خانه > آهنگ زمانه > استادان موسیقی > «یک شب سحرانگیز ایرانی» چگونه پدید آمد... | |||
«یک شب سحرانگیز ایرانی» چگونه پدید آمد...اینکه یک آهنگساز در هنگام ساخت یک اثر چه اندیشهای در سر دارد برای بسیاری از دوستداران موسیقی جالب است. بابک آرشتبار، آهنگساز ایرانی مقیم آلمان، در یکی از برنامههای موسیقی رادیو زمانه از این مقوله گفته است. وی داستان ساخت یکی از آثار خود به نام «تصویر موسیقیایی شماره ۲؛ یک شب سحرانگیز ایرانی» را شرح داده؛ قطعهای که برای فلوت و پیانو ساخته است. بابک آرشتباردر کنسرواتوار باکو و آکادمی موسیقی مینسک در رشتههای آهنگسازی و تئوری موسیقی تحصیل کرده است. وی اکنون در برلین به فعالیتهای هنریاش مشغول است. بابک آرشتبار از «یک شب سحرانگیز ایرانی» میگوید:
این کار را در سال ۱۹۸۵ میلادی ساختهام. «یک شب سحرانگیز ایرانی» جزو آن دسته از آثاریست که خود، از خود میگوید. با این وجود، لازم میدانم توضیحاتی دربارۀ آن ارائه دهم تا درک آن برای شنوندگان آسانتر شود، چرا که عنوان این اثر بهقدر کافی از محتوای آن خبر نمیدهد. خواست من آن است که شنونده با شنیدن این اثر در خود فرو رفته و وجود و درون خود را بیرون ریزد و این قطعه را وسیله ای برای پالایش خود قرار دهد. اینجاست که خود این قطعه، میتواند به شنونده به زبان موسیقی چیزهای بهمراتب بیشتر و سودمندتر بگوید تا من به زبان ادبی معمولی. نکتۀ دیگری که در پیوند با این اثر باید بگویم این است که من تمام گسترهء صوتی پیانو و فلوت را از بم ترین صداها تا زیرترین آنها بهکار گرفتهام و منظور از این کاراشاره به بیکرانی زمان و مکان و همچنین وسعت دنیای درونی انسان است. در این آفریده همچون «آواز صبحگاهی چوپانان»، ساز پیانو تصویرگر زمان و مکان است و ساز فلوت تصویرگر انسان. در طول این اثر، پرسشها و راه و نیازی که بشر با طبیعت و دوران می کند، در بخش فلوت نشان داده شده. چه برداشتی شنونده از این آفریده خواهد کرد؟ این را بهعهدۀ او میگذارم. |
آخرین مطالب
موضوعات
آرشیو ماهانه
|