تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتشار متن پاسخ محرمانه ایران به ۵+۱

تهران در نامه‌ای که امروز سه‌شنبه محتوای آن فاش شد، به قدرت‌های بزرگ اعلام کرد که دیگر وارد «مذاکرات متکبرانه» که هدف از آن برچیدن برنامه هسته‌ای این کشور است، نمی‌شود.

پایگاه اینترنتی هفته‌نامه نوول آبسرواتور، امروز متن انگلیسی این نامه را که پیشتر با امضای منوچهر متکی در پاسخ به نامه خاویر سولانا و وزیران خارجه گروه ۵+۱ ارائه شده بود، منتشر کرد.

متن پاسخ ایران به قدرت‌های جهانی[نسخه PDF]

با این حال رویترز تنها با اکتفا به اعلام انتشار نامه چهارم ژوئیه ایران در «پایگاه اطلاعاتی یک هفته‌نامه فرانسوی»، تأکید کرده است که منابع دیپلماتیک نیز این نامه را تأیید کرده‌اند.

به گزارش رویترز نامه منتشر شده، پاسخ ایران به نامه وزیران‌خارجه ۵+۱ است که پیشتر با هدف متوقف کردن برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران ارائه شده است و ایران در عین حال در این نامه اعلام کرده است که خواستار مذاکره درباره یک توافقنامه جامع‌تر صلح و امنیت است.

بر اساس این گزارش در این پاسخ محرمانه، همچنین به درخواست شش کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان مبنی بر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم و به دست آوردن امتیازهایی خاص بی‌اعتنایی شده است.

این نامه همچنین اعلام می‌کند که درخواست تعلیق غنی‌سازی اورانیوم برای مذاکرات مناسب نیست.

در نامه سه صفحه‌ای منوچهر متکی همچنین تصریح شده که تهران «قصدی برای تغییر دادن این مسیر» ندارد.

آقای متکی در این نامه نوشته است: «زمان برای مذاکره از موضع متکبرانه و بی‌عدالتی به پایان رسیده و بی‌اعتمادی ما ناشی از رفتار مزورانه برخی قدرت‌های بزرگ است که این رفتار در ذهنیت استعماری بعد از جنگ جهانی دوم ریشه دارد.»

در این نامه همچنین آمده است: «جهان تغییر کرده است و مردم ایران برای پیشرفت کشورشان و بدون درخواست از دیگران طرح‌هایی را تدوین کرده‌اند.»

متکی همچنین به هیچیک از مشوق‌هایی که در بسته پیشنهادی بازنگری شده، اشاره نکرده است.

وی همچنین به پیشنهاد قدرت‌های جهان مبنی بر توقف شش هفته‌ای غنی‌سازی و نیز توقف تحریم‌های بیشتر برای آغاز مذاکرات مقدماتی پاسخی نداده است.

آن‌طور که در نامه آقای متکی آمده، اعمال فشارها برای کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای تهران «غیرقانونی» است، چرا که بازرسان سازمان ملل شواهدی مبنی بر انحراف غنی‌سازی به طرف ساخت بمب پیدا نکرده‌اند.

درعین حال در نامه متکی به «چند مورد مشترک» در مورد پیشنهاد ماه مه ایران برای گفتگوی جامع و نیز پیشنهاد مشوق‌های قدرت‌های بزرگ با طفره رفتن از موضوع تعلیق غنی‌سازی اورانیوم اشاره و تأکید شده که مذاکرات گسترده می‌تواند بر مبنای این مشترکات آغاز شود.

این نامه که در روز ۴ ژوئیه (۱۴ تیر)، به خاویر سولانا ارائه شد از سوی رسانه‌های غربی به عنوان پاسخ تهران به بسته پیشنهادی غرب تلقی شد، گرچه در همان زمان گفته شد که تهران همچنان در تدارک تهیه پاسخ بسته پیشنهادی ۵+۱ است و محتوای این نامه در پاسخ به این بسته پیشنهادی تهیه نشده است.


در همین رابطه:
جلیلی و سولانا، ۲۹ تیر در ژنو دیدار می‌کنند
سولانا: به نتیجه مذاکرات خوشبین نیستم
ارائه پاسخ ایران به سولانا
احتمال نظارت بیشتر آژانس بر فعالیت‌های ایران
متکی از مذاکرات جدید ایران و غرب خبر داد
«موافقت اروپا با بسته پیشنهادی ایران»
سولانا: ایران هنوز پاسخی ارائه نکرده است
«ایران آماده مذاکره درباره بسته پیشنهادی است»

نظرهای خوانندگان

جمهوری اسلامی بر طبل جنگ می کوبد وفکر می کند با جنگ مستحکمتر می شود به روایتی از جنگ استقبال می کند مثل غریقی است که جنگ را به عنوان اخرین گزینه انتخاب نموده است و دنیا بجنگ با خودش تحریک می کند

-- حسن ، Jul 15, 2008 در ساعت 05:30 PM

متاسفانه اي سياست غلط يا مي كشيم يا كشته مي شويم در حال اجراست غافل از آنكه آيا كساني كه مي خواهند كشته شوند راضي به مرگند؟

-- بنجامين ، Jul 15, 2008 در ساعت 05:30 PM

به‌نظر نمی‌یاد کلمه‌ی «متکبرانه» واژه‌یی سیاسی باشه، حالا چه اون‌ها مزور باشند یا زورمدار برای شما که برای ما هردو هستید!

-- خاطره‌ها ، Jul 15, 2008 در ساعت 05:30 PM

بد نیست اقایان رییس جمهور و همکارانشان یک سری به بیماران شیمیایی و معلولین جنگی و خانواده های شهدا بزنند تا ببینند که جنگ 8 ساله چه بلایی بر سر این مردم ایران آورده است. شما آقایان که در طبل جنگ میزنید، مطمئن باشید، حتی فرماندهان شما نیز برای حفظ میهن در این جنگ شرکت نمی کنند. چون هیچ کشوری نمی خواد کشور ما را تصاحب کند بلکه شما هستید دنبال جنگ می گردید و تنها شما می توانید از این جنگ پیشگیری کنید.

-- ملت خسته از جنگ ، Jul 16, 2008 در ساعت 05:30 PM

خدا و مردم پشت پناهشان باشد خوشحال شدم که کم نیاورده‌اند.

-- moh3n ، Jul 16, 2008 در ساعت 05:30 PM

«خدا و مردم پشت پناهشان باشد خوشحال شدم که کم نیاورده‌اند.» چطور کم نیاوردند؟! پس این‌همه گرانی و بی‌برقی و ... چیست. جنگ قبلی هم که جام زهر نوشیدند! بدیش اینه که بهایش را هم مردم دادند آقا جام نوشید! مگر رو کم کنی‌ست؟! صحبت از جنگ است، من خودم کم آوردم و حاضر نیستم دوباره جانم را برای آنچه درپی آمد در معرض خطر بگذارم. برای مردمی که زندگی را فراموش کردند فقط کم آوردن و نیاوردن مهم است نه زندگی!!

-- خاطره‌ها ، Jul 16, 2008 در ساعت 05:30 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)