تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

رقص ریشه‌ها در آمستردام

Azadeh@radiozamaneh.com

امسال یازدهمین سالی‌ست که جشنواره «ریشه‌ها در آمستردام» (Amsterdam Roots Festival) برگزار می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های موسیقی بین‌المللی در ده سال گذشته بوده است. این جشنواره در ارائه یک مراسم بزرگ و متنوع و گردآوردن انواع موسیقی از کشورهای غیرغربی پیش قدم بوده است.

Download it Here!

امسال از روز شنبه چهاردهم ماه ژوئن تا شنبه آینده ۲۱ ژوئن در این جشنواره دست‌کم ۶۰ برنامه موسیقی در سالن‌های معروف کنسرت و موسیقی در آمستردام مثل تروپن تاتر، تالار کنسرت آمستردام یا کنسرت خباو، ملک‌وخ و... برگزار می‌شود.

امسال در جشنواره «ریشه‌ها در آمستردام»، بر ریشه یا تم جهانی در اروپا تاکید می‌شود؛ موسیقی‌ای که با پس‌زمینه نژادی و فرهنگی کشورهای مختلف در قلب اروپا ریشه گرفته و زبان و تکنیک جدیدی در موسیقی شکل گرفته است.


جشنواره «ریشه‌ها در آمستردام» در فضای باز پارک شروع شد، عکس‌ها از آزاده اسدی

اما موضوع این است که در این جشنواره فقط موسیقی به راه نیست، بلکه شرایطی برای دیدار و شکل گرفتن دیالوگ بین فرهنگ‌ها و ملل مختلف به وجود می‌آید.

در روز افتتاحیه یا روز آزاد و رایگان این جشنواره در «اوستر پارک» در شرق آمستردام چادر و غرفه‌های مختلفی برپا شد که در آنها غذا و نوشیدنی فروخته می‌شد و نماینده هر کشوری در غرفه خودش تی‌شرت، مجسمه، ماسک و حتی غذای منطقه‌ای یا محلی خودش را ارائه می‌کرد.

در این روز گروه‌های نوپایی که هنوز زیاد معروف نشده‌اند، برنامه اجرا کردند. بیشتر این گروه‌ها از کشورهای آمریکای لاتین مثل سورینام که مستعمره سابق کشور هلند است، همراه با شیلی، ونزوئلا و مکزیک برنامه‌هایی را اجرا کردند.

در کنار غرفه‌های فروش خوراکی، لباس، سی‌دی و فیلم، سازمان عفو بین‌الملل و سازمان‌های مربوط به غذا هم حضور داشتند که هر کدام در زمینه کار خودشان به مردم توضیح می‌دادند. تاکید سازمان عفو بین‌الملل اطلاع‌رسانی درباره دموکراسی در چین و لزوم روشن‌کردن مسؤولان چین در این زمینه در کمیته بازی‌های المپیک بود. سازما‌های غذا در مورد گرانی غذا در هفته‌‌های اخیر و توجه به تولید درست و «غذای خوب» با مردم روبه‌رو می‌شدند.


شاید امسال آخرین سالی‌ باشد که روز رایگان و آزاد در برنامه جشنواره وجود دارد

در این جشنواره تمرکز روی موسیقی غیرغربی‌ است و موسیقی آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین درصدر قرار دارند. برای همین گروه‌های موسیقی از کشورهای اروپایی با ملیت‌های آفریقایی و آسیایی حضور دارند.

سال‌هاست که یک روز از این جشنواره که روز شروع کار یا افتتاحیه است، شرکت در کنسرت‌ها رایگان است که در فضای باز پارک‌ مشخصی اجرا می‌شود.

با این وجود، خانم مسنی که در بخش اطلاعات این جشنواره در بخشی از اوستر پارک در غرفه حضور دارد، در مورد یک مشکل در همین زمینه صحبت می‌کند و می‌گوید: «احتمالا امسال آخرین سالی‌ست که روز رایگان و آزاد را در برنامه جشنواره داریم. دولت قصد ندارد از سال آینده برای این روز هزینه‌ای را قبول کند.»

کارکنان بخش اطلاعات و روابط عمومی این جشنواره در این روز همه تلاش خود را به کار می‌بندند تا از سال آینده هم مثل هر سال این رویه ادامه پیدا کند و دولت بودجه‌ای را در اختیارشان بگذارد. برای همین از مردم امضا می‌گیرند و نامه‌هایی را تنظیم می‌کنند که بر این خواست عمومی تاکید شده است.


در کنار بخش‌های مختلف این جشنواره، کلاس آموزش رقص هم برپاست

در کنار بخش‌های مختلف این جشنواره، کلاس آموزش رقص هم برپاست که استادان رقص معروف بین‌المللی و نامدار در هلند آنها را اداره می‌کنند.

در روز رایگان (Open Air) این جشنواره، در پارک‌ در کنار آموزش رقص سامبا، فلامینکو و سالسا، آموزش رقص عربی یا رقص شکم بیش از بقیه شلوغ است.

تعداد زیادی از تماشاگران همراه با کسانی که روی صحنه می‌رقصیدند و همگام با مربی، خود را تنظیم می‌کردند که حرکات را تکرار کنند.

بیشتر جوانان به جای جمع شدن اطراف بقیه کلاس‌های رقص، ترجیح می‌دادند به پیچ و خم‌های آموزش آسیه لی‌فور دقت کنند که با شور و اشتیاق رموز رقص شکم عربی را توضیح می‌داد.

شاید به همین دلیل است که جشنواره «ریشه‌ها در آمستردام» به فرهنگ و موسیقی و رقص غیرغربی تاکید دارد.


وب‌سایت جشنواره «ریشه‌ها در آمستردام»

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)