تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
۳۱ سال پیش در چنین روزی

تقی و جانعلی اشتباها شهید شدند

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه بیست و ششم اسفند ۱۳۵۷ برابر هفدهم مارس ۱۹۷۹ میلادی

طالقانی: اعدام می‌شوند، چون در اسلام زندان نداریم

آیت الله طالقانی در یک مصاحبه مطبوعاتی که با شرکت خبرنگاران داخلی و خارجی در منزل ایشان انجام شد به سئوالات آنان پاسخ دادند. یکی از خبرنگاران خارجی سوال کرد:

"دادگاههای انقلابی چرا به متهمین اجازه نمی‌دهند که برای خودشان وکیل بگیرند." آیت الله طالقانی گفتند: " در همه کشورهای انقلابی هزاران نفر در روزهای اول انقلاب اعدام می‌شوند، اگر ما می‌خواستیم مانند همه کشورهای انقلابی عمل کنیم با عصبانیتی که مردم از عوامل رژیم سابق داشتند باید روزی صد نفر را اعدام کنیم.


آیت الله طالقانی

از ابتدای سقوط رژیم تابحال من خیلی در این محاکمات وارد نیستم و نمی‌خواهم دخالت کنم ولی در روزنامه ها که می‌بینم و می‌خوانم اکثر این‌ها را که می شناسم دستشان به خون جوانان ما آلوده است و هزاران شهود عینی برای مجرمیت آنها در میان مردم موجود است احتیاج به آن طرز روش دادگاه‌های معمول هیچ نیست."

آیت الله طالقانی افزود: " از جهت دیگر کسی وکالت آنها را قبول نمی‌کند حتی آن وکلای عادی و بی تفاوت نیز در خودشان احساس شرمندگی می‌کنند و قدرت دفاع ندارند.

درباره مخفی بودن این‌ها اولا مخفی نیست و عده‌ای در آنجا هستند و در روزنامه ها هم نوشته می‌شود و اگر بخواهند در این شرایطی که دستگاه‌ها و مامورین رژیم سابق در تلاش و فعالیت هستند با کمک پلیس‌های مخفی خارجی آمریکا و اسرائیل خطراتی در پیش است شاید علت آنکه آشکار نمی‌کنند از جهت امنیتی باشد.

ولی گفته‌های این‌ها، دلائل جرم آنها در روزنامه ها منعکس می‌شود. متاسفانه قریب یک دهه یا بیشتر است که در ایران در رژیم سابق دائما دادگاههای مخفی فعالیت داشته و دسته دسته می‌کشتند و نه علل جرمش برای مردم معلوم بوده و نه شهود عینی در آن حضور داشتند.

و از شما غربی ها هم هیچوقت اعتراض ندیدیم . حالا هم سروصدا راه می اندازند. در کشورهای غربی آنها که منافعشان بخطر افتاده اینرا یک نقطه ضعفی برای ما کرده مشغول تبلیغات در دستگاه‌ها و رسانه های عمومی شان هستند."

آیت الله طالقانی در مقابل این سووال که "چرا آنها را به مرگ محکوم می‌کنید و چرا به حبس ابد محکوم نمی‌شوند؟" پاسخ داد:

"در قانون اسلام اساسا مساله زندان و محکومیت زندان بصورتی که در دنیا معمول است نیست و این‌ها دلائلی دارد که من بارها گفتم و خواهم گفت که زندان اساسا جنایتی است برای افراد. چون کسی که جانی و آدمکش باشد و مفسد در زمین و قابل اصلاح نباشد در همه دنیا محکوم به مرگ است.


بعضی از کشورهایی هم که قانون اعدام را ندارند بصورت دیگر مردم را می کشند، اسرائیل مثلا مدعی است که قانون اعدام ندارد فلسطینی ها را در کوی و برزن و هرجا شکار می‌کنند مردم بی گناه جنوب لبنان را زن و کودک و زارع و کاسب را زیر بمبها از بین می برد بدون اینکه گناهی داشته باشند و یا آمریکای باصطلاح آزادیخواه به عقیده شما روی این اصل همه آدم کشها آنهم نه آدمکش فردی بلکه آدمکش حرفه ای باید در زندانها پذیرایی بشوند و از نظر تغذیه و بهداشت و وسائل زندگی تامین باشند. یک روز هم باز می آیند بیرون و کارهایشان را از سر بگیرند آیا این درست است؟"

آیت الله طالقانی از خبرنگاران خارجی معترض اعدام پرسید: "بگویید اگر شما بودید با این جانی ها چکار می کردید؟ اینهمه جوانها را از بین بردند نفسها را حبس کردید؟

این همه جوان ها را یک کتاب پی در پی حکم اعدام صادر می کردند و یک عده از بهترین جوانهای ما هنوز مفقودالاثر هستند و معلوم نیست چه بلایی سرشان آمده. این اعمال بدست همین کسانی که اعدام شدند صورت گرفت."

وی در پاسخ به شیوه برگزاری رفراندوم گفت:

"موضوع رفراندوم همین است که اعلام شده یعنی جمهوریت اسلامی و این برای تسریع کار بهترین روش است."

فلسفی: در جمهوری اسلامی آزادی برای همه هست

حجت الاسلام فلسفی عصر دیروز در مسجد ولی عصر هزار دستگاه نازی آباد پیرامون آزادی و ماهیت آن در حکومت اسلامی سخنرانی کرد. وی گفت:

"آزادی نعمتی است که خدا به ما ارزانی داشته و باید شکرگزار باشیم و در حفظ آن بکوشیم." فلسفی درباره مسئولیت‌های ناشی از آزادی نیز سخت گفت و این جمله را از حضرت علی نقل کرد کسی شایسته آزادی است که به شرایط آزادی عمل کند.


آقای فلسفی

وی سپس بهترین تعریفی را که خود از میان تعاریف گوناگون آزادی برگزیده بود چنین مطرح ساخت: "آزادی عبارت از این است که فردی بتواند تمام آنچه را که قانون به او اجازه داده اگر بخواهد انجام دهد و بعلاوه کسی نتواند او را مجبور به عملی کند که قانون اجازه نداده است."


حجت الاسلام فلسفی به اختناق درگذشته نیز اشاراتی کرد و گفت مسئولان امر می گفتند رشد اقتصادی ما بالا رفته است به فرض اینکه موضوع واقعیت هم می داشت ولی رشد اقتصادی بدون وجود آزادی چه معنی می توانست داشته باشد، سراسر ایران برای مردم قفس شده بود، حتی زن و شوهر ها از هم می‌ترسیدند که مبادا یکی از آنها ساواکی بشود.


فلسفی آنگاه با تاکید براینکه آزادی عالیرتبه سرمایه است صعود کلی آزادی را به آزادی ملی آزادی گروهی و آزادی فردی دسته بندی کرد و پس از تشریح حدود ثفور هریک از آنها گفت اگر ملتی دارای هر سه نوع آن باشد این ملت در اوج بزرگواری است."

حجت الاسلام فلسفی آنگاه گفت: "جمهوری اسلامی از هر سه نوع آزادی برخوردار است در جمهوری اسلامی تمام اقلیت ها اعم از یهودی، نصارا و حتی بیدین هم محترم هستند؛ اقلیت های مادی و پیرو ماتریالیسم هم محترم هستند، اقلیت‌ها و گروه های ضد دین هم آزادند تا جایی که چوب لای چرخ نگذارند و توطئه نکنند."

وی در پایان سخنرانی خود توجه مردم را بادامه حفظ اتحاد جلب کرد و از کمونیست ها و مجاهدین خواست کار شکنی نکنند. فلسفی آنگاه شعار جدیدی را برای حضار خواند و از مردم خواست که آن را ۷ بار با صدای بلند ادا کنند.

شعار این بود: اتحاد، اتحاد حافظ آزادگی است، اختلاف، اختلاف اعاده بردگی است


فلسفی در سال ۱۳۳۵ و در حال خراب کردن مقر بهاییت

گروه منشعب از چریک‌های فدایی خلق در «حزب توده» ادغام شد

امروز از جانب گروه منشعب چریک های فدایی خلق وابسته به حزب توده اعلام شد که این گروه به طور کامل در حزب توده ادغام شده است. در بیانیه‌ای که به همین مناسبت انتشار یافته آمده است:

بدینوسیله به آگاهی همه مبارزان می رساند، از آنجا که آغاز فعالیت علنی حزب توده ایران لزوم فعالیت علنی حزب توده ایران لزوم فعالیت گروه ما را در چهارچوب سازماندهی پیشین (سیستم غیرمتمرکز) منتفی ساخته است. نتیجتا بقای گروه ما به شکل قبلی و تحت نام پیشین غیرلازم میگیرد. لذا از این پس هیچگونه اعلامیه و یا نشریه ای تحت نام سابق گروه منتشر نخواهد گردید.


فرخ نگهدار

میناچی: خبرنگاران خارجی می‌توانند همه خبرها را مخابره کنند

پرس سنتر مرکز خبرنگاران خارجی سازمان خبرگزاری پارس روز پنجشنبه با حضور دکتر میناچی وزیر اطلاعات و تبلیغات و خیرات و مدیران و مسئولان سازمان خبرگزاری پارس گشایش یافت و رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

در آغاز این مراسم دکتر میناچی طی سخنانی هدف از تاسیس این مرکز را تشریح کرد و گفت در کشوری که آزادی شعار آنست تمام خبرنگاران از کلیه کشورها می‌توانند به ایران بیایند و هرگونه خبری را که مایلند آزادانه به مراکز خبری خود مخابره کنند، در حالی که پیش از این گزارش‌های خبرنگاران خارجی بطور کلی از طرف دولت و سایر مراجع باصطلاح امنیتی سانسور و از نشر واقعیت ها جلوگیری می‌شد.

دکتر میناچی اضافه کرد:

"بار دیگر از قدمهایی که خبرنگاران خارجی در تعمیم و تفهیم هدفهای والای انقلاب اسلامی ایران و افشاگری مظالم رژیم گذشته برداشته اند سپاسگزاری می‌کنم."

دکتر میناچی در ادامه سخنان خود از برخی خبرنگاران خارجی که گزارش های نادرستی از رویدادهای ایران بمراکز خود مخابره کرده بودند، گله کرد و از آنان خواست که مرکز خبرنگاران خارجی را که امروز در ساختمان خبرگزاری پارس گشایش یافت خانه خود بدانند و برای دریافت هرگونه خبر و عکس وقایع ایران که عاری از هرگونه شائبه غرض ورزی و غیرواقعی است به آن مراجعه کنند و از همه گونه تسهیلات و امکان های موجود آن بهره گیرند.

در پایان آقای دکتر ممکن معاون وزیر اطلاعات و تبلیغات و خیرات به حاضران معرفی شد.

ایشان نیز طی سخنانی به تضیقاتی که در رژیم پیشین در زمینه نشر حقایق و گزارش وقایع وجود داشت اشاره کرد و گفت به یمن انقلاب اسلامی ایران کسانی که زمانی در پشت میله‌ها و در سیاه‌چال‌های زندان در آرزوی یک سطر خبر بودند، هم اکنون در مراکز خبری مملکت از رویدادهای کشور آگاه می‌شوند.

به گفته دکتر ممکن: "مرکز خبرنگاران خبرگزاری پارس که هر روز از ساعت ۹ بامداد تا ساعت ۲۲ و در ایام جمعه از ساعت ۱۲ تا هشت دائر خواهد بود، دارای خطوط تلکس و تلفنی متعدد است که خبرنگاران خارجی بتوانند منطقه بلافاصله نسبت به تنظیم و ترجمه و مخابره آن اقدام کنند.


دکتر میناچی

علاوه بر این اخبار خبرگزاری بزرگ بین المللی مثل خبرگزاری های فرانسه، آسوشیتدپرس، یونایتدپرس و رویتر بزبان های انگلیسی و فرانسه در این مرکز در اختیار آنان گذارده می‌شود همچنین بولتن های خبرگزاری پارس بزبانهای انگلیسی، فرانسه، عربی و نیز مطبوعات خارجی گذاشته می‌شود در این مرکز خبرنگاران خارجی می توانند عکس های آخرین رویدادهای روز را نیز دریافت و با استفاده از خط رادیو فتوای این مرکز به سراسر جهان مخابره کنند."

تقی و جانعلی اشتباها شهید شدند

به گزارش خبرنگار روزنامه اطلاعات از بندرانزلی، ناوی وظیفه جانعلی رحیمی راننده مینی بوس کمیته انقلاب اسلامی بندرانزلی در عملیات شبانه، اشتباها هدف گلوله قرار گرفت و شهید شد.

به گزارش خبرنگار همین شهرستان گروهی از دانش آموزان سال ششم رشته های طبیعی، ادبی و ریاضی نظام قدیم بندر انزلی، ضمن اجتماعی خواستار حذف شهریه و تقلیل حجم کتابهای درسی و تغییر تاریخ امتحانات ششم نظام قدیم از اول تیرماه به ۱۵ تیر ماه شدند.

همچنین خبرنگار اطلاعات از گنبد کاووس، مربی ژیمناستیک گنبد کاووس بر اثر تیراندازی یکی از پاسداران انقلاب گنبد کاوس کشته شد. تقی پناهی مربی ژیمناستیک گنبد ساعت ۹ و نیم شب با اتومبیل خود در حال عبور از خیابان کاخ شرقی بود که متوجه ایست پاسداران انقلاب اسلامی نشد و بضرب گلوله مجروح گردید. وی بلافاصله به بیمارستان انتقال یافت اما بین راه درگذشت.

۶ جنایتکاری که در ۴ شهر تیرباران شدند

شش نفر از عمال و سرسپردگان رژیم طاغوتی در دزفول و شوشتر و نهاوند و یزد تیرباران شدند. ۳ نفر از این عده که در دزفول مقابل جوخه آتش رزمندگان مجاهد قرار گرفتند، عبارت بودند از:

سرتیپ اکبر غفاریان فرمانده تیپ دو زرهی دزفول متهم به کشتار 28 دیماه این شهر و همدستی با سپهبد بقراط جعفریان استاندار قبلی خوزستان برای اجرای توطئه کودتا در این استان. ستوان دوم علی راهداری افسر شهربانی دزفول متهم به کشتن یکی از جوانان انقلابی بنام عبدالرحیم دیانتی.

محمد تقی حاج عیدی سرپاسبان شهربانی دزفول و راننده رئیس شهربانی متهم به شکنجه دادن چهار جوان دانشجو و کشتن یکی از آنها بنام عظیم اسد ۲۱ ساله. همچنین محکوم به اعدامی که در شوشتر مقابل جوخه آتش ایستاد سروان حیدر جعفری نیا نام داشت.

وی معاون شهربانی و رئیس کلانتری شوشتر و متهم به قتل جوان انقلابی باسامی اکبر شکونیا، مرتضی برگریزان، موسی طهماسبی، محمود نمکی و علی سرخول بود. دیروز در نهاوند نیز یکی از عوامل رژیم پهلوی تیرباران شد.

وی گروهبان یکم میر سلیمان حسینی نام داشت و متهم به شرکت موثر و مستقیم در حوادث خونین و آتش سوزیهای نهاوند بود. ازجمله اقدامات گروهبان مذکور در روزهای انقلاب حمله به کاروان پزشکی آیت الله علامه نوری بود.

گروهبان محمد جان بهره مند نیز روز یکشنبه گذشته در یزد در برابر جوخه اعدام ایستاد و تیرباران شد. گروهبان محمد جان بهره مند با شلیک گلوله، کاظه دیاله و حاج عباس احمدی دو تن از مبارزین را شهید کرده بود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



آرشیو ماهانه