تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

هيچکس: دليل بازداشت، مواد مخدر نبود

چند هفته پيش راديو زمانه درباره دستگيری رپ‌خوان‌ها در ايران گزارش داد و بعد از آن شايعات زيادی دراين باره از طريق رسانه‌های ديگر پخش شد. يکی از آن شايعات اين بود که رپرها در ارتباط با مواد مخدر بازداشت شده بودند. هفته گذشته اين شايعه از سوی امير تتلو، خواننده هیپ هاپ ايرانی، در مصاحبه با برنامه شب هفتم بی‌بی‌سی پخش شد.

علی شاکری، معروف به "زيگعلی"، يک وبلاگ نويس علاقمند به رپ در تهران که برای بی بی سی هم مطلب می نويسد، در وبلاگ خود مطالبی را منتشر کرده و با لحنی تند راديو زمانه را به کوتاهی و «تشويش اذهان عمومی» متهم کرده بود. زيگعلی تأکيد می‌کند که در مورد بازداشت رپرها با "هيچکس"، معروف به "پدرخوانده‌ی رپ فارسی" صحبتی خصوصی داشته است. "هيچکس" و "قاف"، يک رپر ديگر ايرانی، دليل بازداشت‌ها را نداشتن مجوز انتشار و نفس ژانر رپ ناميدند.

دراين باره شعله و داريوش گفت‌وگوهايی انجام داده‌اند با هيچکس (سروش)، رپر قاف و زيگعلی (علی شاکری):


هيچکس

زمانه: خب، در کل می‌خواستم بدانم و از دهان خودت بشنویم که قضیه‌ی این دستگیری‌ها و شایعاتی که دور‌وبر بچه‌های رپر وجود دارد چی هست؟ می‌شه از اول خودت برای ما این قضیه را توضیح بدهی لطفاً؟

هيچکس: توضیح بدهم که اینها هیچ‌کدام... یعنی شایعه خیلی زیاد شده. راجع به خودم که اکثراً دروغ است. شنیدم که بعضی‌ها گفتند، نمی‌دانم، به‌خاطر مواد ما را گرفتند و این چیزها. این هم شایعه است که در رادیوها و جاهای دیگر پخش شده. به‌خاطر رپ بوده. همین است دیگه. یک‌سری هستند که سوءاستفاده کردند از این قضیه که پیش آمده. همین دیگه، کسانی که بد ما را می‌خواستند حالا یک‌سری شایعه‌پراکنی‌ها و این چیزهای بی‌خود کردند. می‌خواستند ما را کوچیک کنند و اسم‌مان را بیاورند پایین. ولی خب، قضیه همین بوده، بقیه چیزهایی که بقیه می‌شنوند، شایعه است دیگر.

زمانه: ولی واقعیت قضیه را می‌شود لطفا بهتر و روشن‌تر توضیح بدهی که برای چی گرفتند شما را اصلاً؟ اگر آن شایعه است، پس درستش چی هست؟

هيچکس: خب، تمام مسائلی که پیش آمده، به‌خاطر رپ بوده دیگر.

زمانه: یعنی فکر می‌کنی این به‌شکل یک کارزار يا کمپین بوده و شما را به طور دسته‌جمعی، خواننده‌های رپ را، می‌گرفتند یا فقط افراد بخصوصی را می‌گرفتند که یکی از آنها خودت بودی؟

هيچکس: نه، فقط افراد خاصی را می‌گرفتند.

زمانه: ببین، من شنیده بودم که تو خودت رفتی خودت را معرفی کردی، درسته؟

هيچکس: بله.

زمانه: ولی بقیه را آمدند دستگیرشان کردند یا بقیه هم رفتند خودشان را معرفی کردند؟ اصلاً بگو از کجا به گوش‌تان رسید که دنبال شما هستند؟

هيچکس: نه دیگه، وارد مسائل چیز نشویم. همین که بدانند اکثر چیزهایی که مردم می‌شنوند شایعه است، کافی‌ست دیگه.

زمانه: نمی‌خوای توضیح بدهی برای چی خودت را معرفی کردی؟

هيچکس: برای اینکه... خب بچه‌ها را گرفته بودند و خوبیت نداشت ما بیرون باشیم.

زمانه: یعنی داری می‌گویی، تنها بخاطر اینکه همراه‌های تو را گرفته بودند، دوست‌های خودت را و بچه‌ها را گرفته بودند، می‌خواستی در کنار آنها باشی؟

هيچکس: آره من خب به‌اصطلاح متواری بودم، ولی بعدش که دیدم بچه‌ها را گرفتند خودم را معرفی کردم دیگه.

زمانه: الان مشکلی که وجود دارد سر این قضیه است که شما اصلاً چرا دارید رپ می‌خوانید یا چرا دارید بدون مجوز می‌خوانید؟ مشکل چی هست؟

هيچکس: مشکل این است که چرا بدون مجوز می‌خوانیم و چرا رپ است. یعنی کلاً خب رپ همچین معقول نیست.

زمانه: و آن وقت چرا آزادت کردند؟

هيچکس: این چیزها هم باز چیزهایی‌ست که نمی‌شود گفت.

زمانه: خب من خیلی تویش نمی‌روم، ولی می‌خواهم بدانم آیا بازهم رپ خواهی خواند یا دنبال مجوز خواهی گشت از این به‌بعد؟

هيچکس: والا ببینیم آینده چی میشه.

زمانه: تو با امیر تتلو صحبت کردی بعد از این اتفاق، بعد از اینکه شنیدی یک چنین شایعه‌ای را پخش کرده یا نه؟

هيچکس: ما با این بچه‌‌ـ مچه‌ها کار نداریم.

زمانه: برایت هم دلیلی نداشت که بخواهی عکس‌العملی نشان بدهی راجع به یک چنین شایعه‌ای به این بزرگی؟

هيچکس: عکس‌العمل که... خب شایعه را که هیچ‌وقت جلویش را نمی‌شود گرفت...

زمانه: ولی به‌هرحال، می‌شود اعتراض کرد. اعتراض کردی؟

هيچکس: من اعتراض کنم؟!...

زمانه: مثلا سعی نکردی از طریق یک رسانه‌ای،‌ روزنامه‌ای، رادیویی حرفت را بگی؟ یا اولین بارست که داری صحبت می‌کنی در این باره؟

هيچکس: اولین بار است که دارم صحبت می‌کنم. چون خیلی‌ها هستند که اول خودشان را خوب نشان می‌دهند، بعدش معلوم می‌شود شخصیت واقعی‌شان چیه. واسه همین دیگه به هر کسی جواب نمی‌دهیم.

زمانه: داری معما می‌گویی! منظورت کی هست؟

هيچکس: رادیوهای دیگه،‌ رسانه‌های دیگه. هرچی.

زمانه: ولی خودت هیچ تلاشی نکردی که بخواهی تماس بگیری و بگویی که شما این خبر را باید پس بگیرید یا عذرخواهی کنید و یا این خبر را درست منتشر بکنید؟

هيچکس: ...همه می‌دانند چی‌ها شایعه است و چی‌ها شایعه نیست دیگه.

زمانه: ولی آنها ظاهراً منابعی داشتند که با تکیه به آن منابع آن حرف‌ها را اعلام کردند، نه؟

هيچکس: هر منبعی داشتند، چرت و غلط بوده دیگه.

زمانه: هیچ کس آیا از آن رسانه‌ها با خودت تماس گرفت که ازت بپرسد واقعیت قضیه را؟

هيچکس: نه! هیچ رسانه‌ای. حتا اینجا مجله‌ها و روزنامه‌ها بعضی شایعه‌ها را درج می‌کنند، ولی با هیچ کدوم اصلاً ما تماسی نداشتیم.

زمانه: آیا واقعاً این نخستین‌بار است که يک رسانه با تو تماس می‌گیرد و سوال می‌کند که واقعیت از چه قرار است؟

هيچکس: دقیقاً.

زمانه: خیلی ممنون مرسی سروش جان.

هيچکس: چاکرم.

زمانه: متشکر. خودت چیزی را اگر می‌خواهی اضافه کنی...

هيچکس: من یک چیز را می‌خواهم اضافه کنم. خیلی‌ها که ادعاشون میشه می‌خواهند به ما کمک کنند، تا چنین اتفاقی می‌افتد از آب گل‌‌آلود ماهی می‌گیرند. این‌طوری خوبیت ندارد. بالاخره یا بروند راه بقیه یا...

زمانه: ولی ما می‌توانیم امیدوار باشیم که «هیچکس» بازهم آواز می‌خواند،‌ یا چطور؟

هيچکس: کلاً هیچکس نباید امید را از دست بدهد...

زمانه: این می‌تواند موضوع آهنگ بعدی‌ات بشود، می‌توانی یک رپی درست بکنی...

هيچکس: آهنگ زیاد میشه (ساخت).

زمانه: امیدوارم که آهنگ‌های جديدت را باز هم بشنویم در برنامه‌های رادیو زمانه.

هيچکس: صداتون خیلی بد می‌آید.

زمانه: من گفتم همین موضوع، همین اتفاقی که برایت افتاده و با تو گذشته، می‌تواند موضوع آهنگ بعدی‌ات بشود، هان؟

هيچکس: هان، نمی‌دانم. شدنی زیاد هست.

زمانه: ببینیم و تعریف کنیم.

هيچکس: جداً این نامردی‌ست. ما اینقدر زحمت می‌کشیم، ولی یک‌سری هستند از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند.

زمانه: خب پس باید تلاش کرد آن آب ‌گل‌آلود را صاف بکنی.

هيچکس: بله. من ردیفش می‌کنم. همه چی درست میشه. ولی کلاً می‌خواهم بگویم، آنهایی که دارند الان این‌طوری می‌کنند یادشان باشد.

--------------------------------------------------------
گفتگوی شعله با "قاف"، رپ‌خوان ايرانی

--------------------------------------------------------

زمانه: ما چند وقت پیش با همدیگر صحبت کرده بودیم. بعد شماها به ما گفتید که چه اتفاقی افتاد. اگر ممکن است می‌توانی دوباره توضیح بدهی که شرایط فعلی‌تان در چه وضعی هست؟

قاف: راستش وضعیت تا حالا... اینکه چه اتفاقی قرار است بیفتد، هنوز معلوم نیست. ولی حالا از شدت آن بگیربگیرها اولیه یک خرده کمتر شده. کلا یک کم از آن تب‌وتاب افتاده که همه جا خبرش بود، توی شلوغی‌ها و حاشیه‌های مربوط به این خبر.

زمانه: دادگاه کی هست و اینکه این دادگاه دسته‌جمعی برای همه در یک‌زمان است یا اینکه هر کسی یک روز دیگری دادگاه خواهد داشت؟

قاف: دادگاه که... آن تعداد بچه‌هایی که خودشان را معرفی کردند یا دستگیر شدند، بهشان گفتند که حدود یک ماه دیگر که فکر می‌کنم یکی‌ـ دوهفته‌اش مانده از این مدت... و اطلاع زیادی ندارم از طرف آن مقامات اجتماعی که حالا دادگاه کی هست و کی نیست. ولی دادگاه اولیه‌ای که رفته بودند بچه‌ها قرار شده بود که حدود یک ماه دیگر معرفی کنند تا وقت دادگاهشان معلوم بشود. ولی گفته بودند تا همه بچه‌ها دستگیر نشوند یا خودشان را معرفی نکنند، دادگاه تشکیل نمی‌شود.

زمانه: آن دادگاه اولیه دسته‌جمعی بود یا هر کسی تک‌تک رفته بود؟

قاف: دوتا از بچه‌ها تک‌تک رفته بودند و یک مورد هم بود که دوتاشان باهم رفته بودند.

زمانه: یعنی به اسم گفته‌اند که دنبال کی هنوز هستند یا منتظر کی هستند؟

قاف: اسم‌هایی که این‌طوری شنیدم دنبال بچه‌هایی هستند که تا حدی اسمشان پیچیده دیگر توی تهران و اکثراً هم که شناسایی شده‌اند یا معرفی یا دستگیر شده‌اند،‌ مثل تهی، تتلو،‌ پانی و فلاکت و مانا. مثلا اینکه فعلاً اینها مانده‌اند. یک‌سری... واسه همین این قضیه سخت شده یک کمی دنبال کردنش و... خب یک‌سری‌ها را که لازم بودند گرفتند و بیشتر هم مشخص بود دنبال کسانی بودند که بیشتر هم اسم درکرده بودند و بیشتر هم کار داده بودند. خب حالا کارهاشون یک‌خرده به اینها برخورده بود.... الان که دنبال اونها هستند. یک‌سری هم که اسمشان در آن حد نبوده یا مثلاً تعداد کارهاشون به ۵ـ۴ تا هم نرسیده بود لای این آدمها بودند و چیزی که این مسأله را یک‌خرده پیچیده کرد این بود که یک‌سری شایعه درست شد بعدش. دیگه هر کسی می‌آمد، می‌گفت منو گرفتند، من فراری بودم، من دستگیر شدم که خیلی‌هایش الکی بود. حتا همین اواخر یک شایعه شنیدم که یکی از بچه‌ها رد کرده بود این موضوع را که خنده‌ام گرفت، چون خودش هم فراری بود توی این مدت و گفته بود اصلاً ربطی به رپ و خواندن نداشته و در رابطه با مواد مخدر...

زمانه: راجع به کی داری صحبت می‌کنی، می‌توانی روشن‌تر بگویی؟

قاف: من راجع به امیر صحبت می‌کنم، تتلو!

زمانه: تو مصاحبه را شنیدی؟ از کجا این شایعه به‌گوش‌ات رسیده؟

قاف: مصاحبه را... من یکی از دوستانم دانلود کرده بود کامل. من نتیجه‌اش را گوش دادم، ولی کامل جریانش را برایم گفت. در جریانش هستم.

زمانه: یعنی تو می‌گویی که این شایعه است، یعنی به‌خاطر مواد مخدر دنبال شما نیستند؟

قاف: خب اینکه اصلا مسلم است. گفتم که من اصلا خنده‌ام گرفت وقتی این خبر را شنیدم و تعجب کردم که این خبر هم از طرف یک خبرگزاری نسبتاً معتبر بود. نمی‌دانم، هیچ تحقیقی نمی‌کنند! اگر هر کسی بخواهد حرفی بزند و پخش هم بشود، فکر می‌کنم از اعتبار آن خبرگزاری کم بشود. ولی خب چیزی که هست مسلماً شایعه بود و نمی‌دانم....

------------------------------------------------------
گفت‌وگوی داريوش و شعله با "زيگعلی"

------------------------------------------------------

زيگعلی (علی شاکری) نويسنده وبلاگ http://zigali.ir در تهران است که خبر راديو زمانه در باره‌ی بازداشت رپرها را "دروغ‌پراکنی" عنوان کرده بود.

شاکری: درود بر شما داریوش و شعله و شنونده‌هایی که صدای من را می‌شنوند. من علی شاکری هستم. باید بگویم که ماجرا از آنجا شروع شد که دوم اردیبهشت‌ماه ناگهان تلفن‌های من به‌صدا درآمدند، اول از همکارهای خودم، که می‌گفتند زمانه گزارش کرده که بچه‌های رپ فارسی بعضی‌هاشان دستگیر شده‌اند. حتا دنبال «هیچکس» هم هستند و پلیس ایران، نیروی انتظامی ایران روبه‌روی خانه‌ی سروش لشگری، «هیچکس»، منتظر او هست. خب من وقتی این خبر را شنیدم اول لرزه بر اندامم افتاد. نگرانی‌ای که ناشی از دوستی با این بچه‌ها بود، توی من بیدار شد. تلفن همه‌ی بچه‌های رپر خاموش بود، تا اینکه توانستم بالاخره با یک مسیر دوربرگردان و از طریق یکی از پارگراف‌های خبری شما که حاکی از این بود که یک استودیو در تهران بسته شده، چندین استودیو بسته شده‌اند، توانستم با برقرارکردن ارتباط با چندین استودیوی معروفی که بصورت زیرزمینی کارها را ضبط می‌کنند اطمینان حاصل بکنم که برای این استودیوها هیچ اتفاقی نیفتاده. در آنجا به یک استودیو اشاره شده بود، به‌طور اخص، که تأکید شده بود توسط شخصی بنام شاهین که با شما گفت‌وگو کرده بود. صاحب استودیو با پوزخندی به من گفت، والا ما دو روز تعطیل بودیم، ولی راستش را بخواهی، عروسی خواهرم بود. و اینجا بود که اولین روزنه‌هایی که مبادا خبر دروغ باشد، آغاز شد.

وقتی من این را شنیدیم، ساعت بود سه بعدازظهر، و همچنان تلفن بچه‌های رپ خاموش. از تهی و تتلو گرفته که دوستهای من بودند، تا سروش، هیچکس تا فلاکت تا همه‌ی کسانی که من می‌شناختم، همه‌ تلفن‌هاشان خاموش بود. وقتی به خانه رسیدم برای تهی نوشتم، نگرانت هستم. لطفاً با من تماس بگیر که همان موقع با صدای خنده‌ی تهی مواجه شدم که خیلی شاداب و خندان به من گفت: "من هم خبر را شنیدم. راستش را بخواهی من هم نگران هستم. ولی ما سالم‌ایم."

بعد به خبر سایت شما مراجعه کردم. صدایی را که از رادیو پخش شده بود، گوش دادم. شخصی بنام شاهین، با نام مستعار یا واقعی‌اش، که برای همه‌ی بچه‌های رپ فارسی به استناد به تمام نوارهای گفت‌وگویی که من از آنها تا به امروز دارم، ناشناس بوده و چنین ادعاهایی کرده بوده. ادعاهای این آدم به‌حدی کودکانه بود که الان چندتایش را می‌گویم تا با هم یک بار دیگر بعد از گذشت یک ماه، بیست‌روز دوباره بررسی‌اش بکنیم، با هم به آن بخندیم. این آدم بنام شاهین ادعا کرده بود که مجلس ایران با تصویب طرحی قرار است با رپ فارسی مقابله بکند. خب این ادعا به این بزرگی منبع می‌خواهد...

داريوش: به وبلاگ شما سر زدم و آنجا فکر می‌کنم اسم آن کسی هم که صحبت کرده شهریار آمده بود و بعدش هم به تکه صوتی گوش دادم که شهریار می‌گوید...

شاکری: شهریار، درسته...

داريوش: می‌گوید مجلس ایران هم در این مورد به‌طور غیرمستقیم صحبت کرده...

شاکری: از کجا؟ غیرمستقیم یعنی از کجا، چه کسی خبر داده؟ غیرمستقیم سند می‌خواهد! غیرمستقیم از کجا می‌دانند؟ دوم،‌ ادعای کودکانه‌ی دیگری که از طریق شهریار و بعد رادیو زمانه منتشر شد، این بود که چون دولت ایران می‌خواهد «رپ» منتشر کند، می‌خواهد جلوی رپ بچه‌ها را بگیرد. ببینید، این در واقع همان جنگ و جدالهای نوجوانانه روی وبلاگ‌های رپ است...

داريوش: حالا آقای شاکری، اگر اجازه بدهید من به شعله هم روی بیاورم و از شعله سوال کنم که برای اینکه...

شاکری: درود بر شعله البته.

داريوش: ...پاسخ بدهد به صحبت‌هایی که علی شاکری کرده در این مورد. چون ایشان دست داشتند در خیلی از این مطالب و با رپرهای ایران هم در تماس بودند. بفرمایین.

شعله: من فقط می‌توانم به آن مطلب دیروز که توی روزنامه‌ی شرق منتشر شده اشاره کنم که خود بچه‌ها می‌گویند که توی مجلس یک چنین بحث‌هایی عنوان شده و دلایل مختلفی آورده‌اند برای اینکه بخواهند خواندن بچه‌های رپ را جمع‌وجور بکنند و به آن رسیدگی کنند و یک عالم اتهام هم هست با شایعاتی دوروبرش. و اینکه من درتعجبم که چرا یک خبر باید در سه بخش در عرض دو هفته طول بکشد تا اینکه بالاخره شکل بگیرد. موقعی که...

شاکری: برای اینکه خانمم، برخلاف شما که هول هستید، ببخشید که اینجوری می‌گویم، هول هستید، شتابزده هستید تا خبر را اول بزنید. نمی‌دانم دلیلش چی هست. من دوست دارم با سند و مدرک این کار را بکنم. تا آنجایی که توانستم به حد و اندازه‌ی در درجه‌ی اول کارایی‌ام و در درجه‌ی دوم یک خبرنگار سعی می‌کردم خبر را راست بگویم. برای این دو هفته طول کشید تا در سه قسمت روی وبلاگ من تحت عنوان خبری که دروغ بود، ولی با سند و مدرک منتشر شد که جمع‌آوری...

داريوش: البته آقای شاکری، من این را هم بگویم که چون شما در مورد سروش (هيچکس) صحبت کردید، ما دقایقی پیش با سروش هم صحبت کردیم و دید او در این مورد کاملاً، می‌شود گفت، ۱۸۰درجه فرق می‌کرد در مورد پوشش خبری بازداشت رپرها در ایران که توسط رادیو زمانه صورت گرفته بود و اشاره می‌کرد به رسانه‌هایی و... بخصوص اشاره می‌کرد به دلیل بازداشت‌شان و می‌گفت برخی از رسانه‌ها گفته‌اند که گویا آنها را به‌خاطر اینکه مواد مخدر داشته اند، بازداشت کردند. در حالیکه دلیل اصلی و عمده این بود که آنها رپ می‌خواندند و دولت هم مشکل داشت با این که ایشان رپ می‌خوانند.

شاکری: من یک توضیحی بدهم. من با تمام احترامی که به دوستی خودم با سروش دارم این را خدمت‌تان عرض می‌کنم. من با تمام بچه‌ها بصورت خصوصی صحبت کردم. مطمئن باشید صحبت‌های خصوصی‌ای که بین بچه‌ها ردوبدل می‌شود با صحبت‌های رسانه‌ی شما متفاوت است. دلیلش هم این است که این ذات رپ هست. رپ بر پایه‌ی رقابت چیده شده و بسیاری از صحبت‌هايی که می‌شود بر پایه‌ی رقابت هست. بازهم از یک تجربه‌ی دیگری بگویم. در جریان تهیه برنامه‌ی نوروزی هفت‌سین در زیرزمین که در جریان آن من ۱۲ رپ‌خوان را پای سفره‌ی هفت‌سین نشاندم قدم به‌ قدمش اینجور بود که فلانی اینجوری‌ست، بهمانی اینجوری گفته و... یعنی همه‌اش آدم باید حواسش باشد، این را من به تجربه یاد گرفتم...

داريوش: همین الان که اشاره کردید به تجربه‌ی خبرنگاری‌ای که دارید و حتا می‌خواستید به شعله یاد بدهید که چطور باید یک خبر را پوشش بدهد، من می‌خواستم اشاره بکنم به این موضوع که صحبت‌های شما را من به‌عنوان یک منبع می‌توانم قبول بکنم و بازهم زیر ذره‌بین می‌رود. ولی صحبت‌های کسی که واقعاً هم بازداشت شده و برای مدتی روانه بازداشتگاه شده... آن فرق می‌کند. آن، منبع دست‌اولی است که درباره‌ی خودش دارد صحبت می‌کند، به آن قضیه هم باید گوش کرد! درسته؟

شاکری: دقیقاً، دقیقاً! دو هفته‌ی گذشته بالاخره ما توانستیم بصورت رسمی امیر تتلو را روی تلفن بیاوریم، با وجود اینکه بچه‌ها هیچکدام‌شان مصاحبه نمی‌کردند. دلیلش هم ترس و وحشت ناشی از خبرهای اشتباهی بود که حتا بعضی‌هایش حاکی از این بود که فلانی را اعدام کردند. همه در جریان هستند. ما بالاخره توانستیم امیر تتلو را که برای سفری از ایران خارج شده بود و دلیل خروجش هم چیزی مثل دستگیری و این قبیل مسائل نبود، آنطوری که خودش گفت. در گفت‌وگویی که پیشتر در زمان نوروزی داشت، به من از برنامه‌ کاری گفته بود که امسال قرار است از ایران برود بیرون و برای ادامه‌ی کارهاش در خارج از ایران فعالیت بکند. تتلو ماجرا را اینطوری برایم تعریف کرد که خبری نبود. یک بار یکی از بچه‌های رپ فارسی را، که من هم اتفاقاً می‌شناسمش، به دلایلی دستگیر کردند، مثلاً به قول تتلو حمل مواد مخدر. حالا صحت و سقم این خبر بماند. پس به یک دلیل دیگری بجز رپ فارسی دستگیر می‌شود. این آدم را می‌برند به کلانتری. بازخواستش می‌کنند که آقا، این کارها که خلاف قانون هست چیه که شما انجام دادید؟ آیا «باند»ايد؟
این نوجوان شانزده‌، هفده‌ساله‌ی بی‌تجربه‌ی پرشروشور هنرمند در اضطراب و ترس که بخشی‌ از آن این است که پدر و مادرم چه می‌گویند یا جامعه چه می‌گوید، شروع می‌کند به اینکه فلانی و فلانی هم هست‌آ. آنوقت آن کلانتری انگار با یک باند قاچاق مواد مخدر روبه‌رو شده. ناگفته اینجاست که آن «باندی» که توسط آن نوجوان هنرمند مورد علاقه‌ی شخص خودم فاش می‌شود، چندتا از بچه‌های رپ فارسی هستند که نه به دلیل رپ، بلکه به ظن ارتباط با این نوع جوان هنرمندمان دستگیر می‌شوند.

داريوش: آيا آقای امیر تتلو هم آنجا بوده خودش؟‌ یعنی...

شاکری: نخیر، تتلو بازداشت نشد...

داريوش: خب شما هرگز تلاش نکردید با کسی صحبت بکنید، مثل سروش که از افراد خیلی برجسته‌ی رپ هست و چیز دیگری می‌گوید؟

شاکری: اجازه بدهید. از جمله کسانی که من در آن روزها که تمام تلفن‌های بچه‌ها خاموش شده و منبع اطلاعاتی من بود بچه‌های کمتر معروف رپ فارسی بودند که در عین‌حال سایه‌به‌سایه‌ی تمام رپ‌خوان‌های معروف حرکت می‌کردند. یکی از اینها «اسلیم» بود که در تمام طول این مدت به من می‌گفت، دارند می‌آیند دستگیرم بکنند. ولی الان دوماه از آن روز گذشته و دستگیری‌ا‌ی در کار نبوده و اطلاعاتی که به من می‌داد جالب بود. ای کاش این ضبط‌ صوت لعنتی نبود و من می‌توانستم اطلاعاتی را که بچه‌ها به‌عنوان دردودل به من گفته‌اند خدمت‌تان می‌گفتم، تا ببینید ماجرا چقدر....

داريوش: آقای شاکری، با توجه به اینکه زمان خیلی کم است و من می‌دانم شما هم باید برنامه‌ای درست بکنید، می‌خواستم خیلی کوتاه بگویید، آیا هرگز تلاش کرده‌اید با خود سروش صحبت بکنید يا نه؟...

شاکری: بله! با سروش صحبت کردم. شخص سروش، «هیچکس» که بعضی‌ها بعنوان پدر رپ فارسی از جمله خود من یاد می‌کنند، بخاطر ابتکارهایی که دارد در رپ و هنرمند است، خودش رفت خودش را معرفی کرد. سروش بی‌نهایت دارد کار جالبی را انجام می‌دهد. سروش در سودای این هست که رپ فارسی را از این وضعیت متلاشی نجات بدهد...

داريوش: ولی قضیه از این قرار است که سروش ناراحت است از رسانه‌هایی که موضوع موادمخدر را به این شکل مطرح کرده‌اند و می‌گوید...

شاکری: اي کاش خود سروش الآن روی خط بود و اين را می‌گفت.

داريوش: حالا پخش خواهد شد و شما می‌توانید گوش کنید از رادیو زمانه. حتما می‌توانید گوش بدهید که می‌گوید «واقعاً هم چیزی که گفتند در مورد مواد مخدر درست نیست و دلیل آن فقط رپ بوده». اگر صحبت از ژورنالیسم هست، شما حتماً باید با طرفی طرف بشوید که واقعاً درگیر آن قضیه بوده. آقای تتلو اگر واقعاً هم در بین آن رپرها بود، می‌شد به صداقت کلامش ایمان آورد. ولی می‌شد احتمالاً با سروش هم صحبت کرد و آقای تتلو را هم کنارش گذاشت و یک...

شاکری: شاید شنوندگان این برنامه ندانند که بالاخره بچه‌های رپ فارسی بعضی وقتها بر سر رقابت با هم اختلاف هم پیدا می‌کنند. من نمی‌خواستم این را بگویم، ولی...

داريوش: ولی این شایعه‌ها را به‌عنوان یک واقعیت ژورنالیستی نمی‌شود مطرح کرد. با آنها باید صحبت کرد و واقعیت‌ها را کنار هم گذاشت.

شاکری: شما آقای داریوش، اتفاقاً وقتی شما صحبت از بی‌طرفی می‌کنید، این نکته را هم باید ذکر بکنید که گروه هنرمند سروش «هیچکس» با گروه هنرمند هم‌طراز خودش که امیر تتلو و دوستانش دارند می‌گردانند اختلاف دارند. خیلی طبیعی هست که این دو طرف حرف‌های ضدونقیض بزنند. این ما رسانه‌ها هستیم که باید حواسمان باشد دو طرف را ببینیم و ناخواسته و بچه‌گانه با یک تلفن روی پیامگیر بخش «هنری» ما به چاه آنها نرویم. شاید آن بچه‌ها دلشان می‌خواهد که از ما یک بلندگوی تبلیغاتی بسازند...

داريوش: آنها دلشان می‌تواند هرچی خواسته باشد آقای شاکری، ولی شما به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید درباره‌ی آن افراد، بدون اینکه با خودشان صحبت بکنید، چیزی را پخش بکنید.

شاکری: شما از کجا می دانيد که من با آنها هم صحبت کرده‌ام يا نه؟

داريوش: خب شما همین الان توضیح دادید و باور نمی‌کنید که هیچکس چی گفته در این مورد.

شاکری: من با هیچکس صحبت کردم و هیچ‌کدام از این اعتراضاتش را که شما دارید از زبان ایشان نقل می‌کنید، حداقل در تلفن خصوصی‌اش به من که فکر می‌کنم با من صمیمیت هم دارد، هیچ‌کدام از این نکات را ذکر نکرد. کاشکی هیچکس مستقیماً روی خط تلفن بود و صحبت می‌کرد. این شگرد را خود من هم بعضی وقت‌ها در برنامه... اتفاقاً من هم از این شگرد استفاده می‌کنم برای شیرین‌ترشدن برنامه‌ها، اینکه تلفن‌ها را ضبط بکنم و اینها را کنار هم بچینم...

داريوش: حالا اگر اجازه بدهید، برای اینکه ما داریم به پایان برنامه نزدیک می‌شویم... شعله، چیزی می‌خواستی بگویی؟

شعله: من فقط می‌خواستم بدانم که پس، یعنی سروش اتهام شما را قبول کرده؟ یعنی می‌گوید، "درست است، ما را به‌خاطر مواد مخدر گرفته بودند"؟

شاکری: خانمم، اینقدر برای من مهم نبوده قضیه که بپرسم آیا حرف من را قبول داری یا نه. اولین چیزی که برای من مهم بود، برخلاف شما که سعی می‌کردید حرف خودتان را به‌کرسی بنشانید، مطمئن شدن از این قضیه بود که بچه‌ها در خطر نیستند...

داريوش: واقعاً این تکه خیلی مهم است...

شاکری: بله... خیر،‌ من قبول ندارم. شیوه‌های ژورنالیستی شما شیوه‌های کمونیستی شوروی بوده، متأسفانه که سعی می‌کرد از خودش یک بلندگوی تبلیغاتی بسازد و ارعاب و تهدید و حمله به....

داريوش: آقای شاکری، اگر کمونیسم اینقدر خوب بود، من از تاجیکستان هرگز بیرون نمی‌آمدم و علیه شوروی هم به‌هیچ‌وجه مبارزه نمی‌کردم. خیلی ممنون به‌خدا که موافقت کردید با ما صحبت بکنید. سپاس.

شاکری: سپاسگزارم.

---------------------------------------
مرتبط:
دستگیری چند گروه موسیقی زیرزمینی

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تا جایی که من یادمه توی برنامه ی شب هفتم ساعت حدودای 11 بود که امیر تتلو رو اوردن روی خط نه تو برنامه ی زیگزاگ این دو تا برنامه کاملا با هم فرق داره

-- پژمان ، Jun 17, 2007

مبارکه!

-- بنیامین محمدی ، Jun 17, 2007

به وبلاگ زيگعلی سر زدم. هيچ آدمی رو انقد پررو و بی ادب نديده بودم. آيا راستی راستی اين "ژورناليست" با بی بی سی کار می کنه؟

-- سعيده ، Jun 17, 2007

BABA YEKI BE BBC KHABAR BEDE KE IN LATO LOTA RO BENDAZAN BIRON INA DARAN GAND MIZANAN BE BBC

-- ARASH ، Jun 18, 2007

شعله و داریوش، شما مصاحبه می کنید یا بازجوئی؟ خودتونو ژورنالیست می خونید؟

-- mina ، Jun 18, 2007

من هم برنامه های شما رو دنبال می کنم و هم برنامه های که زیگعلی می سازه ، به نظرم اون خیلی دلسوزه واسه بچه های رپ ، به مصاحبه شما با زیگعلی هم گوش دادم ، فکر نمی کنید اون همش می خواست متانتش رو حفظ کنه ولی شما باهاش با پرخاشجویی رفتار کردین تا اون رو از کورده در ببرین ؟ به نظرم اگر می خواستید صادق جلوه کنید با سروش هیچکس رو زنده رو خط میوردین تا با علی وارد بحث بشه و اونوقت نتیجه می گرفتین

-- شیرین ، Jun 18, 2007

این مقاله را در مورد رپ ایرانی بخوانید:

http://worldmusiccentral.org/article.php/20070530201101968


-- بدون نام ، Jun 18, 2007

با نظر پژمان موافقم ...برنامه زیگ زاگ با شب هفتم متفاوت است..
در مورد نوع مصاحبه ای که انجام شد با هیچکس در زمانه باید بگویم در ابتدای ماجرا خیلی بر این تاکید می شد که زمانه اولین جایی است که با او مصاحبه کرده در صورتی که چنین نبود و این نوع تلقین به شنونده کار درستی نیست....
در برنامه هفته گذشته شب هفتم با هیچکس مستقیماً صحبت شد ..و او واقعیت را به صورت زنده برای شنونده ها بیان کرد ....و این تفاوت خوب شب هفتم بی بی سی است که واقعیتها را زنده بیان می کند ....و جربانها را هدایت نمی کند ...

-- مریم ، Jun 18, 2007

مريم جان. مگه نشنيدی که هيچکس داره ميگه که اين اولين باره يه رسانه باهاش تماس مي گيره؟ اون که تاکيد خودش بود و به شدت هم از جاهای ديگه که خبر غلط داده بودند دلخور بود. ولی يه بار ديگه می گم، هيچ چيزی زيگعلی رو نمی تونه آدم جلوه بده. برو سايتش متوجه ميشی. تعجبم اينه که بی بی سی با اين کوچه بازاری چه کاری داره

-- سعيده ، Jun 18, 2007

واقعا هدف شما از این کارها چیست!؟
رادیو زمانه ای که خیلی کم هستند افرادی که میشناسنش چرا میخواد با پخش شایعه خودشو جلو BBC مطرح کنه و BBC رو خراب کنه!؟
از تمام مصاحبه های شما با دیگران دروغ و سرتاسر به خورد دادن حرف به مصاحبه شوندگان از جمله هیچ کس و قاف کاملا واضح بود!

تاکیده این دو نفر بر مسایل کلیدی مد نظر شما کاملا موضوع رو روشن میکنه که تمام این حرف ها دروغ است و شما با کثافت کاری های خودتون این حرف ها رو به خورد اون ها دادید!

اون از اون مصاحبه ای که با زیگعلی کردید و حتی مصاحبه گر هم جبه گیری کرده بود (تا حالا حتی توی اخبار ایران هم همچین جبهه گیری ای رو ندیده بودم)، اون هم از [...] و با نام های گوناگون نظر دادن در وبلاگه زیگعلی ...
به نظر من بهتره دست از این ماجرا وردارید و برای حفظ آبروی خودتون هم شده این مطالب رو همه رو پاک کنید ...
فکر کنم فقط تا آخر این هفته مهلت داشته باشید، چون بعدش همه چیز مشخص میشه ...

-- Night2 ، Jun 18, 2007

به نظرم این مهم نیست که کدام طرف درست می گویند. انتشار یه مطلی که بگویند کسی معتاد است اشتباه است و از طرف دیگر من نمی دونم این آقای عزیز چطور اینقدر مطمئن است؟
رفته کلانتری پرسیده؟ که اینطور مطمنئن حرف می زند.

-- کاوه ، Jun 18, 2007

مثل اینکه باید گاز اینو قطع کنیم شعلش خاموش بشه

-- GAz ، Jun 18, 2007

بی بی سی کی اعلام کرده که کسی معتاده؟؟بی بی سی اصلا خبری درباره ی دستگیریه رپرا منتشر نکرده!!فقط تو شب هفتم (نه زیگ زاگ)یه تلفن به امیر تتلو زده همین.بعدم هستن رپرایی که بارها به عنوان سند افتخار از استفاده ی موادشون گفتن و حتی از زندان رفتنشون گفتن!! علی هم که اصلا حرف بدی نزد نه لحن بدی داشت اما کلی از خانوم شعله و دوستان دریافت کامنت و ایمیل توهین امیز کرد اونم از مصاحبه ای که باهاش کردید . چرا سروش رو مستقیما روی خط نیاوردی؟ واقعا چرا اصرار دارید بگید خبراتون درسته؟؟چرا می خواین اعتبار بی بی سی رو هم مثل اعتبار رادیو زمانه خراب کنید؟؟؟

-- پریماه ، Jun 18, 2007

سعیده جان با توجه به شناختی که ازت دارم...
باید بگم من به عنوان شنونده حرفهای شما رو که در زمانه بیان کردید قبول ندارم...مصاحبه گونه ای ادیت شده بود که جهتش را براحتی میشد حس کرد ..حتی اگر کسی از این ماجرا آگاهی نداشت...
در مورد هیچکس ...البته صدایش آنچنان تن اعتیاد داشت که انکار او چیزی جز تمسخر از طرف شنونده را بدنبال نداشت .....و زمانه ای ها هم برخورد مناسبی با این قضیه نداشتند....

-- مریم ، Jun 18, 2007

برای اینکه یک رسانه بتونه خودش رو مطرح کنه و اسمش رو در گوش مردم بندازه راه های زیادی وجود داره. ولی یکی از کوتاه ترین راه ها اینه که خودش رو با رسانه بزرگتر سرشاخ کنه و تا جایی که می تونه زور بزنه تا اون رو خراب کنه.
این راه شاید به افتادن اسم زمانه در دهن مردم ختم بشه ولی متاسفانه چیزی جز بدنامی نداره. من از زمانه تصور دیگه ای داشتم...خیلی سخته که ناگهان همه کاخی که از زمانه در ذهنم بنا کرده بودم خراب بشه.
خیلی جالبه که یک روزنامه نگار با کسی مصاحبه کنه فقط و فقط به قصد اینکه یک رسانه یا یک نفر رو تخریب کنه! اینکار ها تف سربالاست، من به عنوان کسی که از روز اول با زمانه بوده به خودم این حق رو میدم که با صدای بلند فریاد بزنم:"من این زمانه رو دوست ندارم"

-- اردشیر طیبی ، Jun 18, 2007

شما ها مصاحبه هايي از سروش شنيدين ، تو زيگزاك ، بي بي سي و همين زمانه . تن صدا و لحن صداي سروش تو اين مصاحبه چقدر شبيه بقيه مصاحبه هاس ؟

-- مصطفي ، Jun 18, 2007

اگر اين آقاي هيچ كس رو گرفتن به خاطر اين بوده كه اولا چند تا شعرش يه جورايي تعنه به حكومت بوده و بقيه هم به خاطر فش و ... تو موزيك جمهوري اسلامي به موزيك هايي كه سياسي نباشه و حالشون و نگيره كار نداره و تازه اين اولشه كاري ميكنن كه اين بيچاره ها به مرگشون راضي بشن چون با حكومت طرف شدند.

-- Vantix ، Jun 19, 2007

سلام ،
راديو زمانه (آنلاين) انصافآ محيط دوست داشتنی و صميمی در حوزه رسانه های فارسی زبان هست و رقابت رسانه ای اساسآ بد نيست که خيلی خوب هم هست. هر علاقه مند حوزه های خبر و فرهنگ و پديده های نو با يک بار شنيدن يا مراجعه به زمانه مجذوب تنوع و منش آزاد اين رسانه خواهد شد. بديهی است که در هر رسانه نو پا نخا له های فرصت طلب از اين محيط آزاد رسانه ای برای اهداف سخيف شخصی خود استفاده کنند که لزومآ شايد در نهايت با اهداف آن رسانه همخوانی نداشته باشد.هر کسی حق دارد از يک برنامه خوشش بيايد و مصرف کننده آن باشد و هيچگاه بخش ديگر آن را تحمل نکند. کسی را ميشناسم که روزنامه های ايران را ميخريد تا صفحات ترحيم و تسليت آن رابخواند بدون اينکه با مرحو مين نسبتی داشته باشد!!! ولی حکايت گرو ه های به اصطلاح زيرزمينی در زمانه هم خود حکايتی شده و بلای جان زمانه! راستی اين شعله و مانی کيستند ؟ ولی چند برنامه که نامشان در آن بود راشنيدم ،راستش گاهی حيرت کردم که مبادا با يکی از برنامه سازان شايد نسبت فاميلی دارند و هنوز اميد است يک روزی استعداد های کشف نشده ایشان کشف بشود ! بد نيست اگر بشود ... ولی نه به بهای بد بينی شنوندگان ياخوانندگان, و يا افت کيفی سطح رسانه ای زمانه ! گويا ايشان برنامه ريزی فستيوال انترگلکتيک در هلند را با حمايت زمانه انجام دادند که جالب و خوب بود , هر چند حرف و حديث هم در حاشيه زياد بود که طبيعی است.
ولی چند برنامه درزمانه و حتی اين مصاحبه اخيرشون که وصف نجابتشون در ميان مردان ختنه نشده پروژه آمستردام «اسپنسر تانيک» است کمی مضحک بود و گويا در اين برنامه هم خودنمائی به هر قيمتی که شده کار خود را کرد. هر چند زکاوت مصاحبه کننده قابل تقدير بود که چنين مصاحبه چند وجهی را با زيرکی آماده کرده بود , مرسی ! ; -)
يک پرسش روشن اينکه آيا شعله و اين آقای مانی اساسآ تصوری از کار رسانه ای و حساسيت های آن دارند يا از سر تفنن و من باب سرگرمی در همه بر نامه های زمانه حاضر به يراق هستند ؟ حضورشان گويا ست!
ولی در فتنه دستگيری يا معرفی مثلآ سروش ، خوب واقعآ جای تأمل داشت که مصاحبه تلفنی شعله با يکی از اين جوانان خيلی مضحک و پرسش برانگیز بود! مصاحبه کننده که ظاهرآ در اروپا و طبعآ جای امني است صدای خود را عوض کرده بود تا شناخته نشود !!! ولی صدای يکی از همين جوانان زيرزمينی در خطر را واضح و شناسا پخش ميکرد که اخلاق رسانه ای امنيت و جان افراد را هميشه بر منافع رسانه ارجح ميداند. چنين احساس ميشد که خطر و مشکل برای چند جوان که اتفاقآ آثار ارزشمندی با مشکلات محيطی بسيار توليد ميکنند، دستاويز خودنمايی چند نقر (به قول آقای شاکری ً هول ً ) شده است.
علی ايحال گاهی هم بايد مراقب بود .
اعتبار و محبوبيت يک رسانه به سختی به دست مياید و به آسانی از دست ميرود که حيف است !
قرار هم نيست هر فارسی زبانی که کاری را بلد نيست اصرار بر انجامش داشته باشد!
ما در هر جا که هستيم هزينه زيادی برای اين اشتباه مکرر داده ايم.
برقرار باشيد!

-- زمانه شنو ; -) ، Jun 19, 2007

خوب است به جاي موضع گيري در برابر يكديگر ،عادلانه به قضاوت بنشينيم.

-- يك همراه ، Jun 19, 2007

حالمونو بد کردین بابا، اسم خودتونو گذاشتین رسانه! یا شدین محل بازجویی مردم یا چشم و همچشمی با رسانه های دیگه. دیروز به صفه اینترنتی رادیو فردا گیر داده بودین حالا هم شدین کک تنبونه بی بی سی. بابا عین بچه آدم سرتونو بندازین پایینو راه خودتونو برین. تا حالا شده یکی ازین رسانه ها به شما گیر بده؟ چیه مطالبتون خوننده نداره، دنبال مخاطب میگردین؟ حالگیرا!!!

-- arya ، Jun 19, 2007

به نظر من كار دو طرف چندان رسانه اي نبود به خصوص علي شاكري كه در وب لاگ خود به زبان زننده اي و اغلب با فحاشي هاي سكسي طرف مقابل را مورد تخريب قرار داد از اينكه بي بي سي چنين همكاران زشت فكري دارد ناراحتم و كمي هم برايم عجيب است كه چگونه به چنين افراد عقده اي و كوته فكري اجازه كار مي دهند
البته مشخص بود پس از فشارهاي بسيار اين آقاي خبرنگار بي بي سي مجبور به پاك كردن وب لاگش شد ان هم با خفت تمام
به هر حال براي بي بي سي تاسف خوردم كه همكاران و كادر فارسي آن آنقدر كلاسشان پايين آمده است

-- كامران ، Jun 19, 2007

خیلی متاسف شدم. با اینکه هر روز ار جلو بی بی سی رد می شدم و می رفتم دانشگاه و همیشه دوست داشتم یکی از بچه های صدای فارسی را ببینم ولی اینبار تو ذهنم هست که اگر دیدمشان این نکته را به آنها بگویم.

اینکه در رسانه به کسی بگویند او معتاد است اصولا کار اشتباه است. به نظرم حتی نوعی Defamation به حساب بیاد.

شخص معتاد و یا کسی که مواد کشیده باید این امید را داشته باشد که بعدا به جامعه بر می گردد و انتشار این نوع مطالب کاملا بر ضد او است.
حالا چه برسد به اینکه ما اصلا مطمئن 100% نیستیم و از شنیده های برای این مطالب استفاده می کنیم. این کار اخلاقی نیست و من متاسف شدم.

شاید بهتر باشد که سروش این موضوع را به بی بی سی گوشزد کند.

-- کاوه ، Jun 19, 2007

رسانه ها همیشه نان را به نرخ روز می خورند و هنرمندان نیازی ندارند تا فک رسانه ها را سرویس کنند

-- شاپور شاخدار ، Jun 20, 2007

in aghaye ali shakeri kheili adame jalebist valla. dar weblogesh be shole yeki az mosahebe konandegane zamaneh fohshaye rakik mide, vali mogheyi ke bahash ru beru mishe, mige dirud bar sholeh jan!!! savaye shakhsiate marize ishun mantegheshunam ziad ghabele dark nist. aya dar jomhuriye eslami kasi ro ke bekhatere bande mavvad migiran be hamin zudi azad mikonan?? har kas ke aghelane fekr kone be in natije mirese ke khode ali shakeri az hame dorughgu tar va daghal tar hastan.

-- hydra ، Jun 20, 2007

بابا بی خیال درود بر هیچکس وبس بهترین رپر ایران باقی هم به .... رت پرت می خونن دیگه

-- هرکس ، Jul 16, 2007

بابا بی خیال درود بر هیچکس وبس بهترین رپر ایران باقی هم به .... چرت پرت می خونن دیگه

-- هرکس ، Jul 16, 2007

slam shoma mitunin karhaye death/thrash bande point of death ro az in site DL konin:www.needlekiller.blogfa.com

-- mehran ، Aug 24, 2007

بابا این دیگه چیه حوصلم سر رفت

-- بهارک ، Sep 9, 2007

بابا این دیگه چیه حوصلم سر رفت

-- بهارک ، Sep 9, 2007

چه گیری به بنده خدا هیچ کس دادین یه کم با تهی یا ابلیس جان صحبت کنید

-- سارا ، Sep 15, 2007

salam be hich kas jonam faghat hich kas va pani va zed bazi baghiye hamashon bachaND

-- masoud khafan ، Sep 19, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)