تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بازداشت تعدادی از فعالان جنبش زنان‬

نیروهای امنیتی امروز پنج‌شنبه با ممانعت از برگزاری مراسم بزرگداشت ۲۲ خرداد که از سوی برخی فعالان جنبش زنان «روز همبستگی زنان ایرانی» نام‌گرفته است، تعدادی از فعالان زن شرکت کننده در این تجمع را بازداشت کردند.

آسیه امینی از فعالان جنبش زنان که عصر پنجشنبه در محل برگزاری مراسم حضور داشت، به زمانه گفت:‬ «‫ژیلا بنی‌یعقوب، نسرین ستوده، ناهید میرحاج و آیدا سعادت‬ ‫از فعالان بازداشت شده جنبش زنان در این تجمع هستند.»

وی پس از آن از بازداشت جلوه جواهری‬، ‫فریده غائب، ‫سارا لقمانی، ‫نفیسه آزاد، و عالیه مطلب‌زاده خبر داد.

بنا به گفته یکی از فعالان جنبش زنان، بازداشت شدگان که به بازداشتگاه وزرا منتقل شده‌ بودند نیمه شب پنج شنبه پس از بازجویی نیروهای امنیتی آزاد شدند .


تجمع زنان در خرداد ۸۵ در تهران/عکس از کسوف

آسیه امینی در گفتگو با زمانه از دریافت پیامک‌هایی توسط فعالان جنبش زنان خبر داد که در آنها هشدار داده شده بود ‫هر گونه تجمع بین دو تا پنج سال زندان به دنبال خواهد داشت.

وی گفت که فعالان جنبش زنان پس از بر هم خوردن این مراسم قصد کوهپیمایی در دارآباد را داشتند اما با حضور پلیس‌های زن از حرکت آنها جلوگیری شده‌است.

کمیته هماهنگی مراسم بزرگداشت بیست ودوم خرداد که برخی از فعالان این جنبش در آن حضور دارند نیز در اطلاعیه‌ای که برای زمانه نیز ارسال شده اعلام کرد: «زنانی که قصد داشتند در این مراسم در گالری ابریشم شرکت کنند با درهای بسته و حضور نیروهای انتظامی و امنیتی و ممانعت‌شان برای برگزاری این نشست مواجه شدند.»

این در حالی است که پیش از این مدیریت این گالری فرهنگی موافقت خود را با بر گزاری این مراسم اعلام کرده بود اما با فشار نیروهای انتظامی و امنیتی مجبور شد درهای گالری را بر میهمانان و سخنرانان این مراسم ببندد.

این مراسم قرار بود در سالگرد تجمع زنان در میدان هفت تیر تهران در خرداد ماه ۸۵ برگزار شود که در جریان آن دست‌کم ۷۰ نفر از تجمع‌کنندگان بازداشت شده بودند.


در همین رابطه:
پاسداشت ۲۲ خرداد؛ روز مبارزه زنان ایران
حمایت جهانی از جنبش زنان در ایران
فیلترینگ گسترده‌ سایت‌های زنان در ایران
اعتراض به محدودیت زنان وب‌نگار
فرانسه، خواستار رعایت آزادی بیان زنان در ایران شد
شیرین عبادی: جنبش زنان متوقف شدنی نیست

نظرهای خوانندگان

آنچه که البته اتفاق می افتد و هر روز تکرار و تکرار و تکرار و حتا تکرارش هم تکرار می شود برای جامعه ی ایران که چنین حکومت نکبتی سر کار آورده ننگین و ننگ آور است. اما و اما آنچه از این نیز نکبتبار تر و ننگینتر است و حتا نحس تر ، این عدم یکپارچگی این تکه پاره گی و این خود محور بینی و تکروی اپوزیسیون است. این بیخیالی و لش بازی شل بازی مردم است. شاید بمب های آمریکایی و شاید زلزله ای وحشتناک که نیمی از ملت را داغدار نیمی دیگر کند هم او را بیدار نخواهد کرد. آنچه اتفاق خواهد افتاد وحشتش و قربانیانش شاید ملیونها بار بیشتر از به میدان آمدذن خطر کردن مردم در خیابان و در افتادن با این رژیم سفاک باشد. اگر همه بمیدان بیایند و این جرثومه های ضد ایرانی و ضد ملی را از سر سفره ی ایرانیت بیرون کنند آن اتفاق وحشتناک نخواهد افتاد. من خود در آن صحنه بودم. و عجبا که گروهی از ترس و گروهی بی اعتنا از کنار ما گذشتند. و اینان همان کسانی هستند که با ما در مرگ عزیزان خود و خانه و کاشانه شان گریه و شیون سر خواهند داد. و من به عنوان یک زن بگویم که آن فردا دیر نیست. همه چیز در جهت آن است. و اما سایت زمانه نیز باید مسئولیت خود را بیش از پیش در نظر آورد. و نظرها را منتشر کند. از آنچه بر می آید باید افرادی ملی نیز در این سایت بوده باشند. شما اغلب نطرات را قطره چکانی منعکس می کنید که سزاوار خود شما نیز نیست.

-- پروانه از تهران ، Jun 12, 2008 در ساعت 05:58 PM

این همه احساسات برای چیست؟فحاشی هایی از این دست چه مشکلی را حل می کند؟
ما 100 سال است با همین جنبش ها خودمان را بیچاره کرده ایم.

-- آرش کرامتیان ، Jun 12, 2008 در ساعت 05:58 PM

دوست عزیز می دونید چرا مردم کناره گیری می کنند و همراه نمی شوند؟ چون به هیچ فعال سیاسی اعتماد ندارند. مگه 18 تیر رو از یاد برده اید؟ ما از مردم می خواستیم که به ما بپیوندند. می دونید جوابشون چی بود؟ اینکه چطور می تونیم دوباره به شما اعتماد کنیم و چه تضمینی هست که شما دانشجوی خط امام از آب در نیایید و دوباره مارو به نکبت و کثافت بندازید. مردم حق دارند.

-- دانشجو ، Jun 13, 2008 در ساعت 05:58 PM

اگر رادیو زمانه با شعار های احساساتی همراهی نکند در تحولات اجتماعی نقشی سازنره تر ایفا خوا هد کرد. به جای جنبش سازی کمی آرامش را ترویج کنید تا جامعه نفس بکشد و به طور طبیعی رشد کند.

-- بدون نام ، Jun 13, 2008 در ساعت 05:58 PM

آرش کرامتیان جان!
جنبشی در کار نبود که!
فقط 500 نفر اطلاعیه دادند.
400 نفر فعالانه حضور یافتند.
2000 مامور لباس شخصی و یونیفورم پوش، هم زن و هم مرد حضور یافتند.
مردم هم مثل مجسمه به این کار زار ضد انسانی و نا عادلانه نگاه کردند و رفتند!
کاری نکردند این شیرزنان و آن شیرمردان.
چیزی نگفتند!
منتظر تو بودند که بیایی و راه چاره نشان دهی!
آن هم که نیامدی!
و تجربه ی 100 ساله ات را در جیبت برای خودت نگه داشتی!
وق.... هم حدی دارد.
اگر سخنی داریم، بهتر است باز و فاش و همه فهم بگوییم ، و گرنه سرپایی .... کار هر کس است.
بگذریم ! یکی داستان است پر آب چشم!

-- هومن ، Jun 19, 2008 در ساعت 05:58 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)