاب همیشه در کمپ مذهبیون و اسلامیون بوده اند، هم از انها سو استفاده شده و هم انها از این وابستگی ها سو استفاده کرده اند. یادمان باشد که دفتر تحکیم وحدت در وهله ی اول سرسپرده ی ولایت بوده و جانثار خمینیٍ آنها که پایه گذار دفتر تحکیم بوده اند همیشه در سرکوبهای انقلاب فرهنگی دست داشته اند، و چه خوب که حالا متحول شده اند، اما این تحول تنها اندکی فاصله است نسبت به گذشته و جانبداری از کروبی و یا حتا موسوی و خاتمی همه و همه نشان دهنده ای آن سرسپردگی ست که گفتم. البته تا اندازه ای مطمئنم که سخنم را زمانه ای ها حذف کنند، اما چه باک که من به این حذفیات آدت کرده ام. شب بخیر تهران بویناک اما عزیز هم.

-- از تهران ، May 25, 2009

خامنه ای به دیدار پدر میر حسین موسوی رفت و از وی خواست موجب ترغیب میر حسین موسوی به شرکت در انتخابات شود قصد او این بود که با ورود میرحسین به صحنه، میان اصلاح طلبان شکاف انداخت تا با تقسیم آرای اصلاح طلبان میان دو نامزد، و تقلب، آرای احمدی نژاد را زیاد کند و او را به مرحله دوم برساند

-- بدون نام ، May 25, 2009

چه تفاوتی میان اقای موسوی و کروبی یا احمدی نژاد هست شما ببینید ١٢ سال پیش اقای ب نام خاتمی اومدن و یکم شرایط رو مطلوب کردن بد احمدی نژاد نامی میاد و روز از نو روزی از نو میشه دوباره میبینن نه الان بهتره که یکی بیاد یه کم اتیش ها رو بخابونه تا ٤ سال دیگه این بازی رو با ما مردمی که بهترین بازی گرا در دنیا هستیم میکنن و ماچه بهتر این بازی مرحله به مرحله مرویم جلو..........

-- GHOLI ، May 26, 2009

با سلام و خسته نباشید
آیا برای رادیو زمانه امکان این هست که جدولی تهیه کند با 4 ستون برای هرکاندیدا و سازمانهای مدافع هر کاندیدا را در آن درج کند. این خود کمک بزرگی به جریان انتخابات برای ما که در خارج از ایران هستیم میباشد
با تشکر- میثم

-- میثم ، May 26, 2009

سلام و درد دل من،
این کاندیدا‌ها را کی‌انتخاب کرده. من که یادم نمیاد دستی‌در انتخاب اینها داشتم.دولت میگه هر کی‌می‌خواد میتونه نامزد انتخابات ریاست جمهوری بشود ولی‌همه میدونیم که این حرف است. مگه شورای محافظان یا نگهبان میذاره هر کی‌خواست نامزد بشه خیلی جالب و با نمک هست این حرفهایی که دولت می‌زنه.باز هم ما را خر کردند که دنیا بگن ما آزادی داریم و در ایران دمکراسی هست. یک بچهٔ دوازده ساله هم کاندیدا شد دولت فکر میکنه ملت ایران خرند شاید هم باشیم چون سی‌ساله هر کار خواستند کردند و ما حرف نزدیم. از ما مردم بدبخت تر توی دنیا نیست اول که شاه رفت گفتند آخوندها خوبند این‌ها هم که دزد و جنایت کار در آمدند یادتون نره دزد و جنایت کار از لقبها یه اون مرتیکه شاه بود این آخونها القاب اون شاه رو هم دزدیدند. این آخوندها همه چیز رو میدزند حتی خود دزدی رو.
الان که لیست نامزدها به چهار تا رسیده باید فکر کنیم این اشخاص قبلا چکار بودند آیا برای حقوق بشر احترام داشتند آیا برای مردم ایران دلشون میسوزه یا نه ، یا فقط به فکر آخوندها و اونها چی‌میخواند باشه.باید دقیقا به گذشته این نامزدها نگاه کنیم . ما هیچ دستی‌در انتخاب این کاندیدها نداشتیم و هیچوقت هم نخوایم داشت ولی‌اقلاً با رای درست دادند میتونیم بگیم کی‌باید انتخاب بشه شاید بالاخره یه امیدی باشه.
در پایان چند نکته از سخنان امام عزیزمون امام خمینی براتون مینویسم که چقدر امام گفتند رای دادن مهم است و وظیفهٔ ما هست. نه گفت نماند که این دزدن و جنایتکار‌ها آبروی اسلام رو هم بردند در کشورهای خارج میگند ایرانیها نه میگند ایرانی‌هستند و نمیگند مسلمانند و خیلیهشون به دینهای دیگر رو آوردند. البته اینها همه حساب پس میدهند خدا از ظلم این اخوندهای اسلام نما نمیگذره.
sheevaa@ymail.com

« انتخابات در انحصار هيچ کس نيست

اين يک وظيفه اسلامي است که ما حفظ کنيم اين جمهوري اسلامي

ر هر صورت ما تکليف داريم ،تکليفي که به همه ملت واجب است ، به زن ، به مرد واجب است

انتخابات سرنوشت يک ملت رادارد تعيين مي کند مرد و زن ايراني مکلف به شرکت

مرد و زن ايراني مکلف به شرکت

راي نشانه برابري هرفرد

رضاي خدا را در نظربگيريد و توجه به خدا داشته باشيد

ممکن است که اگر شما ها سستي کنيد براي همچين امر مهمي و طوري باشدکه بنظر بيايد بي تفاوتيد

شخاص را هم ملاحظه سوابقشون را بکنيد که قبل از انقلاب چه بودند، درحال انقلاب چه بودند

اشخاص را هم ملاحظه سوابقشون را بکنيد که قبل از انقلاب چه بودند، درحال انقلاب چه بودند

عذري نداريد که برويد کنار بشينيد،

انتخابات جوري باشد که مردم پسند باشد .>>

«شرکت کنيد دراين انتخابات ،مقدرات کشورتان را دست کساني بدهيد که براي کشورتان مفيدند ... »

«اگر خداي نخواسته از عدم مشارکت شما يک لطمه اي بر جمهوري اسلامي وارد شود بدانيد که احاد ما که اين خلاف را کرده باشيم مسئول هستيم ...»

«اشخاص را هم ملاحظه سوابقشون را بکنيد که قبل از انقلاب چه بودند، درحال انقلاب چه بودند»

«وقتي بنا براين است که سرنوشت يک ملتي در دست خودش باشد که به حمد الله به اينجا رسيديد ...»

«مردم حاضر مي شوند درانتخابات براي اينکه کشور را حالا ازخودشان مي دانند»

-- sheeva ، Jun 2, 2009

خودتون قضاوت کنید ببینید آیا می‌خواهید چهار ساله آینده مملکتمون مثل چهار ساله گزشته باشد. آمار واقعیت‌ها را نشان میدهد .اگر ما ملت ایران در انتخاب نامزدها دستی‌ نداشتیم اقلا در انتخاب یکی‌ از اینها برای ریاست جمهوری میتونیم دست داشته باشیم البته اگر انتخابات را مثل تمام دزدیهای دیگرشون غارت نبرند. هر چیزی یک حدی دارد. باز هم میگم ، برای آینده رای بدهید ، برای آزادی واقعی‌ رای بدهید، برای نجات از بد بختیها رای بدهید برای یکی‌ رای بدهیم که عقلش سالم باشه مسلمان دیوانه ممکن است از شیطان بهتر باشد ولی‌ چه منفعتی برای مسلما نان دیگر خواهد داشت تنها مسلمان بودند دلیل بر توانایی‌ مدیریت کشور نمی‌شود. اینهمه تو کشور خودمون دردسر و بدبختی داریم این آقا غصهٔ حماس،حزب الله و طالبان را میخوره و مال مملکت را خرج اینها می‌کند. خدا من را ببخشد اگر بد حرف زدم ولی‌ خدا از کسی‌ که دلش برای مملکت خودش نمیسوزه بیشتر نمیبخشد. با احترام به هموطنان عزیزم لطفا این لینکها را نگاه کنید. ایمیل من در اختیارتان هست.

http://www.amar-iran.com http://www.mojaakhar.com

-- sheeva ، Jun 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)