تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر مهران براتی، تحلیل‌گر مسایل سیاسی

«نه ایران، نه آمریکا علاقه‌ای به شروع مذاکرات ندارند»

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

رهبران سیاسی جهان در چهل و پنجمین اجلاس سالانه‌ی کنفرانس سیاسی امنیتی مونیخ به منظور یافتن راهکارهای مقابله با حساس‌ترین مشکلات بین‌المللی بار دیگر با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

این کنفرانس روز شنبه با سخنرانی جوزف بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا، باراک اوباما وارد دومین روز کاری خود شد. اهمیت این سخنرانی بیش از همه در آن بود که بیان کننده‌ی مواضع سیاست خارجی دولت جدید آمریکاست.

جوزف بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا در کنفرانس مونیخ به تشریح سیاست خارجی جدید آمریکا پرداخت و قول داد این کشور در روابط با جهان از لحن تازه‌ای استفاده کند.

همچنین آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز شنبه در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ خواستار آن شد که در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک باراک اوباما در متقاعد کردن ایران به توقف غنی‌سازی اورانیوم تحریم‌های شدیدتری علیه جمهوری اسلامی اعمال شود.

در روز اول کنفرانس هم نیز گفته‌‌های علی لاریجانی، رییس مجلس شورای سلامی ایران در مورد عدم توقف برنامه‌های هسته‌ای ایران و همچنین تأکیدش بر مسئولیت آمریکا بر جنگ در خاورمیانه در صدر گزارش‌های آژانس‌های خبری مختلف جهان قرار گرفت.

برای بررسی بیشتر این کنفرانس با دکتر مهران براتی، تحلیل‌گر مسایل سیاسی در برلین گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

در حالی که سال گذشته، نماینده‌ای از ایران در این کنفرانس حاضر نبود با توجه به حضور آقای لاریجانی و چند تن دیگر از مقامات دولت ایران در این کنفرانس، آیا می‌شود این را تمایل جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره با غرب و یا قدمی رو به جلو از سوی ایران دانست؟

با توجه به صحبت‌هایی که آقای لاریجانی در این کنفرانس کردند، هنوز نمی‌توان از این صحبت‌ها برداشت کرد که ایران مایل به یک مذاکره‌ی جدی است.

ایران قبل از این کنفرانس، شرایط دیگری برای آغاز مذاکره با آمریکا آورده است که یکی این است که اصلاً غرب راجع به مسأله‌ی غنی‌سازی با ایران صحبتی نکند.

صحبت‌هایی هم که آقای لاریجانی در اینجا انجام دادند در این جهت بود که آمریکا باید معذرت‌خواهی کرده و جبران اشتباهات گذشته را بکند.


دکتر مهران براتی، تحلیل‌گر سیاسی / عکس: دویچه‌وله

در ضمن هم گفتند این مثبت است که آمریکا یک نماینده‌ی ویژه برای منطقه‌ی امنیت و صلح در خاورمیانه تعیین کرده و جز این مسأله اصلاً حرف دیگری که نشان از آمادگی برای مذاکره باشد، نبود.

اما فکر می‌کنم دولت آقای اوباما هم الان علاقه‌‌ی خیلی زیادی به شروع مذاکرات با دولت احمدی‌نژاد ندارد. حدس من این است که اینجا و آنجا تماس‌هایی گرفته خواهد شد و مذاکرات به بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران موکول خواهد شد.

وزیر خارجه‌ و صدر اعظم آلمان هم در این کنفرانس صحبت کردند و همه‌ی صحبت‌ها در این جهت بود که اگر ایران نخواهد فعلاً روند غنی‌سازی را متوقف کند تحریم‌ها تشدید خواهد شد.

این‌ها علایمی نیست برای این‌که غرب بپذیرد که راجع به مسأله‌ی غنی‌سازی اصلاً صحبتی نکند. هنوز صحبت‌‌های آقای بایدن در این کنفرانس را نشنیدم و نمی‌دانم چه گفته‌اند.

این‌که آقای لاریجانی پشت پرده با چه کسی صحبت کند و چه بگوید معلوم نیست، ولی در یکی دو روز آینده حتماً اطلاعات بیشتری خواهیم داشت.

آقای بایدن در صحبت‌های خودشان گفتند آمریکا مایل به مذاکره با ایران است. اما اگر ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکند با فشار مواجه خواهد شد. آیا فکر می‌کنید صحبت‌های آقای احمدی‌نژاد و استقبال ایشان از دولت جدید و تغییرات در دولت جدید آمریکا امکان گفت و گو مابین نمایندگان دو کشور در مونیخ را فراهم کرده است؟

بله، فکر می‌کنم آقای احمدی‌نژاد در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری احتیاج به یک پوئن خیلی بزرگی دارد که به اصطلاح نشان بدهد ایشان قادر است مشکل با غرب و آمریکا را هم حل بکند.

احتمالاً در ارتباط با رقبای دیگر انتخابات که وجود دارند برای ایشان هنوز مسأله حل شده نیست که حتماً تنها کاندید جناح اصول‌گرای ایران باشند. به همین دلیل هم تمایل بیشتری نشان خواهد داد برای این مسأله که در کلیات حرف بزند و صحبت کلی بکند.

ولی ایران و آقای احمدی‌نژاد تا به حال نگفته‌‌اند که اگر نیستند راجع به غنی‌سازی صحبت بکنند، می‌خواهند راجع به چه چیز دیگری صحبت بکنند.

یک حرف این است که ایران مایل است برای غرب مسأله‌ی برنامه‌ی اتمی ایران پذیرفته شده باشد و در مقابل ایران یا قبول بکند یا ضمانت بکند که در رابطه با مسأله‌ی افغانستان و فلسطین همکاری بیشتری با کشورهای غربی در حل مسایل این منطقه خواهد کرد.

فکر می‌کنم این بیشترین چیزی باشد که ایران درباره‌اش حاضر به مذاکره باشد. ولی این هم مسأله‌ای نیست که غرب را راضی بکند و به همین دلیل حدس من این است که تا پایان انتخابات ریاست جمهوری در ایران اتفاق عجیب و غریبی در این مذاکرات نخواهد افتاد.


بایدن و هنری کیسینجر در کنفرانس مونیخ

در عین حال در این چند روز اخیر آمریکا رسماً سازمان کُرد پژاک را برای اولین بار یک سازمان تروریستی اعلام کرد. این در زمانی است که اتحادیه‌ی اروپا سازمان مجاهدین خلق را از لیست تروریستی خودش خارج کرده است. آیا این اقدام آمریکا می‌تواند به این تعبیر شود که گامی در جهت دوستی با ایران برداشته است؟

این درست نیست که اتحادیه‌ی اروپا سازمان مجاهدین را از لیست تروریست‌ها بیرون آورده است. اصل مسأله این است که حساب‌‌های مالی مجاهدین در اروپا ضبط شده بود و شکایاتی به دادگاه اروپا شده است و دادگاه اروپا رأی داده دلایلی که برای تروریست بودن این‌ها مدارک داده شده کافی نیستند.

به همین دلیل یک ارزیابی حقوقی از مسأله داشته است. فرانسه علیه این تصمیم شکایت کرده است و در این مورد هنوز تصمیمی گرفته نشده است. دولت‌ها مجبور هستند که رأی این دادگاه را بپذیرند.

جمهوری اسلامی سر این مسأله تبلیغ می‌کند چون تفکیک قوا را قبول ندارد که قوه‌ی قضاییه در اروپا هم می‌تواند تصمیمی فراتر از خواست‌های سیاسی دولت‌ها بگیرد.

حرف شما می‌تواند در مورد پژاک درست باشد که این گامی در این جهت باشد که به ایران علایمی نشان بدهد که ما خواستار سرنگونی شما و تغییر نظام نیستیم و نمی‌خواهیم نیروهایی هم که تحت عنوان مشکل یا درگیری‌های قومی با شما درافتاده‌اند از آن‌ها حمایت بکنیم. این می‌تواند یک نشان باشد.

آخرین سوالی که از شما می‌پرسم در مورد حضور آقای لاریجانی در مونیخ به جای یک مقام دولتی بود. در حالی که ایشان از نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای و از رقبای سابق آقای احمدی‌نژاد هستند چه نشانی از موازنه‌ی قدرت در ایران در ارتباط با سیاست خارجی دارد؟

البته حدس زده می‌شود که اگر آقای احمدی‌نژاد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نباشد و یا اگر به هر صورت همه‌ی نظام پشت ایشان نباشند، احتمالاً آقای لاریجانی کاندیدای مناسبی برای آقای خامنه‌ای خواهد بود.

این‌که ایشان به اینجا آمده علتش مسایل زبانی و فرهنگی است. آقای احمدی‌نژاد از ادبیاتی استفاده می‌کند که در دنیای دیپلماتیک بسیار جنجال آمیز بوده است.

آقای لاریجانی هم در مورد هالوکاست. تقریباً همان حرف‌ها را زدند و گفتند که این مسأله را باید از نظر تاریخی بررسی کرد و من سیاست‌مدارم و تاریخ‌دان نیستم. ولی اصل صحبت‌های آقای احمدی‌نژاد را به نوع دیگری تایید کردند.

مسأله‌ی نوع زبان و گفت و گو در دنیای دیپلماسی است. احتمالاً نخواستند کسی الان به این کنفرانس بیاید در شرایطی که هنوز مذاکرات با آمریکا شروع نشده است جریانات به سویی برود که جو بدتر از آن چیزی که هست بشود.

فعلاً احساس من این است که آقای احمدی‌نژاد و نزدیکانشان احتیاج به جو آرام‌تری تا انتخابات ریاست‌جمهوری دارند. بعد از آن معلوم خواهد شد که اصلاً خیال واقعی نظام حکومتی در ایران در رابطه با این مذاکرات چیست.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview, Mehran Barati


در همین رابطه:
بایدن: با ایران گفتگو می‌کنیم
تهدید مرکل به تشدید تحریم‌ها علیه ایران
«ایران از فرصت تعامل با جهان استفاده کند»
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

من نمیدانم این متخصصین مدارکشان رااز کدام دانشگاه اخذکرده اندکه متوجه جریان نیستند.
اولا"لابی اسراییل است که تصمیم می گیرد اوباما چکار کند. این لابی از مدتها پیش عنوان کرده که اوباما نباید قبل از تعیین رییس جمهور در ایران وارد "مذاکره" با ایران شود. بهمین دلیل اوباما فعلا" روی خوش نشان نمی دهد. دوم این که مدت این مذاکرات باید "محدود به یک سال" باشد زیرا اسراییل عنوان کرده است که خود را دراین مدت برای حمله نظامی آماده خواهد کرد.سوم اینکه اوباما –برده صهیونیسم
که در طول انتخابات گفته بود بدون پیش شرط با ایران مذاکره خواهد کرد چطور شده حالا بایدن - که خود را سه سال پیش یک صهیونیست وفادار معرفی کرد – به ایران می گوید که غنی سازی را باید متوقف کند و
"تروریسم " را کنار بگذارد؟ این چه مذاکراتی است؟ اسراییل بر چه مبنایی جرأت می کند به ایران اولتیماتوم بدهد که باید غنی سازی قانونی خود را کنار بگذارد ولی خود روی حداقل 300 بمب اتم نشسته است. برچه قانونی ایران باید غنی کردن برای سوختتش را کنار بگذارد ؟ ولی آمریکا نه تنها هزاران بمب خود را به صفر نرسانده بلکه بمب های مخرب تر هم درست کرده و کسی جرات نداشته باشد از تاسیسات بمب سازی اش دیدن کند. در دسامبر 2007 شانزده اینتلیجس سرویس آمریکا به دنیا اعلام کرد که ایرا برنامه سلاح اتمی ندارد. چرا حرف آژانس های خود را باور
ندارند؟
این یک تله است برای گذراندن قطعنامه های متعدد دیگر و تحریم اقتصادی بمنظور کشتن
کودکان و بیکار کردن بیشتر کارگران و طبقه متوسط ایران بمنظور تضعیف ایران برای حمله تاریخ ساز.روی این اصل استکه ایرانیان موظف اند سیاست های نژادپرستانه و متجاوزگرانه صهیونیسم را افشا کرده و یک صدا از ایران و کودکان ایرانی در مقابل متجاوزین و نوکران سیاه و سفیدش حمایت کنند.

-- آزاده ، Feb 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)