تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد لاریجانی از سیاست‌های هسته‌ای دولت

رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سیاست‌های دولت نهم در خصوص پرونده هسته‌ای ایران، اعلام کرد که «با گفت و گوهای تلفنی نمی‌توان این مسأله را حل و فصل کرد.»


علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی

علی لاریجانی پیش‌تر به مدت دو سال رییس هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با غرب بود.

وی سال گذشته به خاطر اختلاف‌ها با محمود احمدی‌نژاد از سمت خود کناره‌گیری کرد.

به گزارش امروز پنج‌شنبه خبرگزاری ایسنا، آقای لاریجانی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: «این‌که بر سر یک سفره بنشینیم و طرف مقابل را دائماً مورد خطاب دهیم، دیپلماسی مناسبی نیست.»

به گفته وی «باید در دیپلماسی حرکت‌ها طوری باشد که طرف مقابل مجبور شود جای خود را عوض کند و باید در این راه از ابزارهای لازم و مناسب استفاده کرد.»

این نخستین بار است که آقای لاریجانی با این صراحت سیاست دولت نهم در قبال برنامه‌های هسته‌ای ایران را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

وی هم‌چنین درخصوص «مطالعات ادعایی» در برنامه اتمی جمهوری اسلامی گفت: «بیش از این‌که بحث‌ها در عرصه‌های عمومی و رسانه‌ای مطرح شود، باید بیشتر به صورت فنی و حرفه‌‌ای با مسأله برخورد کرد. همان طور که شش موضوع قبلی حل شد، این موضوع نیز قابل حل است.»

«مطالعات ادعایی» عنوان جدیدی از تحقیقات آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران است که بر اساس گزارشی که احتمال می‌دهد ایران در گذشته آزمایش‌هایی نظامی - هسته‌ای داشته، آغاز شده است.

برخی دیپلمات‌های حاضر در جلسه بررسی فنی ویژه آژانس، گفته‌اند که هرمن ناکرتز، رییس بازرسی‌های آژانس در منطقه خاورمیانه، اسنادی مبنی بر فعالیت‌های ایران برای نصب کلاهک هسته‌ای بر روی موشک‌های خود ارائه کرده است.

ایران این اسناد و مدارک را «جعلی» می‌داند.


محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، به تازگی سیزدهمین گزارش خود را درباره ایران به شورای حکام ارائه کرده است (عکس: AFP)

انتقاد لاریجانی از سیاست‌های هسته‌ای دولت در حالی صورت می‌گیرد که روز گذشته سومین دور از نشست شورای حکام که برای بررسی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تشکیل شده بود، بدون صدور قطعنامه‌ای علیه ایران به کار خود پایان داد.

فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه مشترکی از ایران خواسته‌اند با آژانس همکاری بیشتری از خود نشان دهد.

اتحادیه اروپا هم روز گذشته چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با وجود انکارهای ایران، مدارکی دال بر نزدیکی این کشور به تولید سلاح هسته‌ای در گذشته در دست دارد که به آژانس ارائه خواهد کرد.

این در حالی است که چین و روسیه با افزایش تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده و بر ادامه مذاکرات اصرار ورزیده‌اند.

چین، ایران را به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراخوانده است.

آقای لاریجانی هم‌چنین در واکنش به گزارش سیزدهم محمد البرادعی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: «انتظار داشتیم که البرادعی با توجه به همکاری‌های ایران و اجرای طرح مدالیته، گام اساسی‌تری بردارد. زیرا تمام موارد، پاسخ داده شده بود و تنها یک موضوع ادعایی مانده بود و گفت و گوها برای آن بود که این موضوع هم حل شود.»

گزارش اخیر آقای البرادعی، حاکی از ادامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران و نصب سانتریفیوژهای جدید، با وجود تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه این کشور بوده است.


در همین رابطه:
توافق روسیه و آمریکا بر ادامه مذاکرات ۱+۵
پایان بی‌نتیجه نشست شورای حکام علیه ایران
آغاز بررسی پرونده ایران در شورای حکام
اتحادیه اروپا: علیه ایران مدرک داریم
«فعالیت هسته‌ای ایران را تضمین نمی‌کنم»
شورای حکام پرونده ایران را بررسی می‌کند

نظرهای خوانندگان

به نظر من ما باید بدون توجه به تحریمهای غرب کار خودمان را بکنیم و اگر نه هر کاری برای اعتماد سازی ایران بی نتیجه است و ایرادات بنی اسرائیلی و ظالمانه تمامی ندارد
در اینجا ، سرعت عمل و قرار دادن جهان در مقابل عمل انجام شده حرف اول را میزند و اگر نه چه کسی از خود آنها در مورد سلاحهای هسته ایشان سئوال میکند ما هم وقتی به مرحله ای برسیم که آنها هستند دیگر کسی از ما سئوال نخواهد کرد

-- حامد ، Sep 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)