تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با محسن صفایی فراهانی، رییس هیأت اجرایی حزب مشارکت

«خاتمی، تنها شانس اصلاح‌طلبان برای وحدت»

فرنگیس محبی
Mohebbi@radiozamaneh.com

حزب مشارکت اسلامی ایران روز جمعه در آخرین روز کنگره این حزب، محمد خاتمی را به عنوان نامزد حزب مشارکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران معرفی کرد و از آقای خاتمی خواست که این دعوت را بپذیرد.

شمس‌الدین وهابی، رییس دفتر انتخابات مشارکت با اعلام این خبر گفت که از نظر حزب مشارکت آقای خاتمی وارد صحنه انتخابات شده است.

در این مورد با محسن صفایی فراهانی، رییس هیأت اجرایی حزب مشارکت گفت و گو کردم.

Download it Here!

آیا اعلام این خبر به این معناست که آقای خاتمی رسماً شرکت خود در انتخابات را به زودی اعلام خواهد کرد؟

حزب مشارکت تنها شانسی که برای اصلا‌ح‌طلبان می‌داند و فکر می‌کند که اصلاح‌طلبان می‌توانند در سایه‌ی آن به یک وحدت برسند و بتوانند در شرایط موجود واقعاً با گروه اقتدار‌گرا مقابله بکنند و شرایط را برگردانند و از این وضعیت ناهنجار خارج بشوند، حضور آقای خاتمی است.

بقیه‌ی کاندیداها آن قدر شانسی نخواهند داشت که بتوانند چنین شرایطی را بین اصلاح‌طلبان برای این‌که همه را حول یک محور جمع کنند، داشته باشند.

به همین لحاظ، در جمع‌بندی آخرین روز کنگره‌ی یازدهم حزب مشارکت‌، غیر از آقای خاتمی، شانس دیگری برای کاندیدای دیگری که بتواند در این موقعیت نقش بازی کند و به مشکل مملکت توجه کند، نداریم.

تا چه حد اطمینان خاطر دارید که آقای خاتمی حضور خودشان را در انتخابات اعلام خواهند کرد؟

فکر می‌کنم دو شرطی که آقای خاتمی گذاشته بودند، دو شرطی است که کاملاً به مردم برمی‌گردد‌؛ به شخصی برنمی‌گردد.

اگر مردم در صحنه باشند و پشت آقای خاتمی بایستند، طبیعی است که رییس‌ جمهوری با پشتوانه‌ی مردم می‌تواند این شرایط را محقق بکند.

مهم این است که این اتفاق بیفتد. در هر حال بسیاری از مردم درخواستشان از آقای خاتمی این است که آقای خاتمی بیاید.

ولی این‌که حضور مردم می‌تواند مستمر باشد یا نه، بحثی است که باید به آن توجه کرد. در شرایط کشورهای جهان سوم، حضور مستمر مردم پشت یک دولت واقعاً می‌تواند آن دولت را از اقتدار کافی برخوردار بکند که بتواند با ناملایمات و سختی‌ها کنار بیایید.

به هر حال مشکلاتی که در کشورمان از لحاظ اقتصادی به وجود آمده، مشکلاتی نیست که ظرف شش ماه حل شود. مشکلاتی هستند که با دو، سه سال کار مستمر، قابل جبران خواهد بود.

اگر قرار باشد که مردم آمادگی نداشته باشند دو، سه سال مشکلات را تحمل بکنند و بخواهند به حرف‌های واهی دل‌خوش کنند، طبیعی است که این مشکلات باقی می‌ماند. از همین لحاظ، فکر می‌کنم آقای خاتمی حرفش را زده و باید ببینیم واکنش بقیه چه خواهد بود.

با صحبت‌هایی که شما کردید، آیا این اعلام، نشان از آن دارد که دیگر اصلاح‌طلبان به توافقی نرسیدند و هر حزب با کاندیدا‌های خودش وارد صحنه‌ی انتخابات می‌شود؟

خیر من چنین حرفی نزدم. نگفتم اصلاح‌طلبان به توافقی نرسیدند یا مشکلی وجود دارد. عرض کردم نظر حزب مشارکت این است که تنها کسی که شانس این را دارد که در شرایط موجود، هم به عنوان محور در بین اصلاح‌طلبان باشد و هم در مقابله با گروه مقابل از رأی کافی مردم برخوردار باشد، آقای خاتمی است.

دیگر کاندیداها چنین شانسی ندارند. معنی این حرف آن نیست که بگوییم اصلاح‌طلبان با هم دچار مشکل هستند یا این‌که مشکلی پیش آمده است.


محسن صفایی فراهانی، رییس هیأت اجرایی حزب مشارکت

منظور من این بود که اعلام آقای خاتمی به عنوان نامزد، (با در نظر گرفتن اختلافاتی که با آقای کروبی بر سر این موضوع‌ وجود دارد) به این معنا است که این احزاب با کاندیداهای خودشان وارد صحنه می‌شوند؟

نه به هیچ وجه. تا آن‌جایی که می‌دانم در همه‌ی نشست‌هایی که بین اصلاح‌طلبان در چند ماه اخیر برگزار شده، وحدت رویه وجود دارد.

همه بر این‌که با کاندیدای واحد در این انتخابات حضور پیدا بکنند، مصر هستند‌. به هیچ وجه به این معنی‌ نیست که اصلاح‌طلبان با چند کاندیدا وارد انتخابات خواهند شد.

آقای صفایی ‌فراهانی، در صورت حضور آقای خاتمی در انتخابات و احتمال موفقیتشان حزب مشارکت چه انتظاری از آقای خاتمی در تغییر روششان نسبت به دو دوره‌ی قبلی که ایشان رییس‌‌جمهور بودند، دارد؟

ما در دوره‌ی قبل هم هیچ توقعی از آقای خاتمی نداشتیم. الان هم غیر از این‌که از آقای خاتمی حمایت کنیم و کمک کنیم تا موانع موجود جلوی پای ایشان حل شود تا مشکل ایران حل شود و بتواند در شرایط موجود به واقعیت‌هایی که حقش است برسد، مشارکت هیچ توقع دیگری ندارد.

البته منظور من این بود که بسیاری از مردم ایران معتقد هستند آقای خاتمی در دوره‌ی ریاست جمهوری‌شان به خیلی قول‌هایی که داده بودند عمل نکردند و همین طور هم گفته‌اند که شاید در عمل باعث و عامل اجرای خواست‌های اصولگرایان هم در بعضی موارد شده‌اند. منظور این بود که با چه اطمینانی و بر چه مبنایی حزب مشارکت معتقد است که ایشان هنوز در انتخابات پایگاه مردمی دارند؟

متوجهم. آقای خاتمی در هر حال در یک کشور جهان سومی رییس‌جمهور می‌شوند و کشورهای جهان سومی هم مشکلات خودشان را دارند.

نه کشور توسعه‌یافته‌ای هستیم، نه در این‌جا دموکراسی نهادینه شده و نه کسانی که صاحب قدرت هستند، به این راحتی حاضرند از قدرت کناره‌گیری کنند و تن به شرایط مساوی و برابر با آحاد جامعه بدهند.

پس یک مقابله‌ی جدی وجود دارد و فکر می‌کنم آقای خاتمی هم بعد از هشت سال ریاست جمهوری با این شرایط آشنایی دارند.

اگر کاندیدا شوند این دید که به هر حال چنین موانعی جلوی پایشان به وجود می‌آید و ممکن است برای ایشان سنگین‌تر از دوره‌ی قبلی هم باشد، وجود دارد.

ولی فکر می‌کنم کشورهای جهان سوم هیچ راهی غیر از این ندارند. به هر حال مسیر از طریق اصلاحات خواهد بود و می‌توانیم با ایجاد رفرم، مشکلات را از جلوی پایمان برداریم.

منتها بدیهی ا‌ست که در یک دوره یا دو دوره ریاست‌ جمهوری یک فرد، به نتیجه‌ی مطلوبمان نمی‌رسیم. ولی فکر می‌کنم اگر حوصله کنیم، می‌توانیم با تدوام آن به نتیجه برسیم.

آیا فکر می‌کنید در فرم سیاستی که در ایران موجود است، می‌شود به نتیجه‌ی مطلوب رسید؟ وقتی قدرت در دو بخش مختلف است؟

به هر حال، روزی رژیمی مقتدرتر را در ایران داشته‌ایم که الان به جمهوری تبدیل شده است. فکر می‌کنم کشورهایی مثل ترکیه هم همین مسیرها را طی کردند.

اما تا زمانی که آحاد جامعه به حقوقشان واقف نیستند مقداری زمان می‌خواهد که به هر حال باید حوصله کرد. دموکراسی تمهیدات خودش را می‌طلبد و نمی‌شود به صورت یک نفر و یک گروه مشکلات را حل کرد.

کل جامعه باید به یک جمع‌بندی مطلوب برسند و دارای شرایطی بشوند که به هر حال حقوق خودشان را بخواهند. در این صورت، کم‌‌کم موفق می‌شوند.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview,M.Safaie Farahani


در همین رابطه:
حزب مشارکت، خاتمی را نامزد انتخابات آینده کرد
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

Wiseman, democracy takes his time. Demo,

-- Demo ، Dec 8, 2008

ما ایرانیان که یکی از پایه گذران اولیه دمو کراسی و حقوق بشر در جهان بودیم، باید امروز با ترکیه یا آفریقا مقایسه شویم.
حال من نمی د انم؛ برای این عقب گرد، باید از شماها تشکر کرد یا اینکه متأسف بود؟
اسلامی،

-- eslami ، Dec 8, 2008

ما ایرانیان قبل از میلاد مسیح بهترین بودیم. دورانش هم چندان طولانی نبود.
باید واقع بین بود. بیش از اینکه کوروش در فرهنگ و تمدن ما تاثیر داشته باشد ناصرالدین و مظفرالدین و سلطان حسین و نادر و رضا و محمد رضا پهلوی تاثیر داشته اند. بیش از اینکه خون کوروش در رگهای ما باشد خون اعراب و مغولها و روسها داریم. و این چیز بدی نیست. مگر اینکه نژاد پرست باشیم.

اینکه ما هم مثل کوروش باشیم "آرزویی دلکش است اما دریغ". از ترکهای ترکیه یاد بگیریم و دوباره برخیزیم. حتی اگر با مردمی مقایسه می شویم که روزگاری زیر سلطه ی کوروش بوده اند.

اینقدر وضعیتمان را با هخامنشیان مقایسه نکنیم. عراق هم روزگاری همورابی داشت. مصر هم روزگاری رامسس داشت.

-- آیدین ، Dec 9, 2008

هر کس میخوا هد بیاید فرق ندارد نظام فاسد است اصلاخ پذیر نیست لطفا از اتخادیه اروپا جانبداری نکنید یا اینکه سند تمام منابع زیر زمینی ایران را به این اتحادیه در یک مرجع بین المللی واگذاز کنید شاید ما را به حال خود رها کردند

-- بابک اشکان زاده ، Dec 9, 2008

بعلت وجود سانسور دراين سايت، نظر نميدهم.

-- بدون نام ، Dec 9, 2008

کشوری که در آن شادی، زیبائی، آرزوها، امیدها، آزادی، خلاقیت و عشق به زنجیر کشیده و خرافات ایدئو لوژیک حاکم است، این عقب افتادگی باید رخ می داد. به نظر میآید، ملت ها از یکدیگر و تاریخ درس نمی آموزند! و دائما در حال تکرارند. بنابراین ما زیاد از این عقب گرد ٢٥٠٠ ساله تعجب نکردیم.

با تشکر،
نژاد

-- Nejat ، Dec 9, 2008

هر کسی که بیاید وضع همین است. اون دست های پشت پرده و کسانی که خودشون رو صاحب ملت و کشور میدونند اجازه نمیدند که حتی شخصی در مقام رئیس جمهور هم هرکاری که خواست بکنه و با سیاست خودش جلو بره. ولی مسلما اگه قرار به انتخاب باشه ما خاتمی را انتخاب میکنیم.

-- محمدرضا ، Dec 9, 2008

مثلا چند دوره باید به خاتمی و داداش اینا! رای بدهیم به امید اینکه به گفته یکی از خودشان تازه "شبه دموکراسی" برقرار شود (مصاحبه اخیر علوی تبار را بخوانید) و البته آنهم به گفته آقای فراهانی همین [شبه دموکراسی] را هم باید سالها صبر کرد. مثلا تا چه زمان؟ تا پس از جنگ هسته ای؟ تا فروپاشی کامل اقتصادی و اجتماعی و تمامیت ارضی میهن؟ تا چه زمانی باید هزینه علاقه های آقایان به حفظ نظام منحطشان را بدهیم. خاتمی که رسما گفته حفظ نظام برایش در اولویت است. یعنی منافع نظام را به منافع ملی ترجیح می دهد. بس کنید این بساط شامورتی بازی اصلاحی تان را که دیگر خر قبرسی هم گران شده است. راه حل پیوستن جنبش های مدنی ایران است که از همین حالا زمزمه های آن آغاز شده و بزودی با بهمن "نافرمانی مدنی" بر سر رژیم فاسد خراب خواهد شد. خود اینها هم می دانند که مانور نظامی برای سرکوب مردم می گذارند. حالا این فرصت طلبان آمده اند که نعش جمهوری اسلامی را با تنفس مصنوعی دوباره به حیات کمرنگ بازگردانند، همان کاری که در سال 1997 کردند و با آوردن خاتمی بجای ناطق، حکومت شیخ را به گفته خودشان از "گردنه خطر" عبور دادند. اما این مرتبه دیگر دیر رسیدند. خامنه ای و سپاه پاسداران خودشان لطف می کنند و این نعش را به خاک خواهند سپرد و خودشان هم به آن خواهند پیوست!

-- لونا ، Dec 9, 2008

نمیدانم چه شد که اصلاح طلبان هشت سال مسند کار بودند و ناگهان این گروه دیگر با نهایت قدرت آمدند و همه شان را لت و پار کردند.
اما نه میدانم چرا اینطور شود. چون اصلاح صلبان در آن سالها داشتند معاملات ملکی باز میکردند و شرکت صادرات و وادرات افتتاح میکردند. گاهی هم برج میساختند. سرشان گرم بود گروه رقیب گوی را ربود.
میخواهید مملکت درست شود، دست قدرت سیاسی را از دست قدرت اقتصادی (مشخصا بازار) بکشید بیرون.
کی میشود کاسب کاسبی اش را کند و پزشک پزشکی اش و رییس جمهوری ریاست قوه مجریه مملکتش را.

-- از ایران ، Dec 10, 2008

ازهمه كامنت گزاران تشكر ميكنم انسان وقتي مي بيند همو طنانش اگاه شده اميدوار مشود كه ديگر سرشان كلاه نرود بنده خودم دوبار به ايشان راي دادم ونتيجه ان چه شد. رئيس جمهوري كه مي گويد با نفت 5دلاري هم كشور اداره ميشود. وتازه براي دنيا پيشنهاد اقتصادي دارد.

-- نق نقو ، Dec 10, 2008

hamaye tarafdaran khatami donbal postashoon hastand

-- ali ، Dec 10, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)