تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

فرزانه کابلی: «زندان هم رقص را از من نگرفت»

Azadeh@radiozamaneh.com




گفت‌وگو با فرزانه کابلی را از اینجا ‌بشنوید.




مادر علی کوچولو سال‌ها پیش از این‌که برای مردم چهره‌ی بازیگر تلویزیون و تاتر باشد، بالرینی بود که برای رقصیدن زندگی می‌کرد.
این روزها اگر کسی بخواهد ادعای دانستن رقص را داشته باشد حتما اشاره می‌کند شاگرد فرزانه کابلی بوده. زنی ۵۸ ساله که هرگز نمی‌توان زندگی‌اش را از رقصیدن جدا کرد.
اوبا همه سختگیری اجتماعی به حرفه اش، کارش را می‌کند. هر از چندی برنامه‌ی حرکات موزونی اجرا می‌شود که گروه کابلی با نام «گروه حرکت» آن را شکل می‌دهند؛ یا در حاشیه و در لابه‌لای یک تاتر، یا به صورت مجزا و با نام «حرکات موزون». او رقص را آموزش می‌دهد؛ علی‌رغم هر شایعه‌ای و هر حرف و حدیثی .
فرزانه کابلی، که تا پیش از انقلاب یکی از برترین بالرین‌های ایران بود، سال‌هاست که همچنان یکی از بهترین رقصنده‌ها و طراحان رقص‌های محلی در کشورمان محسوب می‌شود.
آن‌قدر که حتا مراکز دولتی برای برگزاری مراسمی خاص، جایی برای گروه کابلی در نظر می‌گیرند تا شور و هیجان را روی صحنه بیاورد؛ البته نه با عنوان رقص.
کابلی را با بازی در سریال «علی کوچولو» و فیلم‌هایی مثل «رنو تهران ۲۹»، «شیرک» و «در مسیر تندباد» و نمایش‌های زیادی می‌شناسیم که همیشه در کنار رقصندگی حفظ شده‌اند.
نهمین روز از اردیبهشت ماه، روز جهانی رقص است. وقتی به این روز فکر می‌کنی، یکی از کسانی که به ذهن می‌آید اوست. کسی که با بازداشت و برخوردهای مختلف برای کنار گذاشتن رقص روبه‌رو شده اما همچنان در حال مبارزه است. خودش می‌گوید «شما یک چیزی می‌شنوید، نمی‌دانید این جنگ چقدر سخت است».

او و همسرش، هادی مرزبان (کارگردان تاتر)، قصد ماندن در ایران را دارند. این را بارها و بارها تاکید می‌کند و می‌گوید می‌خواهد بجنگد تا دیگران بدانند رقص یک هنر است.


به او تلفن کردم تا روز جهانی رقص را تبریک بگویم و او مثل همیشه سر صحنه بود. این‌بار با بچه‌های گروهش در فضای باز خانه‌ی هنرمندان، به خاطر هفته‌ی تاتر، هر روز اجرا داشتند؛ اجرای حرکات موزون.
اما با شور و حرارت همیشگی‌اش همان‌جا ایستاد و پای تلفن از مشکلات رقصیدن در ایران گفت و از نگاه سنتی مردم به این هنر و استقبال جوانان از کلاس‌های رقصی که بیشترشان از دید او بدن‌نمایی هستند تا رقص.


با وجود مشکلات و ممنوعیت‌ها، شما هنوز دست از آموزش رقص برنداشته‌اید؟

اگر سلول‌های بدن مرا باز کنید، اگر رگ‌های من را بشکافید، درهمه‌ی آنها حرکت می‌بینید و‌ رقص. رقص از زندگی من جدا نیست، از وجود من جدا نیست. در نتیجه من هرگز این کار را کنار نمی‌گذارم. با اعتقاد به این‌که می‌دانم که این کار صددرصد کار هنری‌ست و من هیچ‌وقت نمی‌خواهم بدنم راعرضه کنم. بچه‌هایی هم که با من کار می‌کنند، هیچ‌وقت نخواسته‌اند بدن‌شان را عرضه کنند. در نتیجه چون به نظرم یک هنر می‌آید دنبالش می‌روم و تا آخرش هم می‌روم و پایش ایستاده‌ام. برای اینکه بهش اعتقاد صددرصد دارم.

چرا تا این حد با رقص در ایران مخالفت می‌شود؟

راستش من فکر می‌کنم علت عمده‌اش این است که در ذهن مردم حتا کلمه‌ی رقص هم بد جا افتاده. به حدی که کلمه‌ی حرکات موزون را جایگزین کرده‌اند به جای رقص. به تازگی هم که انجمن طراحان حرکات موزون تشکیل شد. اسمش را باز عوض کرده‌اند، یعنی گذاشته‌اند «انجمن نمایشگران حرکت بی‌کلام». من به این ترکیب‌بندی اعتراض کردم، مخالفت کردم. ولی به هرحال در ذهن مردم رقص عرضه‌ی بدن است، یعنی یک کار سبک. رقص آدم‌هایی را یاد بعضی‌ها می‌اندازد که همیشه با حرکاتی غیرمعقول و نادرست، شکل رقص را بازی می‌کرده‌اند و به هرحال رقص هم در آن بوده. به همین جهت مردم از زمان‌های بسیار دور این تصاویر را در ذهن دارند و فکر می‌کنند آن‌چه ما می‌گوییم همانی‌ست که آن موقع می‌دیدند.


عکس از: یلدا ذبیحی

اگر در ذهن مردم این چیزی‌ که شما می‌گویید وجود دارد و رقص کلمه‌ی خوشایندی نیست، چرا از کلاس‌های اموزش رقص در ایران استقبال می‌شود؟

برای این‌که مردم تفریح دیگری ندارند. یعنی دوست دارند بچه‌هایشان را روانه‌ی کاری کنند که هم سلامت بدن‌شان را تضمین کند و هم روی فرم باشند. بچه‌ها هم یا به‌طور غلط یا درست از ماهواره‌ها این هنر را می‌بینند و به هرحال مشتاقند که یاد بگیرند. حالا من بعضی ازآنها را می‌شناسم. می‌گویم نروید! نکنید! این راهی که بعضی یاد می‌دهند، این تعلیم و این تعریف‌ها از رقص درست نیست. خب من نمی‌توانم همه را آگاه کنم و به همه بگویم. ولی تا جایی که ممکن است سعی می‌کنم این آگاهی را به دوروبری‌هایم، به اطرافیانم بدهم. کسانی که با خودم کار می‌کنند دقیقا متوجه می‌شوند که آن‌چه دیده‌اند غلط بوده و شکل نادرستش بوده است.

برای برگزاری کلاس رقص می‌شود مجوز گرفت؟

نخیر. متأسفانه نمی‌شود. ما برای اجرای حرکات موزون روی صحنه هم به سختی مجوز می‌گیریم. ولی می‌رویم دنبالش. من یکی بخصوص. هر چند برای خانم‌ها خیلی سخت است اینجا کار کردن، ولی با همه‌ی این سختی من می‌روم و پیگیرش هم هستم و تا آخرش هم هستم. ما اینجا را دوست داریم و دوست داریم اینجا زندگی کنیم و اینجا کار کنیم. در نتیجه دیگر با مشکلاتش هم باید آن‌طوری که می‌توانیم یا اجازه می‌دهد کنار بیاییم دیگر.

ولی خیلی از سالن‌های ورزشی و کلاس‌های اروبیک بی سر و صدا رقص هم آموزش می‌دهند.

دقیقا بله.

یعنی برای آموزش رقص مجوز ندارند؟

خیر، مجوز ندارند. فقط برای کلاس‌های اروبیک مجوز دارند، ولی در کنارش رقص را هم آموزش می‌دهند. منتها رقص‌هایی که من شنیدم و می‌بینم که در خیلی از این کلاس‌ها آموزش می دهند وحشتناک است. یعنی شکل بسیار بدی‌ست از رقص که آن اسم بد را در ذهن آدم زنده می‌کند.

منظورتان از شکل بد رقص چیست؟

همان عرضه‌ی بدن و حرکات نازیبا و به هرحال حالات و رفتارهایی که من به‌عنوان یک رقصنده قبولش ندارم.

این روزها بیشتر از چه نوع رقصی استقبال می‌شود؟ رقص‌های ایرانی یا خارجی؟

اگر روی صحنه اجرا بشود، یعنی دیده شود، از هر فرم کاری که اسمش کار حرکت باشد استقبال می‌شود . چند وقت پیش تاتری روی صحنه رفت که همسرم، هادی مرزبان، کارگردانش بود. من کارهای حرکتی در این تاتر داشتم. باور کنید با این‌که کار حرکت قسمت آخر نمایش بود، که مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی بود، اما شما نمی‌توانید باور کنید هر کسی می‌رسید می‌گفت خانم اگر برنامه‌ی شما نبود، اصلا ما نمی‌نشستیم تا آخر. فکرش را بکنید. خود تاتر به نظر من جذاب بود، ولی همه به خاطر آن قسمت حرکتی‌اش می‌نشستند که شاید حدود ۸ ـ ۷ دقیقه هم بیشتر نبود. اما آن فرمی که من کار کردم آخر سر برای همه جذاب بود. حدود ۳۰ ـ ۲۰ تا دختر و پسر سینه‌زنی و زنجیرزنی داشتند،‌ منتها نگاه من به آن سینه‌زنی و زنجیرزنی یک فرم تازه و خاصی بود که هیچ‌کس تا حالا آن حالات را ندیده بود و نمی‌شناخت. منظورم این است که هر فرم حرکتی در ایران روی صحنه برود مردم استقبال می‌کنند.

در کلاس‌های رقص چطور؟ جوانانی که می‌آیند برای ثبت‌نام در کلاس‌های خصوصی شما برای یادگرفتن رقص؟

کلاس‌های من به این شکل است که از حرکات کلاسیک باله استفاده می‌کنم. وقتی از این حالات درکارهای ایرانی استفاده می‌کنم رقص ایرانی بچه‌ها شکل بسیار شیک و زیبایی می‌گیرد و دیگر از آن شکل روحوضی و شکل سبک بسیار به‌دور است. در واقع، بچه‌هایی که با من کار می‌کنند،‌ هر فرم کاری که بهشان بدهم استقبال می‌کنند. ما حتا از موسیقی‌های سنتی مثل موسیقی شجریان، علیزاده،‌ انوشیروان روحانی و مشکاتیان هم برای رقص و یادگیری فرم‌های مختلف استفاده می‌کنیم و اینها هم برای جوانان جذابیت دارد.


عکس از سایت فرزانه کابلی

یعنی حتا بخش سنتی موسیقی ایرانی را هم در خدمت رقص گرفته‌اید؟

بله. من خیلی دوست دارم که بچه‌ها قبل از این‌که حرکات کلاسیک باله را یاد بگیرند، حرکات ایرانی واقعی را یاد بگیرند و اصلا رقص‌های ایرانی خودمان را بشناسند. وقتی چندین کار کردند و راه افتادند بعد من مثلا رقص اسپانیایی را آموزش می‌دهم یا رقص‌های مدرن مثل جاز را با آنها کار می‌کنم. ولی اول اصرار دارم رقص‌های محلی را یاد بگیرند.

در این چندسال اخیر استقبال از یادگیری رقص بین جوان‌ها چطور بوده؟ بیشتر شده یا کمتر؟

خیلی بیشتر شده... ما درتهران زندگی می‌کنیم، ولی شاگردهایی دارم که از شهرهای اطراف می‌آیند؛ از لواسان، پلور و کرج. خیلی راه دوری‌ست، ولی می‌آیند. با عشق می‌آیند. در سرما وگرما، در برف و باران. کلاس‌ها در منزل ما برگزار می‌شود و منزل‌مان در محلی‌ست که وقتی برف می‌آید، حدود یک متر و نیم روی زمین می‌نشیند. اما در این شرایط هم می‌آیند. ماشین را دور نگه می‌دارند، کفش مناسب می‌پوشند و می‌آیند که کلاس‌هایشان را از دست ندهند.
من همیشه به آینده‌ی رقص در ایران امیدوارم. و واقعا دلم می‌خواهد این مفهوم شکل واقعی‌اش را پیدا کند... ولی خب باید صبر کنیم دیگر. من که از پا نمی‌نشینم. من آن‌قدر علاقه دارم و عشق به این کار و سعی می‌کنم به شکل درستش این را نمایش بدهم که هیچ‌وقت ناامید نمی‌شوم. بسیار بسیار امیدوارم و بسیار محکم ایستاده‌ام تا این را به مخاطبم بگویم و نشان بدهم که رقص یک هنر است و عرضه‌ی بدن نیست. ولی بسیار سخت است ماندن در این شرایط و این‌طور کارکردن. خیلی هم دوست دارم که بالاخره روزی همه متوجه بشوند این هنری‌ست که اصلا به آن توجه نمی‌شود.

معمولا در روز جهانی رقص شما چه می‌کنید؟ با اتفاق غیرمنتظره‌ای روبه رو می‌شوید؟

هیچی، هیچی. شاید از ده نفری که دور و بر من هست، سه نفرشان هم ندانند امروز روز جهانی رقص است. در دفتر یادداشت روزانه‌ام درشت نوشته‌ام «نهم اردیبهشت، روز جهانی رقص». ولی حتا حالا که برای بچه‌های کلاس شیرینی گرفتم و آوردم و گفتم بچه‌ها! امروز روز جهانی رقص است و این شیرینی با همه روزهای دیگر فرق می‌کند، همه فریاد کشیدند روزتان مبارک، روزتان مبارک. چون مرا به شکل خودِ رقص می‌شناسند، نه روزش، نه شکلش.
برای این‌که من خیلی مبارزه کردم. خیلی زیاد... دوبار به‌خاطر همین رقص به زندان اوین رفتم. یک بار یک‌ماه و نیم آنجا بودم و بار دیگر یک روز ماندم و آمدم. ولی هربار رفتم مفتخر برگشتم، راسخ‌تر برگشتم واز فردا دوباره تمرین‌هایم را شروع کردم.

ازشما در این بازداشت‌ها تعهدی گرفته نشد؟

نخیر، هیچ‌وقت. آنها هم درضمیر ناخودآگاه خودشان می‌دانند که من به این کار به‌شکل هنر نگاه می‌کنم و به شکل درستش. هیچ‌وقت بچه‌ها یا خودم را مجبور نکرده‌ام به خاطر توجه بیننده لباس باز یا حتا آستین کوتاه بپوشند. همه می‌دانند که من اصلا نیامده‌ام رقص را به‌شکل ناجور و نامربوطش به بچه‌ها یا به مخاطبم نشان دهم. البته گاهی هم شاید این موضوع یک‌جوری به غلط در ذهن دور و بری‌هایم جا بیفتد که مثلا این رقص آن رقص است! ولی وقتی می‌بینند یک بچه‌ سه‌ساله کار بسیار زیبا با موزیک درست اجرا می‌کند، می‌بینند این یک رقص دیگر است و سرشار از هنر. برای همین متوجه می‌شوند آن تصوری که از رقص در ذهن‌شان بوده من انجام نمی‌دهم.

فرزانه کابلی روی خط زمانه

نشانی ایمیل فرزانه کابلی: farzanehkaboli@farzanehkaboli.com

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

khanom kaboli be shoma eftekhar mikonam va barayetan arezuye movafaghiyat daraam

-- tahere ، May 3, 2007

خیلی از مردم بسیار شنیده‌اند که هنر هفت تاست (و هنر هفتم سینماست!) ولی موقع شمارش همیشه یکی کم می‌آورند. (مخصوصاً نسل جوان)
با اینحال خانم کابلی بدانند که اشخاصی هم هستند که رقص را در ایران مترادف نام شما می‌دانند؛ حتی اگر سعادت دیدن این هنر شما را از نزدیک نداشته بوده باشند.

-- وحید ، May 3, 2007

دم فرزانه کابلی گرم:×
مادام لازاریان دوران ما...
رقص یکی از بهترین هنرهاست.
هر کی روزی یک ساعت برقصه هیچ بیماری جسمی و روحی نمی‌گیره.
زیتون‌الادبا

-- زیتون ، May 3, 2007

سلام من خيلي وقته كه دنبال ادرس كلاس رقص خانم كابلي ميگردم . ممكن است ادرس كلاس ايشان را برايم ميل كنيد. من عاشق يادگيري رقص هستم .مرسي

-- ghazal ، May 4, 2007

با سلام
خواهشمندم در صورت امکان شماره تماس یا روش ثبت نام در کلاسهای خانم کابلی را ایمیل نمایید . بسیار علاقمند به یادگیری رقص کلاسیک هستم . ولی متاسفانه هیچوقت کلاس مناسب با این کار را پیدا نکردم .
با تشکر

-- کامران ، May 5, 2007

سلام
دست مريزاد خانم كابلي!

-- سودابه رادفرد ، May 6, 2007

سلام من هم خيلي وقته كه دنبال ادرس كلاس خانم كابلي ميگردم . ممكن است ادرس كلاس ايشان را برايم ميل كنيد.

-- ليلا ، May 6, 2007

در دنیای تکنولوژی امروزی برنده کسی است که از علم بهره بیشتری برده باشد. من دانشجوی دکترای فیزیک هسته ای می باشم. علت موفقیت خود را هم این می دانم که خود را درگیر مسایل هزل و بیهوده ای نظیر رقص و خوشگذرانی و ... نکرده ام. نمی دانم شما با پرداختن به چنین موضوع ب ثمری چه هدفی را دنبال می کنید. اما از یک چیز مطمئنم و آن این است که به فکر سعادت و پیشرفت جوان ایرانی نیستید. بدانید همیشه افرادی هستند که به ساز شما نمیرقصند.

-- پارسا ، May 6, 2007

لطفا در صورتی که آدرس یا شماره تماسی از کلاسهای ایشون دارید برای من هم ارسال کنید.

-- سیما ، May 6, 2007

بچه که بودم به همراه یکی از دخترهای فامیل به کلاس رقص ایشان رفتم . برایم خیلی عجیب است که اظهار می کنند رقصی که الان در سالن های ورزش است رقصی زشت است . خود ایشان تا آنجا که یادم است در سالن اروبیک تشکچه هایی گذاشته بودند و آموزش به قول خودشان رقص روحوضی می دادند. دقیقا به خاطر دارم یکی از قسمت ها ، حرکات ماکارنا بود که دست ها را روی شانه ها و باسن می گذاشتند. فکر می کنم خود خانم کابلی در ابتدا همین راه را طی کردند تا بالاخره به جایی رسیدند که رقص برایشان متحول شد. شایسته نیست اینطور بقیه رقبا را مایوس کنند. همدلی و همکاری باعث پیشرفت و نوآوری ست. و از همه مهمتر به خاطر داشتن گذشته ، کار قضاوت را کمی عادلانه تر می کند . کمی سختگیرانه بود این مصاحبه.

-- مارال ، May 6, 2007

سلام.. در صورت مكان خواهش مي كنم آدرس كلاس رقص خانم كابلي را براي من ميل كنيد. با سپاس

-- زهرا ، May 6, 2007

ازاينكه اين هنر را در ايران زنده نگه داشتيد متشكرم

من خيلي دوست دارم در كلاساتون شركت كنم لطفا آدرسشون را برام ميل كنيد

-- بیتا ، May 6, 2007

سلام مشتاقانه منتظر ادرس كلاس خانم كابلي از شما هستم

-- مونا ، May 6, 2007

يادمان نرود، «مري آپيك» را.

-- ح.ش ، May 6, 2007

وقتی مصاحبه های هنرمندان را ميخوانم و ميبينم ادبيات حکومتی تا اين حد در گفتارشان جا افتاده حرص ميخورم ولی به هر حال نتيجه کار اين جعل فرهنگ و زندکی را هم موففق ميبينم کمتر حکومتی ميتواند از رقاص انجام دهنده ی حرکات موزونی بسازد که در نفی ذات رقص هم مصاحبه بدهد

-- Ali Arian ، May 6, 2007

ممنون میشم آدرس ایشون رو برای من هم میل بزنید.

-- گلی ، May 6, 2007

سلام/ من هم دنبال ادرس كلاس خانم كابلي ميگردم . ممكن است ادرس كلاس را براي من ميل كنيد.
ممنون

-- بدون نام ، May 6, 2007

لطفا آدرس و تلفن كلاس رقص خانم كابلي را برايم ايميل كنيد.

-- تهمینه ، May 6, 2007

ادرس سايت خانم كابلي را برا ي من ارسال كني

-- احمد ، May 7, 2007

سلام.در صورت امكان خواهش مي كنم آدرس كلاس رقص خانم كابلي را براي من ميل كنيد. با سپاس

-- مهسا ، May 7, 2007

لطفا آدرس كلاس ايشونو برام ايميل كنيد.ممنون

-- مريم ، May 7, 2007

"اگر سلول‌های بدن مرا باز کنید، اگر رگ‌های من را بشکافید، درهمه‌ی آنها حرکت می‌بینید و‌ رقص. رقص از زندگی من جدا نیست، از وجود من جدا نیست..."
چه اقتباس مبتذلی از فرهنگ مبارزه...

-- اسماعیل ، May 7, 2007

خوشحال می شوم اگر آدرس کلاسهای رقص خانم کابلی را برای من بفرستید.

-- فریبا ، May 7, 2007

ممنون میشم آدرس و تلفن كلاس رقص خانم كابلي را برايم ايميل كنيد

-- Baran ، May 7, 2007

ممنون ميشم آدرس كلاس ايشون رو بران ميل كنيد
با سپاس

-- بدون نام ، May 8, 2007

ممنون میشم اگه لطف كنيد و آدرس و تلفن كلاس رقص خانم كابلي را براي من ايميل كنيد

-- mana ، May 8, 2007

با سلام مي شه آدرس سايت و شماره تماس خانم كابلي را برام ارسال كني
با تشكر

-- saba ، May 8, 2007

سلام لطفا اگه آدرس كلاسشون را داريد براي منهم ميل كنيد. خيلي وقته دنبالش مي گردم.

-- نهال ، May 8, 2007

با سلام خانم کابلی کار تئاتری(فعلا تمرین) را با همسرشان دارند از نوشته های اکبر رادی

-- masi ، May 9, 2007

خانم کابلی از صمیم قلب براتون آرزوی موفقیت دارم.

-- تیک تاک 13 ، May 9, 2007

این ادا اطوارها چیه . بجای این کارها بهتر نیست به توسعه فرهنگ ناب تشیع بپردازید خانم کابلی ! یا اینکه مثلا" آموزش قرائت مفاتیح الجنان که الان جدید ترین متد هاش هم اومده رو بدید.یا مثلا" بهتر نیست به سپاه قدس بپیوندید و آموزش ترور مخالفان اسلام ناب را ببینید تا بتوانید دردی از این ملت بینوا دوا کنید . آخه این شلنگ تخته اندازی ها به حال مردم شهید پرور و خدا جو ی ما مفید تر است یا بسط و توسعه اندیشه های امام راحل . امیدوارم خدا به راه راست هدایتتان کند

-- سلمان ، May 10, 2007

اميدوارم هميشه آرامش داشته باشي

-- نوید ، May 12, 2007

لطف"آدرس و شماره تلفن كلاس باله براي كودكان را برايم بفرستيد.

-- لاله ، May 14, 2007

لطفا ادرسی از كلاش رقص ایشان می‌خواهم برایم ایمیل كنید ممنون

-- نازین ، May 14, 2007

لطفا تلفن و آدرس کلاس رقص را به من ایمل کنید تشکر

-- یاس ، May 14, 2007

با همه ارادت و احترامي كه براي هنر خانم كابلي قائل هستم فكر ميكنم اين تصور برايشان وجود دارد كه همه براي آموختن هنر رقص فقط بايد به ايشان مراجعه كنند و بقيه رقص را در شكل مبتذل آن ارائه مي كنند . و ديگر اين كه هنر رقص فراتر از نمايش بدن است اين طرز تفكر خاص ايرانيان است و گرنه تصور عرضه بدن با ديدن يك بالرين در لباس رقص كوتاه كه به زيباترين وجهي هنر رقص را ارائه مينكند به وجود نمي آيد.اين صحبت ها به نظرم بيشتر براي جلب نظر برادران مسئول منكرات بوده است و بس.

-- sanaz ، May 16, 2007

سلام من دنبال یه کلاس رقص خوب میگردم که هم رقصای ایرانی و هم رقصای دیگرو یاد بده و واقعا زیبا یاد بده در ضمن تا حالا هم کلاس رقص نرفتم و هیچیه هیچیه هیچی هم بلد نیستم! اگه سراغ دارید لطفا شماره یا آدرسشو بهم بدین ممنون میشم خونه ما تهران خیابون مطهری تقاطع ولیعصر هست اگه یه جا نزدیک خونمون معرفی کنید بیشتر ممنون میشم.. فقط سریع لطفا.. برام ایمیل بزنید

-- smira ، May 17, 2007

برقص تا دنیا به روت برقصه

-- میلاد ، May 17, 2007

از صحبتهای خانم کابلی لذت بردم، ممنون میشم اگر آدرس یا تلفنی از ایشان برای من ایمیل کنید که بتونم در کلاسهای اموزشی ایشان شرکت کنم.

-- فرشته ، May 18, 2007

ایشون در پی رواج یک هنر ایرانی هستن؟ کار هنری خانم کابلی مهمتره یا سرودن دیوان شعر پروین اعتصامی که سالیان سال موندگاره. کم ما جوونا را سر کار بذارین

-- حالا ، May 18, 2007

سلام. ممنون مي شم اگر ادرس يا شماره تلفني از كلاس خانم كابلي در اختيارم بگذاريد.

-- بدون نام ، May 19, 2007

با تشکر از خانم کابلی، لطفا آدرس و شماره تلفنی از ایشان در اختیار ما قرار دهید تا از کلاسهای ایشان استفاده کنیم

-- فرناز ، May 19, 2007

سلام خانم کابلی
من تارزه این سایت رو پیدا کردم
خیلی خوشهال میشم اکه اطلاعاتی در مورد رقص اسپانیش در اختیارام قرار بدهید.
بدجوری دنباله یارگیریش هستم و چندیدن ماه هم دوره دیدم
ممنون از عقایدتون که با همش موافقم

-- الهام ، May 22, 2007

اگر امکان داره آدرس سایت خانم کابلی را برایم ارسال نمایید . ممنون

-- m.r.ghaffary ، May 22, 2007

هرگز نمیرد انکه دلش زنده شد به عشق

-- بدون نام ، May 22, 2007

عالي بود اين همه اعتماد به نفس و صبر و شادي را بايد تحسين كرد.

-- محبوبه ، May 27, 2007

سلام. ممنون مي شم اگر ادرس يا شماره تلفني از كلاس خانم كابلي در اختيارم بگذاريد.

-- مینا ، Jun 1, 2007

باسلام
اكر خط ارتباطي داريد يا شماره به ايميل بفرستيد اينجا همه جيز فيلتره
اكرتصاويري هم داريد؟
m_07_3@yahoo.com

-- مهناز-م ، Jun 3, 2007

سلام
با تشکر از مصاحبه ی خوبتون.
برای شرکت در کلاس های رقص خانم کابلی به کجا می تونم مراجعه کنم ؟

-- مهتاب ، Jun 6, 2007

براي شركت در كلاس هاي رقص خانم كابلي به كجا بايد مراجعه كنم؟لطفا شماره تماس يا آدرس email ايشان را براي من بفرستيد

-- اذر ، Jun 9, 2007

با تشكر
من دنبال كلاس رقص باله ميگردم.

-- بدون نام ، Jun 13, 2007

man donbale kelase raghse bale migardam

-- بدون نام ، Jun 13, 2007

براي شركت در كلاس هاي رقص خانم كابلي به كجا بايد مراجعه كنم؟لطفا شماره تماس يا آدرس email ايشان را براي من بفرستيد

-- ملي ، Jun 14, 2007

سركار خانم كابلي شاد باشي كه ما را شاد كردي

-- فرهاد ، Jun 19, 2007

خ ا نم غرزانه کابلی جان عزیز و دوست داشتنی
سلام و خسته نباشید.امیدوارم همیشه برقصید.حتماًسعی می کنم در عروسی ام شما را دعوت کنم .به ما افتخاردهید.موفق باشید.دمتئن گرم.می بوسمت
مهدی

-- مهدی ، Jun 20, 2007

خ ا نم غرزانه کابلی جان عزیز و دوست داشتنی
سلام و خسته نباشید.امیدوارم همیشه برقصید.حتماًسعی می کنم در عروسی ام شما را دعوت کنم .به ما افتخاردهید.موفق باشید.دمتون گرم.می بوسمت
مهدی

-- مهدی ، Jun 20, 2007

از هر چیزی لذت می بری انجامش بده (فریدریش نیچه)
معلم رقص با بازی انتو نیا باندراس

-- مصطفی ، Jun 25, 2007

سلام لطفا اگر آدرس اموزش رقص باله را دارید برای من که یک دختر 5 ساله دارم و دوست دارم باله یاد بگیرد و احساس میکنم خیلی هم استعداد دارد هم ایمیل کنید
moazami_sh@yahoo.com

-- بدون نام ، Jul 4, 2007

ممنون مي شوم اگر راهنمايي كنيد كه چطور مي توانم با خانم كابلي تماس داشته باشم.

-- هانيه ، Jul 8, 2007

خانم کابلی متشکر میشم اگه یک سایت برای اموزش رقص به من معرفی کنید

-- من دنبال یک سایت برای اموزش رقص می گردم ، Jul 25, 2007

ممنون میشم اگه لطف كنيد و آدرس و تلفن كلاس رقص خانم كابلي را براي من ايميل كنيد

-- افرا ، Aug 5, 2007

سلام
می شه لطفا تلفن و یا آدرسی برای تماس با ایشان به من بدهید .من ساکن اصفهان هستم و رقص هم کار می کنم .می خواستم ببینم چطوری می شه توی برنامه های ایشان یا کلاسها شرکت کرد و هزینه ان چقدر است
___________________________
لطفا به این نشانی مراجعه کنید:
http://www.farzanehkaboli.com/

-- الهام ، Aug 5, 2007

سلام خانوم کابلی می خواستم بدونم چه طور می تونم باهاتون تماس بگیرم و توی کلاسهاتون شرکت کنم؟ یا اینکه لطفا اگه می تونین جایی رو برای باله معرفی کنین؟ لطفا شماره تونو بهم email کنین با تشکر yld_Azar@yahoo.com

-- یلدا ، Aug 6, 2007

از خانم کابلی ممنونم به خاطر زنده نگه داشتن رقص به خصوص رقص ایرانی . لطفا کلاس های ایشون را برای من ایمیل کنید.

-- گلبن ، Aug 11, 2007

سلام من هم خيلي وقته كه دنبال ادرس كلاس خانم كابلي ميگردم . ممكن است ادرس كلاس ايشان را برايم ميل كنيد.

-- NAHAL ، Aug 15, 2007

اگر امكانش وجود داره آدرس كلاس رقص ايشان يا تلفني براي هماهنگي را محبت كنيد و به ايميل من بفرستيد

-- بدون نام ، Aug 19, 2007

میشه لطف كنيد و آدرس و تلفن كلاس رقص خانم كابلي را براي من ايميل كنيد.ممنون

-- نارزنبین ، Aug 20, 2007

سلام به افسانه ی حرکت.ای کاش میشد عا شق بودن رو هم از شما اموخت.

-- کوروش ، Aug 25, 2007

لطف کنید ادرس یا شماره تلفن اموزش رقص خانم کابلی را برایم ایمیل بزنید با تشکر

-- بنفشه ، Sep 7, 2007

بسیار سپاسگذار خواهم بود اگر آدرس و شماره تماس کلاس های ایشان را برایم ایمیل نمایید

-- ساناز ، Sep 9, 2007

سلام. اگه میشه تلفن یا سایت کلاسهای آموزش رقص خانوم کابلی رو برام ایمیل کنید
مشتاقانه منتظرم... ممنون

-- الناز ، Sep 11, 2007

سلام اگه ميشه يه ادرس يا شماره تلفن از خانم كابلي به من ايميل كنيد

-- سارا ، Sep 11, 2007

اگه ميشه آدرس ايشان رو براي من هم ايميل كنيد

-- mahsa ، Sep 11, 2007

سلام اگر ممکنه ادرس کلاس رقص خانم کابلی رو برای من بفرستید

-- مونا ، Sep 21, 2007

har kare honariyi ro mishe ba didhaye mokhtalefi baresi kard,ke faghat kasani ke ahle del hastand mitunan ta hadi az mafhum va arzeshe un kar sar dar biyaran.ba omide movafaghiyate hameye honarmandane IRANI.mamnun misham age adres va shomare tamase khanume kaboli ro baram beferestin.ta shayad man ham betunam chizi az honare ishun yad begiram

-- parastu ، Sep 22, 2007

سلام به خانم کابلی بزرگ بانوی رقص ایران . آدرس کلاس های حرکات موزون شما را می خواهم زیرا برای یک کار نمایشی به آن نیاز دارم . خواهش می کنم

-- آناهیتا خلفی ، Oct 28, 2007

من علاقمند به آموزش رقص آذری هستم لطفا مرا راهنمایی کرده و


-- مینو ، Nov 1, 2007

با سلام بدنبال کلاس آموزش رقص باله برای دختر 7ساله ام هستم ساکن شیراز
اگر لطف کنید آدرس کلاسهای خانم کابلی را هم برایم بنویسید متشکر میشوم

-- مهشید ، Nov 5, 2007

به دنبال کلاس رقص می گردم. متشکرم

-- raya_133@yahoo.com ، Nov 5, 2007

لطفا سایت و یا شماره تماس خانم کابلی را برای من بفرستید . باسپاس

-- مستانه ، Nov 10, 2007

لطفااگر ادرسي براي كلاس رقص پسران داريديرايميمل كنيد

-- بدون نام ، Nov 11, 2007

مي خواستم در صورت امكان آدرس يا شماره كلاس رقص خانم كابلي يا كلاسي ديگري كه آموزش رقص را مي دهد داشته باشم. با تشكر

-- الهه ، Nov 11, 2007

با سلام.مي خواستم در صورت امكان آدرس يا شماره كلاس رقص خانم كابلي يا كلاسي ديگري كه آموزش رقص را مي دهد داشته باشم.ساکن اصفهان
با تشكر

-- فرزانه ، Nov 14, 2007

با سلام.مي خواستم در صورت امكان آدرس يا شماره كلاس رقص خانم كابلي يا كلاسي ديگري كه آموزش رقص را مي دهد داشته باشم, تا اگر امکان دارد هنرجو ایشان بشوم.
ساکن تهران

-- m_m ، Nov 16, 2007

پروردگاري كه زيبا ترين انسانها و موجودات را آفريدو به بشر احساس و عاظفه و زيبادوستي عطا كرد رقص را مجاز نمي شمارد مگر براي همسر . زيرا رقص در انسان بيننده جاذبه طرف مقابل ايجاد ميكند و از نظر خداي بزرگ بايستي اين جذبه فقط براي همسر حلال خود بوجود آيد نه اينكه با حركات زيباي خود شهوت ديگران را برانگيزيم كه سرانجام به جاهاي خلاف ميرسد... البته اگر به خدا اعتقادي داشته باشيم. خداي عزيز ميفرمايد خانمها حتي صداي خود را نازك نكنند كه نامحرم ها به طمع نيفتند . ولي انصافا رقص مقدمه ايست براي حركات جذاب و سپس چه بسا دست به دست نامحرم دادن و تنه زدن و تحريك شدن تا جايي كه شايد برخي مردان جسارت كام گرفتن از زنان رقاصه حاضر در جشنها را يابند و يا در خفا از انان دعوت كنند و... و اگر خدا را قبول داريم او هر كاري را مجاز نميداند گر چه ظاهرا نشاطي در ان حركات باشد. ممنون از شما خواننده عزيز

-- صادق از مشهد ، Nov 20, 2007

می خواستم بگم بیخود دنبال ایمیل و تلفن خانم کابلی نگردید من شخصا از ایشون خواهش کردم در کلاساشون شرکت کنم و ایشون قبول نکردند!!!گفتند دیگه شاگرد جدید نمی گیرند تازه هر جلسه 40-50 هزار تومن هزینه کلاساشه

-- ندا ، Mar 8, 2008

man be in kelas ha niyaz nadaram faghat mikhastam bedonam ke khanome farzane kabuli irani hastand ya afghani
hamin
age ehem begin azaton mamanon misham
////
آزاده: مسلما ایشان ایرانی هستند

-- maria ، Jul 2, 2008

سلام
برای شرکت در کلاسهای رقص خانم کابلی از چه طریقی میشود اقدام کرد.
ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید.
مرسی

-- سلماز کاظمی ، Jul 18, 2008

با تشکر از خانم کابلی، لطفا آدرس و شماره تلفنی از ایشان در اختیار ما قرار دهید تا از کلاسهای ایشان استفاده کنیم

-- azin ، Aug 19, 2008

سلام . من در سایت خود خانم کابلی موفق نشدم بهشون ایمیل بزنم. ایا ممکن است که آدرس کلاس خانم کابلی یا ایمیلی از ایشون بدید تا بتونم باهاشون ارتباط برقرار کنم؟ ممنونم

-- بدون نام ، Aug 25, 2008

علی کوچولو همیشه برای من خاطره تلخ دوران بمباران و جنگ را زنده میکنه.... زمان جنگ بود و ما تفریح نداشتیم دلمون به همین چیزها خوش بود . ولی خانم کابلی تنها هنرمند رقص نبود در سینما هم کارش زیبا بود... پاینده باشید خانم کابلی

-- اردلان ، Aug 26, 2008

مدتهاست دنبال يك كلاس رقص مي گردم رقص ايراني البته ابتدايي چون هيچي بلد نيستم اگركسي سراغ دارد كمكم كند فقط باشگاه باشد و جاي مطمئن .

-- سايان ، Oct 27, 2008

لطفا ادرس یا شماره کلاسهای رقص خانم کابلی را برای من ایمیل کنید.ممنون

-- سارا ، Jan 14, 2009

ummmmmmm man asheghe raghsidanam lotfan adres kelas ya shomare az isho n ro bara manam mail konin merciiiiii

-- sonia ، Feb 16, 2009

سلام من مدتیه دنبال کلاس رقص باله تو اصفهان می گردم.اگه شما تلفن یا آدرسی دارید برام بفرستید.ممنونم.راستی از مطالب ارزنده شما هم ممنونم و همچنین به وجود خانم کابلی در ایران افتخار می کنم.

-- fateme ، Feb 27, 2009

man donable 1 kelase rags vase agayoon hastam age hast beged mamnoon

-- arash ، Mar 27, 2009

lotfan tarighe sabteh nam dar classhaye ishoono be manam begin
ghazal60_2002@yahoo.com

-- maryam ، Apr 2, 2009

salam. lotfan adrese kelase raghso baram mail konid

-- بدون نام ، Apr 11, 2009

سلام و خسته نباشید
ممنون از سایت خوبتان من مدتهاست برای دختر کوچولوم دنبال شماره ادرس میل یا سایت خانم کابلی هستم لطفا من رو راهنمائی کنید با کمال تشکز

-- پریسا ، Apr 26, 2009

سلام. خیلی وقته که دنبال یه کلاس رقص میگردم. خیلی گشتم تا بتونمی یه نشونی از خانم کابلی پیدا کنم ول نتونستم متأسفانه. جای دیگه هم که مناسب باشه پیدا نکردم. اگه امکانش باشه و برای خانم کابلی مشکلی نداشته باشه میشه آدرس و یا شماره ای از ایشون برای من ایمیل کنید. خیلی ممنون

-- سمیه ، Jul 23, 2009

سلام . من ساکن سعادت آباد هستم. اگه امکانش هست آدرس یه کلاس رقص ایرانی که مطمئن هم باشه میخواستم . اگه میشه برام میل کنین. خیلی لازم دارم. عروسیم نزدیکه و هیچی بلد نیستم. خیلی خیلی ممنون

-- سمیه ، Jul 23, 2009

سلام
با تشکر از مصاحبه ی خوبتون.
برای شرکت در کلاس های رقص خانم کابلی به کجا می تونم مراجعه کنم ؟

-- آوی ، Sep 16, 2009

با سلام من دانشجوی هنر هستم و برای پایان نامه ام به اطلاعات خانم کابلی نیاز فراوان دارم اگر امکان داره شماره و آدرس کلاسهای ایشان و یا ایمیلشون رو برای من ایمیل کنید ممنون

-- زهرا ، Aug 22, 2010

سلام.خواهش می کنم میل یا ادرس محل برگزاری خانم کابلی را برای من بفرستید من خیلی وقت که دارم دنبال ایشون می گردم.وعاشق باله هستم و 1.2 سالم پیش مربی های دیگه کار کردم

-- هدی تقی نژاد ، Nov 1, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)