تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
بررسی اتهامات رکسانا صابری در گفت و گو با هادی قائمی

«پرونده سیاسی رکسانا صابری از سوی تندروها»

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

در این هفته مقامات جمهوری اسلامی ایران اتهامات جدیدی را از جمله جاسوسی برای آمریکا به رکسانا صابری، خبرنگار ایرانی ـ آمریکایی نسبت دادند. رکسانا صابری ۳۱ ساله که با شبکه رادیوی ان‌پی‌آر و بخش جهانی رادیو و تاویزیون بی‌بی‌سی همکاری داشت، بهمن‌ماه سال گذشته تنها به اتهام خرید یک بطری شراب دستگیر و زندانی شده بود.

سازمان‌های حقوق بشری نسبت به اتهامات جدیدی که متوجه رکسانا شده ابراز نگرانی شدید کردند. مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا نیز بارها خواستار آزادی وی شدند.

در این مورد با هادی قائمی، سخنگو و هماهنگ کننده کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت و گو کردم و برداشت او از اتهامات جدید را جویا شدم.

Download it Here!

تا آنجایی که ما می‌دانیم اتهام جاسوسی فقط در رسانه‌ها در مصاحبه‌ای که آقای قاضی حداد انجام دادند، به طور خیلی مبهم و بدون اشاره به این‌که کیفرخواست اتهام ایشان دقیقاً بر اساس چه ماده‌ی قانونی صادر شده، این صحبت را کرده‌اند.

اصلاً واضح نیست که منظور از جاسوسی چیست و به پیشینه‌ی این‌گونه پرونده‌ها که نگاه می‌کنیم می‌بینیم همیشه این اتهامات در رسانه‌ها مطرح شده، اما در دادگاه اثبات نشده است. اول از همه ما باید ببینیم کیفرخواست به چه ماده‌ی قانونی اشاره می‌کند.

چرا که به طور متعارف، جاسوسی یعنی جمع‌آوری اطلاعات محرمانه برای کشور دیگری و اصولاً مشخص نیست که خانم رکسانا صابری به چه اطلاعات محرمانه‌ای می‌توانست دسترسی داشته باشد که به چنین اتهامی متهم شود.

نکته‌ی دوم این است که ایشان بیش از دو ماه و بدون دسترسی به دنیای خارج در زندان بوده و ما این را از جمله پرونده‌های دیگری می‌بینیم که بر اساس توهمات نیروهای امنیتی ایران، این‌گونه اتهامات به ایشان زده می‌شود.

برداشت کلی ما این است که نیروهای تندرو در وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی ایران می‌خواهند به شکلی بازگشایی روابط بین ایران و آمریکا را در زمان حاضر مورد تأثیر قرار دهند.

همین سوال را می‌خواستم از شما بکنم که گام جدید آمریکا برای بهبود روابط بین دو کشور چقدر در این مسأله موثر بوده و در واقع چقدر باید مقامات آمریکایی به این مسأله اهمیت بدهند. چون قبلاً سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمریکا و اتحادیه اروپا این حرکت مقامات جمهوری اسلامی در دستگیری خانم صابری را محکوم کرده بودند.

به نظر می‌آید که کلاً این پرونده از سوی نیروهای تندرو در ایران سیاسی باشد تا سعی کنند مذاکراتی که بین ایران و آمریکا از زمانی که آقای اوباما رییس جمهور شده و تغییراتی در سیاست‌ها و روش آمریکا به وجود آمده و می‌خواهد با ایران وارد گفت ‌و گو شود،‌ تحت تأثیر قرار بدهد و نگذارند چنین روندی پیش بیاید.

و گرنه به نظر نمی‌آید که در سایه‌ی اتهاماتی که به ایشان زده شده است تاکنون هیچ دلیل دیگری ارایه شده باشد که خانم رکسانا صابری مجرم است.


هادی قائمی، سخنگو و هماهنگ کننده کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران

آقای قاضی حداد گفته‌اند که رکسانا تمام این اتهامات را پذیرفته است. شما نگرانی از این دارید که ممکن است ایشان زیر فشار و شکنجه مجبور شده‌اند چنین اعترافاتی را انجام بدهند و آیا از روز گذشته تا به حال با وکیل ایشان در تماس بوده‌اید؟ گویا اصلاً وکیل ایشان از اتهامات جدید خبر ندارد.

روز جمعه با وکیل ایشان آقای خسروشاهی صحبت کردم و دقیقاً همان‌طور که گفتید ایشان نمی‌دانست که کیفرخواست بر اساس چه ماده‌ای است و تا کنون پرونده‌ی ایشان را ندیده بود‌. همان‌طور که گفتم نکته‌ی مهم این است که اصولاً در کیفرخواست به چه ماده‌ی قانونی اشاره شده است.

و این‌که عدم دسترسی وکیل به این‌گونه موارد در پرونده و بازداشت به طور مداوم ایشان در طول این مدت بدون دسترسی به وکیل نشان می‌دهد که هرگونه اتهامی را هم که پذیرفته‌اند در ذیر فشار بوده است.

حالا در مورد شکنجه ما هیچ‌گونه اطلاعی نداریم. فقط می‌دانیم که پدر و مادرشان با او ملاقات کرده‌اند. کلاً فکر نمی‌کنیم در این مدت شکنجه‌ی فیزیکی اعمال شده باشد. ولی کسی که برای این مدت در زندان نگه داشته شود از نظر روانی تحت تأثیر قرار می‌گیرد‌.

باید دوباره این را در روند و پیشینه‌ی پرونده‌های قبلی نگاه کرد. افراد زیر فشار فراوان مخصوصاً شکنجه‌ی سفید یعنی بدون ارتباط با دنیای خارج مدت زیادی در سلول انفرادی قرار می‌گیرند، معمولاً از نظر روانی شکنجه حساب می‌شود و باعث می‌شود اتهاماتی را بپذیرند تا این‌گونه فشارها از روی دوششان کم شود.

دوباره در پرونده‌های قبلی می‌بینیم حتا وقتی به آن اعتراف اطلاق شده هیچ‌گونه پذیرفتن جرمی در کار نبوده و بسیار کلی بوده و معمولاً فقط خواندن نوشته‌هایی بوده که مأموران امنیتی به افراد می‌دهند و از آن‌ها تصاویر ویدیویی می‌گیرند و بعد بر اساس آن رهبران و مقامات بالاتر خودشان را متقاعد می‌کنند که پرونده‌ای در این زمینه وجود دارد که بتوانند کارهایشان را تا حدی جدی‌تر کنند.

سازمان‌های حقوق بشری چه کار می‌توانند انجام دهند و چه فشارهای بیشتری را در چه مواردی می‌توانند وارد کنند که آزادی زودتر این خانم تضمین شود به خصوص دولت آمریکا که در پی روابطی با ایران هست؟

مهم‌ترین کاری که این سازمان‌ها می‌توانند بکنند با اشاره به این‌که اطلاعات زیادی در مورد پرونده‌های قبلی که این‌گونه اتهامات زده شده، مخصوصاً در مورد ایرانیان آمریکا که بازداشت شده‌اند وجود دارد، روشن کنند کلاً روند اعتراف‌گیری در زندان‌های ایران به‌هیچ‌وجه قابل اعتماد نیست و نمی‌تواند منطبق بر استانداردهای قوانین ایران یا قوانین بین‌المللی باشد.

اجازه بدهید اشاره کنم که حتا قوانین ایران قاضی را از قبول کردن اعترافی که در زیر فشار گرفته شده باشد برحذر می‌کند. و نباید چنین اعترافی در دادگاه، مبنای حکم شود. اما متأسفانه در پرونده‌های امنیتی می‌بینیم که این روند وجود دارد و سازمان‌های حقوق بشری باید این روند را برای جهانیان روشن کنند.

همچنین در مورد دولت آمریکا، دولت آمریکا باید به وضوح از ایران بخواهد که کارنامه‌ی حقوق بشر خود را ترمیم و بهبود ببخشد تا این‌که روابط بیشتر در سطح جهانی بین ایران و کشورهای دیگر به وجود بیاید.

نکته‌ی سوم در مورد این‌که سازمان‌های حقوق بشری می‌توانند نقش بسیار مهمی ایفا کنند این است که هر سال کارنامه‌ی حقوق بشری ایران در شورای سازمان ملل دوره خواهد شد و برای همه‌ی کشورها این اتفاق می‌افتد و در سال ۲۰۰۹ هم این کار انجام خواهد شد و باید در این مورد نشان بدهند که رعایت حقوق بشر و حقوق زندانی را به‌هیچ‌وجه اعمال نمی‌کنند.

حالا که به نظر می‌آید این مسأله را سیاسی کرده‌اند فکر می‌کنید تنها از طریق سیاسی حل می‌شود؟ یعنی از طریق دخالت مستقیم آمریکا؟

دولت آمریکا باید به این بازداشت اعتراض کند. چرا که خانم رکسانا صابری یک شهروند آمریکایی است. در این‌جا بزرگ شده و به عنوان یک شهروند آمریکایی‌، دولت آمریکا مسئولیت دارد که از حقوق ایشان دفاع بکند و از ایران بخواهد که ایشان را آزاد کند.

سوال آخری که از شما می‌پرسم این است همان‌طور که خودتان هم اطلاع دارید روز جمعه سه نفر در ایران به اتهام بمب‌گذاری در حسینیه شیراز اعدام شدند. در مورد پرونده‌ی این سه نفر چه فکر می‌کنید؟

ما هیچ‌گونه جزییاتی در مورد این پرونده نداریم به غیر از این‌که می‌دانیم به خاطر بمب‌گذاری در مورد جنایتی است که منجر به کشته شدن تعدادی از افراد در شیراز شد. تنها چیزی که ما در مورد این می‌دانیم این است که روند قانونی به‌هیچ‌وجه عادلانه نبوده.

این افراد در دوره‌ی دادگاه بدوی مجبور به پذیرفتن وکیل تسخیری شدند که باز هم ناعادلانه و برخلاف قوانین ایران و تعهدات بین‌المللی است. این‌ها باید می‌توانستند یک وکیل با انتخاب مستقل خود داشته باشند.

در مورد مجرم بودن یا نبودن آن‌ها هم هیچ اطلاعی نداریم. اما دوباره می‌بینیم که در دوره‌ی تجدید نظر هم وکلای مستقل تلاش کردند پرونده‌‌ی این‌ها را قبول کنند و بازبینی کنند که آیا مجرم هستند و چه روندی برای اثبات جرم‌شان استفاده شده. اما تا آخرین دقایق این اجازه را به وکلای مستقل ندادند و متأسفانه خیلی سریع اقدام به اعدام این افراد کردند.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview, Hadi Ghaemi


در همین رابطه:
رکسانا صابری به «جاسوسی» متهم شد
«سوء استفاده ایران از اتهام جاسوسی»
ابراز نگرانی اروپا از اتهام رکسانا صابری
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان


هنوز جمهوری اسلامی پس از سی سال ناشناخته است . در حالی که جمهوری اسلامی همیشه از طریق باج گیری به اهدافش رسیده است رکسانا صابری در زمانی دستگیر می شود که یک ایرانی در آمریکا به جرم انتقال تکنولوژی هلیکوپتر و قطعات نظامی دستگیر می شود و هر گاه جنین دستگیری هائی صورت می گیرد فقط آنرا باید گروگانگیری نامید نه جاسوسی ست و نه سیاسی افراد فقط قربانی مطامع باندهای سیاه و گروگانگیرها قرار گرفته اند اگر آمریکا وارد معامله شود قطعا موضوع با رد و بدل کردن جاسوس های ایرانی با این قربانیان در پشت پرده پایان داده خواهد شد . از دست وکلا و مجامع حقوق بشر کاری ساخته نیست همانطور که در مورد سایر گروگانها اینگونه رفتار شد . و حتی اکثر گروگانها پس از آزادی ماهها حاضز به مصاحبه و شرح ماجرا نخواهند بود . سیگنال دهنده و سیگنال گیرنده همدیگر را درک می کنند .

-- farhad ، Apr 13, 2009

یادم است، چند سال پیش که هنوز خیلی جوان بودم یک روز با پدرم از میدان امام حسین سابق که حالا دوباره مردم آنرا میدان فوزیه می خوانند رد می شدیم. کسی آهسته به من گفت: سی دی جدید دارم می خری؟ و من گفتم چی داری ؟ گفت تازه اومده. اسمش سکوت بره هاست. وقتی فیلم را خریدم و خانه بردم و با خانواده دیدیم پدرم گفت: به کسی نگیا، هر کی رو اینا ببرن وضعش از این زنای این فیلم بدتره. آری از آن روز تا حالا مردان را، زنان را، کودکان را، جونان را و پیران را حکومت عدل علی می برد و ما بره در سکوتی سنگین و مرگاور و طاعون زده شاهدیم. ولی وای بروزی که این دیگ بترکد.

-- بدون نام ، Apr 13, 2009

و رکسانا صابری طفلک قربانی خنده دروغین و شیطانی خاتمی شده. او فکر نمی کرد که خاتمی از او استفاده ابزاری کند، با او عکس بگیرد که بگویند حاج سیدمحمد خاتمی مدرن است...او فکر نمی کرد که اصلاحطلبان هم صلاحشان باشد که این دخترک بخت برگشته در پیش پای ولی فقیه قربانی شود. آری بقول این دوست رکسانا از زنان فیلم سکوت بره هاست و در مقابل او و ما جانیانی هستند که با این دختر که همچون پرنده ای در دستانشان اسیر است این چنین بیمتارگون و جلادانه عمل می کنند. ننگ بر این حکومت الله!

-- بدون نام ، Apr 14, 2009

قدرت از ابهام خوشش می آیدو یکی از نقاط ضعفش افشاگری در بین افکار عمومیست. از آنجایی که قدرت همانطوری که حکیم فردوسی در شاهنامه توضیح می دهد جهانیست ونه منطقه ای و کشوری، یکی از کارهای بایسته افشا کردن روابط پنهانی آن با قدرتهای خارج از کشور است.کار دیگر نشان دادن تجاوز دائمی و مرتب آن به حقوق انسان است و اینکه قدرت خود قوانین را زیر پا می گذارد. قدرت چون انگل از خلاء های حقوقی
استفاده می کند و با استفاده از دانشِ خودِ انسانها به پر کردن این خلاء ها و شبیه سازی می پردازد. این افکار عمومی فعال هستند که از زد و بندها در پشت پرده بضرر انسان می توانند جلوگیری کنند. یکی از مهمترین دلایل تجاوز آشکار به حقوق انسان در ایران، سکوت مرگبار جامعهٌ ایران در مقابل اینگونه تجاوز ها به حقوق انسان است. خانم صابری نیز چوب اینگونه سکوت جامعهٌ ایران را دارد می خورد، آزادگان جامعه باید بصورت روزمره به افشاگری بپردازند و خرج این رژیم را در صورت عدم تمکین به افکار عمومی فعال بالا ببرند. چند افشاگری و یک نمونهٌ شبیه سازی: ١-آقای هادی خامنه ای برادر آقای علی خامنه ای که در زندان اوین حاکم شرع بود در مورد درست بودن شکنجه و تعزیر میگوید «ما کابل های مورد استفاده در باز جویی را به نزد امام برده، ایشان آنهایی را که شرعی هستند، تأیید کرده اند» ٢- پسر آیت الله محلاتی که
در اعتراض به اعدام ١٤ نفر بوسیلهٌ آقای خلخالی در عرض ١٠ ساعت آنهم پس ازگذراندن دوران محکومیتشان ( حداکثر یک سال و یکی از آنها باسم سرهنگ غضنفر بهمن پور پس از واریزِ صد هزار تومان به حساب امام سه روز دیگر آزاد می شد)، نامه ای را از طرف پدرش برای آقای خمینی می برد، میگوید موقعی که خدمت آقای خمینی رسیدم آقای خلخالی و دو آخوند دیگر نزد وی بودند، آقای خمینی به خلخالی گفت: اگر صد نفر باشند و به سه تای آنها مشکوک باشید، هر صد نفر را بکشید.( صفحهٌ ١٤٨ از کتاب تقابل دو خط یا کودتای خرداد ١٣٦٠ نوشتهٌ آقای محمد جعفری سردبیر روزنامهٌ انقلاب اسلامی در ایران) ٣- آقای احمد قابل در نامه اش به آقای خامنه ای نقل می کند: آقای حبیب الله آشوری
را به اتهام ارتداد و به جرم چاپ کتاب «توحید» مبنی بر کفرآمیز بودن مطالب آن اعدام کردند، دوست و همفکرش آقایِ خامنه ایِ رهبر در این مورد سکوت کرد و به دفاع از او برنخواست در صورتی که پیش از انقلاب، آقای خامنه ایِ رهبر می گفت «مطالب کتاب توحید، از من است که این آقا بنام خودش چاپ کرده است» ٤- فاحشه ای بنام زهرا در شیراز دستگیر شده بود و یک میلیون پول داده و آزاد گردیده بود. آقای خلخالی می گوید او را بیاورید، پاسداران که او را نمی یابند به آرایشگاهی می روند و خانم یهودی ای را بجای او دستگیر می کنند،آقای خلخالی می گوید زهرا؟ این خانم می گوید من زهرا نیستم و نصرت گوئل هستم و زهرا کیست؟ آقای خلخالی می گوید برو. زن بیچاره که می خواهد برود، یکی از پاسدارها در گوشی به خلخالی میگوید که خود این زن هم دختر تلفنی دارد. آقای خلخالی هم فوراً میگوید برگرد و بلافاصله وی را اعدام می کند.٥-اعضای
«ستاد حقوق بشر اسلامی»: آیت الله محمود شاهرودی، حجت الاسلام دری نجف آبادی، حجت الاسلام علی رازینی، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، حجت الاسلام محسن اژه ای، حجت الاسلام جمال کریمی راد(فوت کرد)، صفار هرندی، منوچهر متکی. هرگاه می خواستند به انسانیت توهین کنند و دشمنی کینه توزانهٌ خود را با حقوق ذاتی انسان ابراز کنند و جهل خویش را بر حقوق ذاتی خود نیز اظهار کنند، ستاد حقوق بشرشان، ترکیبی جز این ترکیب پیدا نمی کرد.
محمدرضاراعی

-- Mohamed Reza ، Apr 14, 2009

سکوت بره ها همان سکوتيست که جامعه ايران را گرفته است.ملتي که بدون لحظه اي انديشه سي سال پيش دنبال امامش راه افتاد وحالا ترانه کي بود کي بود من نبودم را براي شيربره هاي معصوم ميخواند.

-- بدون نام ، Apr 14, 2009

خانم فرنگیس حبیبی، تا بحال در رابطه با دو مطلب در ستون شما نظراتی فرستاده ام که آنها را سانسور کرده اید. اگر بغیر از توهین و فحش، تمام مطالب را بر اساس توضیحِ رادیو منتشر باید بکنید و نمی کنید، چه دلیلی بجز اینکه از رژیم ولایت فقیه حساب می برید می تواند داشته باشد؟
Mohamed Reza
***********************

دوست گرامی
کامنتها از سوی یک نفر چاپ نمیشود و من معمولا سعی میکنم که خودم به کامنتهای صفحه رسیدگی کنم. در چاپ کامنتها من تمامی کامنتها را چاپ میکنم و کامنتهایی را هم که فحش دارد با جایگرین کردن نقطه و یا فاصله بجای فحشها باز هم کامنت را چاپ میکنم مگر آنکه مجموعه ناسزاگویی بقدری باشد که دیگر قابل پاک کردن و چاپ شدن نباشد. حالا شما اگر کامنت اتان اشتباها پاک شده لطفا دوباره بفرستید من چاپ خواهم کرد.
با سپاس از توجه شما
فرنگیس محبی - زمانه


-- بدون نام ، Apr 15, 2009

خانم فرنگیس محبی، رادیو زمانه اعلام کرده که نظراتِ بدون توهین و فحش را منتشر می کند ولی در ستون شما دو نظری که در رابطه با دو مطلب فرستادم، را سانسور کردید. از آنجایی که نظراتم بدون فحش و توهین است، چرا منتشر نشد؟ اگر برای خود دلایلی دارید که بر آن اساس نظراتی را منتشر نمی کنید، آیا نباید بصورت شفاف، قبل از اجرا آن پرنسیپ ها را اعلام کنید؟ در غیر این صورت خود را قیم مردم بحساب آورده اید. سانسور نظرِ من در رابطه با همکار شما خانم رکسانا صابری نوعی حساب بردن از رژیم ولایت مطلقهٌ فقیه مافیایی نیست؟ آیا بفکر مشروعیت رژیمی که هیچگونه اعتباری ندارد هستید؟
محمدرضاراعی

-- Mohamed Reza ، Apr 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)