تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

احتمال نظارت بیشتر آژانس بر فعالیت‌های ایران

درصورت از سرگیری گفتگوها میان ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان، احتمال دارد افزایش نظارت آژانس بر تأسیسات هسته‌ای تهران در صدر این دستور کار قرار گیرد.

ایران در حال حاضر با آژانس بر پایه پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای همکاری می‌کند و نظارت بیشتر این نهاد وابسته به سازمان ملل می‌تواند به این مفهوم باشد که تهران ممکن است اجرای پروتکل الحاقی اژانس را از سر بگیرد و بر همین اساس نظارت بیشتر بر همه تاسیسات هسته‌ای صورت خواهد گرفت .

خبرگزاری ایسنا امروز پنج‌شنبه در گزارشی بدون اشاره به نام منبع ارائه کننده این اطلاعات نوشت که طرفین مذاکرات احتمال دارد در خصوص « همکاری در حوزه‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌‌ای و موضوعات مربوط به امنیت و ثبات منطقه‌ای» گفتگوهایی با یکدیگر داشته باشند.

منوچهر متکی وزیر امورخارجه ایران نیز به‌طور ضمنی از آغاز دور جدید مذاکرات ایران و غرب بر سر بسته‌های پیشنهادی خبر داده است.

با این حال وی از اشاره به مسئله اصلی تعلیق غنی‌سازی اورانیوم خودداری کرد.

در پی امتناع ایران از درخواست شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، آژانس همکاری فنی خود را با تهران قطع کرده است.

با این حال این گزارش اشاره‌ای به تقاضای اصلی کشورهای ۵+۱ از ایران در خصوص تعلیق غنی‌سازی اورانیوم که خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ماه گذشته به صورت بسته پیشنهادی به ایران ارائه کرده بود، نکرده است.

گفته می شود موضوع تعلیق موقت غنی‌سازی اورانیوم نیز در سفر اخیر سولانا به تهران مطرح شده است، اما محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران برای چندمین بار تأکید کرده که تهران غنی‌سازی اورانیوم را حتی برای زمانی کوتاه تعلیق نمی‌کند و این مسئله را به عنوان پیش‌شرطی برای از سرگیری مذاکرات نمی‌پذیرد.

نشانه‌هایی در داخل ایران حاکی از آن است که این کشور در جستجوی یافتن راهی برای از سرگیری گفتگوها با قدرت‌های جهانی است، بدون این که از موضوع اصولی خود در خصوص تعلیق دست بکشد.

مواضع اخیر علی‌اکبر ولایتی مشاور ارشد آیت‌الله خامنه‌ای در دو روز گذشته بر ضرورت ادامه گفتگوها درخصوص بحران هسته‌ای ایران، یکی از مهم‌ترین نشانه‌های تمایل مقامات جمهوری اسلامی برای از سر گیری مذاکرات است.

ناظران بر این عقیده هستند تنها گزینه جایگزین برای خارج شدن از این روند آمادگی ایران برای از سرگیری اجرای پروتکل الحاقی اژانس است، اما سولانا برای چندمین بار در تهران تاکید کرد که شرط اصلی کشورهای ۵+۱ برای از سرگیری گفتگوها با ایران تعلیق غنی‌سازی اورانیوم است.


در همین رابطه:
هشدار روسیه درخصوص حمله به ایران
متکی از مذاکرات جدید ایران و غرب خبر داد
تهدید مجلس ایران به کاهش همکاری با آژانس
انتقاد ولایتی از سخنان تحریک‌آمیز در موضوع هسته‌ای

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)