تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«موافقت اروپا با بسته پیشنهادی ایران»

سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد پرونده هسته ای ایران از موافقت اتحادیه اروپا با کلیات بسته پیشنهادی تهران خبر داد.

ایران، ماه گذشته بسته‌ای به کشور‌های درگیر در مناقشه هسته‌ای‌اش پیشنهاد کرد که در آن تهران اعلام آمادگی کرده است در خصوص برخی مسائل منطقه‌ای و جهانی با کشور‌های غربی مذاکره کند.


سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای جلیلی در پایان نشستی که با نمایندگان مجلس داشت، در جمع خبرنگاران گفت: «آن‌ها - اتحادیه اروپا - اعلام کردند با کلیات بسته پیشنهادی ما موافقند؛ زیرا این بسته عنوان و عناصر خوبی دارد.»

وی هم‌چنین اعلام کرد: «ایران با تدبیر و اقتدار، گفتگو با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گروه ۱+۵ را پیش خواهد برد.»

به گفته دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران «حمایت و پشتیبانی مجلس از مواضع هیأت مذاکره‌کننده باعث اقتدار بیشتر در مذاکره با کشورهای بزرگ خواهد بود.»

جلیلی این اظهارات را پس از نشست مشترک خود با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان کرد.

وی هم‌چنین گفت که ایران در حال بررسی پیشنهادهای گروه ۱+۵ برای از سر گیری مذاکرات است.

برخی از مطبوعات غربی اعلام کرده‌اند که برای گفتگو در مورد نحوه برگزاری مذاکرات یک جدول زمانی شش‌هفته‌ای تعیین شده است و در این مدت، ایران فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم خود را در سطح کنونی متوقف می‌کند و قدرت‌های جهانی نیز در عوض تصمیمی در مورد اعمال تحریم‌های جدید علیه آن کشور اتخاذ نمی کنند.

این اطلاعات به طور رسمی از سوی دو طرف تأیید نشده است.

ایران اعلام کرده است که توقف فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم، جزو خط قرمز‌های است که هرگز اجازه نخواهد داد کسی از آن عبور کند.

۲۷ کشور اروپایی هم اعلام کرده‌اند که حاضرند «هم‌زمان با رشد اعتماد بین دو طرف، به ایران در زمینه پژوهش و توسعه هسته‌ای کمک کنند.»

ایران چهارمین کشور تولیدکننده نفت در جهان، بارها توقف برنامه‌های هسته‌ای خود را که تأکید دارد برای تولید برق است، رد کرده است.

آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در صدد افزایش فشار بر ایران هستند، تهدید کرده‌اند اگر جمهوری اسلامی برنامه غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکند، تحریم‌های بیشتری بر ضد تهران اعمال می‌کنند.

خودداری ایران از توقف برنامه غنی‌سازی اورانیوم موجب اعمال سه دوره تحریم بر ضد این کشور از سال ۲۰۰۶ میلادی تا کنون شده است.

نظرهای خوانندگان

معلوم نیست که چرا همیشه جواب مثبت اروپاییها یا بسته شدن پرونده هسته ای را نه از زبان سازمان ملل ویا گروه 5+1 بلکه از زبان دولت با کفایت معجزه هزاره سوم و حواریون آن جناب مستطاب مقدس میشنویم ؟ گویا زبان 5+1 را موش خورده!!

-- بدون نام ، Jun 23, 2008 در ساعت 07:02 PM

این نظامی که من میشناسم از نظر موقعیت کشی اگر همین حالا گروه 5+1 اعلام کند بدون هیچ شرطی بسته پیشنهادی ایران پذیرفته اینها میگویند ما قبول نداریم چون حتما کاسه ای زیره نیم کاسه است.یادو سه ایتم باید اضافه گردد.

-- هانا ، Jun 23, 2008 در ساعت 07:02 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)