تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

جلیلی و سولانا، ۲۹ تیر در ژنو دیدار می‌کنند

ایران اعلام کرد که مذاکرات درباره مشترکات دو بسته پیشنهادی ایران و گروه ۵+۱، شنبه ۲۹ تیر (۱۹ ژوئیه) از سر گرفته می‌شود.

این مذاکرات بین سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه ۵+۱، و در طول سفر جلیلی به ژنو انجام خواهد شد.


جلیلی (راست) و سولانا؛ خرداد ۸۷ در تهران/AP

آن طور که واحد مرکزی خبر وابسته به تلویزیون دولتی ایران به نقل از احمد خادم‌المله سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده، سفر جلیلی به ژنو در پی «استقبال گروه ۵+۱ از ادامه مذاکرات ایران با سولانا» برای گفتگو درباره مشترکات دو بسته پیشنهادی و به دعوت سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد.

پیشتر سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه در حاشیه اجلاس سالانه سران گروه ۸ در ژاپن از سقر قریب‌الوقوع سولانا به ایران برای از سرگیری مذاکرات خبر داده بود اما پس از آن سخنگوی سولانا گفت که هنوز زمان و مکان دقیق مذاکرات آتی مشخص نیست.

آقای سولانا ۲۵ خرداد به همراه مدیران‌کل سیاسی پنج کشور روسیه، چین، فرانسه، آلمان و انگلیس به تهران سفر کرد و علاوه بر ارائه بسته پیشنهادی کشورهای گروه ۵+۱، نامه‌ای رسمی به امضای خود و وزرای خارجه شش کشور و نامه‌ای غیررسمی را به مقام‌های ایران تحویل داد.

وزیر امورخارجه ایران نیز روز جمعه، ۱۴ تیر پاسخ نامه سولانا و شش وزیرخارجه را ارسال کرد، سپس طرفین برای ادامه مذاکرات توافق کردند.


در همین رابطه:
سارکوزی از سفر سولانا به تهران خبر داد
سولانا: به نتیجه مذاکرات خوشبین نیستم
ارائه پاسخ ایران به سولانا
احتمال نظارت بیشتر آژانس بر فعالیت‌های ایران
متکی از مذاکرات جدید ایران و غرب خبر داد
«موافقت اروپا با بسته پیشنهادی ایران»
سولانا: ایران هنوز پاسخی ارائه نکرده است
«ایران آماده مذاکره درباره بسته پیشنهادی است»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)