تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پیش‌نویس قطعنامه جدید علیه ایران

اعضای دائم شورای امنیت به‌علاوه آلمان موسوم به گروه ۱+۵، درباره پیش‌نویس قطعنامه جدید علیه ایران به خاطر خودداری این کشور از توقف غنی‌سازی اورانیوم به توافق رسیده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از ایران خواسته است تا فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را متوقف کند، اما ایران با امتناع از این درخواست، تاکنون با سه دور تحریم‌های محدود این شورا مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری روسی‌زبان نووستی، ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که قطعنامه جدید علیه ایران روز شنبه (امروز) تصویب نخواهد شد و رایزنی در مورد این مسئله ادامه دارد.

این دیپلمات بلندپایه روس در عین حال اعلام کرد که تصویب قطعنامه‌ جدید درباره ایران حداقل تا هفته آینده به تعویق خواهد افتاد.

روز گذشته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از توافق وزرای خارجه کشور‌های عضو شورای امنیت به‌علاوه آلمان، برای توافق بر سر پیش‌نویس قطعنامه جدید خبر داده بود.

این توافق‌ در شرایطی صورت گرفت که جمعه هفته گذشته، نشست دیپلمات‌های ارشد این گروه درباره پرونده هسته‌ای ایران بدون نتیجه پایان یافته بود.

براساس گزارش‌ها در این پیش‌نویس که از سوی روسیه ارائه شده، تحریم‌های جدید پیش‌بینی نشده است.

پیش‌نویس مذکور از تهران می‌خواهد که قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت را به اجرا بگذارد و غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

ایران همواره بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده و تصمیمات شورای امنیت را غیر قانونی خوانده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قطعنامه جدید، تحریم‌های تازه‌ای را در بر نخواهد داشت، اما بیانیه قاطعی علیه اقدامات ایران در نادیده گرفتن در خواست‌های بین‌المللی خواهد بود.

ژان موریس ریپه نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز درباره پیش‌نویس گفته است که: «امیدواریم این پیش‌نویس با اتفاق نظر دیگر کشورهای عضو همراه باشد.»
پاریس، پیش‌تر از وزرای خارجه ایالات متحده، بریتانیا، چین، روسیه و آلمان دعوت کرده بود تا در حاشیه نشست‌های سالانه سازمان ملل در خصوص پرونده هسته‌ای ایران مذاکره کنند.

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان نیز با استقبال از توافق شش کشور، آن‌را نشانگر اتحاد اعضاء در قبال پرونده هسته‌ای ایران دانسته است.

واکنش سعید جلیلی
وزرای خارجه کشور‌های اروپائی و آمریکا در حالی از طرح روسیه استقبال می‌کنند که سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد ایران امروز شنبه در واکنش به این تصمیم اعلام کرد: «پیش نویسی که کشورهای گروه موسوم به ۱+۵ به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند بیشتر به بیانیه شبیه است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای جلیلی با کم اهمیت دانستن پیش نویس مزبور گفت: «این روند سازنده نیست و مشکلی را از آنها حل نخواهد کرد.»

به اعتقاد وی «این قطعنامه نکته جدیدی ندارد و تنها کشورهای عضو این گروه خواسته‌اند انسجام خود را به نمایش بگذارند.»


در همین رابطه:
توافق روسیه و آمریکا بر ادامه مذاکرات ۱+۵
پایان بی‌نتیجه نشست شورای حکام علیه ایران
آغاز بررسی پرونده ایران در شورای حکام
اتحادیه اروپا: علیه ایران مدرک داریم
«فعالیت هسته‌ای ایران را تضمین نمی‌کنم»
شورای حکام پرونده ایران را بررسی می‌کند

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)