تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
با پایه‌گذارسازمان آزادی سقط جنین در کشورهای ممنوع

«من سقط جنین کرده‌ام»

Azadeh@radiozamaneh.com

ربکا خومپرتس (Rebecca Gomperts) پزشک پایه‌گذار سازمان مجازی «ویمن آن وب» (زنان در اینترنت) است؛ یک سازمان غیردولتی (NGO) که برای آزادی سقط جنین در کشورهای ممنوع، به زنان کمک می‌کند.

این سازمان، یکی از وب‌سایت‌های پرطرفدار اینترنتی‌ست که با شعار «من به سقط جنین نیاز دارم» یا «من سقط جنین کرده‌ام» فعالیت می‌کند.

زنانی که در کشورهایی با قوانین ممنوعیت سقط جنین زندگی می‌کنند، می توانند از طریق این سایت یا NGO، با مبلغ بسیار پایینی داروهای چند مرحله‌ای را دریافت کنند و مستقیم با پزشک این گروه در ارتباط باشند.

سایت مشابه این NGO، «زنان بر امواج» (Women On Waves) است.
دکتر ربکا خومپرتس با چندین نفر از همکاران هم‌فکرش با کشتی به سواحل کشورهای مختلف می‌رفتند و از این طریق به زنان برای سقط جنین کمک می‌کردند.

ربکا در مورد تفاوت فعالیت این دو وب‌سایت می گوید: «پروژه زنان در وب» (WomenOnWeb) مربوط به پروژه سازمان هلندی غیرانتفاعی زنان بر امواج (WomenOnWaves) نیست؛ ولی ما با همکاری گروه‌های دیگری این ایده را عملی کردیم.»

آن‌ها چند بار به سفر دریایی رفتند و بار آخر یعنی زمانی که عازم پرتغال بودند، به آن‌ها اجازه ورود به بندر داده نشد.

وزیر دفاع پرتغال، این گروه را تهدیدی برای امنیت ملی قلمداد کرد و کشتی جنگی‌ فرستاد تا کشتی آن‌ها را متوقف کند.
پس از آن ماجرا، آنان ناچار شدند راه دیگری برای کمک به زنان پیدا کننند و تصمیم گرفتند پروتکلی را روی وب‌سایتشان منتشر کنند که زنان بتوانند خودشان بدون خطر و به‌وسیله دارویی به نام میزوپروستول (Misoprostol) سقط جنین کنند.

دکتر خومپرتس در مورد مشکلات این دارو می‌گوید: «مؤثر بودن آن صد درصد نیست؛ بلکه ۸۰ درصد است و ریسک‌هایی نیز در استفاده از آن وجود دارد. راه خیلی بهتری که وجود دارد استفاده هم‌زمان میفه‌‌پریستون ( Mifepristone) و میزوپروستون است.»


اکثر زنان برای پیدا کردن این داروها مشکل دارند. این قرص‌ها تنها با تجویز پزشک داده می‌شود. در بعضی کشورها مثل برزیل این داروها را از فروشگاه‌ها جمع کرده‌اند و تنها در بیمارستان‌ها تجویز می‌شود.

قرص سقط جنین در فرانسه ساخته شده و در آن‌جا از اواخر دهه ۸۰ ثبت شده است. بعد از آن این دارو در سوئد ثبت شد و در هلند از سال ۲۰۰۰ به ثبت رسید.

این داروها در بسیاری از کشورها گران‌قیمت‌اند و به آسانی به‌دست نمی‌آیند و بیشتر مواقع، باید آن‌ها را از بازار سیاه تهیه کرد که قابل اطمینان نیستند. ربکا در این مورد می‌گوید: «ما به این نتیجه رسیدیم که در دسترس قرار دادن هر دوی این قرص‌های سقط جنین برای زنان بهترین روش است. در حال حاضر در کشورهایی که سقط جنین محدود شده، یکی از این داروها در دسترس نیست.»

دکتر ربکا خومپرتس یکی از نامزدان دریافت جایزه صلح نوبل در سال 2005 است که با وجود مشکلات مختلفی در زمینه خاصی که فعالیت می‌کند، هیچ وقت دست از تلاش برنداشته.

ربکا خومپرتس که مادر دو فرزند است، در کشور سورینام یکی از مستعمرات سابق هلند در آمریکای جنوبی، به دنیا آمده است. او در هلند به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری و فمینیستی شهرت فراوانی دارد.

همراه با مریم خرمی، به دفتر کوچکش در شرق آمستردام رفتیم که پر از کامپیوتر، کتاب پزشکی، کاغذ و یک کالسکه بچه بود.

با او در مورد تاریخچه ممنوعیت سقط جنین صحبت کردیم تا به ایران رسیدیم و شرایطی که سازمان غیرانتفاعی او می‌تواند به زنان ایرانی کمک کند. سایت آن‌ها بازدیدکنندگان فراوانی هم از ایران دارد.

او معتقد است اگر تعدادی از فعالان زن در ایران به سایت آن‌ها کمک کنند، می‌توانند بخش فارسی این سایت را هم راه‌اندازی کنند؛ چون در ایران زنان برای سقط جنین مشکلات زیادی دارند و مسلماً به کمک‌های این سایت نیازمندند.

دکتر خومپرتس، در مورد اسلام و احکام مربوط به سقط جنین مطالعه کرده و می‌گوید: «همه چیز بستگی به نظر مرجع تقلید یا روحانی دارد که سقط ممنوع یا آزاد شود.»

بسیاری از مراجع تقلید در ایران، سقط جنین را مطلقاً حرام اعلام کرده‌اند.

آیت‌الله صانعی در این مورد می‌گوید: «اما براى رفع خطر از مادر، با توجه به نظر كارشناسى و حرج غير قابل تحمل، در فرض عدم ولوج روح (قبل از چهار ماهگى) نمى توان گفت حرام است و قاعده «نفى حرج» رافع حرمت است.»

Download it Here!

بزرگ‌ترین مشکل و دلیل برای سقط جنین در کشورهایی که این موضوع را ممنوع می‌کنند، چیست؟

دلیل اصلی این است که زنان در طول تاریخ جان خود را به این دلیل از دست داده‌اند که البته بستگی به روش‌های غیربهداشتی سقط داشته است.

بیشتر کشورها در اواخر قرن نوزدهم، یعنی سال ۱۸۵۰ سقط جنین را غیرقانونی کردند. چنین قانونی در این زمینه پیش از این تاریخ وجود نداشت. بعد از آن یعنی با اعطاء حق رأی به زنان در حدود سال ۱۹۲۰ شرایط عوض شد.

با آزادی رأی زنان، در کشورهایی که دموکراسی هستند، یعنی جهان غرب، سقط جنین هم قانونی شد. روسیه اولین کشور در این زمینه بود که در سال ۱۹۵۲ سقط جنین را قانونی کرد. انگلستان در سال ۱۹۶۹، آمریکا در ۱۹۷۳ و هلند در ۱۹۸۴ سقط جنین را قانونی کردند.

بیشتر این کشورها به این خاطر که زنان می‌مردند و این خلاف حقوق بشر بود، آن را قانونی کردند. از هر ۳۰۰ زن در جهان که غیرقانونی سقط جنین می‌شود، یک زن می‌میرد. در بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی سقط جنین هنوز غیرقانونی است و الان در این زمینه تفاوت زیادی بین شمال و جنوب پیدا شده است.

فکر می‌کنید واقعاً علت این ممنوعیت چیست؟

نمی‌دانم ... فکر می‌کنم همان‌طور که در خیلی از همین کشورها همجنسگرایی هم ممنوع است، کنترل بر جنسیت مردم هم یکی از راه‌های کنترل مردم به شمار می‌آید.

کنترل بارداری زن‌ها هم از راه‌های کنترل زنان است. در بعضی کشورها هم مذهبی بودن شدید و تسلط مذهب به ویژه مذهب کاتولیک باعث این امر است. اما فکر می‌کنم اگر در همین کشورها از خود زن‌ها که این امر مربوط به خودشان است، بپرسند، ۸۰ درصد آن‌ها با آزادی سقط جنین موافق باشند.


دکتر خومپرتس یکی از نامزدان دریافت جایزه صلح نوبل در سال 2005 است و در هلند به خاطر فعالیت‌های فمینیستی شهرت فراوانی دارد

برویم سراغ فعالیت سازمان شما. روی سایت شما چند نوع قرص اعلام شده است. مقدار، زمان و روش درست استفاده از این داروها چیست؟

برای سقط جنین از طریق دارو، سه روش مختلف وجود دارد. یکی از طریق میفه‌‌پریستون است که قرص اصلی سقط جنین است. از این قرص باید یک حبه ۲۰۰ میکروگرمی بلعید و ۲۴ ساعت بعد از آن از قرص دیگری به نام میزوپروستول استفاده کرد که در بیشتر کشورها قابل خریداری است؛ چون برای درمان زخم معده هم کاربرد دارد.

قرص سقط جنین، روند بارداری را از طریق خنثی کردن هورمون‌ها، متوقف می‌کند؛ ولی جنین هنوز در رحم باقی می‌ماند. داروی میزوپروستول باعث انقباض رحم می‌شود و باقی‌مانده جنین را از رحم خارج می‌کند. بنا به تحقیقاتی که انجام شده، این روش را می‌شود در خانه تا هفته نهم بارداری، بدون این‌که خطری داشته باشد، استفاده کرد.

روش دوم روشی است به نام متوترِکسِیت (Methotrexate)؛ این روش در اصل برای مقابله با سرطان استفاده می‌شود و برای نمونه در مورد حاملگی‌های بیرون از دیواره رحم به‌کار می‌رود.

مقدار استفاده آن ۵۰ تا ۷۵ میلی‌گرم است و در تیوب‌های تزریقی فروخته می‌شود. این روش را می‌شود تا هفت هفته بعد از بارداری به‌کار برد. این روش سلول‌های حاملگی را مانند سلول‌های سرطان از میان می‌برد و سه تا هفت روز بعد باید برای خارج کردن جنین از بدن، چهار عدد قرص ۲۰۰ میکروگرمی از میزوپروستول استفاده کرد.

در صورتی که این داروها عمل نکرد و با وجود استفاده دارو، حاملگی هم‌چنان ادامه پیدا کرد،‌ آیا این مسأله بر سلامت کودکی که به دنیا می‌آید، تأثیر خواهد داشت؟

بله؛ برای همین مهم است روشی که زنان استفاده می‌کنند، مؤثرترین روش باشد. در مورد میفه‌‌پریستون، یعنی قرص اصلی سقط جنین، فقط یک‌دهم درصد احتمال دارد که بارداری ادامه پیدا کند. در آن صورت اگر بعد از آن داروی دوم یعنی میزوپروستول استفاده شود، تحقیقات نشان داده که می‌تواند باعث نقص عضو در جنین شود.

اما پژوهش نشان داده که شانس نقص عضو در چنین شرایطی کمتر از شانس سندرم داون یا همان کندذهنی مشهور به مونگولیسم در یک بارداری معمولی است. بنابراین باید این مورد را در مقایسه با دیگر حالت‌ها در نظر بگیریم.

البته توصیه پزشکان این‌ است که اگر بارداری ادامه یافت، باید راه‌های دیگری هم برای پایان دادن به حاملگی در دست داشت. در هر صورت اگر با وجود استفاده از این قرص‌ها بارداری هم‌چنان ادامه پیدا کند، باز هم شانس خطر نسبت به حالت‌های دیگر هنوز در سطح ریسکی قابل قبول قرار دارد.

شما گفتید که میزوپروستول را باید پیش از مدت مشخصی استفاده کرد. اگر خانمی در مورد مدت زمان بارداری خودش مطمئن نباشد، چه باید بکند؟

معمولاً زنان از روی آخرین باری که قاعدگی داشته‌اند، می‌توانند مطمئن باشند که چه مدت حامله‌اند. در غیر این صورت، می‌توانند از طریق سونوگرافی مدت حاملگی را مشخص کنند. اگر هم به سونوگرافی دسترسی ندارند، باز این روش سقط جنین دارویی از دیگر روش‌های موجود بهتر است.

بگذارید چند نمونه آمار برای شما نقل کنم: از هر ۳۰۰ زنی که سقط جنین غیرقانونی می‌کند، یک زن فوت می‌کند؛ در حالی که از هر نیم میلیون زنی که قرص سقط جنین استفاده می‌کند، یک نفر می‌میرد.

میزان مرگ‌ومیر زنانی که به حالت عادی وضع حمل می‌کند، یک در ده‌هزار است. بنابراین سقط جنین دارویی از هر حالتی امن‌تر است؛ حتی از وضع حمل معمولی.

شرایط دسترسی به این داروها در کشورهای مختلف چگونه است؟

این داروها در برخی کشورها از طرف وزارت بهداشت پذیرفته شده و بنابراین در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد؛ ولی در برخی کشورها نه. مثلاً در ایران ممکن است زنان مجبور باشند به دوستی که خارج از کشور دارند، مراجعه کنند تا دارو را برایشان بخرد و بفرستد. هر کشوری قوانین جدایی دارد و «زنان در وب» به فراخور قانون هر کشور عمل می‌کند.

ما گاهی قرص‌ها را با پست می‌فرستیم. تعداد قرص‌هایی که لازم است هفت حبه بیشتر نیست و می‌شود آن را با پست فرستاد. یک پاکت کوچک قهوه‌ای است که تست حاملگی هم در آن قرار دارد و زنان می توانند با استفاده از آن بعد از سه هفته مطمئن بشوند که آیا سقط جنین رخ داده یا نه.


ربکا خومپرتس: اگر از زنان که سقط جنین به خودشان مربوط است، نظر بخواهند، ۸۰ درصد آنها با آزادی سقط جنین موافق هستند

با این وجود، آیا به ایران هم از این طریق سرویس می‌دهید؟

نمی‌دانم. با ایران زیاد کار نکرده‌ایم. چون وب‌سایت ما به انگلیسی است و فارسی نداریم، شاید خیلی‌ها در ایران بی‌خبر مانده باشند. شاید هم وب‌سایت ما را فیلتر کرده باشند. کار ما هم بیشتر با اینترنت است.

اگر روی نقشه و جدول مربوطه نگاه کنیم، می‌بینیم که این داروها در ایران رسمی نیست و فقط در بازار سیاه پیدا می‌شود و قابل اعتماد نیست.

سقط جنین عملی است که در جهان بیشتر از هر عمل دیگری انجام می‌شود. ۴۰ میلیون سقط جنین در جهان انجام می‌شود.

در هلند که کم‌ترین تعداد سقط جنین را در جهان دارد، از هر ۵ زن، یک نفر در زندگی خود سقط جنین می‌کند. در کشورهایی مثل ایران و آمریکا، این تعداد چهار برابر بیشتر است یعنی نصف یا بیشتر از نصف زنان سقط جنین می‌کنند. البته اکثر مردم در موردش صحبت نمی‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید دین رسمی در ایران اسلام است و اسلام اجازه سقط جنین نمی‌دهد. آیا بزرگ‌ترین مشکل شما در این رابطه در بعضی کشورها مشکل دین بوده است؟

در مورد اسلام باید بگویم چیزی که شنیده‌ام آغاز زندگی جنین را وقتی می‌داند که روح در جنین دمیده شود یعنی۸۰ یا ۹۰ روز (۹ تا ۱۲ هفته) و البته بیشتر سقط جنین‌ها قبل از این مدت است.

البته همه موارد مربوط به حرام یا حلال بودن این کار، بستگی به روحانی مربوطه دارد و هر روحانی تعبیر دیگری در این مورد دارد.

ولی تا جایی که من مطالعه کرده‌ام، بر اساس قرآن، سقط جنین تا هفته دوازدهم بارداری مجاز است. پس از آن دوره، سقط جنین مانند پایان دادن به زندگی‌ست. ولی البته قتل به‌شمار نمی‌آید؛ چون که سطح حیات جنین با سطح حیات انسان به دنیا آمده فرق دارد. بنابراین در این زمینه اسلام به زنان آزادی بیشتری می‌دهد تا مثلاً کلیسای کاتولیک.

انجیل از قرآن نسبت به زنان سخت‌گیرتر است. انجیل البته در مورد سقط جنین حرفی نزده؛ ولی کلیسای کاتولیک از سال ۱۸۶۹ آغاز زندگی را در مرحله نطفه‌بندی اعلام کرد و از آن به بعد سقط جنین در این مذهب غیرقانونی و یک گناه به شمار آمد.

پیش از این تاریخ کاتولیک‌ها آموزه‌ای در این مورد نداشتند و سقط جنین در جامعه، امری آزاد و پذیرفته بود. در کلیسای کاتولیک به خاطر این که سلسله‌مراتب بسیار مهم‌تر از اسلام است، هر چه پاپ بگوید، قانون می‌شود و پاپ در سال ۱۸۶۹ گفت که زندگی جنین از مرحله نطفه آغاز می‌شود. بنابراین فکر می‌کنم در اسلام جای بیشتری برای تعبیر آزاد وجود دارد.


ربکا خومپرتس: از هر ده هزار زن باردار یکی می‌میرد، پس این فقط زن است که مسئولیت کامل را در مورد سقط جنین یا پذیرفتن بارداری دارد

در ایران اگر تا سه ماه زن باردار بچه‌اش سقط شود، به شکل قانونی‌ اجازه دارد تا به بیمارستان برود و رحم را تمیز کند؛ اما اگر افتادن بچه کاملاً مسجل نباشد، این اجازه را ندارد. به نظر شما این قوانین دینی از جمله کاتولیک حق آزادی انتخاب را از زنان نمی‌گیرد؟

بله. مسلماً حق آزادی را می‌گیرند. این قوانین به خاطر دوره استعماری وارد بسیاری از کشورها شد. یعنی غربیان از طریق استعمار دیدگاه کاتولیک را در این مورد وارد دیگر کشورها کردند و ایران هم یک مستعمره بود.

نه، ایران هیچ‌وقت مستعمره نبوده. این قانون احتمالاً با اسلام به ایران وارد شده.

من در مورد تاریخ این موضوع در ایران مطمئن نیستیم. چیزی که می‌خواستم اضافه کنم این است که:
بارداری و سقط جنین چنان تجربه شخصی و خصوصی‌ای است که هیچ کس دیگر حق ندارد برای کسی تصمیم بگیرد و تصمیم فقط با خود شخص باردار است.

بدن، بدن خود زن است و فقط او حق دارد در مورد جسم خود تصمیم بگیرد.

ولی این‌جا یک سؤال فلسفی هم وجود دارد. چه کسی مسئول تصمیم‌گیری در مورد کودک است؛ مادر یا پدر؟

به نظر من تنها کسی که از بارداری تأثیر می‌گیرد، زن است. چون اوست که باید بچه را به دنیا بیاورد و زندگی‌اش در این راه به خطر می‌افتد. از هر ده هزار زن باردار یکی می‌میرد. پس این فقط زن است که مسئولیت کامل را در این مورد دارد؛ نه پدر، نه کلیسا و نه دکتر.

برای همین هم این دارویی که صحبتش را کردیم اهمیت زیادی دارد؛ چون زنان، دیگر وابسته به دکترهایی نیستند که ممکن است بخواهند از سقط جنین خودداری کنند. زن دیگر لازم نیست که التماس کند و تحقیر بشود تا پزشکی قانع شود این کار را برایش انجام بدهد. با این قرص، زن‌ها می‌توانند در خانه خود، تحت شرایط خود و با تصمیم خود این کار را انجام بدهند. برای همین هم قرص سقط جنین برای آزادی زنان وسیله مهمی است.

بسیاری از زنان در ایران در اثر سقط جنین‌ ناامن فوت می‌کنند. چه راه‌هایی را پیشنهاد می‌کنید که NGO شما به زنان کشور ما هم کمک کند؟

زن‌های ایران می‌توانند برای نمونه به سایت ما «ویمن‌آن‌وب» مراجعه کنند. این سایت فقط برای مردم کشورهایی است که سقط جنین کم‌خطر در آن‌ها ممکن نیست. مثلاً زنان آمریکا نمی‌توانند از سایت ما استفاده کنند.

زن‌های ایرانی می‌توانند فرم مربوطه را از روی سایت ما پر کنند. این فرم پرشده به دکتر می‌رود و دکتر قرص‌ها را به آدرس آن شخص می‌فرستد.

ما سعی می‌کنیم تا حامیان مالی پیدا کنیم تا بتوانیم این داروها را به رایگان برای زنان ایران بفرستیم یا بستگان ایشان در خارج برای ایشان بپردازند یا پرداخت‌ها از طریق سازمان‌های زنان انجام شود.

وب‌سایت «زنان در وب»
وب سایت زنان بر امواج

درباره احکام مربوط به سقط جنین

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

متاسفانه ممنوعیت سقط جنین در بسیاری از کشورها علاوه برآنکه جان زنان باردار را به خاطر مراجعه آنان به اشخاص غیر متخصص بخطر می اندازد راهی شده برای کسب درآمدهای کلان حتی توسط بعضی از پزشکان در اینگونه کشورها و بسیار جای تاسف است که کلیسای واتیکان استفاده از داروها و لوازم پیشگیری از حاملگی رانیز گناه میداندبا این شرایط زحمات این گروه و در راس آنان خانم دکتر خومپرتس قابل تقدیر است.

-- حسین ، Apr 24, 2008

"...و ایران هم یک مستعمره بود."
به خانمی که اطلاعاتش تا این اندازه است چگونه می توان اعتماد کرد؟

-- حسین 2 ، Apr 25, 2008

اطلاعات تاریخی ملاک تایید صحبتهای خانم دکتر خومپرتس نیست. بهترین راه رجوع به منابع درمانی است

-- اسامه شوشی ، Apr 25, 2008

من فکر می کنم واقعا این جریان رو آقایان آن قدرها درک نمی کنند چون اصلا نمی تونن لمسش کنن. به نظرم این حرکت عالی است و فکر می کنم نمی شه اگر این دارو برای سقط جنین است با پست فرستادش ایران. روشی که ارائه می دن خیلی جالبه. ممنون از اطلاع رسانیتون

-- آذر ، Apr 26, 2008

من بخش هایی از سایت را ترجمه کرده ام . اگر اداره کنندگان سایت وومن آن وب مایل به همکاری و ایجاد بخش فارسی هستند ، من آماده همکاری جهت ترجمه متون می باشم. لطفا با ایمیل من تماس بگیرند .
با سپاس

-- sara ، May 6, 2008

سقط جنین قتل محسوب میشه... اگه قانون هم این زن ها رو مجازات نکنه، طبیعت انتقام اون موجودات زنده بی دفاع و بی گناه که به ناحق و مظلومانه از حق زندگی کردن محروم شدند رو ازشون می گیره...از انتقام طبیعت نمی شه فرار کرد.

-- رضا عظیمی ، May 6, 2008

به نظر من لازم است كاري كه اكثرا دكترها در مطب خصوصي و با پول گزاف انجام مي دهند بالاخره اين يك مشكل است و اگر بوجود امد بايد راه حلي داشته باشد البته مثل تمام مشكلات كه درايران هست و حل ميشود ؟؟

-- بدون نام ، May 27, 2008

آمپولهایی تحت نام پرودستون در بازار موجود است که ظاهراً آمپول فشار هستند و باعث از بین رفتن جنین می شود یکی از دوستان من که چهارمین فرزندش را می خواست سقط کند بعداز استفاده 2 آمپول هیچ اتفاقی برای جنینش نیفتاد و جنین هر روز سالم تر از دیروز است (شکر خدا) ولیکن به خاطر استفاده از این دو آمپول نگران است که برای جنین اتفاقی نیفتاده باشد چون دیگر تمایلی به ا ز بین بردن آن ندارد. خواهشمند است در صورت امکان ایشان را از نگرانی برهانید و بفرمائید آیا این آمپول ها عوارض سوء روی جنین هم دارند؟

-- عالی ، Jun 2, 2008

besyar web saite khobi ast man khili khosham omad khili motashekeram

-- hani ، Jun 6, 2008

من الان چیکار کنم

-- بدون نام ، Jun 14, 2008

به نظر من این مطالب کمک چندانی به خانم هایی که قصد سقط جنین دارند نمی کند اما بهتر از بی اطلاعی بود می خواستم دکتری را معرفی کنید که بتونم تلفنی باهاشون صحبت کنم و کمک بهم بکنه لطفاً متشکرم خداحافظ

-- سونیا ، Jun 16, 2008

سلام میخواستم بدونم که می تونید به من کمک کنید؟ زندگیم در خطره به قرص سقط جنین نیاز دارم اما نمی تونم تهیه کنم
////
آزاده اسدی: متاسفانه ما از شرایط ایران در این زمینه خاص اطلاعی نداریم. فکر می کنم بهترین کار این است که روشی را که در این سایت گفته شده دنبال کنید و با این پزشکان در ارتباط باشید
http://www.womenonweb.org/article-174-en.html

-- honest_man996@yahoo.com ، Jun 18, 2008

سلام
زندكى من هم در خطر به دارو سقط جنين نياز دارم وكمكم كنيد
////
آزاده: می توانید با پزشکان ویمن آن وب در ارتباط باشید. به سایتشان مراجعه کنید لطفا

-- سحر ، Jun 21, 2008

من در تاجیکستان زندگی می کنم و چگونه می توانم قرصهای سقط جنین را تهیه کنم خواهش می کنم کمکم کنید
///
آزاده: منیژه جان ؛ باید در یک بیمارستان به پزشک زنان یا به زبان تاجیکی " گنه کالوگیا" مراجعه کنی تا راهنمایی ات کنند

-- منیژه از تاجیکستان ، Jun 26, 2008

با سلام
من 15 هفته است که باردارم شرایط خیلی بدی دارم از یک امپولم استفاده کردم ولی اثر نداشت خواهش میکنم کمکم کنید
///
آزاده: خواهش می کنم با پزشکان سایت زنان در وب تماس بگیرید

-- مریم ، Jun 27, 2008

من يه پيشنهاد دارم براي آقايوني كه مخالف سقط جنين هستند لطفا در زايمان همسرشون شركت كنند . مطمئنا خيلي بايد بي وجدان باشند اگر بعد از ديدن زجر يك انسان هنوز به خودشون اجازه بدهند در مورد حقوق زنان تصميم گيري كنند.

-- دكتر سعيد ، Aug 14, 2008

سلام
سقط جنين تا 10 هفتگي در تركيه هم آزاده
هم رايگانه و در بيمارستاهاي دولتي تركيه در واحد تنظيم خانواده-FAMILY PLANING -به صورت سرپايي (بدون بستري) با ساكشن انجام مي شود
http://abortion.blogfa.com/post-240.aspx
دكتر سعيد

-- بدون نام ، Aug 18, 2008

هر موقع از علماي تشيع سوال شده كه انجام سقط جنين جايز است آن را حرام دانسته اند . اما زماني كه من اين سوال را در مورد سقط جنين در تجاوز جنسي كردم و در سوالم مفاسد انجام ندادن اين سقط را توضيح دادم تعدادي از علما ان را جايز شمردند( كه اين احتمالا به خاطر اصل لا ضرر ولا ضراردر فقه يعني حكم فقهي كه صادر مي شود نه ضرري به خودت برساند نه به ديگري كه من نا دانسته با اين اصل سوال كردم كه چنين جوابي نيز دريافت كردم) كه اين فتاوي براي اولين بار صادر شده است مهم اينكه در قوانين ايران چند سالي است كه سقط در ماني در بيماري جنين يا مادر قانوني شده اما هنوز در مورد سقط در زني كه بر اثر تجاوز جنسي باردار شده غير قانوني است ! كه اين باعث شد من وبلاگ سقط جنين را جهت آگاهي عموم از اين فتاوي ايجاد كنم متاسفانه پزشكي قانوني تهران از اين امر استقبال نكرد و من نمي دانم متولي قانوني كردن سقط در تجاوز با وجود فتواي فقفهي با چه كسي است !
من در حد خودم اين كار را تا اينجا رسانده ام اما بدون پشتوانه فكري و انساني ادامه ان از توان من خارج است


لينك فتاوي :http://abortion.blogfa.com/cat-11.aspx

00989132206579
اين مطلب به صورت خصوصي براي شما است لطفا ان را در سايت قرار ندهيد

-- دكتر سعيد ، Aug 18, 2008

سلام
من در هفته 16 بارداري هستم
در هفته 14 دو عكس از دندانم گرفته شد چه مشكلهايي برام ايجاد ميشه من خيلي نگرانم
منتظر جوابتون هستم
.....
آزاده: چه مشکلی برای چه برایتان ایجاد می شود؟ برای بارداری؟ برای سقط جنین ؟ سوالتان اصلا مفهوم نیست. با این همه بهتر است با پزشکتان در مورد مشکلتان صحبت کنید

-- هليا ، Oct 8, 2008

کی میتونه به من کمک کنه من 45 روزه حامله شدم نمی دونم چه کار کنم
اگه میدونی الان کمک کن بعد به دردم نمیخوره
///
زمانه: به دکتر مراجعه کنید لطفا. هنوز فرصت دارید برای این کار

-- لیلا ، Oct 15, 2008

سلام من 5 هفته است باردارم و باید سقطش کنم آیا از آمپول استفاده کنم یا کورتاژ. لطفا تا 23اکتبر جواب منو بدین من و نامزدم شرایط بدی داریم و پدر من اجازه عقد نمیده چون بهم شک کرده
///
آزاده اسدی: از دست ما کاری برنمی آید. لطفا با پزشک مشاوره کنید

-- فرزانه ، Oct 21, 2008

سلام
من در هفتمین هفته بارداری هستم , به من کمک کنید تا بدونم این قرص ها را از کجا می تونیم قبل از دیر شدن تهیه کنم .
خواهش می کنم به من سریع خبر بدید. من کسی را برای کمک به خودم نمی شناسم

-- atoosa ، Oct 31, 2008

سلام مجدد
من براتون چند لحظه پیش یک میل ارسال کردم که در 7هفته بارداری هستم و روش تهیه قرص ها رو می خواستم بدونم , اما می خواستم بدونید که من مدت 15روز هست که خونریزی های مقطع ای دارم یعنی بیشتر از لک بینی است و گاهی هم لخته هایی خیلی کوچیکی از من خارج میشه .
لطفا کمکم کنید.
....
زمانه: لطفا با پرشکتان مشورت کنید. متاسفانه نمی توان راهی را پیشنهاد کرد.

-- atoosa ، Oct 31, 2008

من 24 سالم است وصاحب یک فرزندهستم که 9 ماهش است ومدت یکماه می شود که تازه مادرشدم وشوهرم نمیخواهد که این قدرزود صاحب فرزند دیگری شویم وتصمیم وفشار می آورد که سقط کنم .حالا میخواهم مشاوره های شمارا درین راستا.با اظهار سپاس ازشما.خاطره
...
زمانه: خواهش می کنم با پزشک صحبت کنید و از پزشک مشاوره بگیرید.

-- خاطره امانپور ، Nov 15, 2008

با عرض سلام من نا خواسته شش هفته بار دار هستم .جهت دریافت قرص از طریق اینترنت من را راهنمایی کنید.
...
زمانه: مشکل شما را نمی شود اینترنتی حل کرد. با پزشکتان هماهنگ کنید لطفا

-- مریم ، Dec 28, 2008

با سلام و خسته نباشد
با توجه به اينكه بچه دار شدن ما بطور ناخواسته انجام گرفته و حدود 2 هفته اي هست
لذا از شما تقاضا دارم كه ما را در مورد نحوه تهيه دارو و يا آمپول و يا هر راحي كه براي ما مقدور هست در مورد سقط جنين راهنمايي فرمائيد .
با تشكر از مديران سايت
سريعا جواب دهيد .

-- رحيم خوشبخت ، Jan 20, 2009

من 7 هفته بودم و باقرص كورتاژ كردم آيا اين ضرري براي من دارد

-- آرميتا ، Jan 28, 2009

سلام شما را به خدا کمکم کنید
من حامله شدم و در هفته 6 بود که فهمیدم و با استفاده از 5 عدد قرص میزوپروستول بصورت بلعیدنی و شیاف سقط جنین کردم بعد از اولین قرص جنین درسته دفع شد و من خودم دیدم و سونو کردم گفتند جفتی به ابعاد 27 *19 میلی متر باقی مانده دو سه روز بعد هم جفت افتاد و خونریزی من به سمت کم شدن پیش رفت اما الان 5 روز است که دوباره خونریزی زیاد شده و رنگ خون کاملا" قرمز است ( مثل زمانی که دستتان را میبرید . ) و دیگر خون سیاه نیست . درد در ناحیه شکم در حد بسیار کم مثلا" 0.5 ساعت در روز است .
شما را به خدا قسم می دهم کمکم کنید .
قسمتان می دهم
...
آزاده: خواهش می کنم هر چه زودتر برید بیمارستان. کسی کاری به شما نخواهد داشت. فقط هر چه زودتر بروید بیمارستان تا پزشک معاینه کند.

-- venus_19_65@yahoo.com ، Jan 28, 2009

تو رو خدا یک ذره هم به رپ فارسی بپردازید ما رپرها داریم تلف میشیم تو ایران کسی قدر ما رو نمیدونه یه انجمن همایت از رپرها درست کنید ایران لایق فرهنگ و رپ نیست باید با همین اهنگ ها ی سنتیشون حال کنن اینا نمیخان جوانها بخونن پول در بیارن چون نگران جیب خودشونن چند تا از گروههای پناهنده پذیر خواننده گان در اروپا را معرفی کنید اونجا به موسیقی احترام میزارن اما تو ایران هیچکس به موسیقی و فرهنگ احترام نمیذاره هم اثبات میکنم هم قسم میخورم نمیدونن با این کاراشون دین گریزی ایجاد میکنند....

-- hekmat ، Feb 2, 2009

من البومی اماده کرده بودم ولی متاسفانه ان را دزدیدند کی میخاد جوابگو باشه هیچکی چون هیچ سازمانی نیست فقط بلدن بگن صرفه جویی کن تا بعد ببرن بفروشن پولشو بزنن تو جیب من از هیچکی نمیترسم و تمام اهنگهام هم سیاسی میباشد هیچ کسی هم نمیتونه هیچ کاری کنه

-- hekmat ، Feb 2, 2009

سلام من دبی هستم می خواستم بدونم این داروی سقط جنین اینجا میتوانم پیدا کنم و راهنماییم کنید من هفته 4بارداری هستم به کمک شما نیاز دارم در ضمن داروی پاتازستول ایا کار میزو پروستول رو انجام میدهد تو رو خدا سریع جوابم رو بد هید تا دیر نشده
....................
آزاده: شما باید بره دکتر و کارما نیست در این زمینه مشاوره بدیم.

-- mahsa ، Feb 16, 2009

سلام من تهران هستم. من از دوست پسرم 3هفتس که باردار شدم.من 19 سالمه خیلی میترسم میخوام سقط کنم ولی هیچ کاری بلد نیستم تورو خدا کمکم کنید. شماره تلفن میخوام بتونم زنگ بزنمو از سایت هم بلد نیستم برمو دوستامم میگن سایت ها طول میدن و... خواااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااهشششش
................
زمانه: باید به دکتر مراجعه کنید.

-- مریم ، Mar 9, 2009

سلام من 3 هفته است که باردارم لطفا بگید از کجا قزص ها زا پیدا کنم اسن بچه 3 من است و تازه 4 ماهه زایمان کردم
...
زمانه: به دکتر مراجعه کنید لطفا

-- لیلا ، Apr 28, 2009

آقای رضا عظیمی
حیف که شما هیچ وقت نمیتونید ترس خانمی رو که ناخواسته باردار شده حس کنید، حیف که هیچ وقت براتون اتفاق نمی افته که تا صبح خوابتون نبره و همش فکر کنید که اگر موفق به سقط نشدید، اونوقت چطور باید این بچه رو بزرگ کنید؟ توی این جامعه متعصب (حتی بین روشنفکراش) چیکار کنید؟ کارتون، درستون، زندگی تون، برنامه هاتون، ... با آمدن یه موجود دیگه ( که وقتی آمد، دیگه نمیتونید دوستش نداشته باشید) چی میشه؟
حیف که هیچ وقت براتون پیش نخواهد آمد که برید توی مطب یک خانم دکتر ( که بهتر بود می رفت راهبه می شد) گریه کنید، بهش التماس کنید که یه کاری براتون انجام بده و اونم با پوزخند بگه: من نمیتونم کاری کنم، چرا مواظب نبودی؟ اگه من اینکار رو بکنم جواب خدا رو کی میده؟
آخه یکی نیست به این آدم بگه جواب این بچه بدبخت رو کی میده؟ که هیچ امیدی به آیندش نداره؟ جواب منو کی میده که میخوام زندگیم اونجوری که برنامه ریزی کردم پیش بره؟
شما آقایون نفسون از جای گرم در میاد، خیلی هم که مسئولیت پذیر باشید، باز هم این ماهاییم که 9 ماه دردسر بارداری رو داریم، بعد زایمان و تازه اول گرفتاری است! این بچه باید بزرگ بشه، گفتنش به حرف آسونه ولی تمام برنامه های ماهارو تحت الشعاع قرار میده!
به هر حال امیدوارم که همه خانم هایی که میخواهند این کار رو انجام بدهند، از جمله خودم، موفق باشیم و به قول اون خانم دکتر ابله، از این به بعد مواظب باشیم تا دیگه گرفتار نشیم!

-- سارا ، Jun 22, 2009

من يک پسر 9 ماه دارم و يک ماه و نيم بود که حامله شدم اول ناراحت شدم ولي بعد خواستم که داشته باشم ولي ناگهاني بچه ام افتاد و سريع من رو بردند اتاق عمل و کورتاچ کردن و الان که از اين موضوع سه هفته گذشته خيلي خيلي ناراحت هستم و افسردگي گرفتم

-- روژان ، Jul 15, 2009

سلام
من در مالزی زندگی میکنم و نمی دونم سقط جنین در اینجا قانونی است یا خیر؟اگر نه من چطوری می توانم این قرصها را تهیه کنم؟

-- سارا ، Jul 23, 2009

سلام
خواهشاً کمکم کنید
من 3 هفته باردارم
این آدرس و اینایی هم که گفتین بلد نیستم برم
چی کار کنم؟
لطفاً یه شماره بهم بدین
فقط لطفاً زود
مرسی

-- تینا ، Jan 25, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)