تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر هوشنگ حسن‌یاری، کارشناس مسایل استراتژیک در کانادا

«جلسات شورای امنیت ادامه پیدا خواهد کرد»

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

مدیران سیاسی گروه ۱+۵ پنج‌شنبه، ۱۳ نوامبر دور تازه‌ای از گفت ‌و گو‌ها درباره‌ی برنامه‌ی اتمی ایران را آغاز می‌کنند. به گزارش خبرگزاری‌ها، در این نشست نمایندگان سیاسی آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و ایالات متحده آمریکا حضور خواهند داشت.

قرار است در این نشست، آخرین راهکارها برای حل‌ و فصل بحران‌ برنامه‌ی اتمی ایران مورد بررسی قرار بدهد. در همین رابطه با دکتر هوشنگ حسن‌یاری، کارشناس مسایل استراتژیک در کانادا گفت‌ و گو کرده‌ام.

Download it Here!

با توجه به این‌که رییس‌جمهور کنونی آمریکا تنها دو ماه بر سر کار است‌، برگزاری این نشست چه تاثیری می‌تواند داشته باشد.

به اعتقاد من، این جلسه در دنباله‌ی مسایل قبلی است، به این معنا که مساله‌ی برنامه‌ی هسته‌ای ایران در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل است.

در نتیجه، این قبیل نشست‌ها جدا از این‌که چه ‌کسی در کاخ سفید، مسوولیت خواهد داشت، باید ادامه پیدا کند.

بنابراین چیزی که مهم است، این است که اساس سیاست به احتمال بسیار زیادی در دولت آمریکا همان چیزی است که امروز وجود دارد و در نتیجه چنین جلساتی ادامه پیدا خواهند کرد.


دکتر هوشنگ حسن‌یاری، کارشناس مسایل استراتژیک

آقای البرادعی، مدیر آژانس بارها گفته‌اند که مساله ایران و غرب یک مساله‌ی سیاسی و نه هسته‌ای است. با توجه به حرف‌های اوباما مبنی بر این‌که حاضر هستند با ایران بدون پیش‌شرط مذاکره بکنند، فکر می‌کنید این تا چه حد ایران را تشویق به همکاری با آژانس و همچنین بهبود روابط فیمابین می‌کند‌؟

ببینید، حرف‌هایی که آقای اوباما زمان انتخابات گفته‌اند و همچنین نامه‌ای که آقای احمدی‌نژاد به ایشان نوشته و انتخاب وی را تبریک گفت و مسایلی را مطرح کرده است، مسایلی مقدماتی است که زمان می‌برد تبدیل به سیاست دولت‌ها شوند.

در نتیجه، روند آماده کردن قطعنامه‌ی بعدی شورای امنیت سازمان ملل به موازت فعالیت‌های دیگری که اوباما در ماه ژانویه ۲۰۰۹ میلادی مسوولیت کاخ سفید را به دست بگیرد، ادامه پیدا خواهد کرد.

منتها زمینه‌ی مناسبی است و باید دید تا چه حدی طرفین می‌توانند از این استفاده کنند و تا چه حد ایران حاضر است در امر تعلیق غنی‌سازی با دولت آتی آمریکا همکاری بکند.

در نتیجه، اوباما باید موقعیت مناسبی را برای دولت آمریکا فراهم کند تا بتواند به افکار عمومی آمریکا و فشارهایی که قطعاً بر این دولت وارد خواهد شد، بقبولاند که مذاکره با ایران بهتر از عدم مذاکره با این کشور است.

آقای خاویر ‌سولانا هفته‌ی پیش از آقای سعید جلیلی، نماینده‌ی ایران دعوت کردند مذاکراتی که ماه‌هاست متوقف شده است، از سر گرفته شود. همان‌طور که می‌دانید ایران هم با تعلیق متقابل مخالفت کرده است. کلاً فکر می‌کنید تا ژانویه که آقای اوباما کاخ سفید را تحویل بگیرند، پیشرفتی حاصل بشود؟

به اعتقاد من، پیشرفت جدی حاصل نخواهد شد. منتها مذاکراتی که انجام خواهد شد‌، می‌تواند زمینه‌ی یک حرکت جدی‌تری را از ماه ژانویه به بعد فراهم بکند.

البته نباید انتظار داشت به محض این‌که آقای اوباما در ماه ژانویه به قدرت رسید، به چنین امری دست خواهد زد و مذاکرات مستقیم با ایران را بدون هیچ پیش‌شرطی شروع خواهد کرد.

منتها هر چیز مثبتی که پیش از به قدرت رسیدن اوباما صورت بگیرد، چه از جانب اروپاییان و چه از جانب دولت بوش، قطعاً می‌تواند زمینه‌ی کار فوری‌تری را فراهم کند تا در وعده‌ای که اوباما قول انجام آن را داه است، تسریع شود.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview,
Dr Hooshang hassanyar


در همین رابطه:
استقبال البرادعی از احتمال گفتگوی ایران و آمریکا
برنز در نشست پاریس شرکت می‌کند
نشست گروه ۱+۵ درباره برنامه اتمی ایران
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)